MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sandnes stasjon som FREMOdul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sandnes stasjon som FREMOdul

 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011>
Author
 Rating: Topic Rating: 2 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2011 at 18:24
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Disse tripodene fra Micro Enginering. Hvilken passer best til Code 75? 70 eller 83?
Jeg mener at de fåes for ulike coder.  Skal se om jeg kan få bekreftet eller avkreftet dette i løpet av kvelden.LOL
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2011 at 18:57
Ja de finnes i mange forskjellige coder men ikke 75.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2011 at 19:56
For tripodene er det bredden på skinnehodet som teller, ikke høyden, og code xx angir skinnehøyden i 1/1000 tomme. Jeg testet nettopp min Rail Craft tripod merket "H0 70", og den går utmerket på Pecos Fine Scale (code 75).
Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2011 at 22:02
Hei
Kansje emnet om sporbygging mm bør flyttes til en egen tråd Wink
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2011 at 23:13
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Disse tripodene fra Micro Enginering. Hvilken passer best til Code 75? 70 eller 83?
Jeg mener at de fåes for ulike coder.  Skal se om jeg kan få bekreftet eller avkreftet dette i løpet av kvelden.LOL
SLVF skal ha slike lærer, om muligens ikke lenger Micro  Engineering sine.  Send dem en mail!
Back to Top
Rallær´n View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rallær´n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2011 at 22:20
Hei til alle!
Kort spørsmål: Alt jeg nå ønsker å lage står i Fremos tegn! Er det et krav til hvilken farge skinneemnene skal ha? Jeg tenker på om det er nysølv eller messingskinner. Det synes på skinnehodet hvilket metall som er brukt. Eller blir skinna malt rustrød etter anvisning fra normen.
 
Sporvekselbygging i Fremo: Skal det være kretskortsviller i hele vekselen?
 
Skinnespiker eller annet festemateriell: Hvor har de det? har de Pandrol-fjær-etterligning til betongsviller?
 
Jeg har fått innvilget permisjon for, - dersom mulig, - å være tilstede på Fremotreffet i Arendal i mars. Gleder meg som en unge!LOL Dersom jeg legger inn søknad til arrangøren nå i kveld har jeg muliens en sjanse?
 
 
 
 
Bjørn K.
Back to Top
Rallær´n View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rallær´n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2011 at 22:50
Hei igjen...
...Det gjelder sporbygging osv... Skal det lages en ny lenke for denn tråden?
Dersom alle er enige i det så må den som velger å gjøre det, - oppgi trådnavnet slik at vi vet hvor vi kan diskutere videre!
 
Bjørn K.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 23:40
Jeg har det siste året hvert kabeltrekke slave på TMJK. 
Så jeg lurer på hvordan du/dere kabler modulene? Bilder er også velkommen.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2011 at 00:21
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Jeg har det siste året hvert kabeltrekke slave på TMJK. 
Så jeg lurer på hvordan du/dere kabler modulene? Bilder er også velkommen.


Hei Øystein,

kabeltrekkeslave er en viktig jobbWink  De forskjellige seksjonene i Sandnesmodulen (totalt 17) er sammenkoblet med 2 hovedsystemer:

-   Alt som er har direkte med spor å gjøre er sammenkoblet med en konnektortype som ligner på sukkerbiter (husker ikke eksakt hvor de kommer fra...), og disse er i midten av modulen 12 polet, og trappes ned til ca 3-4 polet ut mot nord og sørendene. Disse muliggjør 2 ting:

A   Skille mellom den ene boosterkretsen som dekker spor 1-4 (de sporene som er underlagt sikringsanlegget), og den andre boosterkresten alle andre spor (alle godsspor, uttrekk etc). Og:

B   Sporfeltdeteksjon i spor 1-4 samt innkjør og vekselfelt i nord og sør.


Det andre systemet er realisert på en litt mer "rotete" måte (men forholdsmessig enkelt å feilsøke)  med enkeltkabler med RJ45 konnektorer i hver ende direkte fra "sentral" til hver komponent.

Dette opplegget dekker alle komponenter som er endel av sikringsanlegget (unntatt deteksjon), og dekker alle forbindelser fra sikringsanlegget ut mot alle direktestyrte veksler og signaler. For enkelthetsskyld er alle disse nummerert etter orginaltegningene av Sandnes stasjon i 1:1, så det har ikke vært nødvendig å lage skjema for dette ennå Wink   

Håper dette var til hjelp, skal prøve å få framskaffa litt bilder. Ellers er modulen tilgjengelig for synfaring:

-    Hver torsdag på verkstedet på Vitenfabrikken i Sandnes fram til ca april
-    Deretter i utstillingen i museet i åpningstiden (og ellers når vi er der...)
-    På diverse treff, første gang nå antakelig på sørlandet til høsten

MVH
for
Modelljernbaneverkets Hovedkontor

Terje O

Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2011 at 15:47
Så alle spor er isolert som i virkeligheten, for deteksjon? På TMJK så er det koblet sånn:

-Hvert spor har sin krets, den er koblet med felles - pol, uttatt der vi har ATS. 
 ATS er står for: automatisk tog stopp. Istede for ATC. Denne er etter hver innkjør signal. Er innkjør Rødt, er  det dødt på denne strekningen. Som en hindring, her er begge skinnestrenger isolert.

Disse kablene går igjennom alle seksjonene på stasjoene, fra en ende. Når et spor slutter på en seksjon, slutter også kabelen. Bak på et panel kommer alle kablene inni en koblingsrekke. Fra der går hver krets gjennom en 25 W lyspære. Dette for og hindre en kortsluttning hvis noe skal komme på skinnegangen.

-Til hver stasjon går det en fire leder kabel. Denne leder strøm Til DCC og til Veksler. Vi bruker Tortoise på nedre nivå, og servoer på øvre nivå. Disse trenger 2 spennings verdier. Kortet som styrer servoene mates med 18 V og Tortoisene 12 V. Dette patches i et koblings skap. 

Dette høres kansje komplisert ut, men det er ikke så vanskelig. Det som tar tid, er og montere kontakter melleom seksjonene. 

Siden vi skal bruke CMRI så må vi kabel alle spor avsnitt som en krets. Som i analog verden.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2011 at 14:16
Sandnes Stasjon i Stavanger Aftenblad på påskeafetn
 
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2011 at 22:16
18. mai 2011.
Godshus og perrongtak over lasterampe ferdig.
 
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2011 at 23:22
Åfyttikatta.  . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2011 at 01:08
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Åfyttikatta.  . . . .
I mente.......Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2011 at 09:44
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Åfyttikatta.  . . . .
I mente.......Clap

Men vel ikke så veldig overraskende med tanke på hvem som står for dette. Thumbs Up

Det virker som betongtrappa har en skade på øverste trinnet. Jeg antar at det er slik i 1:1 også.

Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2011 at 18:10
Venter bare på at du legger inn kjørebaner til en par trucker fra Toyota som skal flytte gods LOL Wink

Edited by MY1201 - 19 mai 2011 at 18:10
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2011 at 23:40
30. mai 2011. Prøvemotasje av Brugaten bru.
Mange bruer er spenstige og flotte, men denne her er vel bare funksjonell.
Men bygger man Sandnes i modell slipper man ikke unna denne, den er vel et såkalt "Key Signature Element" som det ville stått i MR.Smile
En smule større enn den forrige overgangsbrua jeg lagde er den også.Confused
 
Fra "sørøst"
 
Fra "nordøst"
 
Litt til "asfaltlegging" og rekkverk gjenstår.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 00:08
Wow! Den er da flott og spenstig denne også, selv om den er mer dagligdags, men du verden så typisk norsk fra den tiden. Flott fotograferingsvinkel på det øverst bildet også.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 09:28
Det var da en voldsom progresjon her plutselig. :) Sånt liker vi! Har nesten ikke ord for hva dere får til der nede i sør. Realismen er helt unik. Det må være noe med fargene som gjør det.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 09:51
Fy farao så kult det ble me den broa! Enig med SES at det øverste bildet der var meget bra!
Er ikke noe å si på progresjonen her nei...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 10:16
Nydelig! Clap
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 11:12

Amazing Thumbs Up

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 13:20
Stemmer i med de andre når det gjelder superlativene, dette var bare dritlekkert!Thumbs Up
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 13:32
Jeg mangler ord!ClapThumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 13:52
Ja, Magikern fra Ganddal har ikke mistet kraften sin! Dette øverste klasse. Vitenfabrikken burde være stolt!

PS: Vi har nok med oppgaver her i Trondheim, så det er bare og få byttet avdeling fra Sandnes til Trondheims regionen!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2011 at 16:23
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Forbildet kan studeres lenger framme i bloggen, bla. her og her
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2011 at 23:49
3. juli 2011
 
"Hønå", eller egglaget eller bygget til Rogaland Egglag er nesten ferdig.
Forbildet er nedlagt og flyttet til Kviamarka ved Nærbø, men så langt har vi ikke kommet på modellen.
 
Ser ut som en arkitektmodell før avplastifisering og takktekking
 
Lasterampe til jernbanesporet gjenstår å lage
 
Sett fra "vest"
 
Kan vel slenge ut en påstand om at sidesporet til denne bedriften er det høyestliggende i norsk Fremo-sammenhengWink


Edited by jevistad - 03 juli 2011 at 23:52
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2011 at 00:22
 
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

3. juli 2011
 
 
 
 
 
Begynner å bli lei av å si det, men dette ser bra ut Smile
 
Hva ble fraktet med jernbanen her? Kartonger og emballasje?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2011 at 00:29
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 
 
Hva ble fraktet med jernbanen her? Kartonger og emballasje?
 
Jeg er faktisk ikke sikker, men det var vel et pakkeri for Jærdistriktet, og jeg tror også ble sendt slakt i kjølevogner.
 
Sendte man egg på jernbanen før i tiden? "Forsiktig skifting" var vel da påkrevet i såfallSmile
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 00:09
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

  
 
Begynner å bli lei av å si det, men dette ser bra ut Smile
 
 
må si meg enig der....går for ny vri : dette suger,hvor er detaljene...og er småsteinene og buskene korrekt gjengitt?LOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.