MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Voss-Granvin banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Voss-Granvin banen

 Post Reply Post Reply
Author
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Voss-Granvin banen
    Posted: 13 juli 2007 at 20:22
Jeg har nettopp vært en liten ferietur på Vestlandet. Vi passerte Voss på vei til Kvandal for å ta ferge over Hardangerfjorden. Jeg fikk da se at det har gått et sidespor til Bergensbanen mellom Voss og Granvin, ca 25 km.
Skinnene var nå fjernet og det var anlagt sykkelsti der, men traseen lå der og noen bruer var inntakt. En jeg snakket med mente å huske det var drift der både med passasjerer og gods til mellom 1960 og 1970.
Er det noen som har informasjon om denne banen?
 
jlo
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 20:59
Hei,
på Voss kan du fortsatt se rester etter Hardangerbanen, mot øst går det et sidespor "gjennom" sentrum og ned til et inustriområde utenfor Voss. Dette er alt som er igjen av skinnegangen. På stasjonen er det også ett sidespor, som fortsatt kalles Hardangersporet, og som brukes til å parkere BM69-sett. Disse må skiftes ut på hovedsporet igjen, da det ikke finnes direkte utkjør fra dette sporet ut på Vossebanen.
 
På bildet under kan du skimte Hardangersporet til venstre.
 
 
Jeg husker ikke hele historien i detlalj, men noen gamle travere på Vossebanen fortalte meg om en episode med skifting på Granvin, der en godsvogn rullet over kaikanten og ned i sjøen, hvor på skiftekonduktøren kom inn til stasjonsmestern uten å si ett ord, tok fram ett tapt og skadet-skjema og skrev opp "ett stykk godsvogn type sånn og sånn".
 
Av rullende materiell gikk det blant annet BM 64 på banen.
 
Banen var i drift helt fram til 1985. Godsstrafikken tok slutt i 1989. Når sporet ble rivd opp vet jeg ikke, MEN at det var en tabbe av dimensjoner er det nå i ettertid liten tvil om, sett i et reiselivsperspektiv. Jeg får frysninger på ryggen med tanke på at Flåmsbanen var nære på å lide samme sjebne. Hadde Hardangerbanen vært inntakt i dag, ville man hatt en unik turistbane gjennom noe av den flotteste naturen Norge har å tilby. Sleng på en båtforbindelse langs Hardangerfjorden og du hadde hatt en turistvinner! (Beklager utblåsningen, men synes det er tatt mange tragiske jernbanepolitiske beslutninger her i landet opp igjennom tidene)                                               
 
Hilsen
Ben-Sigvald Liknes


Edited by ben - 13 juli 2007 at 21:00
Back to Top
Toy_Roller View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toy_Roller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2008 at 21:29
hvor mye ville det kostet å sett istand noe slikt da?
 
Kan da vere en ide?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 14:17

Jeg tilbrakte somrene hos min bestemor på Voss frem til 1961 og husker godt Hardangerbana eller "Granvinbanen" som vi kalte den den gangen. Reiste også med den når vi skulle på tur. Jeg har også en film (kopiert fra super 8 mm) fra banen like før den ble nedlagt. Men da jeg ikke har opphavsrettighene til filmen kan jeg ikke distribuere den videre.

 
Petter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.