MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 11:46
Hei!
  • Nei, ikke ennå. Når NSB atter en gang skulle forandre sitt design, synes jeg dat hadde vært fint om de gjorde noe i retro. - Det hadde vært kult å se noe av det nye materiellet i rødbrunt med stripe og klassiske vingehjul, eller grønt.
  • Har du noen gang benyttet deg av produkter fra "husmor-hobby"-butikker i mj-øyemed, og eventuellt hva?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:01
nei

du sier jo det at nsb burde få tilbake grønn design eller gammeldesign ja der så enkelt  mal dine egne modeller grønne eller gammel designTongue

er mj det siste du tenker på i juletida?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:04
Nei, jul er glede, mj er blant det som gleder meg.

Var du på Oslo-mjsenter i går??
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:12
nei jeg bor i bergen så det er ikke så lett Dead

har du noen spesielle mj ønsker i julen?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:14
Jeg ønsker meg penger for å kjøpe et nytt lok så svaret er vel Ja.

Har du tenkt på å melde deg inn i CMC collector model i 2008.
Det skal jeg!
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:26
ja/nei jeg er ikke  helt sikker får du en modell eller må du kjøpe dem utenom?

kunne du tenkt deg en el 1 det kunne jeg!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:39
Originally posted by Stian Stian wrote:

kunne du tenkt deg en el 1 det kunne jeg!


Nei. Ikke fordi jeg ikke liker loket, men det er mye annet som står høyere på ønskelisten min.

Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Har du, i likhet med meg, begynt å venne deg til, og nesten like, tomatsuppe designet etterhvert?


BM69: Ja
WLAB-2: Ja
B3 og B5: Nei


Er du fornøyd med din MJ-samling??


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:52
nei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jeg har bare el 13  di3 gammeltysker og 2 teak vogner sitte utgave og 1 sove utgave og 3 tyskervogner og en del godsvogner



har du noengang ødelakt noe på ett lok jeg har knukket en pantograf på el 13Dead


Edited by Stian - 09 desember 2007 at 12:53
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:54
Nei.

Er El11 i nytt opplag fra NMJ mulig??
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 12:57
nja skeptisk

etersom om det er en modell i begrenset opplag

er gammeltysker mulig ny i fra roco i nsb designene atså med flagg på begge deler eller hel svart? og riktige farger på hjulene og stengene?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 13:07
Ja, jo absolutt men jeg håper en messingprodusent kommer dem i forkjøpet.

Er jeg den eneste som venter på en EL13 i messing??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 13:13
Hei!
  • Ja, trolig. Utfra trådene i dette forumet om ønskemodeller, er det svært få, om noen i det hele tatt, som har gitt uttrykk for at man ønsker seg El. 13 som messingmodell.
  • Er det viktigere at en modell er laget i messing, kontra hvordan den ellers ser ut og gangegenskaper?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 13:20
Hvordanden ser ut og messing er vanligvis det samme, så JA. Utseende teller mer enn K-egenskaper i min bok.

Er EL12 fra roco sannsynlig?? (grunnet den ekstreme satsingen fra roco på Ofotbanen)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 13:26
Hei!
  • Nei. Jeg tror Roco sin satsing lå i att dette var svært store lokomotiver, og derved noe som var ansett som litt "kult". Jeg tror ikke at det  medfører noen automatikk i masseproduksjon av banens øvrige materiell, med mindre Roco har solgt svært mange IORE og DM3"ere som viser at markedet vil ha det.
  • Kan du se på en modell om den er laget av messing (og ikke i plast eller hvitmetall), uten å ta i den for å kjenne materialet/vekten?

Edit: La til "/vekten".



Edited by Roger - 09 desember 2007 at 16:32
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
futte View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 mars 2007
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote futte Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 18:28
Hvorfor sender i ikke bare nogle SMS er til hinanden?
 
 
 
Mange hilsner futte
 


Edited by futte - 09 desember 2007 at 18:31
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 18:56
Hei!
 
Det begynner å bli mange spørsmål som blir "hengende" nå:
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Kan du se på en modell om den er laget av messing (og ikke i plast eller hvitmetall), uten å ta i den for å kjenne materialet/vekten?
  • Nei, det kan jeg ikke alltid. Det er lett å se at en usmusset El. 13 fra Lima ikke er laget av messing, men det er ikke alltid like lett å se slike forskjeller på nyere lokomotiver i plast/hvittmetall som er bygget etter høye standarder. For å illustrere hva jeg mener:

Kan du se hvilket av disse Mh 6-modellene i H0e som er laget i hvittmetall/plast og hvem som er laget i messing?

 
 
Den ene er fra Roco (hvittmetall/plast) og den andre er fra det langt dyrere Ferrotrain (messing)
 
Fasitt: Den øverste er i messing, men den nederste har en finish så god at ikke jeg klarer å si at det ikke er messing bare ved å se på modellen.
 
Originally posted by futte futte wrote:

Hvorfor sender i ikke bare nogle SMS er til hinanden?
  • Nei, for det ville vel ikke være intensjonen med denne tråden, slik det fremkommer i det aller første innlegget.
  • Deltar du aktivt på andre mj-forum enn dette, og eventuellt i såfall hvilke?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 19:33
Ja! Smalspor selvfølgelig! (www.phpbbserver.com/smalspor)

- Var din start med mj-hobbyen et startsett under juletreet (eller bursdagstreet, for de som har et slikt)? (Og ikke svar ja eller nei! Utdyp!)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 19:44
Min start på hobbyen var en dag hos NMJ i år 1998-99(husker ikke helt) da jeg med hjelp av Finn plukket ut det jeg trengte til et startsett. Det var et peco skinnesett med en lima el14 i Nydesign (i dag tenker jeg æsj-design) og to A3-vogner og en svær trafo.

Men jeg vil vel si at tog interessen har vært der fra første stund, så fikk jeg jo tretog på 3-årsdagen. "

Så svaret er vel NEI, for da jeg fikk mitt første togsett kunne jeg allerede alle tall og nummer fra NORSKE LOK OG MOTORVOGNER utenatt og visste utmerket godt hvilket design, epoke og sammensettning jeg ville ha.
Det var ikke et tilfeldig togsett under treet med utenlandsk matriell.

Har du brukt lang tid på å finne deg selv som Mjer???
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 20:30

Nei, jeg har reist så mange ganger til hamar at det ikke er sjangs for at jeg ikke kunne bli mjer. Det er også et norsk anlegg på Arendal stasjon med di 3 i nydesign og to b3 vogner, men det er veldig synn at stasjonen vanligvis er stengt når jeg er der og noen har fjerna di 3er"nCry

Det tok kansje litt tid å få tak i mitt første startsett, men jeg har alltid
hatt lyst å begynne med mj.                                    
   
Er det smart å bygge om Roco el 18 fra ac til dc
når prisen på loket er langt under ordinær pris?


Edited by vetle1 - 09 desember 2007 at 22:20
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 21:22

Vil ikke anse det som veldig smart nei... I utgangspunktet er det ikke lett å bygge om AC lok til DC. De fleste Roco El 18 AC på markedet ble levert som ferdig AC varianter fra produsenten, er det lok som tidligere har vært DC, men som er bygget om burde det være mulig å bygge det tilbake til DC igjen... Alternativt kan du kjøpe et billig Re460 driv fra Roco og bytte om kåpene... Eller smøre deg med toldmodighet å vente på den nye utgaven som kommer en gang i framtiden...

Har du planene klare for hva som skal bygges i jula?
  
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 21:26
- Ja, jeg håper å faktisk kunne bygge. Jeg begynte litt i dag, men småpusling på Corsica modulene mine. Håpet er å gjøre det elektriske, og sette opp så jeg kan kjøre tog.


- Tror du at det ligger noe mj under treet i år?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 21:51
Nei, bare konvolutter!

Akkurat slik jeg vil ha det

Er en EL2 fra fulgurex mulig å lage i og med at de har lagd en NESTEN lik??
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 21:54
Hei Roger, jeg ser at den øverste er ferrotrain og den nederste er Roco..
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2007 at 23:26
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, bare konvolutter!

Akkurat slik jeg vil ha det

Er en EL2 fra fulgurex mulig å lage i og med at de har lagd en NESTEN lik??
 
nei, det vet jeg ikke
Føler du at det er mange av de samme som svarer her inne?
 
