Sandnes stasjon som FREMOdul |
Post Reply | Page <1 7891011> |
Author | ||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja de finnes i mange forskjellige coder men ikke 75.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For tripodene er det bredden på skinnehodet som teller, ikke høyden, og code xx angir skinnehøyden i 1/1000 tomme. Jeg testet nettopp min Rail Craft tripod merket "H0 70", og den går utmerket på Pecos Fine Scale (code 75).
|
||
Svein S
|
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Kansje emnet om sporbygging mm bør flyttes til en egen tråd |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
SLVF skal ha slike lærer, om muligens ikke lenger Micro Engineering sine. Send dem en mail!
|
||
Rallær´n
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei til alle!
Kort spørsmål: Alt jeg nå ønsker å lage står i Fremos tegn! Er det et krav til hvilken farge skinneemnene skal ha? Jeg tenker på om det er nysølv eller messingskinner. Det synes på skinnehodet hvilket metall som er brukt. Eller blir skinna malt rustrød etter anvisning fra normen.
Sporvekselbygging i Fremo: Skal det være kretskortsviller i hele vekselen?
Skinnespiker eller annet festemateriell: Hvor har de det? har de Pandrol-fjær-etterligning til betongsviller?
Jeg har fått innvilget permisjon for, - dersom mulig, - å være tilstede på Fremotreffet i Arendal i mars. Gleder meg som en unge! Dersom jeg legger inn søknad til arrangøren nå i kveld har jeg muliens en sjanse?
|
||
Bjørn K.
|
||
Rallær´n
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei igjen...
...Det gjelder sporbygging osv... Skal det lages en ny lenke for denn tråden?
Dersom alle er enige i det så må den som velger å gjøre det, - oppgi trådnavnet slik at vi vet hvor vi kan diskutere videre!
|
||
Bjørn K.
|
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har det siste året hvert kabeltrekke slave på TMJK.
Så jeg lurer på hvordan du/dere kabler modulene? Bilder er også velkommen.
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Øystein, kabeltrekkeslave er en viktig jobb De forskjellige seksjonene i Sandnesmodulen (totalt 17) er sammenkoblet med 2 hovedsystemer: - Alt som er har direkte med spor å gjøre er sammenkoblet med en konnektortype som ligner på sukkerbiter (husker ikke eksakt hvor de kommer fra...), og disse er i midten av modulen 12 polet, og trappes ned til ca 3-4 polet ut mot nord og sørendene. Disse muliggjør 2 ting: A Skille mellom den ene boosterkretsen som dekker spor 1-4 (de sporene som er underlagt sikringsanlegget), og den andre boosterkresten alle andre spor (alle godsspor, uttrekk etc). Og: B Sporfeltdeteksjon i spor 1-4 samt innkjør og vekselfelt i nord og sør. Det andre systemet er realisert på en litt mer "rotete" måte (men forholdsmessig enkelt å feilsøke) med enkeltkabler med RJ45 konnektorer i hver ende direkte fra "sentral" til hver komponent. Dette opplegget dekker alle komponenter som er endel av sikringsanlegget (unntatt deteksjon), og dekker alle forbindelser fra sikringsanlegget ut mot alle direktestyrte veksler og signaler. For enkelthetsskyld er alle disse nummerert etter orginaltegningene av Sandnes stasjon i 1:1, så det har ikke vært nødvendig å lage skjema for dette ennå Håper dette var til hjelp, skal prøve å få framskaffa litt bilder. Ellers er modulen tilgjengelig for synfaring: - Hver torsdag på verkstedet på Vitenfabrikken i Sandnes fram til ca april - Deretter i utstillingen i museet i åpningstiden (og ellers når vi er der...) - På diverse treff, første gang nå antakelig på sørlandet til høsten MVH for Modelljernbaneverkets Hovedkontor Terje O |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så alle spor er isolert som i virkeligheten, for deteksjon? På TMJK så er det koblet sånn: -Hvert spor har sin krets, den er koblet med felles - pol, uttatt der vi har ATS. ATS er står for: automatisk tog stopp. Istede for ATC. Denne er etter hver innkjør signal. Er innkjør Rødt, er det dødt på denne strekningen. Som en hindring, her er begge skinnestrenger isolert. Disse kablene går igjennom alle seksjonene på stasjoene, fra en ende. Når et spor slutter på en seksjon, slutter også kabelen. Bak på et panel kommer alle kablene inni en koblingsrekke. Fra der går hver krets gjennom en 25 W lyspære. Dette for og hindre en kortsluttning hvis noe skal komme på skinnegangen. -Til hver stasjon går det en fire leder kabel. Denne leder strøm Til DCC og til Veksler. Vi bruker Tortoise på nedre nivå, og servoer på øvre nivå. Disse trenger 2 spennings verdier. Kortet som styrer servoene mates med 18 V og Tortoisene 12 V. Dette patches i et koblings skap. Dette høres kansje komplisert ut, men det er ikke så vanskelig. Det som tar tid, er og montere kontakter melleom seksjonene. Siden vi skal bruke CMRI så må vi kabel alle spor avsnitt som en krets. Som i analog verden. |
||
Vestafor
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sandnes Stasjon i Stavanger Aftenblad på påskeafetn
|
||
BHN
http://home.lyse.net/togmodeller/ |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
18. mai 2011.Godshus og perrongtak over lasterampe ferdig.
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Åfyttikatta. . . . .
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I mente.......
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men vel ikke så veldig overraskende med tanke på hvem som står for dette. Det virker som betongtrappa har en skade på øverste trinnet. Jeg antar at det er slik i 1:1 også. |
||
Svein S
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Venter bare på at du legger inn kjørebaner til en par trucker fra Toyota som skal flytte gods
Edited by MY1201 - 19 mai 2011 at 18:10 |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
30. mai 2011. Prøvemotasje av Brugaten bru.
Mange bruer er spenstige og flotte, men denne her er vel bare funksjonell. Men bygger man Sandnes i modell slipper man ikke unna denne, den er vel et såkalt "Key Signature Element" som det ville stått i MR. En smule større enn den forrige overgangsbrua jeg lagde er den også. Fra "sørøst" Fra "nordøst" Litt til "asfaltlegging" og rekkverk gjenstår.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Wow! Den er da flott og spenstig denne også, selv om den er mer dagligdags, men du verden så typisk norsk fra den tiden. Flott fotograferingsvinkel på det øverst bildet også.
|
||
Svein S
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var da en voldsom progresjon her plutselig. :) Sånt liker vi! Har nesten ikke ord for hva dere får til der nede i sør. Realismen er helt unik. Det må være noe med fargene som gjør det.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fy farao så kult det ble me den broa! Enig med SES at det øverste bildet der var meget bra!
Er ikke noe å si på progresjonen her nei...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nydelig!
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Amazing |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stemmer i med de andre når det gjelder superlativene, dette var bare dritlekkert!
Svein
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg mangler ord!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, Magikern fra Ganddal har ikke mistet kraften sin! Dette øverste klasse. Vitenfabrikken burde være stolt!
PS: Vi har nok med oppgaver her i Trondheim, så det er bare og få byttet avdeling fra Sandnes til Trondheims regionen! |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
3. juli 2011
"Hønå", eller egglaget eller bygget til Rogaland Egglag er nesten ferdig. Forbildet er nedlagt og flyttet til Kviamarka ved Nærbø, men så langt har vi ikke kommet på modellen. Ser ut som en arkitektmodell før avplastifisering og takktekking Lasterampe til jernbanesporet gjenstår å lage Sett fra "vest" Kan vel slenge ut en påstand om at sidesporet til denne bedriften er det høyestliggende i norsk Fremo-sammenheng
Edited by jevistad - 03 juli 2011 at 23:52 |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Begynner å bli lei av å si det, men dette ser bra ut Hva ble fraktet med jernbanen her? Kartonger og emballasje?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er faktisk ikke sikker, men det var vel et pakkeri for Jærdistriktet, og jeg tror også ble sendt slakt i kjølevogner. Sendte man egg på jernbanen før i tiden? "Forsiktig skifting" var vel da påkrevet i såfall
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
må si meg enig der....går for ny vri : dette suger,hvor er detaljene...og er småsteinene og buskene korrekt gjengitt?
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Post Reply | Page <1 7891011> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |