MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norsk svingskive med kontaktledning?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norsk svingskive med kontaktledning?

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norsk svingskive med kontaktledning?
    Posted: 01 august 2007 at 21:42
Noen som vet om hvilke svingskiver vi har/har hatt i Norge som har/har hatt kontaktledning rundt hele svingskiva?

Det finnes mange som har én eller høyst et par kontaktledninger over svingskiva, men ikke så mange med et helt "edderkoppnett".

Bilde fra ÖBB

Jeg vet om vel om Fjellstallen i Lodalen, Voss og Ål, men finnes/fantes det flere?

Edited by KjellAn - 01 august 2007 at 23:24
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2007 at 11:33
Tja?
Slike "edderkoppnett" var vel kun vanlig i forbindelse med ringstaller og de er/var det ikke mange av i Norge? Du har selv nevnt de fleste.
 
Ellers er vel også en svingskive for elektriske lok et paradoks? De skal som kjendt gå like godt begge veier og trenger ikke å vendes uten at de kjører med stor frontplog.
 
Norske svingskiver var også i stor grad beregnet på å snu lok 180€ og svingskivene hadde følgelig få spor tilsluttet. Dessuten måtte vel en svingskive for å få KL ligge i tilknytning til et sted der det normalt ble stallet E-lok og da der det ikke snakk om mange steder i Norge der det var behov?
 
Nelaug har en lokstall (2 spor med 1 oppstillingsspor i tillegg, totat 3 spor) men ikke kontaktledning til "stallsporene". Sira og Egersund har det ikke heller.
Jeg mener skiven på Krossen kun har KL tvers over og ingen forgreininger da det ikke er ringstall der.
Den ble mye brukt på vinteren på 50- og 60-tallet til å snu El 8 med stor frontplog. Det var da lokbytte i Kristiansand og et nytt lok med plogen "rett vei" ble satt inn eller tatt ut i Kristiansand på gjennomgående persontog fra Oslo V - Stavanger ved stort snøfall. Ved behov ble lokene da vendt på Krossen eller kjørt om "nordre tilsving" (sportrekant) dersom skiven var utilgjengelig.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2007 at 13:23
Hei og takk for svaret Kjell.

Jeg har vært i Fjellstallen i Lodalen for en del år siden, og den er vel det nærmeste vi kommer en svingskive med komplett "fahrleitungsspinne" her i Norge.

I mangel av et eget bilde: Her er et bilde fra Fjellstallen i Lodalen.
(Bildet er hentet fra NJKs forum Stasjonen - Håper det går greit Ragnar?!)

Forøvrig er det visst bare i Fjellstallen at lokene kan kjøre inn på svingskiva og snu loket uten at strømavtageren må senkes. Jeg har sett film av tyske el-lok på svingskiver, men da har strømavtageren blitt senket mens loket snus. Antagelig for hindre at kjøretråden skades når pantografen går sideveis.

Hvordan dette skal løses i skala 1:87 må vi se på.

Jeg skal en tur til Bergen med det første, så da blir det jo en anledning til å stoppe på Ål og Voss for å ta bilder av svingskivene der.
Jeg har ellers akkurat handlet inn Märklin store svingskive og ett par ring-lokstaller, så da gjenstår det bare litt installering og tankevirksomhet rundt hvordan kontaktledningen kan rigges til over skiva og inn i hvert stallspor.
Tanken er også å fiksere pantografene slik at de ikke nødvendigvis går helt opptil kontaktledningen. Dermed blir det heller ikke altfor stor belastning på ledningen når lokene dreies på svingskiva.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2007 at 15:46
Som digitalkjører, Kjell, er det jo bare for deg å installere Märklins senkningsmekanisme for pantograf ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2007 at 19:12
Joda Bjørn Egil!

Men da må jeg først montere en piezo-motor eller en termotråd til pantografene i alle mine 18 el-lok. Så det spørs om jeg rekker å gjøre det ferdig før lokstallen er ferdig.

Jeg diskuterer også en motorløsning eller annen mekanisme for portene i en lokstall for el-lok - se tråden på Norsk MJ Forum.
Så da tror jeg vel at også dette tar nok tid å få ferdig før eventuelle heve/senke-pantografer blir aktuelle.

For øvrig så begynner lysten til å bygge ordentlig i kjelleren å ta seg opp igjen.
Kanskje vi to kan starte samtidig i hver vår kjeller - og så se hvem av oss som får anlegget sitt ferdig først.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2007 at 14:35
Neppe!
Det tar nok sin tid før jeg kommer så langt i kjelleren her som du er i din.
Men jeg bygger i alle fall årntli" anlegg én dag i uka likevel Wink
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2007 at 00:10
Hei igjen Bjørn Egil.

Skal prøve å ta meg noen turer snart. Kan jo være greit å diskutere MJ "live" også. Drar til Bergen til uka, men deretter ...

Fant forresten ut litt om minnemetall (se videre i tråden på NMJF) ovenfor, så da blir det vel mulighet å diskutere en praktisk løsning for lokstallporten med NiM.

Edited by KjellAn - 04 august 2007 at 00:11
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.