Og ønsker du at flere enn 5-6 skal svare på denne tråden, for å få et mangfold av bidragsytere og for å få en mere inkluderende "diskusjon/quiz"?
litt o.t. men men
Magne H.L.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 06:51

...



Edited by KjellAn - 20 november 2011 at 19:43
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2007 at 07:25
Hei!
 
  • Nei. Jeg er i utgangspunktet i mot en styrt stansing av disskusjonstråder. - I hvertfall så lenge ønsket bare kommer fra én deltaker. De stanser av seg selv dersom deltakerne slutter å poste i dem, men "lever videre" dersom det fremdeles finnes ett ønske om å poste nye meldinger. Dersom man ikke er interessert i å lese innholdet i bestemte disskusjonstråder, må man jo bare la være å lese i akkurat den tråden (og ihvertfall poste meldinger i den).
  • Har denne disskusjonstråden muliggjort utdypende disskusjoner, dersom man har kommet inn på ett tema interessant nok for en egen (disskusjons-) tråd?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2007 at 20:17
Hei!
  • Ja det har den! "Take a Model Train to Work day 2007" -, "Take a Model Train to Work - Hvordan gikk det"- og "Meningen med forum" - trådene er jo alle eksempler på det. Faktisk mer enn det, da det faktisk adstedkom ett konkret tiltak for å spre kunnskap og informasjon om mj som hobby.
  • Sett i lys av det tilgjengelige modeller som kan fornorskes i TT-skala/1:120 (se denne tråd), ville du gjort ett forsøk i denne skalaen dersom modellene var tilgjengelige på det norske mj-markedet? Dersom du eventuellt svarer nei på dette, kan du utdype med hvorfor?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 15:27
Hei!
 
Man kan jo undres om det bare er krangler, som også i og for seg er urelevante i mj-sammnheng, som klarer å astedkomme evighetsdisskusjonene på dette forum?
Denne tråden her er langt mer mj-relevant og fruktbar, enn alle krangletrådene tilsammen, synes nå jeg i hvertfall. Uansett så ligger den faktisk i ett delforum som heter "Humørsprederen og andre uhøytideligheter", så får dere som ikke liker den, kranglefanter, eller ikke dere som ikke er i humør for den,  bare vende det døve øret og det blinde øyet til, og forsøke å overse den. Jeg gjør i hvertfall ett nytt forsøk, og svarer meg selv:
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Sett i lys av det tilgjengelige modeller som kan fornorskes i TT-skala/1:120 (se denne tråd), ville du gjort ett forsøk i denne skalaen dersom modellene var tilgjengelige på det norske mj-markedet? Dersom du eventuellt svarer nei på dette, kan du utdype med hvorfor?
 
Svar:
Jeg driver med H0, og er ikke så interessert i denne skalaen at jeg vil begynne å lete kloden rundt etter passende modeller. Kunne jeg fått tak i dem hos min mj-leverandør, ville jeg nok gjort ett forsøk med TT. Ikke noe stort, men ett mindre anlegg, kanskje til utstilling. TT-virker som en fornuftig og hendig skala, der den ligger mellom H0 og N. - Kanskje den kan tilby det beste fra "to verdener", med H0"s kjøreegenskaper i modeller vesentlig mindre?
 
Spørsmål:
Tror du vi mj"ere har noe å lære av andre modellbyggere (som ikke driver med mj), og eventuellt hva?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 18:41
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
  
Spørsmål:
Tror du vi mj"ere har noe å lære av andre modellbyggere (som ikke driver med mj), og eventuellt hva?
 
 
Kan melde meg inn i tråden igjen, så får vi se hvor lenge det varer...Wink 
 
Svar: Ja helt klart. Alle modellbyggere uansett hvilket interessefelt har alltid noe å lære av hverandre. Smussing er noe de som driver med plastbyggesett er utrolig flinke på, hvis jeg skal nevne noe spesielt....
 
Spørsmål: Har du planer om å stille opp som utstiller på noen messe i fremtiden? 
 
 


Edited by Andreas - 22 januar 2008 at 18:41
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 18:49

Nei.


Er det noen sjanse for at vi igjen kan få et Selvstendig MJ-børsen istedet for disse Rubrikk-greiene??

Edited by Daniel Aune - 22 januar 2008 at 18:50
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.