MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Messing i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Messing i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 19:34
Vær obs på en ting når det gjelder Lars og smussing:
Han smusser alt, også hjulene uten tanke på strømopptak.

Bortsett fra det er jeg storfornøyd.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 21:25
Gå inn på Webloggen til Morten Hagen.  Han har en flott artikkel om smussing av Di3 (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2414&PN=12), begynner på side 12 (9 juni 2007).
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 23:04
Beklager Bjørn Runar og Kjetil, for at jeg var så grinete

Morten, jeg har sett på den smussinga (veldig bra), men jeg tror ikke jeg kommer til å smusse den selv.

Trenger mer prøving og feiling før jeg tør å smusse superline.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 23:19


Jeg ville heller ikke turt å smusse en Superline, dersom jeg ikke hadde lang erfaring bak meg. Og dit har jeg ennå ikke kommet, selv om jeg vel har smusset kanskje 15-20 lok og et større antall vogner. Man lærer etterhvert...

Men NMJs smussede modeller er skikkelig fine.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2008 at 00:43
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


Når det gjelder hvordan skitten legger seg på loket under drift, så skiller det fint lite på hva slags design loket er malt i - det være seg grønt gammeldesign eller ny tomatsuppedesign. Togene kjører på samme type spor nå som den gangen lokene var nye. Derfor legger skitten seg på lokene på samme måte uansett epoke.


Vel, her tror jeg kanskje du tar feil. Den gang det gikk grønne Nohab"er, gikk  de fleste av de på spor med grusballast. De fleste av disse strekningene fikk pukkballast i løpet av 1970-årene. Jeg husker godt en gang i 1972 jeg kjørte for første gang på Raumabanen. Det lå grusballast på hele strekningen mellom Dombås og Bjorli, og det slo meg hvor enormt det støvet av toget som virvlet løse sandpartikler opp. Slikt skjer ikke på pukk. Avhengig av hvor ofte man kjørte maskinene gjennom vaskemaskiner, så vil materiell fra den gangen gjerne få en lysere gult støvlag på seg, enn materiell som bare går på pukk.
Svein S
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2008 at 21:41
Originally posted by ses ses wrote:


Vel, her tror jeg kanskje du tar feil. Den gang det gikk grønne Nohab"er, gikk  de fleste av de på spor med grusballast. De fleste av disse strekningene fikk pukkballast i løpet av 1970-årene. Jeg husker godt en gang i 1972 jeg kjørte for første gang på Raumabanen. Det lå grusballast på hele strekningen mellom Dombås og Bjorli, og det slo meg hvor enormt det støvet av toget som virvlet løse sandpartikler opp. Slikt skjer ikke på pukk. Avhengig av hvor ofte man kjørte maskinene gjennom vaskemaskiner, så vil materiell fra den gangen gjerne få en lysere gult støvlag på seg, enn materiell som bare går på pukk.
 
Men da koker det ned til hva han selv har som ballast...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2008 at 22:50
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, her var det jo ikke mye ballast ennå.
Da tror jeg nok det er best å la Superliner"en forbli usmusset.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2008 at 09:59
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, her var det jo ikke mye ballast ennå.
Da tror jeg nok det er best å la Superliner"en forbli usmusset.


Korrekt observert og herlig konklusjon.

Terje

Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.