Sandnes stasjon som FREMOdul |
Post Reply | Page <12345 11> |
Author | ||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det er jo bare fantasien som setter grensene for hva som kan sendes og mottas på frilastsporene skulle jeg mene.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og fornuften. Det skal jo være et moderne treff, med realistiske laster.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jada, jeg registrerer at man ser inn framtiden også på visse områder faktisk
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det går jamt og trutt fremover med Sandnes, selv om det var litt rolig en periode etter den sinnsyke innspurten til Kristiansandstreffet. Vi har også knyttet til oss et par nye "slaver" fra flatjæren, nemlig Espen Haarr og Øyvind Østbø.
I kveld var det bla. uttesting av grus til skiftomta som stod på programmet.
Terje "Asai" Halvorsen er ansvarlig for driften av "pukkverket" mens Espen farger tresviller i vekslene. Øyvind og Terje har tatt på seg tilsynsrollen for anledningen.
Prøvegrusing i uttrekksporet. Grusen er forøvrig fra Foss-Eigeland.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er sporet malt eller brunert?
|
||
Svein S
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det nærmeste sporet er brunert, men vil etterhvert (før grusing) bli malt med airbrush slik som her:
Hele sporet har fått et tynt lag med uttynnet Tamiya "Flat Brown"(1:9). Det kommer ikke så godt fram på dette bildet, men svillene får også en fin matt finish på denne måten. Sporet i bakgrunnen er kun brunert.
Det som savnes er at skinnefestene har samme farge som skinnene, men da må det nok maskering og tykkere lag med maling til.
Brunering gjøres for å slippe å legge et tykt lag med maling.
Kan legge til at sporet på bildet av prøvegrusingen, så er svilleavstanden økt til tilsvarende 75cm i 1:1 Edited by jevistad - 12 desember 2008 at 00:01 |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gratulerer med rekrutteringen! Kommer sikkert godt med i et prosjekt som dette. På gliset til overtilsynsmann Ollestad ser man at dette er kjærkomment. (skummelt å legge ut like henda-i-lomma-bilder .......) |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Farger er subjektiv greier. Derfor er det kanskje litt meningsløst å starte en disksusjon om "riktig" farge på grusballast. Men jeg må bare innrømme at jeg synes den ballastprøven ser temmelig sennepsfarget ut. Jeg har sett sand med akkurat den fargen brukt på Krøderbanen i moderne tid, men den er likevel ikke den fargen jeg tenker på som "riktig" for grusballast. Driver å eksperimenterer med dette selv, og jeg tror at det nærmeste jeg har kommet så langt er Chamotte, dvs. knust, brent leire. Her er en test jeg gjorde på en bit selvspikret H0-spor i dag: Ballasten er limt, men ikke farget noe ytterligere. Dette er en farge som jeg oppfatter som brukbar for grusballast. Men hva mener folket? Edited by Håvard H - 14 desember 2008 at 17:46 |
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tja,
dersom du hadde sett Sandes stasjon, ihvertfall godssporene, så er hovedinntykker der omtrent slik som prøvene til Jon Einar, minner egentlig om ren mold/humus med masse ugress og oljesøl innimellom MVH Espen |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, jeg er nok enig i det
Bildet lyver nok endel også, her er et som fargetempen ikke er tuklet med:
Men vi kommer nok til å blande i en god del mer lys grus.
En ting er at farger blir oppfattet subjektivt, men fargen varierer fra sted til sted også avhengig av fargen på grusen i det lokale grustaket.
Forbildet skal se sånn ut i allefall (i den grad en PC-skjerm greier å gjengi fargene korrekt)
Bildet er tatt litt lenger nord, da det det på det tilsvarende sted i 1:1 er gjengrodd med mose.
Fargen er nok mer preget av rust-og bremsestøv en orginalfargen på grusen.
Det som også vil virke inn er limet, jeg ser et annet sted at det nevnes at man kan la limet trenge inn fra siden, men det er ikke så lett å få til på en skiftetomt med ørten spor.
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror det er lurt å bruke grus som er litt lysere enn forbildet, ihvertfall hvis man skal benytte den på et anlegg som bare skal belyses med kunstlys (altså ikke et diorama som det kan være aktuellt å fotografere utendørs.) En ting som jeg kanskje burde presisert er at jeg prøver å finne en grusballast som skal være en *generell* farge, altså ikke et bestemt forbilde. Det er derfor jeg er opptatt av å finne en farge/tekstur som jernbaneinteresserte flest vil *oppfatte* som troverdig grusballast. Dette med hvordan limet påvirker fargen er litt interessant. Det ser ut til å være en utbredt holdning at ballast blir mørkere etter liming. Min erfaring er at dette er veldig marginalt. Her er bilder før og etter liming: Det er ikke veldig stor forskjell! Ballasten er forøvriglimt med Matte Medium, og jeg fuktet den ikke på forhånd. Det fungerer utmerket å dryppe på limet uten fukting hvs man passer på å starte utenfor ballasten, og så bare drypper på allerede limt ballast. For den som er interessert i dette fascinerende emnet kan det anbefales å ta en kikk på denne artikkelen på MJwiki.no |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi kommer nok til å teste hvordan det ser ut etter liming også, før vi bestemmer oss.
Det kan vel tenkes at limets blandingsforhold også har noe å si for hvor mye det mørkner.
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke umulig. Det er vel også mulig at hvilken type ballaslim man benytter spiller inn. Jeg har benyttet Matte Medium. Det er synd at denne er så dyr, for den tørker virkelig helt matt, og som nevnt mørkner ikke ballasten nevneverdig etter liming. Regner med dere holder oss orientert om resultatet av testingen! |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan jo hende at mediet man limer også mørker ulikt. Kanskje chamotte oppfører seg annerledes enn visse sandsorter i så måte?
|
||
Svein S
|
||
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jag tycker det ser bra ut, ibland kan man se lite ljusröda rosttoner. Sånt har jag ordnat med vanliga vattenfärger.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det grønnes!
En jærkjelve er på plass, men før ytterligere busker og ugras begynner å gro setter Asai opp gjerde.
Espen maler leirbakker slik at det blir rotfeste for vegetasjonen
I vår streben etter ballastgrus trodde jeg jeg hadde funnet den optimale sanden, men det viser seg at den reagerer med et eller annet slik at det dannes irr.
Noen som har noen formening om hva det kan komme av?
Jeg bruker uttynnet eddik for å lage vått vann, så å bruke noe annet vil muligens bøte på dette, men jeg har ikke vært ute for dette før.
Edited by jevistad - 08 januar 2009 at 22:35 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje det er edikken? De fleste bruker vel noen dråper med Zalo. Har du vasket grusen? Kanskje det er noen sporstoffer der som sammen med edikken utvikler noe som reagerer med nysølv. Selv har jeg erfart irring av selve skinnestrengen, men det er etter mange år og gjerne lagring under litt for fuktige forhold.
|
||
Svein S
|
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I følge leksikon inneholder nysølv opp i mot 75-80 % kobber,
pluss nikkel og zink. Dette kan reagere med vann, eddik og lim ? Kansje limblandingen har hatt kontakt med skinnestrengen i litt for lang tid ? Kansje noe i sanden som Svein antyder ? Espen |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vil tippe at sanden inneholder mye av et eller annet metall.
Som vi allerede vet lager du et batteri ved å stikke to staver av forskjellig metall i en veske som er rik på ioner, og koble en elektrisk krets mellom stavene. Hvis det er nok metall i sanden til at det oppstår elektrisk kontakt mellom metallet i sanden og skinnene, så vil det gå en strøm der. En annen ting som slår meg er at irringen ser ut til å være lokalisert til området til venstre for fargeskillet. Jeg vet ikke hvorfor det er et fargeskille akkurat der (lim?), men det kan være en sammenheng. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det er nok en stor mulighet, her er en testbit som det er brukt samme metode på, men en annen sand.
Det er nok bare tilfeldig, det er søl fra testing på siden av som har kommet i ettertid.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg fikk det sammen problemet på to skinnestrenger som ligger under en plattform. Skjønte ikke helt hva som hadde skjedd med en gang, men konkluderte med at det var den kjemiske svertingen som hadde farget av.
Helt nøyaktig hvordan dette hadde skjedd vet jeg fortsatt ikke, men det som satte meg på tanken var flasken til den kjemiske svertingen. Dette er en glassflaske med skrukork, og etter at den hadde stått en stund satt korken fast i: en hard irrgrønn avleiring av den kjemiske svertingen.
Jeg har brukt en annen type kjemisk sverting et annet sted, og her har jeg ikke opplevd problemet. Så jeg tror, men ikke helt sikkert, at typen kjemisk sverting har noe å si.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En liten statusoppdatering pr 30. april 2009 El. anlegget i lokalet hvor vi holder til har blitt totalrenovert, så vi måtte pakke ned for en stund, men nå er vi i full gang igjen.
Det har gått mye i sikting og vasking av grusballast i det siste, og nå ser det ut som vi har funnet den rette.
Det siktes også for fullt på pukk til hovedsporene. Ballastgrus er spredd og limt ut på en del av utrekkspor og baneavdelingssporet.
I tillegg skal sporet smusses og det skal også bli litt mosegrodd i grusen her og der.
Som man ser har det også begynt å gro litt til.
Edited by jevistad - 30 april 2009 at 21:02 |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
dere kunne vell ikke solgt meg noe av den sand ballasten? den var jedna fin! |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sella solla sand, ikkje om det smalt
Et hekkans arbeid, kan du sei, en bøtte råmateriale gir ca 1-1,5l ferdig grus/pukk. Se for deg at anlegget er ca 1,5 - 2 m x 14 m, då er ikke dette noe en soller på et par timer, fortenk, men det går, bare at det tar innih... lang tid MVH Espen |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Klar og tydeleg som ellers Espen
FYI: Det er ikkje usannsynleg at Rune og meg tar ei økt på VItenfabrikken på søndag, typisk ca 12- : Formål: Samanstilling av S17 (Eika; det er den nordlegaste av kontainersporseksjonane, så dette må vere bra ?). Dersom andre lurer på at ta turen, ta kontakt for å sjekke om vi er i rute. Med Helsing for MJBV Terje O |
||
bergsagel
Veteran Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjennde d jekk varmgang i høyrehånnå dæ litla æg jore..... Ska legga inn søknad sjå hu æg dele aviså mæ...Kanskje æg au dokke opp Edited by bergsagel - 08 mai 2009 at 17:17 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
13. mai 2009
Ikke akkurat katalogvare...
Forbildet:
Dette er jo da den store fordelen med selvbygging av veksler, man "får" akkurat det man vil ha.
|
||
paolsen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lekkert!!!
-pål- |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Jon Einar
Mageløst må man sige.
Hvad kaldes et sådant sporskifte? Det er jo hverken en englænder eller en ½ englænder.
Mange hilsner
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har underveis i planlegging etc vært brukt ordet "skotte".
Jeg tviler på at dette har en "offisiell" bakgrunn, men det har jo en viss humor... Noen som har et formelt navn på en slik konstruksjon? MVH for MJBV Terje O |
||
Post Reply | Page <12345 11> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |