MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva står på byggebordet ...Del 4
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva står på byggebordet ...Del 4

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva står på byggebordet ...Del 4
    Posted: 13 juli 2007 at 14:17
...og jeg er f€@n meg frekk nok til å starte nr. 4 også.

Yes da, hvorfor ikke? Den andre tok jo helt av så :P

Jeg for min del, driver å restaurer min slitte Lima El14. Vel restaurer og restaurer, jeg er amatør på emnet så det går mest i å finne tapte deler igjen sånn som buffere og litt sånt. Jeg klarte selvfølgelig å ødelegge noe på Di3 her om dagen også :P Jeg ødela en buffer i enden så jeg får ikke festa plogen i den, så vis noen har en til overs eller en egen-støpt en så er jeg interisert. Jeg sliter også med å feste to av trykkledningene som skal være helt ytterst ved bufferene, noen tips?
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 14:46
Skjer ikke så mye her. Har montert godteposen på Hectorrail loket (+vognene), fjernet koblingsholderen i front og montert en heldekkende plog.


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 15:08
Akkurat nå så sitter jeg å limer fast Preisere i AB7-vogna.....Smile
 
Det har blitt noen reisende på første klasse....... neste prosjekt er å fylle FR7-3-en med sultne reisende.....
 
Noen som vet om Preiser har laget noen figurer som ligner på NSB,s konduktører?
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 15:17
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Skjer ikke så mye her. Har montert godteposen på Hectorrail loket (+vognene), fjernet koblingsholderen i front og montert en heldekkende plog.


 
Ganske fin modell det der, gjorde seg veldig med godtepose delene :P
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 15:56
Originally posted by LarsR LarsR wrote:

Noen som vet om Preiser har laget noen figurer som ligner på NSB,s konduktører?


Ja, men de er det 18-års grense for å kjøpe...


(Unsskyld, det passet i den gamle tråden, jeg bare måtte... )

PS: No offence til evt. konduktører her...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 19:14
Originally posted by Grim Grim wrote:

Jeg sliter også med å feste to av trykkledningene som skal være helt ytterst ved bufferene, noen tips?


Hvis du har problemer med å få de inn i hullene så hjelper det ofte å pusse litt av tappene som skal inn, enten med fint pussepapir eller en liten fil. Har du sett om det er noen ujevnheter på tappene som lager problemer??
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 20:45
Originally posted by Yngve Yngve wrote:


Originally posted by Grim Grim wrote:

Jeg sliter også med å feste to av trykkledningene som skal være helt ytterst ved bufferene, noen tips?
Hvis du har problemer med å få de inn i hullene så hjelper det ofte å pusse litt av tappene som skal inn, enten med fint pussepapir eller en liten fil. Har du sett om det er noen ujevnheter på tappene som lager problemer??
Problemet er ikke tappene, problemet er å få montert de, fingrene mine klarer ikke presse de inn aleine, og mellomrommet mellom de to trykkledningene jeg allerede har montert og bufferene er alt for små til å egentlig bruke noenting..
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 21:34
Bruk en pinsett med riller eller en liten tang. Jeg har ikke sjans til å montere godteposer med fingrene.

Her er det utstyret jeg bruker:




Edited by Yngve - 13 juli 2007 at 21:38
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 21:37
men det har jeg!!!Big%20smile

Edited by Stian - 13 juli 2007 at 23:24
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 21:46
Originally posted by Stian Stian wrote:

MEN DET HAR JEG!!!Big%20smile




Wink


Edited by Yngve - 13 juli 2007 at 21:46
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 22:01
Originally posted by Yngve Yngve wrote:



Originally posted by Stian Stian wrote:

MEN DET HAR JEG!!!Big%20smile
Wink


Haha! Frekt! :P
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 23:23
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

MEN DET HAR JEG!!!Big%20smile




Wink


skjønte det ikke jegSleepy skall inleggene vere med små bokstaver er det detEmbarrassed hvis det var det så er det rettet nåSmile


Edited by Stian - 13 juli 2007 at 23:24
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 01:02
Er dere allergiske mot tråder som nærmer ser det som blir spennende å lese eller?......byggetråd 3 begynner såvidt å bli spennende,så kommer det noen som knapt orker å lese gjennom dagsavisen fordi det blir for mange sider....?........Nei,synes dette blir masse rot med mange tråder......del 4 kunne ventet til august/september.....når folk som bygger er tilbake fra ferie.......
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 01:08
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Er dere allergiske mot tråder som nærmer ser det som blir spennende å lese eller?......byggetråd 3 begynner såvidt å bli spennende,så kommer det noen som knapt orker å lese gjennom dagsavisen fordi det blir for mange sider....?........Nei,synes dette blir masse rot med mange tråder......del 4 kunne ventet til august/september.....når folk som bygger er tilbake fra ferie.......
De tre første postene var jo greie nok, men enig med deg. For mye avfall.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 01:21
da burde du som startet denne tråden,ventet en stund til siden sommeren bare bringer svada ,uansett......Wink
 
EDIT: 3 mnd. pr. tråd , er passe .....da deler vi inn året i 4 årstider....og fire tråder...3 mnd. pr . tråd.......min mening!


