MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Airbrush
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Airbrush

 Post Reply Post Reply
Author
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Airbrush
    Posted: 26 juli 2007 at 15:26
Hei!
 
Jeg planlegger å kjøpe en airbrush. I den forbindelse har jeg tittet litt på nettet og bl.a. funnet et komplett sett hos Conrad. Jeg prøvde å legge inn en link, men den førte ikke frem til produktet. Legger derfor ved en beskrivelse av produktet. Er dette noe å satse på (EUR 299,95):

Das Set für den zukünftigen Airbrush-Profi. Denn der handliche Tischkompressor "Junior-M" mit einer Luftleistung von 12 l/min macht mit max. 2,25 bar ordentlich Druck. In Verbindung mit der Airbrush-Pistole "Triplex F" mit 0,25 mm-Düse und einem kleinen Steckbecher haben Sie die ideale Kombination für die unterschiedlichsten Lackieraufgaben.

Lieferumfang:

  • Kompressor
  • Magnethalter
  • Airbrush-Farbenset mit 6 Flaschen à 30 ml
  • Reiniger
  • 1,5 m langer Druckluftschlauch.

På forhånd takk for hjelpen!

RuneH
 
Mvh

Rune H
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2007 at 16:38
Kjenner ikke merket,men kan gi deg en annen adresse: www.airbrushes.com i England. De har et godt utvalg av kvalitets verktøy(airbrush) og ikke minst masse reservedeler....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 10:35

Hei,

Selv har jeg Hansa airbrush, kjøpt hos NMJ/Romerike Hobbysenter.

Lars hos Romerike Hobbysenter har peiling. Vært mester mange ganger, bygger plastbyggesett og er med i IPMS. Han står også for den profesjonelle smussingen til NMJ.

De skaffer selvsagt deler, og yter god service.

Kompressor kjøpte jeg hos Clas Ohlson.

Pass på at kompressoren har filter for vann, og er regulerbar, og har egen trykktank.

Lykke til i jakten på airbrush!

MJ-Hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 11:45
Ingen som har kjøpt airbrush fra www.airbrush.no ?
Kjøpte en Evolution-sprøyte der for noen år siden.
Den har fungert kjempefint. Selger også lakk og kompressorer.
Evolution sprøyta får du i to versioner hvis jeg ikke husker feil.
En Med ekstra dysesett/nål og en Uten. Bare selve sprøyta og luftslange.

mvh
Rune
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 11:46
Takker for tipsene!
 
Jeg må innrømme at jeg er helt grønn når det gjelder airbrush og er derfor meget takknemlig for innspill til "minimumskrav" ved vurdering av forskjellige modeller.
 
Et par "ferskingspørsmål":
 
1. Tom skriver at kompressoren bør ha egen trykktank. Vil det si at kompressorer uten egen tank gir et lavere/mindre "pålitelig" trykk?
2. Er det slik at "bordkompressorer" ikke har egen tank, eller er tanken bare mindre?
3. Kan man benytte kompressorer á la spikerpistol?
4. Hvordan kommer vann inn i bildet (jfr vannfilter)?
5. Hvilken dysestørrelse er å foretrekke?
6. Dobbelaction kontra singelaction?
 
 
Mvh

Rune H
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 12:54

1. Nei det gjør den ikke,men du slipper å høre på at kompressoren går hele tiden....(med mindre du kjøper en lydløs kompressor)

2.Bord kompressorer har tank,bare mindre
 
3.Ja, det kan du så sant lufttrykket kan justeres og at du har de rette overgangene til slangene..
 
4. som du sikkert vet, så er det fuktighet i luft og når luft komprimeres,blir denne fuktigheten til vann dråper.......vanndråper er noe vi ikke vil ha i luftstrømmen gjennom airbrushen,det ødelegger lakkerings jobben totalt...
 
5. Hvilken dyse størrelse du skal bruke,kommer ann på hva du skal lakkere... Til min Badger Airbrush har jeg 3 ulike dyser og nåler (Fine,medium,large) med disse tre kan jeg sprøyte fra blyantstrek til ca 5cm..
 
 
6. bare så det er sagt ,singleaction glemmer du,det er kun dobbelaction som gjelder.
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 13:21
Tusen takk for gode svar, Morten! Clap
 
Nå blir det gøy å gå i gang med en skikkelig airbrushjakt!
Mvh

Rune H
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2007 at 22:24
Noen som vet om denne er bra? Passer den til modellbygging?
Rensker den ut vann fra lufta?
 
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2007 at 22:31
Vannfilteret sitter på kompressoren,ikke airbrushen.......om den er bra,sier vel egentlig prisen noe om.........bruk og kast airbrushWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2007 at 11:43
Hei,
 
Styr unna ! Vi har nok søppel fra før Wink 
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2007 at 13:20
 
Hei
 
I begynnelsen på 80-talet kjøpte eg meg ein Badger 150 dobbelaction airbrush  med underliggande kopp til ca kr 800. Synest den gong at det var mykje pengar. Rett nok har ikkje airbrushen vore i bruk heile tida, men den er like fin og god den dag idag. Den har vore brukt på reprasjoner alt frå små lakkskader på bil til modellarbeid.
 
 På 80-talet som fersk brukar og sjølv idag klarer eg å ødelegge nål og dyser. Det er viktig å ha tilgang til reservedeler slik at airbrushen er igod stand.
 
Brukar 3 dysestørrelser alt etter kva jobb som skal gjerast.
 
Har ein større verkstadkompressor. Ein luftslange går til vannfilter/regulator/manometer og så vidare til airbrushen.
 
 Min airbrush kan enten bruka underliggande kopp eller ein mindre sidemontert kopp. Stundum kunne eg tenkt meg overliggande kopp. Kansje dei ligg betre i handa?
 
Ungå dårlige airbrusher, kjøp heller ein god.
 
AT
AT
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2007 at 13:25
Støtter deg i valget av airbrush der.....har en Badger 1000 gxf  double action med overliggende kopp. Den kostet ca 1500 kr. i (1986-87),det inkluderte ekstra nål m/ dyse,samt slange og overganger. Dyrt den gangen,ja.....men en god investeringWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.