Evighetstema om mj |
Post Reply | Page <1 910111213 16> |
Author | ||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, men jeg tror det blir veeeeeldig lenge til.
Sett at WLAB-2 kommer i modell, ville du helst hatt den i den gamle nydesignen fremfor tomatsuppe? |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Siden vi "postet litt forbi hverandre" i sted, skal jeg svare på det spørsmålet du stilte, som ble stående åpent, i tillegg til ditt nye:
Ja. Utfra de bilder jeg har sett, later det til at dette lokomotivet er mye brukt til passasjertrafikk.
Ja..... ??? - Eller nei?????
Det er ikke godt å si. Ikke kan jeg påberope meg å uttale meg på vegne av "det store mj-folket" heller, men jeg vil anta att B7 er godt likt. - I hvertfall hva man kan tolke ut ifra forbrukernes forventninger til denne modellen. Man må jo huske på at dette er en modell det norske markedet har ventet svært lenge på, etter at den har vært annonsert i en årrekke. B3 har på en måte "vært der hele tiden" siden den kom fra Lima første gang. I så måte vil jeg nok tro at B3 er en langt vanligere modell på norske anlegg enn det B7 foreløpig er. B3 kan jo benyttes over flere epoker, og bak flere forskjellige lokomotiver enn B7.
Spørsmål:
Tror du flere modeller etterhvert vil bli tilgjengelige i "tomatsuppe-design"?
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, egentlig ikke.
Syns ikke man skal måtte begrense seg altfor mye. Det å vente og finne løsninger for det man har LYST til å gjøre, framfor å lage noe som er enklere/tar mindre plass som man egentlig innerst inne ikke har lyst til å gjøre. Så klart, har man lyst til å lage smalspor, feel free, men ikke gjør det fordi det er det eneste som funker. Da kan man jo drite i å gjøre det i det hele tatt! Er B3 mer likt enn b7 av det store Mj-folket?? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Redigert på grunn av dobbeltposting. Edited by Roger - 09 september 2007 at 00:16 |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I godstog, Kanskje, i passasjertog, nei.
Er nok en av de få som har kommet fram til at EL17 med B7 er kjedelig (derfor selger jeg hele settet!), og EL17 Med B3 i gammeldesign er nydelig, nettopp fordi vognene er kjedelige, men det ser finere ut enn et blandet passasjer tog med B3+ B5+ B7, ikkesant ?!?! Har el5 kjørt fast passasjertog noengang??? |
||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, så lenge det ikke er totalt urealistisk. Hvis noen hadde jernbanestasjonen i Bergen i modell så hadde jeg ikke hatt noen problemer om det hadde stått f.eks et Hectorrail-lok der. Jeg syns det er artig å "utvide" virkeligheten.
Er blandete tog artigere enn tog der alle vognene er like? (gjelder både passasjer-og godstog) |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Min personlige mening: JA,JA , JAAAAAA!
Litt mer gjenerell mening: Jo, tror det. Mange kunne nok tenke seg å lage elektrifisert/uelektrifisert bane F.eks Oslo-Kongsvinger-Flisa-Elverum. Tusenvis av fordeler med å velge kongsvinger/solørbanen (og kanskje retning Stockholm). - Kongsvinger stasjon er veldig fin utseendemessig. - Brett matriellutvalg - Både damp, diesel og elektrisk - KAN bruke svenskt matriell - Tømmer og flis - Di3!! - Og min favoritt el11!!! Visste egentlig at el5 har kjørt der. EL17 er et slag i tryne å vite at ikke er autentiskt, MEN har faktisk sett et bilde fra 80-tallet som viser el17 med godstog (sjeldent!) fra oslo til Charlottenberg. Festlig! Solørbanen er en stor fordel og modellere for de som ønsker slakke kurver. Har dovregubben eller Type24b vært på kongsvinger noen gang?? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, kanskje større.
Har noen av disse lokene kjørt på Kongsvingerbanen: EL1 EL5 EL17???? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja, SKAL skifte fra analog til Zimo "the best".
Men grunnet liten plass, ikke noe anlegg, STORE utgifter i rullende matriell, kommer dette til å skje når anlegget settes til livet. Dette systemet koster jo 10000kr, ingen vits på 2 meter kjøring. Er Kongsvinger Station (byggningen) å få tak i som modell?? |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja. Jeg har alltid forundret meg over forskjellen på amerikanske og europeiske fremstillinger av anlegg. Britiske anlegg ser for meg ut til å være en slags blanding. Mne jeg kan ta feil. Kanksje gjenspeiler dne forskjellige anleggsbyggingen at formålet med jernbane i hhv europa og USA ikke er de samme?
Spørmålet: Vurderer du å skifte til digital-system på din modelljernbane? Dersom du allerede er digital,: vurderer du å bytte digitalsystem? Edit: glemte spørsmålet Edited by einjen - 08 september 2007 at 17:49 |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Edited by Roger - 08 september 2007 at 00:07 |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja.
Er noe av malmbanens matriell forbilderiktig å bruke i midt-øst norge? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, men har forsåvidt drevet med plastmodeller og prøvd å etterligne noen vinterscener fra vestfronten vintern 1944/45 som jeg har sett på dokumentarfilm...
Er du eller har du væt medlem av IPMS (international plastic modellers society)?
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, en forskjell er det vel. Jeg vil påstå virkelig sterke scener er noe man kan redusere på messer, hjemme er det da fritt frem!
Jeg vil og svare litt til Magnes påstand om å ikke gjengi Holocaust og transporter: Jeg synes at om man gjengir det på en korrekt historisk måte er en modell av, si Auschwitz, en god måte å fremstille grusomhetene på. "Den som glemmer historien må leve den om igjen" heter det seg. Men, dette er en vekt, og balansen tipper over om man fremstiller det på en satirisk måte, at man f.eks. har festlys rundt gasskamre. Slikt blir bare makabert og usmakelig. Jeg kan ikke umiddelbart tenke meg noe jeg ikke ville ha modellert som skjer i virkeligheten, grensen går mot det uvirkelige. Om man holder seg til virkeligheten kan man bygge for å fortelle, ikke bygge for å lage noe sjokkerende. Forresten: Jeg ville ikke ha gjengitt personlige tragedier der tilskueren har lett for å forstå hva og spesielt hvem som vises. edit: Glemte spørsmål: - Har du modellert noe slikt som nevnes av Roger? Edited by carlf - 06 september 2007 at 17:09 |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har du noensinne kommet for sent til skole/jobb/arrangement/andre ting pga mj-aktiviteter??
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen vil føle seg som en del av et samfunn.
Man kommer jo gratis inn på høstmessa! Nei, er nok medlem for litt mer en det. Kjell, har vurdert opp til flere ganger å bygge en EL4 ut fra E91. Grunnene til at jeg Ikke har gjort det er at jeg bare er interessert i loktypene fra malmbanen, ikke banen i seg selv eller transporten (malm). Jeg vil heller ikke ha den hvis det ikke er messing, noe roco lok sjeldent er! Hvis jeg eventuelt skulle kjøpe den blir det som en superlinemodell LANGT fram i tiden, hvis gutta på strømmen skulle finne på å lage den. Er malmbanens EL15 uaktuel å bruke på et Autentisk anlegg basert kongsvingerbanen? Det vil si uten noe fantasi. Edited by Daniel Aune - 04 september 2007 at 22:54 |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, men har tenkt å melde meg inn i NJK fra nyttår og vil da registrere meg så jeg får det.
Er du medlem av MJF bare for å motta MJ-bladet?
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svar:
Du kan finne info om type El4 i bl.a. NJKs medlemsblad "På Sporet" - se nr 68 side 25-31. I tillegg finnes det bilder av loktypen i Materielldatabasen til NJK. Loket minner faktisk litt om den tyske type E91 - et 3-seksjonslok, men har en ekstra løpeaksel i hver ende av loket. Spørsmål: Har du medlemstilgang til Materielldatabasen i Norsk Jernbaneklubb? En slik utvidet tilgang gir deg bl.a. tilgang til flere bilder av hver loktype enn for dem som ikke er medlem av NJK. (redigert adresse til url-link) Edited by KjellAn - 04 september 2007 at 21:27 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mente det ikke sånn, JEG er 187cm høy så blir anlegget basert på denne høyden. Blir nok noe rundt den høyden du foreslo.
Er EL4 umulig å finne Mye info om? |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vet ikke.
FREMOduler er ikke vanskelige å lage, det vanskelige er å bestemme seg for hva som skal være på den.
Spørsmål til Daniel:
Hvorfor skal din 1. etasje være på 187 cm? Er du veldig høy, eller skal du ha anlegget i øyehøyde
Min erfaring er at 113 cm på skinnetop er en ganske grei høyde å ha med å gjøre, min erfaring altså.
Edited by MY1201 - 04 september 2007 at 18:47 |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, ikke med den minsteradiusen, kan selvfølgelig være en mulighet å bygge rette strekninger og stasjoner etter fremonormen, slik at man får er slags todelt anlegg.
Lar det seg gjøre og fjerne/endre dekalene på Heljan Di 3 modeller uten å øddelgge lakken under slik at man må omlakkere?
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, ingen fordeler
Er det plassmessigt lurt å lage et anlegg basert på fremo?? |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
El 14 lager fin lyd den, men selvfølgelig ikke like mye som et diesellok. Passerte en med gostog i rettning Oslo da jeg stod og ventet på perrongen på lokaltoget på torsdagen. Man kan tydelig høre lyden fra elektromotorene som går
Til spørsmålet ditt angående fremomodull:
Kan ikke gi deg noe konkret svar på det, men har inntrykk av at mange starter med å bygge seg en modull... Eller kjøper seg et modullbyggesett som det sies er ganske enkelt å sette sammen.
Mitt spørsmål:
Ser du/dere det som en fordel og kunne kombinere både AC og DC på et anlegg? Eller blir dette unødvendig komplisert?
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
Post Reply | Page <1 910111213 16> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |