MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ac om til dc
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ac om til dc

 Post Reply Post Reply
Author
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ac om til dc
    Posted: 14 august 2007 at 11:06
Er det mulig å bygge om et lok fra ac til dc? Koster det mye?
Hvordan skal jeg gjøre det?
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 12:06
Med et _stort_ glimt i øyet: Ikke gjør det.
 
Hvis du virkelig vil gå til det skrittet, så glem ikke at ofte er en AC-utgave av et lok i utgangspunktet dyrere enn et DC-lok.  Det _kan_ derfor være mer hensiktsmessig å selge AC-lok"et og kjøpe et likt i DC.
 
De tekniske finurlighetene ved en slik ombygging skal jeg overhodet ikke begi meg inn på; men regner med at det snart dukker opp spørsmål her om hvilket lok og fra hvilken produsent, slik at det kan besvares litt mer konkret.
 
MVH
 
Morten M
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 12:07
Det er mulig for de fleste lok. Det hele består i å fjerne retningsskifteren, sette inn en DC motor, skifte ut akslingene, fjerne slepesko og sette opp strømavtagning på hjulene. Om du vil gjøre det selv avhenger vel av egne evner. NMJ gjør ombygginger, vet ikke hvor mye det koster da...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 12:09
Godt poeng Morten, kanskje det er den letteste metoden.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 13:56

ok, hva ligger prisen på el 18 fra roco?

Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 14:00
Den ligger vel på rundt 2000-2500kr, men denne modellen er utsolgt. Med mindre du finner en på bruktmarkedet, tenker på kanskje på EL16?
Denne koster 1500kr og kommer i oktober.

Mvh
Daniel
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 14:04
Jeg tengte på el 18 på bruktmarkedet.

Edited by vetle1 - 14 august 2007 at 14:05
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 22:44

Æhhhh skal du selge AC Roco El 18 eller kjøpe DC?

Prisen for en komplett Roco El 18 AC burde vel være 2000 - 2500 kanskje? DC noe mindre lå på rundt 1900, - da de var å finne i butikkene, så jeg hadde ikke gitt mere enn 2000,-
 
PS: Dersom det var snakk om en AC du skal selge, send meg en PMWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2007 at 11:10
Beklager jeg har ikke noen ac el 18, men jeg skulle gjerne hatt en dc version.
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2007 at 16:26

Jeg har hørt noe om el 18 fra h.a.g. er det noen som har noe info om det?  Hva vil prisen ligge på? 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2007 at 18:05
HAG har tidligere gjordt både likestrøms- og vekselstrømsversjon av El18.
 
Det er tunge og massive modeller som likner konstruksjonsmessig på Märklin. På den siste modellen var prisen rund NOK 4000 og en ny utgave kan ikke forventes å bli billigere, snarere tvert om. Etter det jeg kjenner til vil den nye modellen gå gjennom minst 2 importledd før den står hos forhandleren.
Den første utgaven til HAG var dessuten belemret med noen småfeil da den var direkte kopi av den sveitsiske + ploger. Det norske forbildet avviker på noen detaljer og disse blir da feil (slik som speilvendte førerstander, plogene er ikke korrekte, dørhåndtak, smale slepestykker på strømavtakerene osv.)
Etter min mening er lakken for blank også.
Märklinmodellen  er nok totalt mer opp til det norske forbildet og Roco sin utgave kjører nok bedre?
 
Men for all del - det er en fin modell, men etter prisforskjellen så blir det et spørsmål om den er verd det?
Roco har i det siste lansert rimelige utgaver av Re460 til rundt € 70 så det spørs om de ikke er i stand til å lage en ny utgave av El18 til under NOK 1000 om de vil?


Edited by Kjell H. - 15 august 2007 at 18:06
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2007 at 20:15

Hva må man gjøre på en roco re460 for å bygge den om til en el 18?

Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 12:19

Circa hvor mange el 18 har roco produsert 

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2007 at 12:58
det ligger en roco el 18 på qxl nå
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2007 at 01:44
Selv har jeg kjøpt en brukt EL 18 og skulle gjerne hatt en til i DC versjon om noen skulle ha en til sals
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.