MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 16>
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2007 at 09:14
Ja i hvertfall delevis...
 
Så langt er dette planlagt:
 
- Roco El 18
- Roco El 16 nydesign
- Hobbytrade Di 6
- NMJ nye serie med B3 vogner.
- Skd 206 bygeesett.
- I tillegg kommer det en haug med uforutsette ting... mye fint man kommer over på Nostalgimessan og på nettet.
 
Har du eget hjemmeanlegg?
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2007 at 09:51
Jeg har tre! Tre små vel og merke, et lite i areal, et mindre av en liten øy og så et lite uferdig modulanlegg i en liten skala av en liten jernbane på en liten øy.

Har du skulket skolen for å dra til en hobbybutikk en gang?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2007 at 10:49
nei det har jeg ikke


er morten h sine  støp av ting i resin fine?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 18:57
Hei!
 
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:


Når tror dere første masseproduserte modell i tomatsuppe-farger vil komme? Eventuelt, hva blir det modell av?
 
Når?
- Den har jo kommet allerede!
NiM-Shop var aller først i Norge med å levere modeller i "Tomatsuppe-design", da B7 kom i PaperLine-modell 18. juni i år.
 
Så svaret og spørsmålet:
  • Nå har ikke jeg inngående studert Mortens resinstøpninger, men av det han har vist her på forumet ser det svært bra ut.
  • Nå skal Heljan lage en modell av det svenske diesellokomotivet T21. Tror du vi vil oppleve at Heljan kommer til å lage ett mindre norsk diesellokomotiv også?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 19:19
Ja, absolutt, forskjellige kandidater:
-Skd 226 i norsk og svensk versjon
- Skd 221
- Skd 215
- En Di1 ville jo blitt uhyre populær, en den er kanskje mer aktuel fra NMJ.

Er Heljan eller hobytrade aktuelle som produsenter av gamle lok òg?

Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 20:43
Ja, heljan har produsert Di3 i gammeldesign, Hobbytrade har produsert Di4 med røde ploger vet ikke om den er veldig gammel men.
 
Syns du el 13 i nydesign er fint?


Edited by vetle1 - 12 november 2007 at 20:44
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 21:03
Nei, egentlig ikke noe i Nydesign som har vært i gammeldesign eller Grønn har noe spesielt ved seg...MIN mening bare naturligvis...

Når noe er gammelt tenker jeg senest 60 talls design.

Vil Sj Ma-loket fra brimalm bli forsinket eller komme presist???
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 21:12

Nei, tviler på det... Ingenting kommer når det er lovet lenger...

Er CM medlem?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 21:54
Nei, men lurer på å bli VIP medlem der så jeg kan delta i auksjonene.
Superlinerne der er jo så tynt priset!

El11 i grønn begynte på 6200 og sluttet på 8800...tror jeg det var.

Utroligt bra!

Er du fornøyd med utvalget av norske lok bøde utsolgt og resten??
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2007 at 22:13
Ja, Det er laget veldig mye forskjellig i norsk selv om det altids kan
komme mer.
 
Er den fulle versonen av 2rd planning mye bedre en demoen?
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 03:27
Hei!
  • Ja, si det du.... - Jeg har aldri brukt 2rd Planning, men vil anta at fullversjoner alltid er bedre enn demoversjoner.
  • Tror du Hornby kommer til å gjenoppta produksjonen av tidligere Lima NSB-modeller gjennom sitt Lima/International-program?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 11:26
Nei, håper ikke det.

Vi vil jo heller ha nye...fra nye produsenter.

Håper et annet selskap med litt bedre kvalitet på sine produkter en lima som f.eks hobbytrade sin kvalitetsgrad satser norge.

Tror du småprodusenter som Scandinavien miniatures (egentlig ikke så små) eller Skala Design vil levere FERDIGmodeller en gang.

RMS leverer jo ferdige G2 og T3 vogner fra SM men jeg tenker da i litt større grad.
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2007 at 17:42
Muligheten er nok tilstede...

Hva er sannsynligheten for å finne seg en kjæreste som er like interesert i MJ som du selv er?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2007 at 18:48
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Hva er sannsynligheten for å finne seg en kjæreste som er like interesert i MJ som du selv er?


Hvis du tar de to fine jentene vi så på Bergensmessen og deler det på alle jenter i Bergensområdet i riktig alder så tenker jeg du har et ganske bra cirkatall i prosent...Wink

Jeg har lest på en del forum om koner som er involvert i mj-hobbyen, men da er det som oftest på landskap-og detaljsiden.


Er du flinkere til å planlegge enn å faktisk gjøre noe??
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2007 at 19:59

...



Edited by KjellAn - 20 november 2011 at 19:41
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2007 at 20:12
monter de minste webcamene og lys ;)
dyrt men det skal funke!
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 03:27

Hei!

Siden Jonas ikke postet noe svar, svarer jeg på det sist stillte spørsmålet:

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Spørsmål:
Har du erfaring og gode tips om hvordan man automatisk kan styre skyggestasjoner slik at ikke togene kolliderer "under jorden"?

  • Nei, dessverre, men mye kan sikkert ordnes med Reed-kontakter og magneter på lokomotivene du skal bruke. Jeg leser en del britisk mj-tidsskrifter, og på britiske anlegg virker det som om skyggestasjonene er relativt åpne, slik at de er mer tilgjengelige for å drive med "fiddle". - Slik som det også er i FREMO. Bruk av "tog-kassetter" er jo også ett alternativ, Kjell. Kanskje du kan finne plass til å ha en mer åpen og derved tilgjengelig skyggestasjon der du planlegger å ha arbeidsbordet ditt?
  • Har du noen gang fulgt en byggebeskrivelse for landskap til "punkt og prikke", uten at resultatet be slik du hadde sett for deg?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 10:32
- Ja, Fallers snø-kit, miserable greier :(

- Ønsker du deg en kjæreste/partner som er like interesert i MJ som du selv er? (For jeg ser ikke på det som noe mål i seg selv...)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2007 at 22:56
Nå veit i og for seg du hva jeg mener om det, siden vi snakka om det på msn for et par dager sia... Svaret er nei, tror det er en god ting at man har noe å syssle med for seg selv på hver sin kant...
 
Har du noen gang sittet bak spakene på et lokomotiv i 1:1?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 08:51

...



Edited by KjellAn - 20 november 2011 at 19:41
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 17:34
Svar
Fint å slippe å dele det med noen. kan lage hva en vilLOL
 
Spørsmål
noen som vet om enkel og BILLIgmåte å lage fjell med gruve for h0e?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 20:56
- Ja, når du sier fjell med gruve tenker jeg du mener at man kan se gruvegangene i fjellet. I så fall kan du bygge fjell på den måten du er vant med, er fjellet hult hogger du hull i fjellet og setter inn rør og slikt du modellerer gruve med lys og sånt i.
   En stor gruve ville jeg ha bygd opp ved å forme fjellet i iso/styropor og legge inn ganger etter ønske i et av lagene med valgte medium.

Ta forøvrig en kikk på anlegget med Sesam Stasjon i Oslo MJ Senter, der er det modellert fine ganger fra byggingen av Romeriksporten.

- Tror du noen gang fosilt brennstoff vil fjernes som drivstoff i jernbanen fullstendig? For det tror ikke jeg...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 21:19
Nei, hva med redningstog skal de være electriske, hva skjer om det
blir strømbrudd og brann i en tunnel?
 
Vet du hvordan man fjerner conteinere fra roco conteinervogner for å
sette litt forskjellige conteinere på?
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2007 at 19:43
- Nei

- Har du prøvd å fjerne conteinere fra roco conteinervogner med dynamitt?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2007 at 19:54
nei aldrig


er det  landskaps bygging som er gøy med mj (jeg svarer nei på det spørsmålet)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2007 at 20:21
 
 
JA det er gøy med landskapsbyggning, så lenge det innebærer vann og gips WackoWink
 
Har du vurdert en annen hobby til fordel for mj??
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2007 at 20:57
Ta forøvrig en kikk på anlegget med Sesam Stasjon i Oslo MJ Senter, der er det modellert fine ganger fra byggingen av Romeriksporten.
 
 
du har vel ikke en link jeg kan bruke?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 09:33
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

 
 
Har du vurdert en annen hobby til fordel for mj??
 
Nei, men jeg har gjort omvendt. Drev med plastmodeller i noen år, til jeg fant ut at MJ var en hobby som passet bedre for meg...
 
Er du registert og aktiv bruker på mer enn et MJ/jernbaneforum?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 11:55
JA, jeg er med på svenske STINSEN.

Er di3 det eneste virkelig flotte dieselloket i norge?
(Ja, for min del)

Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2007 at 12:50
Nei, di2 er også flott.
 
Syns du di2 er finere i gammeldesign enn i nydesign?
 
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.