MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 13141516>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 13:23
Hei!
  • Ja det kan jo hende, dersom noen vil lage ett ennå bedre annonseprodukt for MJF enn det vi bruker i dag. Dagens tjeneste er langt bedre enn den den erstattet, da den muliggjør treff på mj-produkter på andre annonse-nettsteder også. - Det var ikke mulig på den gamle "mj-børsen". Det er fordelaktig for selgerne at produkter som tilbys, når ett så stort potensiellt marked som mulig, samtidig som det gjør det enklere for brukerne og kjøperne å finne "alle" produktene sammlet på ett sted.
  • Har du noen gang gått til innkjøp av mj-materiell du egentlig ikke trengte, bare fordi du fikk ett tilbud så godt at du ikke hadde råd til å takke nei? -I såfall hva var det?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2008 at 21:13
- Nei, har vel vært mest omvendt, manglet tilbud og ikke hatt råd til å takkke ja... Men så har jeg jo fått et par gode tilbud som har jort et nja til et tja til et rundende JA! Diverse opppussningsobjekter av noen Märklinlok har kommet inn i min lune favn på det viset.

- Har du noen gang dratt på ferie eller langtur over flere dager, der planene egentlig kun var togrelatert?

-
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2008 at 21:52
Ja, jeg har vert på Hamar flere ganger i livet.
Jeg besøker vanligvis jernbane museet.
 
Har du kjøpt flere oppussingsobjekter som du ikke har startet på enda?
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2008 at 22:08
Nei, kjøper vanligvis fungerende modeller.

Har du kjøpt en modell som har økt i verdi siden??
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2008 at 06:53
Nei, men pokker så mange jeg har kjøpt som har stupt i verdi! Eller, jeg kan jo nevne noen røverkjøp jeg har gjort, sånn som en av de røde, orginale Märklin skinnebussene, fra 50-tallet en gang. Der kjøpte jeg motorvogna for 150 peng, den er nok verdt endel mer!

- Har du noen spesiell musikk som du synes fungerer ekstra godt når du kjører små eller store tog?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2008 at 18:11
JA!

Melodisk Death metal fungerer til alt!!
Men det er sjelden jeg hører på noe som helst musikk når jeg kjører tog...

Har du noe Mj utstyr liggende du aldri eller veldig sjelden kjører med??

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2008 at 18:57
- Jepp. Mërklin tog med skinner. toget er i ustand og kun 1 vogn er igjen av et sett med 4 eller noe. settet er virkelig gammelt. skinnene får man ikke kjøpt nytt idag!

* Har du noensinne sittet på med et ekte smalspor lok? I norge.
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2008 at 21:13
Ja, jeg har tatt tertitten på jernbanemuseet på Hamar.
Jeg har også vert inne i førerrommet, det var varmt der!!
 
Har du reist med tog i norge i år?
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2008 at 22:10
Ja... forrige gang var for ca. 5,5 time siden....
 
Har du noen gang reist med vetrantog på Raumabanen?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 16:42
nei...

hva er raumabanen?
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 16:44
Originally posted by odin11 odin11 wrote:



hva er raumabanen?
 
Raumabanen er en jernbanestrekning som grener av fra Dombås på Dovrebanen, og fortsetter nedover Romsdalen til endestasjonen Åndalsnes. Banen er dieseldrevet, og trafikkeres av DI8 og BM93.
 
Forbindelse med buss videre til Ålesund og Molde.
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 19:07
Spørsmål?

Tar et jeg: Bestilt mj over interenett noen gang? Hva bestilte du, fra hvor, hvordan gikk det?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 20:59
Ja. Jeg bestilte en Marklin El 18 via en internettbutikk i Tyskland som selger brukt MJ. Da jeg bestilte stod det at det var et lok på lager. Dagen etterpå sender jeg en mail angående noe noe med frakta. Får et par dager senere en mail tilbake, hvor jeg får vite at han må først sjekke om modellen er på lager og at han skal komme tilbake til det i løpet av kvelden. Vel den kvelden ble både 1, 2 og 3 uker og jeg hørte ingenting. Sendte bare en mail og sa at dette virker såpass lite seriøst, at jeg droppet hele handelen. Vil ikke nevne butikken her, men dersom noen på død og liv vil vite det så send meg en PM.
 
Har du gjort et MJ-kjøp du har angret på i ettertid?  
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 21:32
MJ-kjøp jeg angrer på? Nei, egentlig ikke.. Eller, nå angrer jeg jo forsåvidt på det jeg har som er tyskt da, siden jeg konsentrerer meg om å kjøre norskt nå, men det blir gjerne litt feil å tenke slik? Er tross alt bare 3 lok og noen vogner jeg har som er tyskt...
 
Har du noensinne vurdert noe form for karriere innenfor mj? :)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2008 at 22:51
mj... som i modelljernbane?  har lurt på å fikse meg jobb på en butikk som formidler eller selger mj ja. men har gått litt vekk fra den ideen. vurderer nå å fikse egen smalspor bane som går litt opp i skogen allment åpen for folk som vil ta seg en tur. ellers har jeg utdanningsplaner innen nsb.

