MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 16>
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 12:54
ja denne tråden begynner og dette fraverandre men det er mest jeg og daniel som poster ser jegStern%20Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 16:41
nei, jeg elsker faktisk denne tråden (og jeg synes faktisk at jeg har stilt opptil flere interessante spørsmål, flere som ikke har fått svar).

Er du i stand til å  installere en tortoise-motor på et MJ anlegg, uavhengig om den er manuelt styrt eller via dcc?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 20:24
Ja - jeg har montert noen Tortoise på mitt H0e-anlegg. Det lønner seg nok å lese seg til riktig kobling av motoren - inkl. bruk av bryter og lysdioder for visning av sporvekselens stilling.

Edited by KjellAn - 20 november 2011 at 19:34
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 21:52
Har ikke noe grunnlag for å svare på det spørsmålet, men svaret er da selfølgelig nei.

Er NMJ superline EL 11 og EL 1 (begge i grønn) lett/middels enkelt å få tak i på bruktmarkedet??
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 22:50

...



Edited by KjellAn - 20 november 2011 at 19:35
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 23:11

Ja for min del er sommeren over, og byggesesongen er for alvor i gang... dvs. den forrige er vel egentlig aldri avsluttet, har stort sett holdt på med byggeprosjekter hele våren og sommeren.

Har du byggeplanene klare for vinteren? (vil gjerne høre hva ogsåSmile)
 
PS: Daniel, skjønner du har spesiel interesse for superline. Kjell foreslo å lage et egen tråd om dette, hva med å lage deg en weblogg hvor du kan ta opp temaer rundt superline modeller?


Edited by Andreas - 02 september 2007 at 23:12
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 23:25
Tror jeg svarer "Tja" på den. Planene for høsten er å gjøre ferdig dioramaet mitt. Har lyst til å begrave det i snø. Så får vi se om det kanskje kan bli et lite hylleanlegg i nær fremtid.

Har du noen gang gjort en feil på anlegget ditt som krevde en større operasjon for å fikse??
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 09:05
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Tror jeg svarer "Tja" på den. Planene for høsten er å gjøre ferdig dioramaet mitt. Har lyst til å begrave det i snø. Så får vi se om det kanskje kan bli et lite hylleanlegg i nær fremtid.

Har du noen gang gjort en feil på anlegget ditt som krevde en større operasjon for å fikse??


Ja. Jeg rev n-anlegget mitt for fire uker siden. Og jeg vil ikke snakke om det.


Synes du FREMO-Fred er for pinglete å bruke, eller er den helt perfekt til å styre dine egne tog, eller foretrekker du mer avanserte håndkontrollere.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 09:34
Svar:
Ja - den er "litt" for pinglete. Kanskje fordi jeg selv bruker Uhlenbrock Daisy og Fred. Selv synes jeg at Daisy"en gir best kontroll over knottene, Jeg blir liksom ikke helt fortrolig med retningsbryteren på Fremo-Fred"en og Uhlenbrock-Fred"en. Når et lok kjører "gal" vei i forhold til der jeg står, er det litt "fort gjort" og ikke helt se retningen på bryteren.
Trykknapp-retningsbryteren som er på Intellibox"en og Daisy"en er mer naturlig for meg.
Dersom det er et problem med strømforbruket på Daisy"en på LocoNet-utgangen fra sentralen, så kan den forsterkes med en egen effektforsterker.

Spørsmål:
Dersom du kjører digitalt: Greier du å bruke alle funksjonsutgangene ved vanlig kjøring av lokene dine?

Spørsmålet kan gjerne tolkes dithen at de fleste greier sannsynligvis ikke å holde orden på særlig flere enn 5-6 effekter ved vanlig drift. Dekodere med 8, 12 eller 16 funksjoner blir etter min mening "bare kjekt å ha" .
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 13:21
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


Spørsmål:
Dersom du kjører digitalt: Greier du å bruke alle funksjonsutgangene ved vanlig kjøring av lokene dine?

Spørsmålet kan gjerne tolkes dithen at de fleste greier sannsynligvis ikke å holde orden på særlig flere enn 5-6 effekter ved vanlig drift. Dekodere med 8, 12 eller 16 funksjoner blir etter min mening "bare kjekt å ha" .


