MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 16>
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2007 at 14:44
jeg har fått hjelp med mine decodere så jeg må svare neiLOL

er denne tråden blitt u populær?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2007 at 17:52

er denne tråden blitt u populær?

Overhodet ikke! :)

-Hva får folk til å tro at det finnes orddeling i det norske psråket? (Kunne ikke dy meg ;) )
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2007 at 18:33
Samme grunn som får bakeriene til å skrive "napoliumskake" (og snørrunger til å si "skjino".

Skulle du ønske at Skala Design sine modeller var å få kjøpt i ordinære mj-butikker, og ikke bare hos Togbutikken?


Edited by einjen - 27 oktober 2007 at 18:34
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2007 at 18:58
ja!!

har du noen gang gått til en mj forhandler  og spurt om de kunne bestille noe du trengte og etter 3 måneder eller noe sånt har de ikke fått det in enda?

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 00:45
Åja, det skal eg love deg!

Har du noensinne følt (denne er for de yngre mj"ere) at din lave alder har fått folk til å ta deg mindre seriøst?

MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 09:05
ja faktisk jeg hart spurt om bilder av gammeltyskere lenge olg ingen svarer heldigvis fant jeg bilder på norsk jernbanemuseum


er di3 et veldig vanelig lokomotiv hos mjere?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 10:00
Har du noensinne følt (denne er for de yngre mj"ere) at din lave alder har fått folk til å ta deg mindre seriøst?

Nei, aldri!

Jeg har (ikke for å skryte altså!) en utrolig klisterhjerne og har fra en alder av 5 år kunnet det meste innholdet i bøker som NLM utenatt.
Så kom litra, utrangering, vogner, forskjellige systemindelinger, epoker osv inn ikke så lenge etterpå.
Har lært MASSSSEEEE de siste årene og allerede som 6-åring følte jeg at jeg med åpne armer ble tatt imot inn i Mj-miljøet på Strømmen. jeg har hatt diskusjoner og samtaler i timesvis om alt innenfor jernbane med personer på langt over 40.

er di3 et veldig vanelig lokomotiv hos mjere?

Ja!

Har du kjøpt et svenskt lok i messingkvalitet før??


Edited by Daniel Aune - 28 oktober 2007 at 10:01
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 10:51
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Har du noensinne følt (denne er for de yngre mj"ere) at din lave alder har fått folk til å ta deg mindre seriøst?


If you have: http://www.phpbbserver.com/smalspor/
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 13:36
Jeg ventet at noen fra Smalpsoret skulle svare på den ;)

Til D.A. Nei, overhodet ikke, og kommer neppe til å gjøre det heller. Kjøper heller 4 flotte lok med herlige kjøreegenskaper fra Roco og Mærklin, enn noe messinggreier som er så dyrt at jeg neppe hadde turd å bruke den til annet enn beskuelse....

Spørsmål: Når det gjelder minste kurveradier på annlegg, syns du da at sporvekselene kan være krappere enn den radien du har som minste radie på kurvene på anlegget?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 14:39
nei, jeg testa en linjegods conteinervogn på min minste radius som er planlagt på anlegget og den sporet av. 
 
Har du vært på messa i larvik?
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 18:15
Hei!
  • Ja. Dette var den første mj-messa jeg har vært på, på relativt lang tid og jeg synes den var bra.
  • Er "Thomas-toget" i modell en god "ambassadør for å få unge interessert i mj?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 21:56
Ja på en måte. Nesten alle lokene har korrekte forbilder fra virkeligheten, med unntak av Edward og Henry med tidlig kjele. Så for de unge forbildetroe, kan "thomas-toget" lages uten ansikt på togene og med en mer forbildetro togstamme (godsvogner med egen vilje og "lange togstammer" bestående av 5 G-vogner og en konduktørvogn kan sløyfes!).

Er kobbelstanglok ofte mer interresante å se bevege seg en de uten????
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 22:14
Båda ja og nei, kommer mye ann på loktypen egentlig...

Syns dere jeg bør ha en strekning med dobbelspr på det nye anlegget som er under planlegging?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2007 at 22:21
Ha ett område med dobbeltspor, ett med enkelt og ett med fem!
Så svaret er vel JA.

Er Da loket (uten visse detaljer som eike- eller saabhjul) et tidløst lok??
Det har jo kjørt med dampere på 1950-tallet og med containervogner på 90-tallet!
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 18:31
Får være opp til deg å vurdere.... Designmessig hører loket hjemme på 50- og 60 - tallet... 
 
Mange har sikkert bygget resinbyggesett... Synes du det var/er vansklig å få til et resultat du er fornøyd med?
 
 


Edited by Andreas - 30 oktober 2007 at 18:32
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 20:46
Hei!
 
  • Nei, egentlig ikke. Man må være nøyaktig i konstruksjonsprosessen så går det bra.
  • Skal du ta med tog på jobb (eller tilsvarende) på "Take a train to work day", neste fredag?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 20:51
Nei.

Er epoker fra før 1940 vanskelig å modellere for en uerfaren bygger?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 21:06
Hei!
 
  • Nei. Med det store utbudet som finnes på utstyrs- og tilbehørssiden av modeller nå om dagen, er det mulig for alle og enhver å modellere omtrent alle epoker. Skal man dog modellere en epoke man ikke husker noe fra selv, må man uansett foreta litt research.
  • Går Märklins egne modeller bedre på Märklinspor, enn AC-tilpassede DC-modeller?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 21:17
Siden de har lagd skinnene også, sikkert (=ja).

Er AC i fare dersom Mærklin går konk??

selvfølgelig.........hvis ingen andre lager skinner, så
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 21:31
Nå er ikke jeg veldig kjent på emnet, men nei, jeg tror det er noen flere en
Marklin som produserer AC skinner.
 
Har du planer om å kjøpe airbrush.
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 21:51
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Er AC i fare dersom Mærklin går konk??

selvfølgelig.........hvis ingen andre lager skinner, så
 
Tviler sterkt på at AC er i fare dersom Marklin setter kroken på døra... Da vil de raskt dukke opp noen som finner ut at her er det et marked å dekke så ordner det seg... Dessuten er det mulig å for eksempel kjøpe løse midtledere til Peco skinner eller for den saks skyld er det bare å slenge på litt kobbertråd på DC skinner også triller det å går som aldri før...
 
Så DC folkas store våte drøm om at AC tilhengerene skal stå å klø seg i hue uten skinner er nok lite realistiskLOL 
 
Vetle: Ja, airbrush er planen... liker selvbygging så det må nok skaffes.
 
Handler du MJ via nett i utlandet?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 22:19

Ja, det gjør jeg, det går i Tradera.

Hva var det første du kjøpte av mj for egne penger?

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 23:00
Et lima startsett.

Er type 24b fra brimalm utsolgt??
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 23:03

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Er AC i fare dersom Mærklin går konk?? selvfølgelig.........hvis ingen andre lager skinner, så

 


 

Så DC folkas store våte drøm om at AC tilhengerene skal stå å klø seg i hue uten skinner er nok lite realistiskLOL 

 



Avslørt! he,he,he....
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2007 at 01:09
Du får sende en mail til Bramalm å spørre dem, jeg tror den er det...

Når tror dere første masseproduserte modell i tomatsuppe-farger vil komme? Eventuelt, hva blir det modell av?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2007 at 22:11
Jeg tror det blir enten bm69 eller B3, B5.
Når, jeg aner ikke.
 
Har du bygd anlegg på pappstrimel-plaster cloth metoden eller styrofoam
metoden, hvilken er best?
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2007 at 23:07

Finnes det ikke noe fasitsvar på, smak og behag... For min del har jeg prøvd begge deler, men kommer til å gå for fugeskum neste gang.

Tror du MJ hobbyen vil bli dyrere å drive med i fremtiden?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2007 at 23:08
Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

Jeg tror det blir enten bm69 eller B3, B5.


Jeg vil gjette at det er BM69 først ut i rekka i tomatsuppe siden NMJ nå driver å lager dem og da er ikke veien så altfor lang til enda et design...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2007 at 00:19
Sprøsmål fra Andreas:
Tror du MJ hobbyen vil bli dyrere å drive med i fremtiden?

Matriellet blir jo dyrere hele tiden, akkurat som lønslippen, dessverre vokser den første litt fortere...

Strømprisen avgjør jo litt og.

Tror du El15 kommer til å bli proritert før alle b3- vognene og Bm69, eller omvendt???!?
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2007 at 00:34
Er vel ikke samme underprodusenter (tror jeg), så derfor tror jeg neppe det.. BM69 kan vel egentlig ikke bli stort mer nedprioritert? (Ja, det var en spøk det ;) )

Har du fått orden på MJ-budsjetter for 2008?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.