Hvordan få mest mulig ut av plassen |
Post Reply |
Author | |
LarsR
Veteran Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 juli 2007 at 23:45 |
Jeg skal nå gå i gang med et litt større prosjekt og lurte på om jeg kunne bruke litt av fagkompetansen som finnes her. Anlegget skal bygges i K-skinner og kurvene skal ha radie 618,5mm eller typenummer 2251. Det jeg lurer på er om jeg skal bygge et rundbordanlegg eller bygge en hylle som går langs veggen hele veien rundt med stasjoner i hver ende, eller hvordan i det hele tatt bruke mest mulig av rommet....
Tekniske mål for rommet:
Vegg A : 330 cm.
Vegg B: 293 cm.
Døra er 73 cm. bred, og slår da 73 cm inn i rommet Vinduet er 129 cm. bredt og er plassert 94 cm. over gulvet Anyone?
|
|
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
|
Bjørnar Berge
Viderekommen Joined: 11 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, eg er vel ikkje den med mest fagkompetanse her men hvis du har heile rommet vill eg ha bygd ei hylle med enkelte øye ut i rommet.
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
to plan. punkt til punkt.
2251 har en ganske stor (i marklin-sammenheng) radius og tar mye plass. Kanskje du år bedre utnyttelse med 2231-radius? Husk at alle jernbaner har et formål: Man bygger en jernbane for a frakte noe fra A til B, så man bør kanskje stille seg spørsmålet: hva finnes ved A som B trenger? |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Dette er ingen målsatt skisse med nøyaktig skinnegeometri. -Den må heller ansees som en prinsipp-skisse, som viser hvordan man kan få en realistisk sporføring som inviterer til realistisk trafikkspill på det areal du har tilgjengelig.
Dette forslag gir mulighet for punkt-til-punkt kjøring, kontinuerlig kjøring, og skiftemuligheter, og ville vært mitt valg dersom jeg skulle bygge i ett rom målsatt som ditt.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Og dybden på hyllene er ca. 60 cm.
|
|
Med vennlig hilsen
|
LarsR
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for all hjelp, personlig falt jeg litt for Rogers plan. Men hva betyr egentlig Scenic devider? Er det noen som har andre løsninger kom med dem før det er for sent!
|
|
Mvh LarsR
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
En scenic devider er en innrettning som skal hindre innsyn. Siden skyggestasjonen skal representere "resten av linjen/jernbanenettet", ønsker man ikke å se denne til enhver tid.
Som scenic devider kan man benytte en bakgrunn (både 2- og 3-dimensjonal), byggninger, eller en landskapsform som f. eks. en ås o.l.
I mitt forslag vil jeg foreslå at deler av devider"en gjøres avtakbar slik at man lettere kan få tilgang til selve skyggestasjonen og vinduet.
|
|
Med vennlig hilsen
|
LarsR
Post Options
Thanks(0)
|
Kan noen som er flink i wintrack tegne opp hva slags spor jeg trenger for å lage en så realistik skinnegang som Roger foreslo. Har tenkt å bruke marklins slake penser, kurvene tp 2231 slik Einar foreslo. Kanksje marklins flexiskinner blir billigst? Bør jeg ettermontere elektriske penser?
Noen?
|
|
Mvh LarsR
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |