MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B.L.I. lydmoduler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B.L.I. lydmoduler

 Post Reply Post Reply
Author
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B.L.I. lydmoduler
    Posted: 16 september 2007 at 22:41
Heisan, allvitende godtfolk!
 
Det har seg sånn at jeg har pådratt meg et par BLI (Broadway Limited Imports) lok med deres "proprietære" lydsystem.  Det "spiller" hvis en bruker vanlig DC strømforsyning og jeg trodde i min enfoldighet at her var det bare å fyre opp den altetende Intellibox"en og nyte digitallydens gleder.  Mnjaonnei - der var det tyst og ikke en bevegelse.
 
Klar over at ved finstudium av 142 sider brukerveiledning, kan det hende at det henvises til løsningen i en eller annen passus om "andre" systemleverandører; men er det noen som kjenner til disse og kan lede meg i riktig retning?
 
MH(åpefull)H
 
Morten M
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 23:31
Dersom ingen klok sjel dukker opp med en bedre løsningen, lurer jeg på om ikke "DC" i denne sammenhengen er "DCMaster", en spesifikk kontrollenhet. Det står nemlig i deres FAQ:
"Finally, by offering BlueLine as a DC sound product, DC users no longer pay for DCC features they don"t use while allowing DCC users to quickly and easily convert to DCC via plug "n" play of their favorite decoder."
http://precisioncraftmodels.com/forum/viewtopic.php?t=5

Slik jeg leser det betyr det at du må bytte dekoder for å få det til å virke på annet enn DCMaster, f.eks. DCC som IB støtter. Eller?
Mvh Stein
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2007 at 00:33
Dersom det er et blueline lok så har det innmontert en lyddecoder som i utgangspunktet fungerer bare med DC og "DC master" som Svein beskriver. Du skal imidlertid ikke bytte decoder som han skriver, men sette inn en ordinær lokdecoder ved siden av den allerede monterte lyddecoderen for å kunne kjøre dette loket digitalt.
 
Så det første du må finne ut er om det dreier seg om blueline lok, eller om det er et eldre lydlok som har kombinert lyd og digitaldecoder fra før.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2007 at 08:12
Takker, karer!  Da får jeg ta et dykk i dekoderbeholdningen og se om jeg kan finne noe som kan brukes.  Litt merksnodig oppsett med separat lydkort og dekoder - blir spennende å se om kombinasjonen fungerer sømløst.
 
Ha en fortsatt glitrende dag,
 
MM
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2007 at 10:38
Jepp: BlueLine.
 
MVH
 
MM
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2007 at 17:42
Morten,

Joe Fugate har en liten oppskrift på programmering av BlueLine - lok.
Kanskje det kan være til litt hjelp.

Du skal visst også være obs på hvilken dekoder du bruker.
Tonys Train Exchange har noen anbefalinger i sin annonse på side 13 i oktobernummerer 2007 av ModelRailroader:
Dekodere med to funksjoner er best.
Dekodere med mer enn to funksjonsutganger, kan skape problemer.
Hvis den grønne ledningen, funkskjon 1, er koblet til NMRA (NEM) pluggen med 8 pinner, eller som mange dekodere med integrert plugg, er funksjon 1 koblet internt og kan skape problemer.
Når slike dekodere aktiverer hornet, funksjon 1, deaktiverer de samtidig lokets egen funksjon for retningsbestemte lys.
Tony anbefaler
Digitrax DH123PS og DZ143IP, NCE14IP og D14, TCS T1P og M1P samt Zimo M64R.
Se også siden jeg linket til.
I denne sammenhengen anbefaler han ikke noen Lenz-dekodere.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2007 at 18:02
Her er det bare å krype til korset!  Det var litt glissent med dokumentasjon med disse lokene, så jeg var litt kjapt ute med å bekrefte at det var BlueLine.  Rødme-rødme; husket feil fra hva som sto på eskene.....  Efter å ha kommet hjem ser jeg jo at det er Paragon-serie begge to, med QSI dekodere....
 
www.broadway-limited.com har jeg funnet en generell manual for lok med QSI-dekoder.  Den er på slanke 184 sider, så her er det bare å ta på seg lesebrillene!
 
Takker for hjelpen sålangt fra dere alle tre og er selvfølgelig nå langt mer ydmyk og forsiktig med å antyde ønsker om mer hjelp/tips Embarrassed
 
MVH
 
MM
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.