Som Märklinist, Kjell, må du jo huske på de som benytter de nye kjørekontrollene (MC og MS f.eks Wink) hvor det visuelt vises tilgjengelige funksjoner. Så jeg tror nok mange kan ha kontroll på et titalls ...

Spørsmål:
Må en slik tråd omorganiseres eller er det greit f.eks. ved å benytte "sitér" funksjonen å få anledning for flere å svare på samme spørsmål?
Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 14:48
En slik tråd trenger ikke omorganiseres. Et par enkle kjøreregler:
Siter spørsmålet du svarer på.
still spørsmålet slik at det kan svares ja eller nei

svar ja eller nei, men eventuelt grei ut om hvorofr det forholder seg slik.

spørsmål:
Har du en våt drøm om å bygge et anlegg på størrelse med MIWULA i Tyskland?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 14:59
Takker for ideer, Andreas og Kjell!
Egne tråder er nok den beste løsningen.
Blogg skal det nok bli også!

Har du en våt drøm om å bygge et anlegg på størrelse med MIWULA i Tyskland?

Vel, vet ikke noe om dette anlegge, men siden du spør regner jeg med at det er STORT.
Ja, jeg har flere ganger drømt om Dovre-Røros-Solør-Kongsvinger-Banene, som et anlegg!

Ser ellok litt Døde/livløse når de kjører en andre lok.
Dette ser så stiligt ut når det er lange godstog.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 16:17
Svar:
Nei - ellok er faktisk ganske livlige. Jeg har selv opplevd å henge rett bak El5.2039 fra Oslo til Stockholm en gang på tidlig 1980-tallet - og jeg kan underskrive på at sangen i veistengene og lydene ellers bare var helt topp.

Faktisk er ellok-lyder så bra at jeg forsøker å bygge om alle mine ellok med lyddekoder.

Svar 2 - til Bjørn Egil:
Jeg tror likevel ikke at Märklinister med MobilStation eller CentralStation bruker alle ekstrafunksjonene mer enn andre MJ"ere med sin bruk av andre håndkontroller. Det er jo et spørsmål om hvor mye man rekker å gjøre ved siden av å kjøre toget.
Jeg foretrekker faktisk at enkelte lydfunksjoner er programmert slik at de kommer litt tilfeldig avhengig av hvordan man kjører.

Spørsmål:
Et spørsmål til dem som liker store anlegg: Bør et anlegg bygges i flere etasjer for at både høye og lave MJ"ere skal ha hver sin del å kjøre på?

Edited by KjellAn - 03 september 2007 at 16:19
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 16:35
Nei, det bør ikke bygges kun for det men Ja, det er en fordel om det er slik!

Å bygge i flere etasjer ser jeg på som et virkemiddel for å få variert og lang kjørestrekning inn i små rom. Lave personer (aka. barn) kan bruke en krakk om det har seg at anlegget er for høyt. Modulstandarder er jo og egentlig for høye, så man kan vrudere regulerbare bein...

Men leder meg til:
- Spørsmål: Burde beina på FREMO-, Z-MOD moduler vært lavere så de søte små kan skue de søte små tog?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 16:48

Bør et anlegg bygges i flere etasjer for at både høye og lave MJ"ere skal ha hver sin del å kjøre på?

Nei for min del, dette er et spørsmål som avhenger av hvor mange som skal delta i togdriften eller om det er snakk om små eller store familier.

Jeg for min del, Nei jeg skal bygge 1 etasje for min høyde (187cm, foreløpig!).
Anlegget mitt skal være for meg, ingen andre ettersom "de andre" i dette tilfellet er 1 kompis og 5 søskenbarn som besøker meg noen ganger i året.

Derimot for familier, og flere som bor sammen kan jo dette være greit.

Til mitt spørsmål:
Dette spørsmålet burde vel egentlig rettes mot Moderne ellok?
EL5 gir nok fra seg nok lyd kan jeg tenke meg, og ser nok så "levende" på grunn av kobbelstengene og den lave topphastigheten (70km/t).

Tenkte meg mer når F.eks EL14 med tømmer/containere i 90km/t.
Den lager nok lyd og er jo svær, men jeg får en sånn spesiel følelse av å se moderne ellok i høy fart. Ikke kommer det røyk ut, og den går så fort at det ser ut som hjulene ikke går rundt.

Til spørsmålet ditt, Carl, nei.