SPM: Hvor mye penger (ca) har du lagt i din egen og/eller andres MJ?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2008 at 00:40
Hei!
  • Nei jeg har nok ikke lagt så mye penger i "andres MJ", men jeg har bidratt til å bygge ett anlegg for andre hvor verdien ligger rundt kr. 25 000,- (+). Det aktuelle anlegget er følgelig betalt av "bestilleren". Det er egentlig ikke noe urimelig beløp for ett anlegg, da jeg har sett prisen på hva en ferdig middels "Noch-plate" med enkelt landskap, ferdige hus og monterte Märklin C-skinner koster.....
  • Tror du modelljernbaneprodukter må bli mer tilgjengelige i lekebutikker igjen, dersom modelljernbane skal sikres som hobby for "neste generasjon" i fremtiden?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2008 at 10:44
Ja, uten tvil. Det skal litt mer enn bare "tja, det høres ikke ille ut" til for at foreldre skal ta med seg de små opp i Trondheimsveien eller til Sagdalen.

- Bør MJF gjøre mer for at modelljernbane skal sikres som hobby for "neste generasjon" i fremtiden?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2008 at 12:32
Man kan vel alltid gjøre mer forsåvidt, spørsmålet er vel heller hva... Men JA, det bør de så absollutt!

Når tror du NMJ El17 kommer? Og tror du BM69 faktisk kommer ut på høsten?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2009 at 19:21
Hei!
 
  • Nei, jeg tror ikke NMJs BM69 kommer til høsten (med "fasit" i hånd).
  • Tror du den kommer til nylig annonsert tidspunkt 31.12.2009?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 23:57
Morsom tråd som jeg oppdaget først idag.

I håp om at det kan bekrefte at dette er et evighetstema besvarer jeg det siste spørsmålet selvom alle nå har fasiten. Nei!

Mitt spørsmål: Er den eneste måten å komme fremover på, at man river ned og bygger nytt dersom man ikke er fornøyd med eget arbeid?
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2010 at 00:00
P.s. Det med Karthago er en annen sak...
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2010 at 00:41
Hei!
 
Originally posted by GeorgII GeorgII wrote:

Mitt spørsmål: Er den eneste måten å komme fremover på, at man river ned og bygger nytt dersom man ikke er fornøyd med eget arbeid?
  • Ja, jeg tror det ofte kan være enklere og raskere enn å forsøke å forbedre noe som allerede er bygget. Av den grunn finner jeg seksjonsanlegg tiltalende, da man bare kan ta ut en seksjon og erstatte den med en ny og bedre en. På så måte slipper man å rive alt og erstatte det med noe nytt etterhvert som man får mer kunnskap og erfaring om modelbygging.
  • Kommer Märklin til å klare seg ut av den finansielle krisen UTEN å bli nok ett merke i "Mattel portifolien" (eller hos en annen tilsvarende stor lekegrossist)?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2010 at 00:09
Nei, det tror jeg ikke.

Uten å kjenne saken godt nok, tør jeg likevel si at det tror jeg det blir vanskelig. Når man er insolvent har man ikke lenger noen som helst kontroll. Det er veldig trist at et firma som så og si har funnet opp vår hobby kanskje må legge inn årene etter 150 år dels pga. ytre omstendigheter og dels av manglende evne til å holde fokus på det man driver med. Nok om det.

Har det blitt færre ledninger (mindre forbruk av kabel) som en følge av digitaliseringen?
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2010 at 18:22

Ja.  Man kan bruke mindre kabel, i noen tilfeller. Men skal du ha spordekteksjon på din bane så kan det begynne og bli mye kabel. men vanligvis så har man jo redusert fra 1 kabel per blokk til 1 eller 2( avhenger av hvor stort anlegget ditt er og hvor mange lok du skal kjøre) for hele banen.

 
Synes de du bor sammens med at du smaler på for mye på ting til modellene våres.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 02:26
Svar: Nei!

Forklaring: Jeg tror de ser at mine mj-aktiviteter gjør meg godt. Jeg er far og tenker selv at når far er glad er/bør alle andre være glade. Forøvrig synes jeg at enhver bør kunne føle seg fri til å bruke sine egne resursser som en vil.

Spørsmål: Er det riktig at modelljerbanehobbyen har blitt så komplisert/digitalisert/kostbar at det kan gjøre terskelen for høy for barn og unge?
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 09:05
Svar : NEI
For de av oss som en gang i tiden startet med en oval med Märklin, ser nok større problemer med digitale koblinger enn dagens ungdom. Med dagens digitale startsett er det minst like enkelt å koble opp et anlegg, som det var i gamle analog-dager, og med mange flere muligheter.
Skal du ha et større anlegg, så vil du fort oppdage at poden passerer deg raskt når det gjelder å takle styringer i digitalt format og store displayer med programmering av lok og veksler :-)
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2010 at 00:01
Fint svar, selv fikk jeg knapt kjøpt en m-skinne og ett grantre for min ukelønn på 70-tallet.

Jeg savner et ja/nei spørsmål og tillater meg å komme med et som er litt i samme gate som det siste fra Roger.

Spørsmål: Tror du det kommer til å bli produsert/tilvirket og ikke bare markedsført, leketøy og andre varer i Europa i samme omfang som tidligere innen det er gått 50 år? Svaret kan gjerne begrunnes.    
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 12:40
Nei, selv om mye av produksjonen hos de store merkene på kontinentet har blitt flyttet tilbake fra Kina, etter hva jeg forstår. 

Spørsmål: Kan denne tråden gjenopplives til underholdning for alle? :-)
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 12:52
Svar: Ja, absolutt

Spørsmål:

Ligner dette på norsk fjell?

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 13:00
Svar: Ja, med litt grønt her og der.

Spørsmål: Finnes det track gauge for H0m/12mm sporvidde?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 13141516>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.