MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MRC Prodigy Digital DCC u/ Stømforsyning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MRC Prodigy Digital DCC u/ Stømforsyning

 Post Reply Post Reply
Author
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MRC Prodigy Digital DCC u/ Stømforsyning
    Posted: 25 juni 2007 at 13:34
Hei!
 
Hornby dekodere er det dårligste som noen gang har vært på markedet, så de bør du styre unna! Når det gjelder MRC dekodere må jeg si meg enig med Eirik. De er ikke "noiseless" som betyr at de hyler og skriker på lave hastigheter. De er også utstyrt med løse ledninger (i riktige farger) som du selv må lodde på dekoderen dersom du ønsker å bruke funksjonene! Ellers har ikke jeg hatt noen problemer med mine. Digitrax ser ut til å være de dekoderene som gir mest for pengene.
 
MVH, Tom
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2007 at 11:00
Hva med hornby sine, er de greie?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2007 at 00:49
Grunnen til at akkurat dette systemet går billig hos NMJ er vel at det har kommet et nytt og litt mer avansert utgave fra MRC vel??
 
 
Hva du enn gjør så hold deg unna de billige decoderene fra MRC. Det er rent søppel. Kjører jevnlig på et amerikanskt anlegg i oslo, og enkelte lok der ble utrustet med decoder fra MRC. Har aldri hatt så mye problemer som med de lokene der :( alle andre decodere funker greit der, men MRC sine er bare søppelOuch
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2007 at 00:34
MRC er vel USAs største produsent av analoge kjørekontroller for et mangfold av skalaer og må jo også ha litt penger i banken siden de kjører faste annonser på baksiden av ModelRailroader.
MRC har nok hatt en litt uheldig start på sitt DCC program ved at de har laget et par systemer, som selv om de var enkle i bruk, ikke kunne oppgraderes eller brukes i et større system.
Det ser ut til at de har fått mer sving på sakene med Prodigy Advance - og den har større muligheter for å være basis i et større system.
Den nyeste utgaven heter Prodigy Advance 2 og de kommer med en trådløs utgave. Den kan virkelig bli spennende om den kommer med frekvenser som kan brukes utenfor Nord-amerika.
Det er mange i USA som nå mener at MRC endelig begynner å et bra produkt.

En anmeldelse av systemet finner du her.
Håndkontrollen skal ha et veldig bra display, men skal ha en litt krøkkete meny på enkelte områder.
Selv synes jeg plasseringen av fartskontrollhjulete nederst virker lite smart for enhåndskontroll, men det er mange som liker den likevel.

Men jeg lurer på om det er mange som bruker MRC sine systemer her i Norge. Noen som vet det?
Fordelen med å bruke et system dine MJ-venner bruker, er jo at hver enkelt ikke trenger å sitte med mange kjørekontroller. Vennene kan jo ta med egne dersom det skal være kjørekveld
Og ikke minst - man kan utveksle/dra nytte av andres erfaringer.

For noen andre innspill - se denne tråden på Norsk MJforum
Har du lyst på en virkelig lang og heftig, men innsiktsfull diskusjon på engelsk
- se tråden Dcc UniversityJoe Fugates forum.

Det finnes andre rimelige alternativer å få kjøpt i Norge.

NMJ og andre har Rocos system bl.a i startsett.
Dette kan utvides til å bli en del av XpressNet (Lenz)

Knuts Maskinservice fører NCE powercab, som er et avansert system her i en liten innpakning med strømforsyning i prisen (12-1500 Kroner?)
Jeg har såvidt prøvd en slik og liker ikke rullehjulet for fartstyring, men det er også knapper.
NCE har også andre håndkontroller og gode utvidelsesmuligheter.

Glem heller ikke Digitrax Zephyr (DCS50) som er en fullverdig sentral.
Der kan du koble til to analoge kjørekontroller. Har du en slik liggende, har du raskt en ekstra kjørekontroll.
Digitrax har også en rimelig håndkontroll som har en InfraRød sender for trådløs kontroll, men du må kjøpe en mottaker for å kunne utnytte finessen.
LAAR forhandler Digitrax.

Lenz og Digitrax kan også styre et analogt lok på adresse 00. Det kan noen ganger være kjekt å ha for testing av lok.

Men MRC er neppe noe dårlig valg. Spørsmålet er jo om NMJ kommer til å satse videre på det siden de selger det så råbillig.



hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2007 at 18:47
Min er riktignok er par år gammel, men har gode erfaringer med denne.

Bruker en gammel marklintrafo som strømkilde (den blå typen) som eg kjøpte brukt hos amundsen for en relativt billig penge. Kan bruke vekselstrømstrafo sjølv om eg kjøyrer likestrøm. Mykje billigere enn å kjøpe ny til ca.700,- som den kosta då.

Har ikkje brukt digitalstyringa all verden siden eg ikkje har noke kjempeanlegg å kjøyre på enda, men har funka heilt greit til litt rangering på stasjonen og enkle rundbaner. Dette er dog ein svært enkel digitalstyring uten muligheit for utbygging, pc styring og andre avanserte muligheiter.

Eg kjøpte den for å komme i gang med kjøyring siden økonomien ikkje tolte dei dyrere alternativa. Kva andre system som kan vere alternativ kan andre svare mykje betre på enn meg.

Edited by eginor - 23 juni 2007 at 18:49
Mvh Egil
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2007 at 14:29
Noen som har noen erfaring med denne?
MRC Prodigy Digital DCC u/ Stømforsyning.
finnes hos nmj.








Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.