MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sandnes stasjon som FREMOdul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sandnes stasjon som FREMOdul

 Post Reply Post Reply Page  <12345 11>
Author
 Rating: Topic Rating: 2 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 23:20
Originally posted by eika eika wrote:

Vil det si at vi kan sende stålcoil til Kverneland sidespor og?
 
Jeg har noen Shimms vogner jeg ikke får brukt til noe annet siden jeg ikke har fler luuk RP25-hjul igjen til å gjøre dem kjørbare til SteinsnesCry Men kan vi kjøre dem til Kverneland så passer det ypperligThumbs%20Up
 
Eirik
 
Ja, det er jo bare fantasien som setter grensene for hva som kan sendes og mottas på frilastsporene skulle jeg mene.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2008 at 23:41
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Ja, det er jo bare fantasien som setter grensene for hva som kan sendes og mottas på frilastsporene skulle jeg mene.
 
Og fornuften. Det skal jo være et moderne treff, med realistiske laster.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2008 at 00:05
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

[
 
Og fornuften. Det skal jo være et moderne treff, med realistiske laster.
 
Jada, jeg registrerer at man ser inn framtiden også på visse områder faktisk
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2008 at 22:55

Det går jamt og trutt fremover med Sandnes, selv om det var litt rolig en periode etter den sinnsyke innspurten til Kristiansandstreffet.

Vi har også knyttet til oss et par nye "slaver" fra flatjæren, nemlig Espen Haarr og Øyvind Østbø.
 
I kveld var det bla. uttesting av grus til skiftomta som stod på programmet.
Terje "Asai" Halvorsen er ansvarlig for driften av "pukkverket" mens Espen farger tresviller i vekslene. Øyvind og Terje har tatt på seg tilsynsrollen for anledningen.
 
Prøvegrusing i uttrekksporet. Grusen er forøvrig fra Foss-Eigeland.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2008 at 23:44
Er sporet malt eller brunert?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2008 at 23:56
Originally posted by ses ses wrote:

Er sporet malt eller brunert?
 
Det nærmeste sporet er brunert, men vil etterhvert (før grusing) bli malt med airbrush slik som her:
Hele sporet har fått et tynt lag med uttynnet Tamiya "Flat Brown"(1:9). Det kommer ikke så godt fram på dette bildet, men svillene får også en fin matt finish på denne måten. Sporet i bakgrunnen er kun brunert.
Det som savnes er at skinnefestene har samme farge som skinnene, men da må det nok maskering og tykkere lag med maling til.
Brunering gjøres for å slippe å legge et tykt lag med maling.
 
Kan legge til at sporet på bildet av prøvegrusingen, så er svilleavstanden økt til tilsvarende 75cm i 1:1


Edited by jevistad - 12 desember 2008 at 00:01
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 12:59
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Terje "Asai" Halvorsen er ansvarlig for driften av "pukkverket" mens Espen farger tresviller i vekslene. Øyvind og Terje har tatt på seg tilsynsrollen for anledningen.


Gratulerer med rekrutteringen!  
Kommer sikkert godt med i et prosjekt som dette.   På gliset til overtilsynsmann Ollestad ser man at dette er kjærkomment.Wink
(skummelt å legge ut like henda-i-lomma-bilder .......)Big%20smile

Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 17:44
Originally posted by jevistad jevistad wrote:



Prøvegrusing i uttrekksporet. Grusen er forøvrig fra Foss-Eigeland.


Farger er subjektiv greier. Derfor er det kanskje litt meningsløst å starte en disksusjon om "riktig" farge på grusballast.

Men jeg må bare innrømme at jeg synes den ballastprøven ser temmelig sennepsfarget ut. Jeg har sett sand med akkurat den fargen brukt på Krøderbanen i moderne tid, men den er likevel ikke den fargen jeg tenker på som "riktig" for grusballast.

Driver å eksperimenterer med dette selv, og jeg tror at det nærmeste jeg har kommet så langt er Chamotte, dvs. knust, brent leire.

Her er en test jeg gjorde på en bit selvspikret H0-spor i dag:



Ballasten er limt, men ikke farget noe ytterligere.

Dette er en farge som jeg oppfatter som brukbar for grusballast.

Men hva mener folket?

Edited by Håvard H - 14 desember 2008 at 17:46
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 19:30
Tja,
dersom du hadde sett Sandes stasjon, ihvertfall godssporene, så er hovedinntykker der omtrent slik som prøvene til Jon Einar,
minner egentlig om ren mold/humus med masse ugress og oljesøl innimellom

MVH Espen
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 19:35
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men jeg må bare innrømme at jeg synes den ballastprøven ser temmelig sennepsfarget ut. Jeg har sett sand med akkurat den fargen brukt på Krøderbanen i moderne tid, men den er likevel ikke den fargen jeg tenker på som "riktig" for grusballast.
 
Ja, jeg er nok enig i det
Bildet lyver nok endel også, her er et som fargetempen ikke er tuklet med:
Men vi kommer nok til å blande i en god del mer lys grus.
En ting er at farger blir oppfattet subjektivt, men fargen varierer fra sted til sted også avhengig av fargen på grusen i det lokale grustaket.
Forbildet skal se sånn ut i allefall (i den grad en PC-skjerm greier å gjengi fargene korrekt)
Bildet er tatt litt lenger nord, da det det på det tilsvarende sted i 1:1 er gjengrodd med mose.
Fargen er nok mer preget av rust-og bremsestøv en orginalfargen på grusen.
Det som også vil virke inn er limet, jeg ser et annet sted at det nevnes at man kan la limet trenge inn fra siden, men det er ikke så lett å få til på en skiftetomt med ørten sporSmile.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 20:11
Originally posted by jevistad jevistad wrote:


Men vi kommer nok til å blande i en god del mer lys grus.

En ting er at farger blir oppfattet subjektivt, men fargen varierer fra sted til sted også avhengig av fargen på grusen i det lokale grustaket.



Jeg tror det er lurt å bruke grus som er litt lysere enn forbildet, ihvertfall hvis man skal benytte den på et anlegg som bare skal belyses med kunstlys (altså ikke et diorama som det kan være aktuellt å fotografere utendørs.)

En ting som jeg kanskje burde presisert er at jeg prøver å finne en grusballast som skal være en *generell* farge, altså ikke et bestemt forbilde. Det er derfor jeg er opptatt av å finne en farge/tekstur som jernbaneinteresserte flest vil *oppfatte* som troverdig grusballast.

Dette med hvordan limet påvirker fargen er litt interessant. Det ser ut til å være en utbredt holdning at ballast blir mørkere etter liming.

Min erfaring er at dette er veldig marginalt.

Her er bilder før og etter liming:




Det er ikke veldig stor forskjell! Ballasten er forøvriglimt med Matte Medium, og jeg fuktet den ikke på forhånd.
Det fungerer utmerket å dryppe på limet uten fukting hvs man passer på å starte utenfor ballasten, og så bare drypper på allerede limt ballast.

For den som er interessert i dette fascinerende emnet kan det anbefales å ta en kikk på denne artikkelen på MJwiki.no
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 23:40
Vi kommer nok til å teste hvordan det ser ut etter liming også, før vi bestemmer oss.
Det kan vel tenkes at limets blandingsforhold også har noe å si for hvor mye det mørkner.
 
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 09:25
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Vi kommer nok til å teste hvordan det ser ut etter liming også, før vi bestemmer oss.
Det kan vel tenkes at limets blandingsforhold også har noe å si for hvor mye det mørkner.



Ikke umulig. Det er vel også mulig at hvilken type ballaslim man benytter spiller inn.

Jeg har benyttet Matte Medium. Det er synd at denne er så dyr, for den tørker virkelig helt matt, og som nevnt mørkner ikke ballasten nevneverdig etter liming.

Regner med dere holder oss orientert om resultatet av testingen!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 11:53
Det kan jo hende at mediet man limer også mørker ulikt. Kanskje chamotte oppfører seg annerledes enn visse sandsorter i så måte?
Svein S
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 13:57
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:



Farger er subjektiv greier. Derfor er det kanskje litt meningsløst å starte en disksusjon om "riktig" farge på grusballast.

Men jeg må bare innrømme at jeg synes den ballastprøven ser temmelig sennepsfarget ut. Jeg har sett sand med akkurat den fargen brukt på Krøderbanen i moderne tid, men den er likevel ikke den fargen jeg tenker på som "riktig" for grusballast.

Driver å eksperimenterer med dette selv, og jeg tror at det nærmeste jeg har kommet så langt er Chamotte, dvs. knust, brent leire.

Her er en test jeg gjorde på en bit selvspikret H0-spor i dag:



Ballasten er limt, men ikke farget noe ytterligere.

Dette er en farge som jeg oppfatter som brukbar for grusballast.

Men hva mener folket?
 
Jag tycker det ser bra ut, ibland kan man se lite ljusröda rosttoner. Sånt har jag ordnat med vanliga vattenfärger.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 22:24
Det grønnes!
 
En jærkjelve er på plass, men før ytterligere busker og ugras begynner å gro setter Asai opp gjerde.
Espen maler leirbakker slik at det blir rotfeste for vegetasjonenWink
 
I vår streben etter ballastgrus trodde jeg jeg hadde funnet den optimale sanden, men det viser seg at den reagerer med et eller annet slik at det dannes irr.
Noen som har noen formening om hva det kan komme av?
Jeg bruker uttynnet eddik for å lage vått vann, så å bruke noe annet vil muligens bøte på dette, men jeg har ikke vært ute for dette før.


Edited by jevistad - 08 januar 2009 at 22:35
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 23:30
Kanskje det er edikken? De fleste bruker vel noen dråper med Zalo. Har du vasket grusen? Kanskje det er noen sporstoffer der som sammen med edikken utvikler noe som reagerer med nysølv. Selv har jeg erfart irring av selve skinnestrengen, men det er etter mange år og gjerne lagring under litt for fuktige forhold.
Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 10:57
I følge leksikon inneholder nysølv opp i mot 75-80 % kobber,
pluss nikkel og zink.
Dette kan reagere med vann, eddik og lim ?
Kansje limblandingen har hatt kontakt med skinnestrengen i litt for lang tid ?
Kansje noe i sanden som Svein antyder ?

Espen
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 16:07
Jeg vil tippe at sanden inneholder mye av et eller annet metall.

Som vi allerede vet lager du et batteri ved å stikke to staver av forskjellig metall i en veske som er rik på ioner, og koble en elektrisk krets mellom stavene.

Hvis det er nok metall i sanden til at det oppstår elektrisk kontakt mellom metallet i sanden og skinnene, så vil det gå en strøm der.

En annen ting som slår meg er at irringen ser ut til å være lokalisert til området til venstre for fargeskillet. Jeg vet ikke hvorfor det er et fargeskille akkurat der (lim?), men det kan være en sammenheng.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 17:00
Originally posted by Herman Herman wrote:

Jeg vil tippe at sanden inneholder mye av et eller annet metall.
 
 
Ja, det er nok en stor mulighet, her er en testbit som det er brukt samme metode på, men en annen sand.
 
Originally posted by Herman Herman wrote:


En annen ting som slår meg er at irringen ser ut til å være lokalisert til området til venstre for fargeskillet. Jeg vet ikke hvorfor det er et fargeskille akkurat der (lim?), men det kan være en sammenheng.
 
Det er nok bare tilfeldig, det er søl fra testing på siden av som har kommet i ettertid.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 21:26
Jeg fikk det sammen problemet på to skinnestrenger som ligger under en plattform. Skjønte ikke helt hva som hadde skjedd med en gang, men konkluderte med at det var den kjemiske svertingen som hadde farget av.
 
Helt nøyaktig hvordan dette hadde skjedd vet jeg fortsatt ikke, men det som satte meg på tanken var flasken til den kjemiske svertingen. Dette er en glassflaske med skrukork, og etter at den hadde stått en stund satt korken fast i: en hard irrgrønn avleiring av den kjemiske svertingen.
 
Jeg har brukt en annen type kjemisk sverting et annet sted, og her har jeg ikke opplevd problemet. Så jeg tror, men ikke helt sikkert, at typen kjemisk sverting har noe å si.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2009 at 20:59

En liten statusoppdatering pr 30. april 2009

El. anlegget i lokalet hvor vi holder til har blitt totalrenovert, så vi måtte pakke ned for en stund, men nå er vi i full gang igjen.
 
Det har gått mye i sikting og vasking av grusballast i det siste, og nå ser det ut som vi har funnet den rette.
Det siktes også for fullt på pukk til hovedsporene.
 
Ballastgrus er spredd og limt ut på en del av utrekkspor og baneavdelingssporet.
I tillegg skal sporet smusses og det skal også bli litt mosegrodd i grusen her og der.
Som man ser har det også begynt å gro litt til.
 


Edited by jevistad - 30 april 2009 at 21:02
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2009 at 21:09

dere kunne vell ikke solgt meg noe av den sand ballasten? den var jedna fin!Big%20smile

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 16:13
Sella solla sand, ikkje om det smalt Big%20smile
Et hekkans arbeid, kan du sei, en bøtte råmateriale gir ca 1-1,5l ferdig grus/pukk. Se for deg at anlegget er ca 1,5 - 2 m x 14 m, då er ikke dette noe en soller på et par timer, fortenk, men det går, bare at det tar innih... lang tid Smile

MVH Espen



Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 17:09
Klar og tydeleg som ellers Espen Thumbs%20Up

FYI: Det er ikkje usannsynleg at Rune og meg tar ei økt på VItenfabrikken på søndag, typisk ca 12- : Formål: Samanstilling av S17 (Eika; det er den nordlegaste av kontainersporseksjonane, så dette må vere bra ?). Dersom andre lurer på at ta turen, ta kontakt for å sjekke om vi er i rute.

Med Helsing
for MJBV
Terje O




Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 17:17

Kjennde d jekk varmgang i høyrehånnå dæ litla æg jore.....

Ska legga inn søknad sjå hu æg dele aviså mæ...Kanskje æg au dokke oppBig%20smile



Edited by bergsagel - 08 mai 2009 at 17:17
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2009 at 23:16
13. mai 2009
 
Ikke akkurat katalogvare...
 
Forbildet:
 
Dette er jo da den store fordelen med selvbygging av veksler, man "får" akkurat det man vil ha.
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2009 at 10:02
Lekkert!!!
-pål-
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 06:33
Hei Jon Einar
 
Mageløst må man sige. Clap
 
Hvad kaldes et sådant sporskifte? Det er jo hverken en englænder eller en ½ englænder.
 
Mange hilsner
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 11:10
Det har underveis i planlegging etc vært brukt ordet "skotte".

Jeg tviler på at dette har en "offisiell" bakgrunn, men det har jo en viss humor...Wink

Noen som har et formelt navn på en slik konstruksjon?


MVH
for MJBV
Terje O 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.