MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - KL-normutkastet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

KL-normutkastet

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: KL-normutkastet
    Posted: 23 juli 2007 at 15:11
Jeg snuser litt på Fremo, og har lest gjennom normene. Der er det et utkast, tydeligvis, til normer for kontaktledning (KL). Da er det kanskje mulig å stille et par kritiske spørsmål mens det ennå er tid:

Hvorfor fastsetter man en avstand mellom KL-mastene på 30-40cm? For sammenkoblingens del har vel avstanden ingen ting å si. Forbildet har gjerne 60 meter mellom mastene, så da blir 30-40 cm i beste fall halvparten.

Nå ser jeg at det er en logisk sammenheng mellom avstand 30-40 cm og at første mast på endene skal være 15-20cm fra enden. De to tingene passer sammen.

Avstanden på KL-master vil også være avhengig av kurveradien, og det er kanskje ut fra dette at den tette avstanden er bestemt?

I så fall bør man kanskje skjelne mellom master i kurve og maste på rett strekning, og heller si at for moduler i kurve skal avstanden fra første mast være 15-20 cm mens den kan økes til opptil 30 cm dersom modulen har rett spor.

Normen angir også at man kan ha kontaktledning eller la det være, selv om man har KL-master. Men hvis man har kontaktledning, bør det ikke sies noe om hvordan de da kobles sammen? Eller tenker man seg uansett at her må det utformes særskilte løsninger?
Svein S
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2007 at 16:22
Det er bare et utkast til KL standard i FREMO normen. Dette fremkom etter ønske fra en del av deltagerne på bakgrunn av at vi har mange elektrifisert strekninger. I Tyskland brukes foreløpig ikke KL, men det snuses på det der og.

Dette med stolpe avstanden ble vel et kompromiss mellom det praktiske og visuelle. Hvis man setter riktig stolpeavstand på en rettmodul med lengde 120cm må det bli to master med avstand 30-60-30. Har man en rett modul på 100cm må man ha 25-50-35cm for å få det til å gå opp, og på en 80cm blir dette da 20-40-20.

Utfordringen ligger i at det alltid vil være mange forskjellige modullengder grunnet forskjellige behov, og at mange kurvemoduler har radier på 150-200 cm og lengde 100-120cm. Her vil korrekt stolpeavstand se litt rart ut, og for at det skal harmonere mellom rett og kurve ble vel en stolpeavstand i sin tid satt til 30-40cm.  Det har også vært diskutert at moduler med KL (hovedbanemoduler) ikke bør ha mindre radie enn 200cm.

Noen har montert kontaktledning på sine moduler, andre ikke. I alle fall er det upraktisk med kontaktledning på en stasjon med mange spor hvor vogner skal skiftes. Det blir lett litt plundrete å komme til med avkoblingspinnen mellom alle ledningene.

Det har også vært diskutert å lage modulene slik at man enten kan sette ned KL master eller telegrafstolper avhengig av hvilken strekning modulen skal brukes.

Men, det er ikke fastsatt noen norm for dette enda, så det hadde vært greit å få en god diskusjon om dette, og blitt enige om en norm.

Hilsen Steinar


Edited by Steinar Snøtun - 23 juli 2007 at 16:23
Steinar
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2007 at 19:23

Jeg er vel nesten programforpliktet til å svare noe siden jeg vel er den som har flest FREMOdulmeter med KL med KL her til lands:-)

Hvorfor man i normen sier noe om avstanden internt på modulen stiller jeg også spørsmålstegn ved, og har vel ikke tatt hensyn til dette heller. Det kommer det jo helt an på hva som er på denne modulen.

Utgangspunktet for en fast avstand fra modulkant til første mast er jo muligheten for å ha faste lengder på "skjøtestykkene" mellom modulene, men i praksis viser det seg at man sjelden havner ved siden av en modul med KL, men kanskje i beste fall ved siden av en som kun har master.

Dette skaper visuelle problemer da tråden ikke kan strammes.

 
For å bøte på dette har jeg montert stolper på kanten av modulen med en tråd inn på nærmeste utligger.

Det blir jo et kompromiss som ikke er særlig forbildetro, men det allikevel finnes en variant av dette også i 1:1, men som regel ikke på egen stolpe.

 

 

Her er et bilde som viser hvordan dette er utført på min første modul med KL:

Her er det brukt 0,5/0,45mm Sommerfeldt.
 
Det er jo kun kontaktledningen som bør strammes i modell, så på korte moduler holder det med en tråd bort på direksjonsstaget.

 

På lange moduler blir det faktisk litt strekk i bærelina også, så på Vatnamotmodulen måtte jeg til med strammetråd på denne i også:

Dette er i tillegg en kurvemodul, så sidestrekket spiller nok muligens også inn på strekket i bærelina. (Det er her brukt 0,3/0,25mm selvbygget tråd)
 

Jeg synes vel selv at med dette patentet så er det vanskelig å se om det mangler et stykke med tråd mellom modulene når begge modulene har KL:

(Ganddal og Ganns Potteri, modulskjøten er ved damploket)
 

Så hvis jeg kunne være så ubeskjeden å komme med et forslag til standard, så måtte det være dette, og at disse ”avspenningsmastene” da plasseres på venstre side av sporet når man ser ut av modulen, slik at man unngår tvillingmaster.

 

Det diskuteres i Tyskland forskjellige løsninger, og i siste medlemsbladet var det et forslag om at man lager skjøtestykket like lang som avstanden fra første mast til modulkant, og at de ”hukes” sammen ved at tråden har en krokløsning i enden.

Fordelen er jo at man da står fritt mht. til avstand, men det løser jo ikke problemet når nabomodulen er uten KL.

 

Ellers er jeg enig i at det er upraktisk å ha KL (tråd) på stasjoner som det utføres mye skifting på.

Sandnes stasjon kommer til å ha alle master og åk, men uten tråd blant annet av denne grunn.

 
Og selv om man bygger KL-anlegg uten tråd, så synes jeg det er viktig, spesiellt på stasjoner, at stolper, åk og spennverk plasseres slik at det ser ut som det kunne vært tråd der.


Edited by jevistad - 24 juli 2007 at 19:30
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2007 at 10:29

Lure på på om eg og skal ha KL master og åk på Granvin, men kommer ikke te å ha Tråd mellom mastene...

Ørjan
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.