MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Messing i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Messing i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2008 at 12:55
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

-Skd 206 må du sette på loddebolten for å få (eller har du funnet noen som er villig til å bygge?)
206 tilbys ferdig bygget fra Togbutikken i deres nettbutikk for 3.600,-
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2008 at 17:33
...

Edited by Daniel Aune - 08 juni 2008 at 12:17
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2008 at 11:00
Hvorfor Valdresbanen fra 1957- 60 ??
 
Hva slags materiale gikk der...?
 
Skal du bare sammle modeler eller bygge noe derfra også??
 
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Erik H View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 desember 2007
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erik H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2008 at 12:09
Skal du bruke Dovregubben på Valdresbanen?

Hilsen Erik
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2008 at 23:19
Oppdatert...

Edited by Daniel Aune - 20 april 2008 at 11:19
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2008 at 12:02
De lokene jeg trenger er som følger:

- NMJ Di3, flere versjoner.
603, grønn
643, grønn med stripe
624, gammeldesign (kanskje?)
Collector models Di3.604-605-621 (står på venteliste)
- NMJ BM86/91
- NMJ BM88, sen versjon
- NMJ Type 31b.451 og 430
- NMJ Type 32a.288 og 290 (er forhåndsbestillt)
- Brimalm Type 24b
- Collector models Skd211.61

Di2 har jeg allerede kjøpt

Av vogner trenger jeg:

- Collector models teakvogner
- Scandinavien mineatures Teakvogner
- Scandinavien mineatures Godsvogner (fra RMS ++)
- Collector models godsvogner

Er det noen der ute som har noen av de følgende modeller de kunne tenke seg å bli kvitt, send meg gjerne en PM.

Dovrebanen 1957-60(65?) skal det bli.

Allerede er det rundt 10 teakvogner fra Roco og noen 20-talls godsvogner fra Roco i hus. Mer fra Roco kommer jeg ikke til å kjøpe, men noe er det jo greit å ha.

Har bestilt en MEGA vitrine fra Tronrud, så får matriellet jeg klarer å få tak i kose seg der til jeg har PLASS til å bygge et anlegg.

Planlegging er allerede i full gang, så om noen år kanskje kan jeg begynne å bygge.

Inntill det kommer jeg å fortsette å fokusere på rullende matriell i messing
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 14:01
Det er morsom å se at brukte Brimalmlok nå går på auksjon hos CM for mer enn de nå koster nye hos Brimalm (om du tar bryet med å hente).
Priser på slike lok har hittil vært "behagelig" i Norge :-)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 21:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er morsom å se at brukte Brimalmlok nå går på auksjon hos CM for mer enn de nå koster nye hos Brimalm (om du tar bryet med å hente).
Priser på slike lok har hittil vært "behagelig" i Norge :-)
....og siden det legges til 5% moms samt frakt,er den snart dyrere brukt enn som ny over disk her i Norge....posterestante Strømstad har og er fortsatt tingenWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 22:08
Hvis høystbydende nå skulle vinne den for 6600, vil det jo bli billigere å kjøpe den enn å få send til Norge og betale 7500kr.

Ikke alle som kan kjøre lotus ned til strømstad for å hente brimalmerne sine

Men fra spøk til alvor, så har jeg vurdert å ta en tur til Strømstad ( som også er et flott sted foruten påsken) for å hente noen av disse lokene.

Men foretrekker nok å bruke mer penger og tid for å få hasd på en Superline 31b enn brimalmen.

Den eneste versjonen som var litt interessant er Hamar 430, den er utsolgt
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 22:14
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Hvis høystbydende nå skulle vinne den for 6600, vil det jo bli billigere å kjøpe den enn å få send til Norge og betale 7500kr.

Ikke alle som kan kjøre lotus ned til strømstad for å hente brimalmerne sine
  Gidder ikke kjøre Lotus når Strømstad ferja stort sett er gratis, slik som Color Line pøser ut med gratis billetter........
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2008 at 22:17
Ja, det har du rett i
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2008 at 23:35

Vurderer å smusse mine Di3ere, noen som har bilder av superline Di3 med smuss??

Helst av den grønne.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 00:50
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Vurderer å smusse mine Di3ere, noen som har bilder av superline Di3 med smuss??
 
Er ikke bilder av forbilde med smuss et bedre utgangspunkt?
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 01:50
Godt mulig, men de bildene er det knapt med
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 11:09
Du finner slike bilder (også av den grønne) på NMJs sider.

Ellers er jeg svært enig med Eirik, å se på forbildet er langt bedre. Og skitten som legger seg på en Di3, legger seg vel ikke så annerledes på et gammeldesign-lok enn en grønn?

Dersom du skal se eksempler på smussing av H0-modeller, kan du også vurdere å se på smussede plastmodeller, som det jo finnes adskillig flere av på markedet. Terskelen for å smusse disse er nok adskillig lavere enn for Superline-modeller, hvor mange tenker mer på å holde modellen "som ny" for å holde verdien.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 15:36
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Godt mulig, men de bildene er det knapt med
På websidene til NJK finnes det hundrevis av bilder av Nohaben. Det skal vel godt la seg gjøre å ikke plukke ut noen gode bilder hvor man ser smussingen på materiellet godt.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 16:32
Oppdatert...fornøyd nå?




Edited by Daniel Aune - 15 juni 2008 at 20:28
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 16:33
Jeg ønsker å se bilder av smussede superlinelok for å få inspirasjon nok til å dra til NMj og få MIN smusset!
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 16:57
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Jeg snakker da naturligvis om bilder av DEN GRØNNE DI3.

Jeg er ikke interessert i å se skitne nydesign lok trekke containertog, da hadde jeg ikke spurt om grønne lok!

Det skal være vanskelig å forstå altså

jeg vil ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om forbilde eller modell er best so utgangspunkt.

Jeg spør heller ikke om bilder av Heljan lok, de bildene er det allerede nok av i massesvis!

Nuvel?  Det var da en fin måte å takke for hjelpen på? Du spurte vitterlig lenger opp i tråden om bilder av Nohaber, men helst den grønne. Slik jeg leste spørsmålet var du da også interessert i andre Nohaber. Tydelig at jeg tok feil, men du får ha lykke til med letingen.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 17:11
Originally posted by kness kness wrote:

Nuvel?  Det var da en fin måte å takke for hjelpen på? Du spurte vitterlig lenger opp i tråden om bilder av Nohaber, men helst den grønne. Slik jeg leste spørsmålet var du da også interessert i andre Nohaber. Tydelig at jeg tok feil, men du får ha lykke til med letingen.


Det er vel tvilsomt om folk stiller seg i kø for å hjelpe til noe mer med dette nå, vil jeg tro...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 18:02
Mulig jeg er en smule krass nå (unnskyld kjetil), men jeg syns spørsmålet mitt var ganske greit!
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 18:29
Hei Daniel
 
Det var Kjetils svar vel sådan set også.Smile
 
Spørg kun når du ønsker svar - eller vil have hjælp - og vær forberedt på at folk flest gerne vil svare og hjælpe - men ikke afvises.
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 18:31
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Jeg ønsker å se bilder av smussede superlinelok for å få inspirasjon nok til å dra til NMj og få MIN smusset!
Saken er vel at NMJ lar Lars som jobber i RC- og plastbyggesettavdelingen til Hobbyland ta seg av smussingen av Superlinemodellene til NMJ. Og da er det vel ikke helt feil å kikke litt på hvordan alle typer modeller - både plast og messing - blir smusset. Jeg har selv en smusset El14 fra NMJ, og jeg synes ikke den skiller seg vesentlig fra de smussede Heljan-lokene i plast. Det er selve smussejobben som betyr noe - ikke hva slags materiale loket er laget av.
Ta ellers også en kikk på hva gutta i IPMS driver med - der kan de dette med smussing. Og der er det nesten uansett plast det er snakk om.

Når det gjelder hvordan skitten legger seg på loket under drift, så skiller det fint lite på hva slags design loket er malt i - det være seg grønt gammeldesign eller ny tomatsuppedesign. Togene kjører på samme type spor nå som den gangen lokene var nye. Derfor legger skitten seg på lokene på samme måte uansett epoke.

Ellers synes jeg at du skal revurdere ditt syn på hva som blir mest riktig smusset til du har sett på de forskjellige smussede modellene som NMJ har i butikken - eller som nevnt over - ta en kikk på web-sidene til NMJ.

For øvrig synes jeg at du nærmest har en "religiøs" holdning til Superline og messingmodeller. I denne og andre tråder forfekter du jo hele tiden at messing er best uansett. Men da kan jeg heller ikke skjønne at denne "pengeplasseringen" må smusses på en "helt spesiell måte". Det er jo ikke sikkert at de som vil kjøpe dine feilanskaffelser, vil ha lokene ferdig smusset.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 18:49
Join "the army against me"

Kall det gjerne religiøst (noe som forøvrig er løgn), men det finnes sikkert noen som har sterkere båndt til sine Heljan lok enn jeg har til den stakkars nmj modellen min

Edited by Daniel Aune - 15 juni 2008 at 18:49
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 18:51
Kjell,

Jeg ønsker bilder for inspirasjon- derfor trenger jeg bilder av akkurat grønne lok.

Jeg blir like svett uansett hvilken T-shorte jeg går i
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 19:00
Jeg har vært innom Nmj sine Websider mange ganger og sett på de smussede Heljanlokene.

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 19:06
Nå kjenner jeg Lars fra IPMS sine kretser. Og i tillegg er jeg strålende fornøyd med den jobben han har gjort med min grønne Heljan Di.3. NMJ/Lars gjør en utrolig bra jobb på smussing av lok og vogner.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 19:09
Jeg er helt enig!

Men jeg vil gjerne se bilder av et smusset lok tilsvarende mitt- så jeg kan vurdere om jeg vil foreta endringen!

Jeg tviler ikke på Lars sine evner, kanskje mer på min egen smak

For meg er det en viktig avgjørelse, da loket kostet meg tilsvarende ca 11 Heljanlok

Edited by Daniel Aune - 15 juni 2008 at 19:11
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 19:18

Som nevnt tidligere i postene her så ser det ikke foskjellig ut på et messing eller et plastikk lok.

Det hele kommer ann på hvor mye smusset den er. Lett, Medium eller tung. Det er et valg man selv gjør.  :-)
 
Et annet valg er å ta med bilde til de og vise hvordan man vil ha det...


Edited by Ørjan - 15 juni 2008 at 19:20
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 19:21
Nei, men det er forskjellig farge på 603 fra nmj og 602 fra Heljan
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.