Edited by morten.h - 14 juli 2007 at 01:24
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 01:38
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

da burde du som startet denne tråden,ventet en stund til siden sommeren bare bringer svada ,uansett......Wink
 

EDIT: 3 mnd. pr. tråd , er passe .....da deler vi inn året i 4 årstider....og fire tråder...3 mnd. pr . tråd.......min mening!
Ok, vel jeg er ganske ny her og jeg så at den andre tråden mista helt festet, trodde kanskje det var greit å starte på nytt, men vis det var for tidlig så er jo det beklagelig.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 01:50
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

EDIT: 3 mnd. pr. tråd , er passe .....da deler vi inn året i 4 årstider....og fire tråder...3 mnd. pr . tråd.......min mening!
Spør du meg bør man ned på en tråd pr. måned for å få det ennå mer oversiktligere... eller ennå bedre.. en tråd pr. prosjekt...Wink
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 01:52
Originally posted by Grim Grim wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

da burde du som startet denne tråden,ventet en stund til siden sommeren bare bringer svada ,uansett......Wink
 

EDIT: 3 mnd. pr. tråd , er passe .....da deler vi inn året i 4 årstider....og fire tråder...3 mnd. pr . tråd.......min mening!
Ok, vel jeg er ganske ny her og jeg så at den andre tråden mista helt festet, trodde kanskje det var greit å starte på nytt, men vis det var for tidlig så er jo det beklagelig.
for oss som bygger,skal du ikke beklage!Wink.........men,det er bedre å å ha4 lange,enn 12  små....synes jeg....bra du starta del 4,det var på tide...selv om den strengt tatt burde vare til Jul.......but then again.....det er det jo vi som bestemmer det!Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 01:58
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

EDIT: 3 mnd. pr. tråd , er passe .....da deler vi inn året i 4 årstider....og fire tråder...3 mnd. pr . tråd.......min mening!
Spør du meg bør man ned på en tråd pr. måned for å få det ennå mer oversiktligere... eller ennå bedre.. en tråd pr. prosjekt...Wink
 
eirik
er totalt uenig! 4 tråder pr. år må være mere enn nok uten at det blir for mye rot. i tråder og innlegg............heldigvis setter jeg hverken standard eller er sjef for denne tråden......så flertallet bestemmer...
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 02:14
Slik som den del 3 utartet seg på slutten så syns jeg det var på tide med en ny tråd.... Men den burde kanskje vært startet av noen som virkelig hadde noe å vise frem slik at denne tråden ikke hadde fortsatt i samme sporet som den forrige.Tongue
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 02:30
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Slik som den del 3 utartet seg på slutten så syns jeg det var på tide med en ny tråd.... Men den burde kanskje vært startet av noen som virkelig hadde noe å vise frem slik at denne tråden ikke hadde fortsatt i samme sporet som den forrige.Tongue
Er sant det, jeg har ikke så mye å gi til entusiastene her, jeg er bare en "eager beaver" for å si det slik.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 09:57
Originally posted by eika eika wrote:

en tråd pr. prosjekt



Enig med deg, det er egentlig mye finere med mange små, istede for store stygge byggebordet... Disse trådene blir nesten store msn-samtaler der alt, og alle, diskuteres, og alles byggeblogger ligger.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2007 at 12:28
Denne tråden er et godt eksempel på hvordan man sporer av tråden.
Det er jo bare ett innlegg om hva som "står på byggebordet".

Mitt byggebord består pt. bare av rot og pappesker.
Forhåpentlig skal det bygges mer der når den deilige norske sommeren går over i grå og triste høstkvelder.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2007 at 22:39
Back on trackTongue
 
Her kommer et lite bilde fra kveldens bygging.
 
img68/7366/styrenstasjonsz2.jpg
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2007 at 00:15
Produktiv ser jegWink...du har jo knapt kjørt innom meg ,så har du bygd det.........sittet oppe i natt?LOL
 
 
 
EDIT:skriveleif


Edited by morten.h - 07 august 2007 at 00:15
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2007 at 10:55
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Produktiv ser jegWink...du har jo knapt kjørt innom meg ,så har du bygd det.........sittet oppe i natt?LOL
 
 
 
EDIT:skriveleif
 
Seff her er det bygging 24 7SleepyLOL
 
Var faktisk overasket over hvor fort det gikk å bygge... Tror ikke jeg har brukt noe særlig mer en 1-2 timer på det så langt... Det vanskligste er vel og tilpasse tegninger og lage maler. Men til å begynne med har jeg gitt f*** i det og brukt samme mål som på Artitec"s modell av Vegglitypen stasjon... Får se om jeg kommer i gang med å lage vinduer, vindskier og lignende i dag. Kommer vel an på om jeg finner noe annet å bygge på, er en del uferdige prosjekter som venter... Snart dukker det vel opp noen Lps"er ogsåTongue 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2007 at 23:58
Litt fra bygging av Påddebu/byggerommet på loftet på garagen... 4,5 x 3,7 m.
Pga det flotte været her i Rogalandi ferienDead, ble det god tid til å gjøre rommet ferdig. Maling og strøm gjenstår.
 
 
Sofaen er på plass, måtte ta ut vinduet til høyre for å få den opp...LOL
Smalt trappehull med andre ord....
 
 
Når får jeg prøve å bli ferdig, har mange byggeprosjekt som må bygges/oppfylles...WinkWinkWink
 
Ove
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2007 at 20:41
Der ja, MJ rommet snart ferdigClap
 
4,5 x 3,7 skulle by på gode mulighet til et fint anlegg detSmile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 17:03
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

 Rommet til anleggget blir på 4,5 + 5. 
Døråpningen er klar... bak den lyse sponplata...
 
  
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2007 at 16:13
En liten oppdatering fra hva som skjer "på hylla" Legger bare ut bilder for de som liker å lese litt rundt det som er bygget legger jeg ved link til webloggen min på Forumet smalspor hvor det ligger litt tekst til hvert bildeSmile http://www.phpbbserver.com/smalspor/viewtopic.php?t=11&mforum=smalspor
 
 
 
 
 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.