MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 16>
Author
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 23:38
Ja.

Er noe av malmbanens matriell forbilderiktig å bruke i midt-øst norge?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 23:47

Hei!

  • Nei, ikke forbilderiktig (med unntak av El 15). - Men ikke nødvendigvis galt på ditt anlegg, hvor DU bestemmer hva som er riktig eller ei.
  • Synes du at anleggsbilder fra tyske anlegg, i f. eks. MIBA, som gjengir landskap, ser for grønne og "rene" ut kontra tilsvarende bilder fra amerikanske anlegg i amerikansk mj-presse?


Edited by Roger - 08 september 2007 at 00:07
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 10:51
ja. Jeg har alltid forundret meg over forskjellen på amerikanske og europeiske fremstillinger av anlegg. Britiske anlegg ser for meg ut til å være en slags blanding. Mne jeg kan ta feil. Kanksje gjenspeiler dne forskjellige anleggsbyggingen at formålet med jernbane i hhv europa og USA ikke er de samme?

Spørmålet:
Vurderer du å skifte til digital-system på din modelljernbane? Dersom du allerede er digital,: vurderer du å bytte digitalsystem?


Edit: glemte spørsmålet


Edited by einjen - 08 september 2007 at 17:49
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 19:51
ja, SKAL skifte fra analog til Zimo "the best".
Men grunnet liten plass, ikke noe anlegg, STORE utgifter i rullende matriell, kommer dette til å skje når anlegget settes til livet. Dette systemet koster jo 10000kr, ingen vits på 2 meter kjøring.

Er Kongsvinger Station (byggningen) å få tak i som modell??

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 20:27
Hei!
 
  • Nei dessverre, ikke med mindre du har tenkt til å bygge den fra scratch.
  • Tror duModelljernbane vil ha samme possisjon som hobby som nå, om 15 år?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 20:42
Ja, kanskje større.

Har noen av disse lokene kjørt på Kongsvingerbanen:

EL1
EL5
EL17????
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 21:50
Hei!
  • Ja og nei. Det jeg har funnet ut så langt er at; ja El 5 har gått på Kongsvingerbanen, men nei; det har ikke El 1 og El 17 (kanskje med unntak av å passere Lillestrøm på vei til andre baner). Mer kan leses på denne link.
  • Tror du det er ett stort nok marked for Kongsvinger stasjon her til lands for å få fremstilt denne i modell?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 22:43
Min personlige mening: JA,JA , JAAAAAA!
Litt mer gjenerell mening: Jo, tror det.

Mange kunne nok tenke seg å lage elektrifisert/uelektrifisert bane F.eks Oslo-Kongsvinger-Flisa-Elverum.

Tusenvis av fordeler med å velge kongsvinger/solørbanen (og kanskje retning Stockholm).

- Kongsvinger stasjon er veldig fin utseendemessig.
- Brett matriellutvalg
- Både damp, diesel og elektrisk
- KAN bruke svenskt matriell
- Tømmer og flis
- Di3!!
- Og min favoritt el11!!!

Visste egentlig at el5 har kjørt der.
EL17 er et slag i tryne å vite at ikke er autentiskt, MEN har faktisk sett et bilde fra 80-tallet som viser el17 med godstog (sjeldent!) fra oslo til Charlottenberg.
Festlig!

Solørbanen er en stor fordel og modellere for de som ønsker slakke kurver.

Har dovregubben eller Type24b vært på kongsvinger noen gang??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 23:43
Hei!
 
  • Nei. - Det kan jeg ikke bekrefte ut i fra de kilder jeg har søkt i på nett. Dersom man lurer på hva slags materiell som har gått hvor anbefales NJKs Materielldatabase ett besøk. Her kan man se hvilke distrikter som benyttet det forskjellige materiellet.
  • Er det greit å benytte modeller av rullende materiell på modelljernbanen sin, dersom forbildene ikke har gått på den jernbanen man bruker som forbilde?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 23:57
Ja, så lenge det ikke er totalt urealistisk. Hvis noen hadde jernbanestasjonen i Bergen i modell så hadde jeg ikke hatt noen problemer om det hadde stått f.eks et Hectorrail-lok der. Jeg syns det er artig å "utvide" virkeligheten.

Er blandete tog artigere enn tog der alle vognene er like? (gjelder både passasjer-og godstog)
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:07
I godstog, Kanskje, i passasjertog, nei.

Er nok en av de få som har kommet fram til at EL17 med B7 er kjedelig (derfor selger jeg hele settet!), og EL17 Med B3 i gammeldesign er nydelig, nettopp fordi vognene er kjedelige, men det ser finere ut enn et blandet passasjer tog med B3+ B5+ B7, ikkesant ?!?!

Har el5 kjørt fast passasjertog noengang???
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:12
Hei!
 
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Er blandete tog artigere enn tog der alle vognene er like? (gjelder både passasjer-og godstog)
  • Ja, helt bestemt. Det bidrar til litt personlig og individuelt preg, fremfor ett sterkt uniformt preg.
  • Med tanke på alle de kompromisser man må inngå for å gjengi en jernbane i modell (med tanke på infrastruktur, sporarrangement, kurveradier, skinneradier og toglengder), er det bedre å modellere en smalsporbane fremfor en normalsporet, da disse begrensningene er vanligere på smalsporede baner?

Redigert på grunn av dobbeltposting.



Edited by Roger - 09 september 2007 at 00:16
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:21
Nei, egentlig ikke.
Syns ikke man skal måtte begrense seg altfor mye.

Det å vente og finne løsninger for det man har LYST til å gjøre, framfor å lage noe som er enklere/tar mindre plass som man egentlig innerst inne ikke har lyst til å gjøre.

Så klart, har man lyst til å lage smalspor, feel free, men ikke gjør det fordi det er det eneste som funker.
Da kan man jo drite i å gjøre det i det hele tatt!

Er B3 mer likt enn b7 av det store Mj-folket??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:36
Hei!
 
Siden vi "postet litt forbi hverandre" i sted, skal jeg svare på det spørsmålet du stilte, som ble stående åpent, i tillegg til ditt nye:
 
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Har el5 kjørt fast passasjertog noengang???
 
Ja. Utfra de bilder jeg har sett, later det til at dette lokomotivet er mye brukt til passasjertrafikk.
 
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Er B3 mer likt enn b7 av det store Mj-folket??
 
Ja..... ??? - Eller nei?????
Det er ikke godt å si. Ikke kan jeg påberope meg å uttale meg på vegne av "det store mj-folket" heller, men jeg vil anta att B7 er godt likt. - I hvertfall hva man kan tolke ut ifra forbrukernes forventninger til denne modellen. Man må jo huske på at dette er en modell det norske markedet har ventet svært lenge på, etter at den har vært annonsert i en årrekke. B3 har på en måte "vært der hele tiden" siden den kom fra Lima første gang. I så måte vil jeg nok tro at B3 er en langt vanligere modell på norske anlegg enn det B7 foreløpig er. B3 kan jo benyttes over flere epoker, og bak flere forskjellige lokomotiver enn B7.
 
Spørsmål:
Tror du flere modeller etterhvert vil bli tilgjengelige i "tomatsuppe-design"?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:40
Ja, men jeg tror det blir veeeeeldig lenge til.

Sett at WLAB-2 kommer i modell, ville du helst hatt den i den gamle nydesignen fremfor tomatsuppe?
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:42

Tror du flere modeller etterhvert vil bli tilgjengelige i "tomatsuppe-design"?

Jo, DESSVERRE
Finner NMJ på å lage WLAB type 2 blir det nok en modell i Hærværk-designet også, ettersom alle de flotte vognene i denne serien er "herpa".

Ville mye heller hatt nydesign, men Wlab type 2 er etter min tid. W-vogner i suppe ville blitt brent straks de hadde entret huset.
Er 2600hk som dovregubben har mye for et damplok (på verdensbasis)??



Edited by Daniel Aune - 09 september 2007 at 00:44
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 01:00
Hei!
 
  • Ja, sett i lys av hvor langt dampteknologien var kommet på det tidspunkt "Dovregubben" ble konstruert. Samtidige damplokomotiver med vesentlig mer HK, var stort sett av ekspremitell karakter.
  • Er "Ovaler" undervurderte i forhold til realistiske anlegg?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 10:52
Nei, det er de ikke.
Ovaler er nok ikke den beste løsningen for et anlegg...

Har mange Di og ellok utstyr for multipell????
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 20:35
Hei!
 
  • Ja. Er ikke det nesten "standard" på moderne materiell?
  • Er ett mj-anlegg med dampdrift og tidsriktige detaljer og miljø, mer estetisk pent enn ett moderne anlegg med "moderne detaljer"?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 20:46
Nei det synes jeg ikke, kommer helt an på hva man velger å modellere i den aktuelle perioden man bygger.
 
Synes du det er en interessant løsning å dele anlegget i to deler dersom man ønsker å drive med to forskjellige temaer/epoker?
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 20:55

Ja, jeg skal bygge OSLO S anno 1982 og Kongsvinger Stasjon anno 1965 og Flisa fra 1965. Dette er stiligt!

Vet el1,5,8,9,10,11,13,14,15 har ikke utstyr for multipell. El16,17 og 18 har dette. Diesellokene di2-8 har/hadde utstyr for multipell.

Vil det være lett å finne Skd 209c (utsolgt!!)i modernisert gammeldesign med svart rekkverk laget i 20 eksemplarer lett å finne på b-markedet ettersom modellen er ny???

Edited by Daniel Aune - 09 september 2007 at 20:55
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 21:37
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:



Vil det være lett å finne Skd 209c (utsolgt!!)i modernisert gammeldesign med svart rekkverk laget i 20 eksemplarer lett å finne på b-markedet ettersom modellen er ny???


ja, det vil jeg tro!

Gir et norsk eller amerikansk anlegg mest muligheter for "operations"?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 21:43
Hei!
  • Ja takk! - Begge deler! Muligheter for "operation" handler vel mer om anleggs-design enn hvilket selskap som ruller på skinnene. Det er finnes vel norske forbilder for slike sporføringer også.
  • Utelukker ett anlegg designet for "operation" (av godsvogner) passasjertrafikk?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 22:28
Originally posted by Roger Roger wrote:


  • Utelukker ett anlegg designet for "operation" (av godsvogner) passasjertrafikk?


Nei. SOm du selv ofte presiserer Roger: Det er bare fantasien som setter grenser..... Selv ønsker jeg meg et anlegg der passasjertogene går automatisk, mens jeg selv styrer rangeringen og plasseringen av godsvogner

Ville utvalget av norske modeller vært like stort uten NMJ på Strømmen?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 22:37
Hei!
 
  • Nei. Det er mange som har mange meninger om NMJ, men man må nok innse at de har vært berikende for "floraen" av norske modeller opp i gjennom tidene. - Spesiellt fordi de selv har stått for produksjonen av mange av dem.
  • Tror du vi vil se flere større norske aktører som fremstiller norske modeller/rullende materiell i tiden som kommer?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 23:59
ikke nødvendigvis "større" som at vi får flere på størrelse som NMJ, men at de vi har vil VOKSE seg større, håper og tror jeg.

Har du bygget skala design sin skd 206? Hvis ja: Var det vanskelig? (fikk min i posten i går...Whohooo!!)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2007 at 00:32
Hei!
  • Nei ikke ennå, da den har blitt prioritert bak ett par andre pågående mj-prosjekter. Om det er vanskelig tror jeg ikke, da jeg har sett mj"ere som aldri har bygget messingmodeller tidligere har bygget denne modellen med svært bra resultat,
  • Er det rød/gule "Duplo" designet det fineste på NSBs skiftetraktorer?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2007 at 10:53
- Etter min smak, nei, rød gammeldesign var penest. men jeg kan tro rød/gul er praktisk siden det synes så godt i terrenget.

- Har innførelsen av ny design-plan på NSB materiell og logo gjort at NSB fremstår som mer tidsriktig og moderne?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2007 at 14:25
Nei, tvert imot!
Syns tomatsuppen vitner om dårlig smak og fantasi(eller kanskje litt for mye!!).

Hadde det vært en god ide å omlakkere di3.602 fra museumssøppelet til helgrønn eller med hvit stripe??

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2007 at 14:29
ja faktisk
 
er damplok mere livlige en el lok som eks el18 og sånne raringer
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,096 seconds.