MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sandnes stasjon som FREMOdul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sandnes stasjon som FREMOdul

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 11>
Author
 Rating: Topic Rating: 2 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 12:58
På engelska "interleaved points", men jag har ingen aning om vad den skulle kunna heta på något nordiskt språk.

Edited by Jan Frelin - 16 mai 2009 at 12:58
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 13:47
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Det har underveis i planlegging etc vært brukt ordet "skotte".

Jeg tviler på at dette har en "offisiell" bakgrunn, men det har jo en viss humor...Wink
Noen som har et formelt navn på en slik konstruksjon?
MVH
for MJBV
Terje O 
 
 
 
"Skotte" er et godt forslag. Der er sparet meget på materialerne. (1:1)ClapClap 
 
I 1:87 giver sporskiftet interessante udfordringer i rangeringen. Wink
 
Hilsen
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 15:03
De som har prøvd å skifte vogner inn til siloen på Mo har erfart at slike sporveksler kan ha sine utfordringer.
Steinar
Back to Top
Olsson View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 19 desember 2008
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Olsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 15:31
På svenska brukar den där typen av växel kallas "slingerväxel", huruvida det är ett officiellt namn vet jag inte.

Edited by Olsson - 16 mai 2009 at 17:04
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 21:54
Oppdatering 18. juni 2009
Hovedspor og spor til eggelaget (hønå) på de to "sørligste" seksjonene er ballastert.
2600mm med trådgjerde satt opp.
Snekkeravdelingen er godt i gang med de 3 seksjonene til konteinersporene, hvorav en er ferdigstilt.
Stasjonen sett fra sør.
 
Sett sørover fra Brugata, sporet inn til traktorstallen kom på plass i kveld.
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2009 at 22:11
Ser at det går fremover med detaljering og landskap. Men hvis det blir mindre kaffi å drøs på "slavene" fra Fladjæren mj, ville vi nok sett enda mer fremgang.Wink
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2009 at 17:49
Åja,
så nå ska me ikkje få kosa osse mæ kaffien heller ?
Ska me då finna på ?
Bare arbeia, akkurat........... jojo

Hørt om mannen som sa at abeid var det jillaste han visste,
han kunne sitta i timasvis å sjå på Big%20smile

Fortenk

MVH
Pt leiar i Fladjæren mj klubb avd. øst
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2009 at 16:59
Originally posted by kjelleren kjelleren wrote:

Ser at det går fremover med detaljering og landskap. Men hvis det blir mindre kaffi å drøs på "slavene" fra Fladjæren mj, ville vi nok sett enda mer fremgang.Wink
Kan være enig i at det går smått, men hvem har det travelt?Embarrassed
Men de som er der og drikker kaffe har iallefall innimellom bla. rukket å få ferdig brukar og pillarfundament, samt ferdigstillt "grunnmuren" til traktorstallenWink


Edited by jevistad - 04 september 2009 at 16:59
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2009 at 17:45
Det er et imponerende nivå på det dere holder på med!

Men en ting har jeg grublet mye på:

Dere legger sporet rett på kryssfineren, og slik sett blir sporet liggende på terrengets laveste punkt.

Blir det ikke da vanskelig når terrenget skal ligge lavere enn sporet?

Og hvordan blir lydnivået under kjøring?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2009 at 20:10
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Dere legger sporet rett på kryssfineren, og slik sett blir sporet liggende på terrengets laveste punkt.

Blir det ikke da vanskelig når terrenget skal ligge lavere enn sporet?

 
Vi har tenkt på det, men vi fant ut at det er omtrent ingen steder på Sandnes st. hvor terrenget ligger litt lavere enn sporet.
På de stedene som terrenget er mye lavere, har vi tatt høyde (!) for dette ved å senke terrengetSmile
Sandnes stasjon i januar 2002
 
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Og hvordan blir lydnivået under kjøring?
 
Lydnivået er jo også et potensiellt problem, men på et Fremotreff i en stor hall overdøver bakgrunnsstøyen uansett eventuell støy fra skinnene rett på kryssfineren.
Jeg la i hvertfall ikke merke at det støyet på sist treff i Krs. og ingen andre kommenterte det heller.
Men det hadde nok stilt seg annerledes i relativt lite lokale?
 
En bonus som jeg har oppdaget er at ballasten vi bruker faktisk er lyddempende i forhold til uballastert spor.
 
Edit: Lagt til bilde


Edited by jevistad - 04 september 2009 at 20:24
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 23:38
Test
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 23:51
Virke...


