Sandnes stasjon som FREMOdul |
Post Reply | Page <1 23456 11> |
Author | ||
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På engelska "interleaved points", men jag har ingen aning om vad den skulle kunna heta på något nordiskt språk.
Edited by Jan Frelin - 16 mai 2009 at 12:58 |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Skotte" er et godt forslag. Der er sparet meget på materialerne. (1:1)
I 1:87 giver sporskiftet interessante udfordringer i rangeringen.
Hilsen
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De som har prøvd å skifte vogner inn til siloen på Mo har erfart at slike sporveksler kan ha sine utfordringer.
|
||
Steinar
|
||
Olsson
Nykommer Joined: 19 desember 2008 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På svenska brukar den där typen av växel kallas "slingerväxel", huruvida det är ett officiellt namn vet jag inte.
Edited by Olsson - 16 mai 2009 at 17:04 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering 18. juni 2009
Hovedspor og spor til eggelaget (hønå) på de to "sørligste" seksjonene er ballastert.
2600mm med trådgjerde satt opp.
Snekkeravdelingen er godt i gang med de 3 seksjonene til konteinersporene, hvorav en er ferdigstilt.
Stasjonen sett fra sør.
Sett sørover fra Brugata, sporet inn til traktorstallen kom på plass i kveld.
|
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser at det går fremover med detaljering og landskap. Men hvis det blir mindre kaffi å drøs på "slavene" fra Fladjæren mj, ville vi nok sett enda mer fremgang.
|
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Åja,
så nå ska me ikkje få kosa osse mæ kaffien heller ? Ska me då finna på ? Bare arbeia, akkurat........... jojo Hørt om mannen som sa at abeid var det jillaste han visste, han kunne sitta i timasvis å sjå på Fortenk MVH Pt leiar i Fladjæren mj klubb avd. øst |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men de som er der og drikker kaffe har iallefall innimellom bla. rukket å få ferdig brukar og pillarfundament, samt ferdigstillt "grunnmuren" til traktorstallen
Edited by jevistad - 04 september 2009 at 16:59 |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er et imponerende nivå på det dere holder på med!
Men en ting har jeg grublet mye på: Dere legger sporet rett på kryssfineren, og slik sett blir sporet liggende på terrengets laveste punkt. Blir det ikke da vanskelig når terrenget skal ligge lavere enn sporet? Og hvordan blir lydnivået under kjøring? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi har tenkt på det, men vi fant ut at det er omtrent ingen steder på Sandnes st. hvor terrenget ligger litt lavere enn sporet.
På de stedene som terrenget er mye lavere, har vi tatt høyde (!) for dette ved å senke terrenget
Sandnes stasjon i januar 2002
Lydnivået er jo også et potensiellt problem, men på et Fremotreff i en stor hall overdøver bakgrunnsstøyen uansett eventuell støy fra skinnene rett på kryssfineren.
Jeg la i hvertfall ikke merke at det støyet på sist treff i Krs. og ingen andre kommenterte det heller.
Men det hadde nok stilt seg annerledes i relativt lite lokale?
En bonus som jeg har oppdaget er at ballasten vi bruker faktisk er lyddempende i forhold til uballastert spor.
Edit: Lagt til bilde Edited by jevistad - 04 september 2009 at 20:24 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Test
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Virke...
Kor i all verden fant du den MH Terje O |
||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nice :)
|
||
-TUR-
Tore Urvik |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
virker ikke....får postet innlegg uten bilder....i det jeg legger til bilder henger hele driten seg opp
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hm....
Har noen vært og rotet i søpla i Sandnes/Bryneområdet mon tro?
Etter vognnummeret å dømme så har lappen tilhørt en svensk Gbs-vogn.
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Over Kogr" betyr muligens Kongsvinger?
Lappen ble funnet i kjelleren på godshuset på Bryne og var nok beregnet for søppeldunken ja
Fant også noen andre lapper i forskjellig format, og i motsetning til den svenske så de var trykt på stiv papp.
Skulle likt å få kloa i det stempelet
Så kan man jo lure på hva denne gjorde på Bryne:
Legger ved en til av lokal karakter, legg merke til benevnelsen "Transportplan"
Edited by jevistad - 09 september 2009 at 15:39 |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan jo bla litt mer i papirene mine. Den øverste lappen du la ut bilde på nå er for en Os-vogn (litra 370 0), den nederste er en Kbps (litra 335 3)
Og disse vognene har du, det vet jeg.
Håper du tar dem med til Kristiansand, det er mye vognlast som skal fraktes!
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kornsjø grense!
Ellers ville det vært benevnt med noe nærmere Cggr (Charlottenberg grense).
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men håper jo at andre tar med også.
Regner også med å ta med noen Shimmns selv denne gang, sist var det jo ikke mulig å få stål til Kverneland, alt havnet jo i Hor.. ehh Steinsnes.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men det rimer jo selvfølgelig
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vel, det kom ikke så mange dit heller. Jeg hadde bilen full av vogner, men vognkort ... øh... det rakk jeg aldri å lage. (Så jeg hadde kun en B7-stamme + det såkalte papirtoget gående på anlegget.) Vognkort har jeg fortsatt ikke, og nå skal hjulene også byttes? Javel, men når skal man bygge moduler???
Shimmns, særlig teleskop-varianten, blir veldig levende og fin med smuss.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
RP25:
Egglagssporet er "asfaltert", sporrennene har "ekte" rp25 profil.
Bildet viser hvordan en Sdgmns-vogn med NEM-hjul går i det sporet.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fett....
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Det er "mange veier til Rom" og mange måter å legge "spor i asfalt på", men hvilken fremgangsmåte er benyttet for å oppnå dette utrolig fine og troverdige resultat?
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Og hvordan med strømoptag?
Hilsen
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vet ikke om Dan sikter til det samme, men for meg synes det som om det høyre hjulet på bildet står på flensen. Eller blir jeg lurt av en eller annen refleks?
|
||
Bjørn Egil
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jon Einar skriver lengre opp at rillene er laget etter RP25-profil. Hjul med NEM-profil vil da rulle på flensen siden de flensene er høyere enn RP25. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
... og knapt komme seg innenfor sporet siden back-to-back-målene i NEM er for trange for RP25.
|
||
Svein S
|
||
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!!
Med ny NEM- standard er ikke flensen for høy, og Svein det er samme minstemål back to back på begge standarder på 14,4 mm, men max er nå 14,6 på NEM mens NMRAer litt større, og derfor må justeres for å passe begge standarder.
Hele regelverket i NEM er justert i disse dager(MOROP kongress i Weinfelden) nettopp for å fjerne forskjeller mellom standardene. Det som nå gjenstår er å se hvor lang tid det tar før produsentene justerer sine standarder både på hjul og skinner for at alt skal gå omhverandre.
|
||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan vi få samme bilde med en RP25 aksling så vi kan se forskjellen?
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Post Reply | Page <1 23456 11> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |