MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B7 vogner i N-skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B7 vogner i N-skala

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B7 vogner i N-skala
    Posted: 31 juli 2007 at 21:28
Info se http://www.modelljernbane.net
Interessenter må melde seg direkte til meg, jfr link.

Endring 11.desember 2007
Påmeldingsfrist (uforpliktende) utsatt til 20. desember.

Endring 29.november 2007
Påmeldingsfrist (uforpliktende) endret til 10. desember.

Endring 27.november 2007
Det er blåst støv av prosjektet da jeg den senere tid har fått flere forespørseler om dette. Jeg tar sikte på i løpet av vinteren 2008 å ha klar plater i det antall som blir forhåndsbestilt.
Platen vil inneholde B7, AB7 og FR7 i leveranseutførelse.
Om du er interessert kan du lese mer på linken over



Opprinnelig tekst:

Jeg laget i sin tid etsetegninger (kun vognkassene) til B7-vognene i skala N. Pga av annen jobbing ble det med det. Om det er interesse kan jeg finne frem disse og lage en serie på bestilling.

Nå er ikke dette tenkt som et kommersielt prosjekt fra min side. Det er mer slik at ettersom jeg har etsetegningene for vognkassene og om det er nok interesse kunne jeg få laget noen plater med dem. Det foreligger altså ingen vognbunn, boggier eller støpedeler så det må anvendes en undervogn, boggier mm fra feks Roco. Platen må formes slik at sider og tak får rett form. Om det er stor nok interesse kunne man også lage et enkelt verktøy som kunne følge med.
Det hele er altså tenkt levert som flate etsede plater, eventuelt kan det bestilles ferdig formet, men hele prosjektet står på om det er nok interesse blant N-folket. Priser kan jeg defor ikke si noe om for øyeblikket.

Edit: rettet i tekst.


Edited by TeVe - 11 desember 2007 at 17:15
Terje V.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2007 at 20:44
Her er en link til B7-vogner som ser ut til å være i salg på Ebay allerede:
 
Samme person ser også ut til å ha ferdige lokkasser til El 17 i 2 forskjellige versjoner.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2007 at 12:13
Det der så nesten ut til å være likt NiM`s Paperline...
 
De så nesten ut til å være laget av papp...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2007 at 15:17
Hei!
 
De ser noe for "avanserte" ut til å være NiM-PaperLine modeller. Antakelig så er dette modeller fra Newstead.
 
Men NiM var ihvertfall først ute med B7 i N-skala!
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Tore View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tore Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2007 at 21:31
Var inne på siden til denne skotten, som lager litt ymse modeller.  Det ser ikke akkurat superdetaljert ut, men kanskje noen har sett dem i virkligheten? Han kan eksempelvis lage lok med forskjellig nr på hver side, slik at de ser ut som to forskjellige.
Tore
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2007 at 23:55
Hei Terje,
 
Jeg er interessert i B7
 
keknor
keknor
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 17:28
NY info på nettsiden, se førsteinnlegg.
Terje V.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 15:38
Hvordan går det videre med B7? Da jeg ikke har hørt noe så lenge prøver jeg å lage type B7 i 3D. Første vognkasser er ferdig men har litt problemer med å lage boggier og kobbel.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 22:19
Interessant! Har du bilder?

Boggier (Wegmann) og koblinger kan hentes fra andre vogner, f.eks. tyske nærtrafikkvogner fra Minitrix.
Mvh

Rune H
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 23:22
Jeg har bilder men hvordan kommer bilder her inn hvis de ligger bare på pc-en?

Kan du si meg hvilke Minitrix vogner du mener som har samme boggi?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2013 at 17:22
Øverst i 'meldingsvinduet' som jeg ser på nå når jeg skriver dette Wink) er det en knapp som heter 'Sett inn image'. Med den kan du 'browse' PC'n din etter ønsket bilde og 'upload' det i innlegget.
Good lykke Big smile (for å holde meg til 'språket' på sida her LOL)
Bjørn Egil
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2013 at 09:44
Mvh

Rune H
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2013 at 21:26
Ja men det er ikke så lett å få de billig og å kjøpe hele vogn for bare boggier og kobbel er for dyrt. Det er vel usikkert om Minitrix har nok reservedeler for meg. Derfor prøver jeg å lage boggier selv.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2013 at 22:43
Nå går det videre med B7. Endelig er den første lakkert og skal snart testes.

Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2013 at 00:35
Herlig!!!!Clap

Jeg må jammen få ut finger´n med El 17-prosjektet.

Lager du flere vogntyper og blir det mulig å kjøpe dem? 
Mvh

Rune H
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2013 at 07:25
Jeg har alle typer uten F7. Problemet er at de ikke er billig. Du kan regne med at en vogn koster ca. 100€ så vi få se om det blir noen vogner å kjøpe. Jeg lakkerer selv og dette var første vogn jeg har lakkert.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2013 at 20:21
Første B7 er ferdig nå og skal testes snart, samme med El 18 og ny snøplog.



Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 19:40
Har det skjedd noe mer med B7-prosjektet ditt?
Mvh

Rune H
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 22:01
Jeg jobber fortsatt på dette men hadde dårlig tid i det siste. De skal snart bli bedre igjen.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2016 at 22:46
Hei. Jeg er ny i N-skalaen. B7 ser veldig spennende ut. Er det noe mer status i dette prosjektet? Jeg er veldig interessert i norsk materiell!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 22:11
Hei. Har hatt litt mailkontakt med vedkommede og jeg tror man må smøre seg med tålmodighet....
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2016 at 07:11

Problemet med dette prosjektet er at shapewys ikke har kvaliteten som jeg bruker at alt passer sammen. Jeg har funnet en annen leverandør men den vil ikke lengre lage modellene og jeg har søket nå ganske lenge hva jeg kan gjøre. En riktig god leverandør som jeg har funnet er for dyrt (NOK 1000.-/vogn) men det ser ut at jeg kan lage modeller med en leverandør i Danmark men da kommer de ikke føre neste år.

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 09:33
Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 20:57
Har fått høre at Svenske Habo hobby er interessert i lage en utgave av Cargonet sin Euro 4000 ( CD 312 ). Basert på Sudexpress sin utgave. Sudexpress annonserte tidligere både en Cargonet og Railcare utgave. Men dessverre så ser ikke dette ut til å bli realisert. Så vi får håpe at dette kan bli en realitet.
Habo sine utgaver av El 16 kåper skal også snart være underveis.
Det er også en mulighet for en ferdig modell av El 16 i Cargonet design. Da den også går i Sverige er den kanskje interessant for det Svenske markedet.
Jeg mener også at MJF bør begynne å promotere N-skala både på nett og i Mj-bladet. Skala N vil gi de av norske mj-interesserte større mulighet til å bygge sitt eget anlegg selv om man har begrenset med plass.

mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2016 at 07:54
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?


Problemet er ikke optisk men teknisk. Hvis du bestiller 4 vognkasser samtidlig og måler de etter leveranse så har du en differanse opp til 1mm og det er for mye. F.eks. for koppling føring må det være innen 0.1mm ellers fungerer dette ikke.
For B7 vognene jobber jeg nå samme med en konstruktør som har laget modeller for Liliput sånn at vi kunne lage vognene i samme kvalitet og metode som de store leverandører gjør og alt kommer helt ferdig sånn at du kan kobble på et lok og kan kjøre på anlegget. Men derfror trenger jeg litt mer tid.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2017 at 11:16
Originally posted by el18 el18 wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?


Problemet er ikke optisk men teknisk. Hvis du bestiller 4 vognkasser samtidlig og måler de etter leveranse så har du en differanse opp til 1mm og det er for mye. F.eks. for koppling føring må det være innen 0.1mm ellers fungerer dette ikke.
For B7 vognene jobber jeg nå samme med en konstruktør som har laget modeller for Liliput sånn at vi kunne lage vognene i samme kvalitet og metode som de store leverandører gjør og alt kommer helt ferdig sånn at du kan kobble på et lok og kan kjøre på anlegget. Men derfror trenger jeg litt mer tid.


Hva med å ta avstøp av den som fungerer? Jeg kan støpe hvis jeg får en original.
Alternativt er det ikke så dumt å etse vognsider og støpe/printe endene og boggirammer. Skal gjøre det nå med motorvogn type 71/73 i N-skala.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2017 at 18:29
Hvis alt går etter planen er første gode B7 vogner ferdig til messe i Stuttgart i November og neste år kan du kjøpe de.


Edited by el18 - 30 august 2017 at 06:45
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2017 at 19:52
Dette høres veldig interessant ut Skal vognene selges via en importør/mj-forhandler siden de eventuelt skal presenteres på en messe ?

Mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2017 at 19:18
Det er ennå ikke klart hvordan det er mulig å kjøpe vognene i Norge. Jeg kommer med mer informasjoner når alt er klart.
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2018 at 19:31
Hei....Hvordan er framdriften på prosjektet?
MVh
Rune
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.