MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flonkende ny tog-entusiast...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flonkende ny tog-entusiast...

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flonkende ny tog-entusiast...
    Posted: 07 juli 2007 at 21:58
Ja, her var det berre å ønske velkommen frå ein på 18( snart 19).
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 21:00
Er usikker på i hvilken sjanger jeg hører til selv, men er kjekt å se at det er flere unge som holder på med MJ.. Keep up workin with that stuff
Hilsen en som er i 20 åra  (ja sa ikke hvilket Wink)


Edited by SveinR - 07 juli 2007 at 21:02
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 19:58
Må vel bare få sagt fra en som er "godt oppi åra" at det er bra at det er så mange ungdommer som fortsatt driver med MJThumbs%20Up
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 15:42
Thanks to all!
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2007 at 23:06
Velkommen, fra en på 19 men om ikke såå lenge 20.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Henning B. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning B. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2007 at 19:15
Velkommen, velkommen... Godt at det er flere som har interessen på topp. Selv er jeg 21 år. 21 av dem med modelljernbanetanker svirrende i hodet og 13 av dem med et anlegg i kjelleren Tongue
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 21:42
Velkommen skal du være... Som flere har opplyst om er det hyggelig å se flere på min alder herWink Er 18 (snart)... 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 16:48
Velkommen Grim!

-Fra en på 20 Wink
Tut, tut.
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 15:58
Jeg har faktisk tatt dette bildet til inspirasjon:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Saltfjellet.jpg

Og det passer bra med "våren" som du nevnte.


Edited by Grim - 15 juni 2007 at 16:00
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 15:30
Kul idé om Nordlandsbane!
Lag en hyllebane, smal og lang rundt rommet, med utløftbare seksjoner foran dør og vindu etc. Hvis du legger den i stigning kan du gå to runder og få kjørestrekning! Gjør du den grunn, 30 cm eller noe, kan du klare deg med en avstand på ca 30 cm mellom sporene.
Legg inn en stasjon ved start og slutt, kun kryssingsspor og kanskje et lastespor. Det finnes en stasjonsbygning fra Artitec som egner seg, Vafoss/Veggli, men det ser ut til at den er utsolgt hos NMJ?
I hver ende kan du ha en liten nedmonterbar oppstillingsstasjon, eventuelt.

Du lurer på å bygge strekningen med snø. Det fins en rekke bra produkter her. Bruk en egnet formingsmasse, gips, eller noe og lag konturene. De ulike snøproduktene har forskjellige metoder for påføring. Søk på nett. Noen har kanskje tips.

Jeg ville vurdert våren, isteden, slutten av april, med snørester og svakt grønnskjær om hverandre. Stilig!
 



Edited by Henning L - 15 juni 2007 at 15:37
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 15:24
Jeg har ett viktig tips i forhold til snø når du kommer så langt.....
 
IKKE tenk på å bruke potetmel engang, nok en gang snakker jeg av egen erfaring... potetmel er "strømførende".... OuchEmbarrassedLOL
 
Ben-Sigvald


Edited by ben - 15 juni 2007 at 15:24
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 14:54
Tusen takk til begge to, spesielt deg Ben-Sigvald. Jeg fikk en ide mens jeg tenkte over det du skrev Ben. Jeg har ingen visjon om å lage en stor tradisjonell bane med fjellskrenter og en liten landsby osv. Jeg ser heller for meg en veldig lang men smal bane med "dødt" vinterlandskap som i nordnorge. Jeg elsker naturen der oppe og å se tog rulle i ett flatt hvitt men vakkert landskap. Det passer også veldig bra med at jeg har lyst på ett Di3. Det er kanskje ett bra valg siden det er veldig økonomisk og ikke trenger man så mye utstyr i tilegg. Jeg har litt erfaring allerede med å lage landskap osv. så tror jeg kan klare noe slikt :D

Noen innspill eller tips for ett slikt prosjekt?
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 14:52
Heisann og velkommen! Alltid hyggelig med flere unge mennesker innenfor hobbyen. Smile

Når det gjelder å komme igang, så er ofte et startsett det beste, og det finnes billige startsett. Du skriver at Di 3 er favorittloket ditt så da vil jeg nevne at NMJ har startsett med dette loket i mellom-og nydesign. Disse startsettene er riktignok ikke de billigste.

http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=207_208&products_id=2371&osCsid=ad146a7851d749d272f4a553ce14fc92
http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=207_208&products_id=2370&osCsid=ad146a7851d749d272f4a553ce14fc92

Lykke til med hobbyen og stikk gjerne innom forumet vårt som Carl-F linket til! Smile



Edited by Yngve - 15 juni 2007 at 14:53
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 11:37
Vel, det er flere 18-åringer iallefall! Jeg og noen flere har nylig åpnet et forum for yngre jernbaneentusiaster: http://www.phpbbserver.com/smalspor
Her er det allerede flere på din og min alder som diskuterer mye rart.
Forumet her er en god ressurs for de minste spørsmål. Å starte som fattig er intet problem! Jeg har gjort det, de fleste har gjort det!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 00:10
Hei,
 
jeg kan jo ønske deg velkommen, selv om jeg ikke er blandt de mest organiserte/profilerte her på forumet.
 
Symes alltid det er kjekt å høre fra andre som er litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av jernbane.
 
Jeg har vært fasinert av jernbane hele livet, og allerede tidlig i tenårene begynte jeg å mekke på modelljernbane. For å hjelpe deg litt igang kan jeg jo prøve å komme med ett par tips:
 
Finn ut hva du selv vil og liker, ikke bli for opphengt i hva andre mener og synes om det du holder på med. Dette er DIN hobby og etterhvert DITT anlegg, og det er du som til sist bestemmer hva som er rett og galt. Det finnes ett stort utvalg av systemer og tekniske løsninger, og mange er de som skal overbevise deg om at deres produkter er de beste.
 
Når det er sagt så vil jeg anbefale deg å lese så mye du kan på nett og i blader om jernbane og mj. Det er utrolig fin inspirasjon, og også en fin måte å ta med deg hobbyen i lommen. På nettet er det også mye spennende å se på. Mange brukere her inne har egne hjemmesider eller blogger med mye bra tips og bilder. (Min side er www.bensigvald.com)
 
Når det gjelder å bygge modelljernbaneanlegg så vil jeg bare komme med noen få kommentarer i denne omgang, basert på mine erfaringer.
 
- Bruk god tid på å planlegge anlegget
 
- Ikke ha for høye ambisjoner i første omgang
 
- Planlegg anlegget slik at du kan utvide det senere når du har mer tid, penger og plass.
 
Jeg fulgte aldri disse rådene selv, og resultatet er at jeg har måtte rive og bygge om, og aldri har kommet i mål med noe anlegg.
 
Helt konkret vil jeg anbefale deg å først bestemme deg for om du vil bygge realistisk eller pur fantasi. Det vil si om du vil begrense deg til et geografisk område (land eller bestemt banestrekning) og periode, eller om du vil bygge ut fra fri fantasi, og blande tog fra ulike land og tidsperioder. Husk at det ikke er noe rett og galt i forhold til dette. Så kand u godt tenke litt rundt om du vil kjøre digitalt eller analogt, likestrøm eller vekselstrøm, og ikke minst hvilken skala. Her er det nok mange som kan argumentere godt for de ulike løsningene...... Tongue
 
Når du har gjort deg litt tanker om dette er du klar til å gå i gang. Det lureste er nok å startet forsiktig med ett startsett, og kanskje noen ekstra skinner. Det er ikke så mye som skal til for å få til ett brukbar anlegg. Sleng inn en ekstra sporveksel som du kan bruke til å senere utvide anlegget med.
 
Husk at du kan få kjøpt så og si alt du trenger til anlegget ditt ferdig i butikken, men at det er mye billigere å samle og bygge selv. Det går for eksempel an å samle grus i hagen selv, istedenfor å kjøpe importert grus fra Tyskland for 80 kr pr boks. Det samme gjelder bygninger og lignende, prøve å bygge selv i papp og plast, etterhvert kan du evt bytte ting ut. Husk at du trenger ikke å ha alt fiks ferdig med en gang.
 
Nå begynner dette innlegget å bli langt, så jeg stopper, så får du bare spørre om det er noe mer du lurer på.
 
Det viktigste er: Velkommen Vegard og lykke til!
 
Hilsen
 
Ben-Sigvald


Edited by ben - 15 juni 2007 at 00:13
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2007 at 18:09
...vel ikke helt sant, har likt tog siden jeg kan huske.
Jeg regner med at det ikke er alt for mange 19-åringer som er interisert i modelljernbaner og tog generelt men her er det en altså. Mitt navn er Vegard M. Bergli og jeg fylte 19 for bare to uker sia.
Helt siden jeg var liten å så Tomas toget har jeg vært interisert i tog, men det er først nå plutselig at jeg har virkelig fått interessen opp. Etter at ett tog jeg skulle ta fra Lillestrøm til Oslo ble innstilt på grunn av manglende personell bare for noen uker sia, satt jeg på toget (det som gikk en time etter riktignok) og tenkte litt på akkurat den saken. Og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at jeg kanskje skulle ta lokføreryrket litt mer seriøst når jeg skal utdanne meg.
Så her er jeg da, interisert i tog og med ett tips fra en koselig mann bak kassa på "Hobbytrain" i Drammen fant jeg denne sia her.
 
Men så var det denne hobbyen da, jeg er helt fersk, har bladd litt igjennom en Roco katalog men det er alt. Jeg tjener 7000 i måneden og har en kjæreste jeg må "fø". Så hvor starter man når man har lite med penger og veit lite om hobbyen? Jeg takker på forhånd for alle bidrag.
 
Favoritt toget mitt er Di3 og jeg er fasinert av moderne kullvogner.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.