Sandnes stasjon som FREMOdul |
Post Reply | Page <1234 11> |
Author | ||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ok, kanskje jeg tar meg en tur og kikker på under treffet. hvor lange er i de i bjelkene da som modulene ligger på???
mvh
Tom-Andrè Engebreten
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bjelkene er 250 cm.
Om dette er en praktisk måte å lage bein på vet vi i grunnen ikke før vi har hatt modulen med på treff noen ganger, men under første montering (på Vitenfabrikken i Sandnes, som dere ser bilder fra i denne tråden) gikk det ganske raskt å få justert høyden til 1300 mm. Det som ofte tar mest tid på en lang modul på treff er ikke å sette den på beina, men å justere den til 1300mm i hver ende og resten i mellom "rett". Ved den løsningen vi nå har laget blir det langt færre høydejusteringpunkter, og de blir også endel enklere å justere enn mange av de andre mulige løsningene. Time vill sjåvv (sitat Blodstrupmoen...) Med Helsing for MJBV Terje O |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja det blir nok enklere å justere det med denne løsningen som dere har valgt. den koblingsmåten dere har valgt på bjelkene er den hjemmelaget, ser ut som hengsler???
mvh
Tom-Andrè Engebretsen
|
||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så litt på beinløsningen i går, og jeg synes den ser meget bra ut. Tror dette er et godt konsept for større stasjoner. Her får man lange rette stykker, som kan justeres greit på disse biltemabukkene. Så er det bare å "lø på" med modulkasser.
I modulkassene vil det bli satt inn passbolter som sikrer nøyaktig sammenføyning av modulene.
Mvh
Inspektoratet og regnskapsføringsanstalten
|
||
-TUR-
Tore Urvik |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Status pr. 25.08.2008 kl 1900:
Alle spor er lagt så nær som spor 7 som er det tredje av skiftesporene, og to frilastspor.
Spor 8 og 2 andre lastespor er sløyfet pga. tidsnød.
Mateledninger til ca 75% av "spormassen" er montert takket være iherdig innsats fra Rune-B og Asai.
Sporvekselstyring til de 12 sentralstyrte sporvekslene er i boks, men montering av tortoisene gjenstår.
Vi introduserer også grensesnitt for dobbeltspor for første gang i Norge?
Så hvis noen nå vil bygge dobbeltspor-moduler så har de en stasjon å koble seg opp mot
Sett fra motsatt ende, men når jeg forlot lokalet kl 22:00 i kveld var det ikke så mye "åpent" landskap her:
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bra.
Tiden er vel moden for litt dobbeltspor etterhvert.
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Aner jeg at det er landskap i full fart med netting og fugeskum? Synes jeg ser noen bokser til høyre der.
Omtrent slik blir det nok på mine lange kurvemoduler som sporlegges akkurat nå.
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har dere sløyfet spor sier du? Bygger ikke dere etter et konkret forbilde da?
Bortsett fra det gleder jeg meg skrekkelig til å se denne kolossen på et treff det er nesten så vi må justere kjøretidene fordi det nå tar lengre tid å komme gjennom en stasjon enn fra stasjon til stasjon (Neste prosjekt: enkle linjemoduler hvor man bare ruller på gressmatta og er ferdig)
Det er forøvrig lagt opp til krysninger mellom intill 3 persontog på en gang på denne stasjonen neste helg, så Modelljernbanetilsynet forventer at det besørges skikkelig avstigningsmulighet for alle tre planlagt brukte personspor om det skal invilges brukstillatelse
Edit: forøvrig kanskje dere kan komme med en nærmere tilbakemelding her om antall sidespor, kapasitet og firmaer det kan sendes produkter til/fra i forhold til den listen jeg har fått før. Siden sporleggingen ser ut til å ha gått radig unna så ser det jaggu ut som det kan bli litt godstrafikk her og Edited by eika - 26 august 2008 at 01:50 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sløyfet var vel litt feil ordbruk; de er bare ikke bygget ferdig til dette treffet
Det tar noe tid når man skal være litt nøye på det ser du
Ingen store forandringer, det mangler bare et skiftespor i forhold til opprinnelig påmeldt.
Men det skal vel kanskje ikke foretas så mye vognsortering her at det betyr noe? (det er jo allerede 3 skiftespor)
Det er også et lastespor mindre enn påmeldt, men det ene skiftesporet kan jo til nød brukes som frilastspor.
En annen ting: Stillverksvakt blir nok ikke nødvendig siden det bare er togsporene som har sentralstilte sporveksler, vekslene på godstomta blir betjent manuelt av skiftepersonalet sånn som i virkeligheten.
Txp har bare kontroll på de to vekslene til/fra godstomta.
(Vi starter pent med enkel forrigling denne gang) Edited by jevistad - 26 august 2008 at 09:10 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, det legges ikke opp til noen sortering av vogner på Sandnes. Sortering skjer på Skuggevik og det kommer to kipptog hver dag til Sandnes med vogner kun til Sandnes/Ganns Potteri (og Grimstad). SÅ det viktigste i så måte er vel at de lokale industriene har fått sporene sine slik at de kan ta i mot vogner
Da noterer jeg meg at Sandnes blir enmanns betjent
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da forutsettes det at togloket brukes til skifting, og at det ikke stasjoneres skiftetraktor på Sandnes?
Det kunne jo være en enkel & grei "opplæringsstilling" for skifting MVH Terje O |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er lagt opp til at kipptogene til Sandnes og Grimstad i ruten med tognummer 5202-5209 kjøres med en Di5 som toglok, og at denne brukes som skiftemaskin da ja.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Di5 på Sandnes???? |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hhhhhmmmmmmm
Hadde jo vært kulere med en Di2 MVH Terje O |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt enig. Eller en 220 traktor. |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå må dere huske på at vi forsøker kjøre relativt moderne da... 220 vil nok bli å se i litt skiftetjeneste, men å kjøre linjetjeneste med såpass store laster vi her snakker om på den lille maskinen passer ikke helt til dagens jernbane. Og Di2 hadde alt for dårlig arbeidsmiljø til at vi fikk aksept fra modellokmannsforeningen til å benytte den i noen større utstrekning. Di5 derimot har både et akseptabelt førerromsmiljø og en akseptabel trekkraft for de oppgaver den er tiltenkt her
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ser frem til å se Di5 i Grimstad jeg :)
Edited by Mr Bridger - 27 august 2008 at 23:54 |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm, skal se om jeg ikke kan ta med en traktor som passer bedre da
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Di5"en skal brukes i godstog til Grimstad bla, men jeg er åpen for morsomme muligheter for traktorer som kan være stasjonert i Grimstad - så lenge de går fint :)
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm... Dette gleder vi oss til å se hva du kommer lurende med... |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
jeg tror jeg vet det men jeg holder tett
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein har lovet ossflere traktorer han, men det er mulig vi kan offre den enslige svalen på en plass som skiftemaskin i Sandnes da...
Ellers trodde jeg Tore hadde en skiftemaskin klar til Grimstad jeg
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan noen si meg hvilken tykkelse det er på de endestykkene dere bruker.
Er ikke sikker men det ser ut som mere en 12 mm. Det er jo en annen farge på endestykkene også. Er det ikke kryssfinner?? Eller er de bare malt?? Edited by eibro - 28 august 2008 at 22:01 |
||
Eirik
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, det har jeg jo. Men har ikke rukket å få omlitrert den. Det får våge seg... |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tar med traktor til deg også Tore, så får du se om den er brukenes eller ikke, Den er dog ikke i nydesign..
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er 12mm "forskalingslemkryssfiner". Det er noe vi har sett brukt på noen nyere tyske stasjoner, og vi hadde en ide om at denne typen var mer stabil en vanlig finer, men det ser ikke ut for å være tilfelle, så det blir vel neppe benytta neste gang . MVH for MJBV Terje O |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kom jo til å tenke på at vi jo har en stor industri i tillegg, nemlig havnesporet.
Selv om det ikke er så langst som på H... ehh Steinsnes, så er det jo plass til noen vogner som kan betjene noen imaginære båter el. i enden.
Dessuten ser det ut som de kan bli sending av ploger fra Kverneland via Sandnes hvis alt klaffer.
|
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Trodde vi var enige om hva det sporet skulle brukes til.... |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vil det si at vi kan sende stålcoil til Kverneland sidespor og?
Jeg har noen Shimms vogner jeg ikke får brukt til noe annet siden jeg ikke har fler luuk RP25-hjul igjen til å gjøre dem kjørbare til Steinsnes Men kan vi kjøre dem til Kverneland så passer det ypperlig
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi får bare passe på å ha sporet fritt når det toget kommer Edited by jevistad - 31 august 2008 at 23:14 |
||
Post Reply | Page <1234 11> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |