MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 16>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 09:43
Hei!
  • Nei. Jeg synes Mj-Bladet er godt og sterkt nok til å stå på egne ben. Selv om man ser at det har blitt mer mj-stoff i På Sporet i den senere tid, oppfatter jeg dette tidsskriftet allikevell mer for 1:1-stoff og forhold som berører norsk jernbane spesifikk.
  • Har du noen gang brukt detaljer på modelljernbanen som ikke er ett mj-produkt, eller produsert for bruk i mj-sammenheng? - Eventuellt hva?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 10:45

Ja, isbokser.

MJ i Norge er blitt noe større enn før. Alikevel er det ganske få av hele mj-norge som kjører norskt.
Burde vi som kjører norskt gjøre mer for å rekkrutere flere av de som kjører utenlandsk????

Rettelse: De som sjangler mellom norsk og utenlandsk eller de usikre

Edited by Daniel Aune - 16 september 2007 at 11:04
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 10:59
Hei!
  • Nei egentlig ikke. Jeg tror nok at ett knappt flertall av de som driver mer eller mindre fast med mj i Norge, kjører norsk på en eller annen måte uansett. Utover dette tror jeg at det finnes like mange forskjellige preferanser til hobbyen, som det antakelig vis finnes utøvere her i landet, og at det er viktig at de ankelte driver med det innefor hobbyen de trives best med. Jeg synes derfor ikke at man skal forsøke å "konvertere" andre til å kjøre norsk, men akkseptere at det finnes litt bredde i denne hobbyen.
  • Synes du at modeller fremstår som finest når de er smusset så mye at de fremstår som "hoggeklare"?

Tilleggsspørsmål til Daniel: Hva brukte du isboksene til?????

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 11:19
Jeg brukte isboksene til å lage/utforme tunneler.
Ble ikke så verst. Var 8 år gammel da jeg lagde de. De er ikke i bruk lengre. Lagde noen skilt også.

Til spørsmålet: Ja og Nei. La meg ta et eksempel.
Dovregubben har jeg sett både som ren og STERK smusset.
Syns de er ekstremt nydelige på hver sin måte.
Den smussede er helt grå. NYYYDELIG!

Har dovregubben gjort noe mellom utrangering i 1958 til restaurering på hamar??? Er modellen mulig å finne på b-markedet??? Pris????
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 14:17
Hei!
  • Nei, jeg har ikke funnet noe informasjon om at NSB type 49 har vært i drift mellom utargeringsdato, og dato for endelig restaurering.
  • Kan det være en god idé å annonsere på Mj-Børsen, dersom man ønsker å kjøpe en "Dovregubbe" i modell brukt? (Jeg er litt usikker på hvilken pris disse har kommet opp i nå. Den siste jeg hørte var NOK 10 000,-)

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2007 at 15:20
Hei!
 
Jeg får gjøre ett litet unntak her, og svare meg selv:
 
  • Ja. Dersom man ønsker å kjøpe spesielle lokomotiver eller modeller, kan det være en god idé å poste en forespørsel på MJFs annonsetorg, og ellers følge med på forskjellige nasjonale og internasjonale nettauksjoner. Dersom man er tålmodig, og følger nøye med i markedet kan man få tak i alt.
  • Er det umulig å disskutere forskjellige tema om modelljernbane i evighet?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2007 at 16:13
Ja, rent matematisk er evighet, eller uendelig, nettopp uten ende. Dermed er det nærliggende å tro at dnne tråden, som alle andre, kommer til å falle vekk før eller siden... man ser allerede at denne tråden har vært død i noen dager, før Roger bupet den opp.

- Har du med vilje kastet/ødelagt et mj-prosjekt i ren frustrasjon?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2007 at 17:03
Ja, har hendt at temperamentet har tatt overhånd når ting ikke har blitt helt som jeg hadde tenkt megLOL
 
Hender det at du går lei MJ og får lyst til å prøve noe annet?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2007 at 18:27
Hei!
Nei!

Ble di3.603 fra nmj i helgrønn solgt ut året den ble levert(1999)????
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2007 at 13:18
Hei!
  • Ja det ble den helt sikkert, da den bare ble produsert i 50 eksemplarer. Dersom du ønsker en slik vil jeg anbefale deg å legge inn en annonse på Mj-Børsen, samt å følge nøye med på norske og internasjonale nettauksjoner. Med tid og stunder dukker det nok opp ett "brukt" eksemplar, og således er det jo egentlig uinteressant om den ble utsolgt i 1999 eller år 2000.
  • Når det gjelder kjøreegenskapene til supermodeller, står disse i riktig proporsjon til prisen, i forhold til hva man kan forvente av f. eks. Roco-modeller? - Eller er det finish"en og ekskusiviteten som "drar opp" prisen?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2007 at 15:41
Begge deler trekker opp prisen, men det er nok eksklusiviteten som trekker mest.

Er det stiligst når lok og vogner har forskjellig design (grønn+gammeldesign) eller når de har samme??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 09:26
Hei!
  • Ja, det kan være "pent" når hele togsammensettinger holder samme design, men skal man følge forbildets praksis er det trolig mer realistisk å benytte blandet design i "slerka".
  • Tror du flere hadde drevet med Z-skala dersom det fantes mer norsk materiell tilgjengelig i den skalaen?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 09:41
Ja det tror jeg, Z-skala er veldig praktisk med tanke på plassen, de fleste har plass til et anlegg i Z-skala...
 
Holder du deg til en skala eller driver du med to eller flere skalaer? For eksempel H0 og spor 1...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 09:44
svar: HO og N (det er så artig med de søte små togene så....)

Deltar du på flere mer enn en messe eller tilstelning i løpet av et MJ-år?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 09:51
Hei!
  • Ja, såfremt det er forenelig med arbeidstiden min. Det er det jo ikke alltid, siden slike arrangementer legges til helger, og jeg jobber hver tredje helg.
  • Øker jernbanemodellers kjøreegenskaper proporsjonalt med skalaen?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 17:33
Ikkje nødvendigvis. Det kjem vel litt an på materiala som er brukt og.

Har gamalt modellmateriell frå 70-talet sjarm?
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 18:09
JAAAA!

Finnes type63 stortysker/br52 i superline Kvalitet??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 08:10
Hei!
  • Nei, det finnes ingen rene Supermodeller av Br52. Weinert har vel laget ett superdetaljeringssett i hvittmetall til denne typen. Nå er vel neppe finishen til Liliputs eller Gützolds modeller i superlinekvalitet, men kjøreegenskapene er i hvertfall det og vel så det.
  • Er H0 den "minste" skalaen som egner seg godt og pålitelig til rangering/skifting?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 17:47
Ja, det er den eneste småskalaen som skiftingen ser bra ut på.

Burde det være en større satsing på norske damplok blant produsenter i Norge, evntuelt utlandet?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 17:56
JA!!!! HELT KLART DAMP LOK ER BEST!!!!!
 
 
 
SYNEST DU DENNE TRÅDEN DETTER FRA HVEANDRE/HANDLER NESTEN KUNN OM PERSONLIGE SPØRSMÅL?
 
 
 
EDIT MÅTTE RETTE LITT....Tongue


Edited by Stian - 25 september 2007 at 17:58
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 18:09
Ja jeg syns den detter fra hverandre til tider, men jeg syns det er fordi det er litt for mange faktaspørsmål til tider som kun enkelte her kan svare på. Hvis man ønsker at det skal være en tråd for alle så syns jeg at spørsmålene bør gå på personlige meninger og erfaringer. Er jo ikke akkurat snakk om intime spørsmål.... (den siste siden i denne tråden har forøvrig vært bra etter min mening)

For å stille et spørsmål litt i samme klasse:
-Syns du rene faktaspørsmål bør stilles i egne tråder??


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 18:11
JA
 
 
SYNEST DU DET ER FORLITE NORSKE DAMPLOK I EN ÅLREIT PRIS KLASSE FORTIDEN??
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 18:12
Nei, syns det er for få Damplok i SUPERLINE-kvalitet!

Til det forrige spørsmålet ditt, Stian:
SYNEST DU DENNE TRÅDEN DETTER FRA HVEANDRE/HANDLER NESTEN KUNN OM PERSONLIGE SPØRSMÅL?

NEI!
Personlige meninger burde være lov!
Det er derfor vi har et forum!
Det er derfor vi er forskjellige mennesker!
Det er derfor vi har flere forum,tråder og Skalaer!!!!

UTEN PERSONLIGE MENINGER ER ET FORUM NESTEN MEINGSLØST!!


Var DR det siste store jernbaneselskapet som hadde damplok i drift????

Edited by Daniel Aune - 25 september 2007 at 18:15
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 18:45
NEI, men "Store" er relativt, men i flere land, i stor grad Kina har damp vært i daglig drift helt opp til disse dager. faren min reiste til Kina i tre uker med et reiseselskap på en tur med diverse jernbaner i Kina der damp var en selvfølge.

Kunne damp hatt en stor rolle i dagens jernbanenettverk?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2007 at 18:50
Nei, tror ikke det...

Er di3 et miljøsvin av et lok?

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 20:42
Hei!
 
  • Ja, det er det sikkert siden det er bygget i en tidsperiode hvor det ikke var like "in" å være miljøbevisst som nå. Men designmessig har Di3"ern langt mer sjarm enn noe annet miljøvennlig El. lok noen gang kan få.
  • Har du noen gang vurdert å selge omtrent alt mj-utstyret du har, fordi du fikk lyst til å begynne med en annen skala eller forbilde?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 22:32
svar:nei! aldri ho er det beste

spørsmål:skall du delta på bergens messen?
det skall i hvertfall jegSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 22:47
Ja det skal jeg. Nordlæningen tar turenSmile Får håpe dere har ordentlig mye bruktsalg Wink
 
 
Hvilke forhåpninger har du til Bergensmessen?
 
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 22:52
ja jeg håper på mye billig brukt salg og mangen anlegg

selv skall jeg kjøre  tog på garnes tror jeg sammen med en annen er helt fersk med og kjøre mj så det blir heftig.


glemte spøsmålet mitt


hmm............... er gammeltyskerene best til gods tog og stor tyskerene best til pasasjer tog?


Edited by Stian - 28 september 2007 at 22:53
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 00:11
ja og nei, BEGGE ER BEST I GODSTOG!

Gammeltysker: Gjøvikbanen...
Stortysker: ALT MULIG, SÅ LENGE DET ER SPOR DER HAR DEN KJØRT DER!

pluss at stortyskeren går an i passasjertog også, noe g-tyskeren ikke gjør.

Er det håp for at det dukker opp noen brukte superlinere på b-salget i bergebn eller Larvik???
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.