MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 16>
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 12:51
ja!    men noen var meg i forkjøpet med og si di2Ouch



er 18c et fint lok i modell


Edited by Stian - 25 november 2007 at 12:52
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 18:26
Type 18c er flott i modell! :)

Hva er sannsynlighete for at Roco kommer med forskjellige nummervarianter av El16 og El18?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 18:39
0%
De gir nok enten ut etter farge eller så legger de ved nummer...sistnevnte lite sannsynligt i å med at det koster roco noen kroner ekstra...

Er en ny utgave av dovregubben mulig??
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 22:03

Ja, den som har penger kan gjøre mye, jeg hadde ikke sagt nei til en dovregubbe hvis jeg hadde hatt endel penger.                 

Er el 14 i nydesign fint?


Edited by vetle1 - 25 november 2007 at 22:03
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 17:19
nei
 
 
er el11 i grønn fint?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 18:44
JA, DEN FLOTTESTE PÅ JORD!
Under den kommer grønn di3, SJ Da og Dovregubben.

Det vakreste loket i 1:1 er uten tvil type 26c.
Damper fra Hedmarken!

Kjører Gutzold sin Svarte (kølsvarte) type 63a bra?
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 18:47
Stian, se på denne linken:

http://www.stinsensforum.se/viewtopic.php?t=963&sid=40548b1c6bc9dd14575f86323f779182

Bilde av min el11 i grønn!
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 22:00
kann ikke se den linkenCry
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 09:05
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 21:42
Hei!
 
Mange meldinger til tross, kan det se ut til at det siste stilte spørsmålet er:
 
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Kjører Gutzold sin Svarte (kølsvarte) type 63a bra?
 
  • Ja! Jeg har riktig nok ikke den helsvarte varianten, men har to av versjonen med røde hjulringer og blå kobbelstenger, som er av samme type som den sorte. - De kjører fint.
  • Har du høye forventninger til modelljernbanenyhetene for 2008? - Hva tror du eventuellt kommer?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 21:59
ja, jeg tror og håper el 18 kommer og de nye b7 vognene kommer.
 
Liker du lange conteinertog?


Edited by vetle1 - 27 november 2007 at 22:00
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2007 at 22:11
Liker alt av lange (norske) tog så da er svaret selvfølgelig JA!

Er tog og MJ din største hobby??
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 14:24
-ikke min største. men nest største. største må være samling av eldre el-artikler og nyere våpen.
 
-noen som har link til Oslo MJ Senter?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2007 at 16:59
Ja - http://www.modelljernbanesenteret.no/, ikke at linken funker men...

- Skal du på Julemessa i nevnte mj-senter?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 11:14
Vet ikke om jeg gidder...

Er multippelkjøring i Dcc en vanskelig oppgave??

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 22:16
Hei!
 
  • Nei, det kan jeg ikke gi deg ett entydig svar på, da jeg ikke driver med digital drift. Men skal ikke DCC forenkle en del ting innen mj da? - I så fall er det sikkert ikke en uoverkommelig oppgave.
  • Bør alt det rullende materiellet du bruker på modelljernbanen din, herunder eventuelle SuperLine-modeller, i større eller mindre grad smusses for å fremstå som mer realistiske?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 22:41

...



Edited by KjellAn - 20 november 2011 at 19:42
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 22:46
Nei ikke for min del, selvfølgelig er det nok mer realistisk på et anlegg, men jeg holder meg til å smusse/patinere skinner, byggninger, fjell og lignende...
 
Daniel: "Vet ikke om jeg gidder" Er du på så mange messer i året at du velger å vraker?Wink Er da sjelden mer enn 2-3 messer på hver side av fjellet vært år...
 
Kjell: Amundsen selger riktignok noen få superlinemodeller, tror heller Daniels "problem" er at han lider av "midtleder allergi"LOL
 
 
Edit: Nå ble det veldig mye rot i rekkene, så jeg sparer spørsmålet mitt til senere...


Edited by Andreas - 07 desember 2007 at 22:52
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 22:48


Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Svar:
Det kommer ann på hva den enkelte MJ"er mener at passer inn i sin modellverden. Kjører man modeller som viser forbildene i daglig drift, så ville jeg helst sett at modellene - inkl. Superline-modellene - var smusset slik de framsto i virkeligheten.
Men så kan man jo også si at forbildene også en gang i blant har vært inne til revisjon, og da ville jo det mest riktige være å la modellen være slik den kommer rett ut av esken. Og en Superline-modell skulle man da ikke behøve å gjøre noe med.

Spørsmål:
Originally posted by carlf carlf wrote:

Skal du på Julemessa i nevnte mj-senter?
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Vet ikke om jeg gidder...
Er årsaken til dette at Amundsen ikke selger Superline-modeller?



Nei, men når du nevner det så kanskje...

Jeg er for smussing av Supermodeller. Men ikke av alle.

Er NMJ el12 verdt over 20 000???

Edited by Daniel Aune - 07 desember 2007 at 22:49
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 22:52
Hei!
  • Ja, men det er svært lit mj-relaterte ting på den. - Kun ønske om ett abonnement på Model Rail. Utover dette blir det vel det vanlige; bøker, sokker osv.Wink
  • Skal du benytte deg av Piko startsett-tilbudet på Lidl førstkommende torsdag (om du ikke trenger det selv, kan det jo være en grei julegave til en potensiellt nytt medlem i hobbyen)?

Edit: Og nå ble det ennå mer rot i rekkene siden jeg svarte på spørsmålet til Andreas, som han i ettertid har fjernet for å unngå "rotet". Spørsmålet han stilte var i hvertfall "Har du ønskelista klsr til jul?"



Edited by Roger - 07 desember 2007 at 22:54
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 22:54
Daniels spørsmål: "Er NMJ el12 verdt over 20 000???"
 
Det vet jeg ikke, får se hva den som ligger ute til auksjon på CM denne uka ender påWink For min del (som jeg liker å minne deg på, DanielWink) er det galskap å legge så mye penger i en modell.
 
Det er snart jul, har du ønskelista klar?
 
Edit: Hehe nå ble det riktig rot herLOL 


Edited by Andreas - 07 desember 2007 at 22:56
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 22:57
Hei!
 
Vi får prøve igjen:
  • Ja, men det er svært lit mj-relaterte ting på den. - Kun ønske om ett abonnement på Model Rail. Utover dette blir det vel det vanlige; bøker, sokker osv.Wink
  • Skal du benytte deg av Piko startsett-tilbudet på Lidl førstkommende torsdag (om du ikke trenger det selv, kan det jo være en grei julegave til en potensiellt nytt medlem i hobbyen)?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 08:49
nei det skal jeg se på om jeg ikke gjør. ganske billig! får fråga farrsan
 
 
kan man kjøre likestrøms vogner på likestrøms skinner uansett merke? (ingen funksjoner E.L)
 
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 10:15
Ja.

Har damproter blitt brukt mye på dovrebanen???
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 11:22
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Ja.

Har damproter blitt brukt mye på dovrebanen???


Kun unntaksvis hvis det i det hele tatt har hendt. Roterne er/har vært stasjonert på Bergensbanen (Finse), Nordlandsbanen (Dunderland) og på Sørlandsbanen (el-roteren).
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 11:50
Hei!
 
Også ett nytt spørsmål....
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 13:37
Hei!
 
Sakset fra trådens første melding:
 
Originally posted by NiM NiM wrote:

Går det å føre en (nesten) evigvarende disskusjon om mj (som ikke skyldes krangling)?
 
Det kan prøves, dersom man svarer JA eller NEI på spørsmålet, og deretter stiller ett nytt spørsmål som på en eller annen måte kan relateres til mj/jernbane som kan besvares med ja/nei. Alle kan poste flere ganger.
 
Edit: Meldingen jeg egentlig svarte på ble borte mens jeg skrev og før jeg hadde trykket på "post-knappen" tydligvis.


Edited by Roger - 08 desember 2007 at 13:39
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 11:16
Hei!
 
"The show must go on"; - Siden det ikke ble postet noe nytt spørsmål, poster jeg ett:
 
  • Er det større sjanse for at du får de obligaroriske sokkene, slips, bøker og andre nyttige greier (du egentlig ikke ønsker deg) til jul, istedet for mj-ting du egentlig ønsker deg?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 11:20
Nei, ønsker meg alltid penger til jul og får det.

Skal du ønske deg penger til å kjøpe Mj for eller konkrete mj-ting??

Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 11:40
Nei, penger er nå det siste jeg ønsker meg til jul, det er alt for upersonlig, syns jeg.. Er tross alt "no such thing as easy money" ;) Derfor jeg har jobb...

Har du, i likhet med meg, begynt å venne deg til, og nesten like, tomatsuppe designet etterhvert?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.