MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 16>
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:40
Ja, men jeg tror det blir veeeeeldig lenge til.

Sett at WLAB-2 kommer i modell, ville du helst hatt den i den gamle nydesignen fremfor tomatsuppe?
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:36
Hei!
 
Siden vi "postet litt forbi hverandre" i sted, skal jeg svare på det spørsmålet du stilte, som ble stående åpent, i tillegg til ditt nye:
 
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Har el5 kjørt fast passasjertog noengang???
 
Ja. Utfra de bilder jeg har sett, later det til at dette lokomotivet er mye brukt til passasjertrafikk.
 
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Er B3 mer likt enn b7 av det store Mj-folket??
 
Ja..... ??? - Eller nei?????
Det er ikke godt å si. Ikke kan jeg påberope meg å uttale meg på vegne av "det store mj-folket" heller, men jeg vil anta att B7 er godt likt. - I hvertfall hva man kan tolke ut ifra forbrukernes forventninger til denne modellen. Man må jo huske på at dette er en modell det norske markedet har ventet svært lenge på, etter at den har vært annonsert i en årrekke. B3 har på en måte "vært der hele tiden" siden den kom fra Lima første gang. I så måte vil jeg nok tro at B3 er en langt vanligere modell på norske anlegg enn det B7 foreløpig er. B3 kan jo benyttes over flere epoker, og bak flere forskjellige lokomotiver enn B7.
 
Spørsmål:
Tror du flere modeller etterhvert vil bli tilgjengelige i "tomatsuppe-design"?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:21
Nei, egentlig ikke.
Syns ikke man skal måtte begrense seg altfor mye.

Det å vente og finne løsninger for det man har LYST til å gjøre, framfor å lage noe som er enklere/tar mindre plass som man egentlig innerst inne ikke har lyst til å gjøre.

Så klart, har man lyst til å lage smalspor, feel free, men ikke gjør det fordi det er det eneste som funker.
Da kan man jo drite i å gjøre det i det hele tatt!

Er B3 mer likt enn b7 av det store Mj-folket??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:12
Hei!
 
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Er blandete tog artigere enn tog der alle vognene er like? (gjelder både passasjer-og godstog)
  • Ja, helt bestemt. Det bidrar til litt personlig og individuelt preg, fremfor ett sterkt uniformt preg.
  • Med tanke på alle de kompromisser man må inngå for å gjengi en jernbane i modell (med tanke på infrastruktur, sporarrangement, kurveradier, skinneradier og toglengder), er det bedre å modellere en smalsporbane fremfor en normalsporet, da disse begrensningene er vanligere på smalsporede baner?

Redigert på grunn av dobbeltposting.



Edited by Roger - 09 september 2007 at 00:16
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 00:07
I godstog, Kanskje, i passasjertog, nei.

Er nok en av de få som har kommet fram til at EL17 med B7 er kjedelig (derfor selger jeg hele settet!), og EL17 Med B3 i gammeldesign er nydelig, nettopp fordi vognene er kjedelige, men det ser finere ut enn et blandet passasjer tog med B3+ B5+ B7, ikkesant ?!?!

Har el5 kjørt fast passasjertog noengang???
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 23:57
Ja, så lenge det ikke er totalt urealistisk. Hvis noen hadde jernbanestasjonen i Bergen i modell så hadde jeg ikke hatt noen problemer om det hadde stått f.eks et Hectorrail-lok der. Jeg syns det er artig å "utvide" virkeligheten.

Er blandete tog artigere enn tog der alle vognene er like? (gjelder både passasjer-og godstog)
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 23:43
Hei!
 
  • Nei. - Det kan jeg ikke bekrefte ut i fra de kilder jeg har søkt i på nett. Dersom man lurer på hva slags materiell som har gått hvor anbefales NJKs Materielldatabase ett besøk. Her kan man se hvilke distrikter som benyttet det forskjellige materiellet.
  • Er det greit å benytte modeller av rullende materiell på modelljernbanen sin, dersom forbildene ikke har gått på den jernbanen man bruker som forbilde?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 22:43
Min personlige mening: JA,JA , JAAAAAA!
Litt mer gjenerell mening: Jo, tror det.

Mange kunne nok tenke seg å lage elektrifisert/uelektrifisert bane F.eks Oslo-Kongsvinger-Flisa-Elverum.

Tusenvis av fordeler med å velge kongsvinger/solørbanen (og kanskje retning Stockholm).

- Kongsvinger stasjon er veldig fin utseendemessig.
- Brett matriellutvalg
- Både damp, diesel og elektrisk
- KAN bruke svenskt matriell
- Tømmer og flis
- Di3!!
- Og min favoritt el11!!!

Visste egentlig at el5 har kjørt der.
EL17 er et slag i tryne å vite at ikke er autentiskt, MEN har faktisk sett et bilde fra 80-tallet som viser el17 med godstog (sjeldent!) fra oslo til Charlottenberg.
Festlig!

Solørbanen er en stor fordel og modellere for de som ønsker slakke kurver.

Har dovregubben eller Type24b vært på kongsvinger noen gang??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 21:50
Hei!
  • Ja og nei. Det jeg har funnet ut så langt er at; ja El 5 har gått på Kongsvingerbanen, men nei; det har ikke El 1 og El 17 (kanskje med unntak av å passere Lillestrøm på vei til andre baner). Mer kan leses på denne link.
  • Tror du det er ett stort nok marked for Kongsvinger stasjon her til lands for å få fremstilt denne i modell?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 20:42
Ja, kanskje større.

Har noen av disse lokene kjørt på Kongsvingerbanen:

EL1
EL5
EL17????
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 20:27
Hei!
 
  • Nei dessverre, ikke med mindre du har tenkt til å bygge den fra scratch.
  • Tror duModelljernbane vil ha samme possisjon som hobby som nå, om 15 år?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 19:51
ja, SKAL skifte fra analog til Zimo "the best".
Men grunnet liten plass, ikke noe anlegg, STORE utgifter i rullende matriell, kommer dette til å skje når anlegget settes til livet. Dette systemet koster jo 10000kr, ingen vits på 2 meter kjøring.

Er Kongsvinger Station (byggningen) å få tak i som modell??

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 10:51
ja. Jeg har alltid forundret meg over forskjellen på amerikanske og europeiske fremstillinger av anlegg. Britiske anlegg ser for meg ut til å være en slags blanding. Mne jeg kan ta feil. Kanksje gjenspeiler dne forskjellige anleggsbyggingen at formålet med jernbane i hhv europa og USA ikke er de samme?

Spørmålet:
Vurderer du å skifte til digital-system på din modelljernbane? Dersom du allerede er digital,: vurderer du å bytte digitalsystem?


Edit: glemte spørsmålet


Edited by einjen - 08 september 2007 at 17:49
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 23:47

Hei!

  • Nei, ikke forbilderiktig (med unntak av El 15). - Men ikke nødvendigvis galt på ditt anlegg, hvor DU bestemmer hva som er riktig eller ei.
  • Synes du at anleggsbilder fra tyske anlegg, i f. eks. MIBA, som gjengir landskap, ser for grønne og "rene" ut kontra tilsvarende bilder fra amerikanske anlegg i amerikansk mj-presse?


Edited by Roger - 08 september 2007 at 00:07
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 23:38
Ja.

Er noe av malmbanens matriell forbilderiktig å bruke i midt-øst norge?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2007 at 22:13
Hei!
 
  • Nei. - Ikke ennå i hvertfall. I tillegg til modelljernbane driver jeg også litt med militærmodeller i skala 1:87, 1:76 og 1:72. Mest materiell som her vært brukt av Hæren i Norge.
  • Går det utover troverdigheten og realismen til ett mj-anlegg dersom det inkluderes svært mange detaljer, hendelser, figurer, animasjoner og lyseffekter?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2007 at 18:14
Nei, men har forsåvidt drevet med plastmodeller og prøvd å etterligne noen vinterscener fra vestfronten vintern 1944/45 som jeg har sett på dokumentarfilm... 
 
Er du eller har du væt medlem av IPMS (international plastic modellers society)?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2007 at 17:08
Ja, en forskjell er det vel. Jeg vil påstå virkelig sterke scener er noe man kan redusere på messer, hjemme er det da fritt frem!

Jeg vil og svare litt til Magnes påstand om å ikke gjengi Holocaust og transporter: Jeg synes at om man gjengir det på en korrekt historisk måte er en modell av, si Auschwitz, en god måte å fremstille grusomhetene på. "Den som glemmer historien må leve den om igjen" heter det seg. Men, dette er en vekt, og balansen tipper over om man fremstiller det på en satirisk måte, at man f.eks. har festlys rundt gasskamre. Slikt blir bare makabert og usmakelig.

Jeg kan ikke umiddelbart tenke meg noe jeg ikke ville ha modellert som skjer i virkeligheten, grensen går mot det uvirkelige. Om man holder seg til virkeligheten kan man bygge for å fortelle, ikke bygge for å lage noe sjokkerende.
Forresten: Jeg ville ikke ha gjengitt personlige tragedier der tilskueren har lett for å forstå hva og spesielt hvem som vises.


edit: Glemte spørsmål:

- Har du modellert noe slikt som nevnes av Roger?

Edited by carlf - 06 september 2007 at 17:09
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2007 at 23:25
Hei!
 
  • Nei, heldigvis ikke. Men det har hendt at jeg har kommet for sent hjem på grunn av slike ting.
  • Er det forskjell på hva man kan tillate seg av detaljering som nevnt over, på ett utstillingsanlegg kontra det man har hjemme?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2007 at 23:21


Holocaust er noe man ikke burde lage i modell, heller ikke transporten av menneskene som ble fraktet med jernbane.

 
Har du noensinne kommet for sent til skole/jobb/arrangement/andre ting pga mj-aktiviteter??
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2007 at 22:49
Hei!
 
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

har vurdert opp til flere ganger å bygge en EL4 ut fra E91.
  • Nei, aldri.
  • Nå finnes det detaljeringssett som kjøretøyer, figurer og diverse til å kunne lage de fleste "scener" på anlegget, hvor kun fantasien er den begrensene faktor. Spørsmålet er; blant alle detaljer, herunder statiske- og animerte sex-figurer, militære modeller, "taggere", "ulykker" og/eller ting som kan brukes til å modellere ett kriminellt åsted, er det ting og situasjoner man absolutt ikke bør modellere, eller forsøke å gjengi i modell, på en modelljernbane?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 22:53
Noen vil føle seg som en del av et samfunn.
Man kommer jo gratis inn på høstmessa!

Nei, er nok medlem for litt mer en det.

Kjell, har vurdert opp til flere ganger å bygge en EL4 ut fra E91.

Grunnene til at jeg Ikke har gjort det er at jeg bare er interessert i loktypene fra malmbanen, ikke banen i seg selv eller transporten (malm).
Jeg vil heller ikke ha den hvis det ikke er messing, noe roco lok sjeldent er!

Hvis jeg eventuelt skulle kjøpe den blir det som en superlinemodell LANGT fram i tiden, hvis gutta på strømmen skulle finne på å lage den.

Er malmbanens EL15 uaktuel å bruke på et Autentisk anlegg basert kongsvingerbanen? Det vil si uten noe fantasi.

Edited by Daniel Aune - 04 september 2007 at 22:54
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 22:44
Hei!
 
  • Nei. - Ikke nå lenger. Men den gang jeg meldte meg inn, var det for å få Mj-Bladet på en lettere måte enn å gå til en forhandler å spørre om bladet var utkommet ennå.
  • Er det andre grunner enn bare Mj-Bladet til å være medlem i MJF?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 21:39
Nei, men har tenkt å melde meg inn i NJK fra nyttår og vil da registrere meg så jeg får det.
 
Er du medlem av MJF bare for å motta MJ-bladet?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 21:23
Svar:
Du kan finne info om type El4 i bl.a. NJKs medlemsblad "På Sporet" - se nr 68 side 25-31.
I tillegg finnes det bilder av loktypen i Materielldatabasen til NJK.
Loket minner faktisk litt om den tyske type E91 - et 3-seksjonslok, men har en ekstra løpeaksel i hver ende av loket.

Spørsmål:
Har du medlemstilgang til Materielldatabasen i Norsk Jernbaneklubb? En slik utvidet tilgang gir deg bl.a. tilgang til flere bilder av hver loktype enn for dem som ikke er medlem av NJK.

(redigert adresse til url-link)

Edited by KjellAn - 04 september 2007 at 21:27
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 19:06
Mente det ikke sånn, JEG er 187cm høy så blir anlegget basert på denne høyden. Blir nok noe rundt den høyden du foreslo.

Er EL4 umulig å finne Mye info om?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2007 at 18:46
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, ingen fordeler

Er det plassmessigt lurt å lage et anlegg basert på fremo??
 
Nei, ikke med den minsteradiusen, kan selvfølgelig være en mulighet å bygge rette strekninger og stasjoner etter fremonormen, slik at man får er slags todelt anlegg.
 
Lar det seg gjøre og fjerne/endre dekalene på Heljan Di 3 modeller uten å øddelgge lakken under slik at man må omlakkere?
 
Jeg vet ikke.
 
FREMOduler er ikke vanskelige å lage, det vanskelige er å bestemme seg for hva som skal være på den.
 
Spørsmål til Daniel:
Hvorfor skal din 1. etasje være på 187 cm? Er du veldig høy, eller skal du ha anlegget i øyehøydeWink
 
Min erfaring er at 113 cm på skinnetop er en ganske grei høyde å ha med å gjøre, min erfaring altså.
 
 


Edited by MY1201 - 04 september 2007 at 18:47
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 18:30
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, ingen fordeler

Er det plassmessigt lurt å lage et anlegg basert på fremo??
 
Nei, ikke med den minsteradiusen, kan selvfølgelig være en mulighet å bygge rette strekninger og stasjoner etter fremonormen, slik at man får er slags todelt anlegg.
 
Lar det seg gjøre og fjerne/endre dekalene på Heljan Di 3 modeller uten å øddelgge lakken under slik at man må omlakkere?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 18:10
Nei, ingen fordeler

Er det plassmessigt lurt å lage et anlegg basert på fremo??
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2007 at 17:25
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

 

Til mitt spørsmål:
Dette spørsmålet burde vel egentlig rettes mot Moderne ellok?
EL5 gir nok fra seg nok lyd kan jeg tenke meg, og ser nok så "levende" på grunn av kobbelstengene og den lave topphastigheten (70km/t).

Tenkte meg mer når F.eks EL14 med tømmer/containere i 90km/t.
Den lager nok lyd og er jo svær, men jeg får en sånn spesiel følelse av å se moderne ellok i høy fart. Ikke kommer det røyk ut, og den går så fort at det ser ut som hjulene ikke går rundt. 

 
El 14 lager fin lyd den, men selvfølgelig ikke like mye som et diesellok. Passerte en med gostog i rettning Oslo da jeg stod og ventet på perrongen på lokaltoget på torsdagen. Man kan tydelig høre lyden fra elektromotorene som gårTongue
 
Til spørsmålet ditt angående fremomodull:
 
Kan ikke gi deg noe konkret svar på det, men har inntrykk av at mange starter med å bygge seg en modull... Eller kjøper seg et modullbyggesett som det sies er ganske enkelt å sette sammen.
 
Mitt spørsmål:
 
Ser du/dere det som en fordel og kunne kombinere både AC og DC på et anlegg? Eller blir dette unødvendig komplisert?
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.