Kor i all verden fant du den Wink

MH
Terje O
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 23:54
Nice :)
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 23:54
virker ikke....får postet innlegg uten bilder....i det jeg legger til bilder henger hele driten seg oppConfused
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 10:48
Hm....
Har noen vært og rotet i søpla i Sandnes/Bryneområdet mon tro?Big smile
 
Etter vognnummeret å dømme så har lappen tilhørt en svensk Gbs-vogn.
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 15:34
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Hm....
Har noen vært og rotet i søpla i Sandnes/Bryneområdet mon tro?Big smile
 
Etter vognnummeret å dømme så har lappen tilhørt en svensk Gbs-vogn.
Nyttig info Roar, da står en svensk Gbs-vogn på ønskelista.
Wink
"Over Kogr" betyr muligens Kongsvinger?
Lappen ble funnet i kjelleren på godshuset på Bryne og var nok beregnet for søppeldunken jaEmbarrassed
Fant også noen andre lapper i forskjellig format, og i motsetning til den svenske så de var trykt på stiv papp.
Skulle likt å få kloa i det stempeletCool
 
Så kan man jo lure på hva denne gjorde på Bryne:
 
Legger ved en til av lokal karakter, legg merke til benevnelsen "Transportplan"
 


Edited by jevistad - 09 september 2009 at 15:39
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 16:58

Kan jo bla litt mer i papirene mine.

Den øverste lappen du la ut bilde på nå er for en  Os-vogn  (litra 370 0),  den nederste er en  Kbps  (litra 335 3)
Og disse vognene har du, det vet jeg. 
Håper du tar dem med til Kristiansand,  det er mye vognlast som skal fraktes!Wink
 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 20:35
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Wink
"Over Kogr" betyr muligens Kongsvinger?
 
 
Kornsjø grense! Angry
 
Ellers ville det vært benevnt med noe nærmere Cggr (Charlottenberg grense). Confused
 
Wink
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 21:09
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Den øverste lappen du la ut bilde på nå er for en  Os-vogn  (litra 370 0),  den nederste er en  Kbps  (litra 335 3)
Og disse vognene har du, det vet jeg. 
Håper du tar dem med til Kristiansand,  det er mye vognlast som skal fraktes!Wink
 
 
Joda, har jo noen av deTongue.
Men håper jo at andre tar med ogsåWink.
Regner også med å ta med noen Shimmns selv denne gang, sist var det jo ikke mulig å få stål til Kverneland, alt havnet jo i Hor.. ehh Steinsnes.Angry
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 21:11
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Wink
"Over Kogr" betyr muligens Kongsvinger?
 
 
Kornsjø grense! Angry
 
Ellers ville det vært benevnt med noe nærmere Cggr (Charlottenberg grense). Confused
 
Wink
Jaja, er ikke så kjent i disse avkrokeneWink
 
Men det rimer jo selvfølgelig
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 00:52
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Regner også med å ta med noen Shimmns selv denne gang, sist var det jo ikke mulig å få stål til Kverneland, alt havnet jo i Hor.. ehh Steinsnes.Angry
 
 
Vel, det kom ikke så mange dit heller. Jeg hadde bilen full av vogner, men vognkort ... øh... det rakk jeg aldri å lage. (Så jeg hadde kun en B7-stamme + det såkalte papirtoget gående på anlegget.) Vognkort har jeg fortsatt ikke, og nå skal hjulene også byttes? Javel, men når skal man bygge moduler??? Wacko
 
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Shimmns, særlig teleskop-varianten, blir veldig levende og fin med smuss.Clap
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2009 at 22:41
RP25:
Egglagssporet er "asfaltert", sporrennene har "ekte" rp25 profil.
Bildet viser hvordan en Sdgmns-vogn med NEM-hjul går i det sporet.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2009 at 22:55
Fett....Thumbs Up
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 10:17
Hei!
 
Det er "mange veier til Rom" og mange måter å legge "spor i asfalt på", men hvilken fremgangsmåte er benyttet for å oppnå dette utrolig fine og troverdige resultat?
 
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 10:30
Hei Smile
 
Og hvordan med strømoptag?
 
Hilsen
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 10:46
Jeg vet ikke om Dan sikter til det samme, men for meg synes det som om det høyre hjulet på bildet står på flensen. Eller blir jeg lurt av en eller annen refleks?
Bjørn Egil
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 10:57

Jon Einar skriver lengre opp at rillene er laget etter RP25-profil.

Hjul med NEM-profil vil da rulle på flensen siden de flensene er høyere enn RP25.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 11:05
... og knapt komme seg innenfor sporet siden back-to-back-målene i NEM er for trange for RP25.
Svein S
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 11:45
Hei!!
Med ny NEM- standard er ikke flensen for høy, og Svein det er samme minstemål back to back på begge standarder på 14,4 mm, men max er nå 14,6 på NEM mens NMRAer litt større, og derfor må justeres for å passe begge standarder.
Hele regelverket i NEM er justert i disse dager(MOROP kongress i Weinfelden) nettopp for å fjerne forskjeller mellom standardene. Det som nå gjenstår er å se hvor lang tid det tar før produsentene justerer sine standarder både på hjul og skinner for at alt skal gå omhverandre.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 13:17
Kan vi få samme bilde med en RP25 aksling så vi kan se forskjellen?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.