Når kom NMJ-modellen EL1 ut????

Et ja/nei spørsmål:

Er fremo-moduler enkelt/ middels vanskelig å bygge?

Edited by Daniel Aune - 03 september 2007 at 16:48
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 17:25
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

 

Til mitt spørsmål:
Dette spørsmålet burde vel egentlig rettes mot Moderne ellok?
EL5 gir nok fra seg nok lyd kan jeg tenke meg, og ser nok så "levende" på grunn av kobbelstengene og den lave topphastigheten (70km/t).

Tenkte meg mer når F.eks EL14 med tømmer/containere i 90km/t.
Den lager nok lyd og er jo svær, men jeg får en sånn spesiel følelse av å se moderne ellok i høy fart. Ikke kommer det røyk ut, og den går så fort at det ser ut som hjulene ikke går rundt. 

 
El 14 lager fin lyd den, men selvfølgelig ikke like mye som et diesellok. Passerte en med gostog i rettning Oslo da jeg stod og ventet på perrongen på lokaltoget på torsdagen. Man kan tydelig høre lyden fra elektromotorene som gårTongue
 
Til spørsmålet ditt angående fremomodull:
 
Kan ikke gi deg noe konkret svar på det, men har inntrykk av at mange starter med å bygge seg en modull... Eller kjøper seg et modullbyggesett som det sies er ganske enkelt å sette sammen.
 
Mitt spørsmål:
 
Ser du/dere det som en fordel og kunne kombinere både AC og DC på et anlegg? Eller blir dette unødvendig komplisert?
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 18:10
Nei, ingen fordeler

Er det plassmessigt lurt å lage et anlegg basert på fremo??
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 18:30
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, ingen fordeler

Er det plassmessigt lurt å lage et anlegg basert på fremo??
 
Nei, ikke med den minsteradiusen, kan selvfølgelig være en mulighet å bygge rette strekninger og stasjoner etter fremonormen, slik at man får er slags todelt anlegg.
 
Lar det seg gjøre og fjerne/endre dekalene på Heljan Di 3 modeller uten å øddelgge lakken under slik at man må omlakkere?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 18:46
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, ingen fordeler

Er det plassmessigt lurt å lage et anlegg basert på fremo??
 
Nei, ikke med den minsteradiusen, kan selvfølgelig være en mulighet å bygge rette strekninger og stasjoner etter fremonormen, slik at man får er slags todelt anlegg.
 
Lar det seg gjøre og fjerne/endre dekalene på Heljan Di 3 modeller uten å øddelgge lakken under slik at man må omlakkere?
 
Jeg vet ikke.
 
FREMOduler er ikke vanskelige å lage, det vanskelige er å bestemme seg for hva som skal være på den.
 
Spørsmål til Daniel:
Hvorfor skal din 1. etasje være på 187 cm? Er du veldig høy, eller skal du ha anlegget i øyehøydeWink
 
Min erfaring er at 113 cm på skinnetop er en ganske grei høyde å ha med å gjøre, min erfaring altså.
 
 


Edited by MY1201 - 04 september 2007 at 18:47
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 19:06
Mente det ikke sånn, JEG er 187cm høy så blir anlegget basert på denne høyden. Blir nok noe rundt den høyden du foreslo.

Er EL4 umulig å finne Mye info om?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 21:23
Svar:
Du kan finne info om type El4 i bl.a. NJKs medlemsblad "På Sporet" - se nr 68 side 25-31.
I tillegg finnes det bilder av loktypen i Materielldatabasen til NJK.
Loket minner faktisk litt om den tyske type E91 - et 3-seksjonslok, men har en ekstra løpeaksel i hver ende av loket.

Spørsmål:
Har du medlemstilgang til Materielldatabasen i Norsk Jernbaneklubb? En slik utvidet tilgang gir deg bl.a. tilgang til flere bilder av hver loktype enn for dem som ikke er medlem av NJK.

(redigert adresse til url-link)

Edited by KjellAn - 04 september 2007 at 21:27
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 21:39
Nei, men har tenkt å melde meg inn i NJK fra nyttår og vil da registrere meg så jeg får det.
 
Er du medlem av MJF bare for å motta MJ-bladet?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 22:44
Hei!
 
  • Nei. - Ikke nå lenger. Men den gang jeg meldte meg inn, var det for å få Mj-Bladet på en lettere måte enn å gå til en forhandler å spørre om bladet var utkommet ennå.
  • Er det andre grunner enn bare Mj-Bladet til å være medlem i MJF?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 22:53
Noen vil føle seg som en del av et samfunn.
Man kommer jo gratis inn på høstmessa!

Nei, er nok medlem for litt mer en det.

Kjell, har vurdert opp til flere ganger å bygge en EL4 ut fra E91.

Grunnene til at jeg Ikke har gjort det er at jeg bare er interessert i loktypene fra malmbanen, ikke banen i seg selv eller transporten (malm).
Jeg vil heller ikke ha den hvis det ikke er messing, noe roco lok sjeldent er!

Hvis jeg eventuelt skulle kjøpe den blir det som en superlinemodell LANGT fram i tiden, hvis gutta på strømmen skulle finne på å lage den.

Er malmbanens EL15 uaktuel å bruke på et Autentisk anlegg basert kongsvingerbanen? Det vil si uten noe fantasi.

Edited by Daniel Aune - 04 september 2007 at 22:54
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2007 at 22:49
Hei!
 
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

har vurdert opp til flere ganger å bygge en EL4 ut fra E91.
  • Nei, aldri.
  • Nå finnes det detaljeringssett som kjøretøyer, figurer og diverse til å kunne lage de fleste "scener" på anlegget, hvor kun fantasien er den begrensene faktor. Spørsmålet er; blant alle detaljer, herunder statiske- og animerte sex-figurer, militære modeller, "taggere", "ulykker" og/eller ting som kan brukes til å modellere ett kriminellt åsted, er det ting og situasjoner man absolutt ikke bør modellere, eller forsøke å gjengi i modell, på en modelljernbane?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2007 at 23:21


Holocaust er noe man ikke burde lage i modell, heller ikke transporten av menneskene som ble fraktet med jernbane.

 
Har du noensinne kommet for sent til skole/jobb/arrangement/andre ting pga mj-aktiviteter??
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2007 at 23:25
Hei!
 
  • Nei, heldigvis ikke. Men det har hendt at jeg har kommet for sent hjem på grunn av slike ting.
  • Er det forskjell på hva man kan tillate seg av detaljering som nevnt over, på ett utstillingsanlegg kontra det man har hjemme?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2007 at 17:08
Ja, en forskjell er det vel. Jeg vil påstå virkelig sterke scener er noe man kan redusere på messer, hjemme er det da fritt frem!

Jeg vil og svare litt til Magnes påstand om å ikke gjengi Holocaust og transporter: Jeg synes at om man gjengir det på en korrekt historisk måte er en modell av, si Auschwitz, en god måte å fremstille grusomhetene på. "Den som glemmer historien må leve den om igjen" heter det seg. Men, dette er en vekt, og balansen tipper over om man fremstiller det på en satirisk måte, at man f.eks. har festlys rundt gasskamre. Slikt blir bare makabert og usmakelig.

Jeg kan ikke umiddelbart tenke meg noe jeg ikke ville ha modellert som skjer i virkeligheten, grensen går mot det uvirkelige. Om man holder seg til virkeligheten kan man bygge for å fortelle, ikke bygge for å lage noe sjokkerende.
Forresten: Jeg ville ikke ha gjengitt personlige tragedier der tilskueren har lett for å forstå hva og spesielt hvem som vises.


edit: Glemte spørsmål:

- Har du modellert noe slikt som nevnes av Roger?

Edited by carlf - 06 september 2007 at 17:09
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2007 at 18:14
Nei, men har forsåvidt drevet med plastmodeller og prøvd å etterligne noen vinterscener fra vestfronten vintern 1944/45 som jeg har sett på dokumentarfilm... 
 
Er du eller har du væt medlem av IPMS (international plastic modellers society)?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2007 at 22:13
Hei!
 
  • Nei. - Ikke ennå i hvertfall. I tillegg til modelljernbane driver jeg også litt med militærmodeller i skala 1:87, 1:76 og 1:72. Mest materiell som her vært brukt av Hæren i Norge.
  • Går det utover troverdigheten og realismen til ett mj-anlegg dersom det inkluderes svært mange detaljer, hendelser, figurer, animasjoner og lyseffekter?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.