MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forumet Smalspor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forumet Smalspor

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forumet Smalspor
    Posted: 12 juni 2007 at 17:20
Modelljernbane er i dag en hobby med en majoritet av godt voksne menn. Forgubbing er det farlig å kalle det men det kan og være treffende. Et lite overblikk over dette forumet viser at flere medlemmer er passert 40, mange med god margin.

For å få med flere av de yngre synes jeg det er viktig at man føler en tilhørlighet til hobbyen. Å vite det er mange med samme fritidsaktivitet innspirerer! På et ”forgubbet” forum kan man fort falle ut. Jeg, Yngve og Andreas har tatt inntiativet og har startet et eget jernbane forum for ungdom. Mange legger hobbyen på hylla til fordel for de mer ”kule” tingene. Å ha et community på samme alder med de samme interessene er noe vi har savnet.

Forumet fikk navnet Smalspor, adressen er http://www.phpbbserver.com/smalspor


Kjenner du flere på din alder som driver med modelljernbane men som ikke følger dette forumet, tips dem da vel! Vi håper på et hyggelig forum for likesinnede!

Vel, vi prøver, man kan ikke tape vel?





Hilsen Carl-F.


Edit: Dobbelsign.

Edited by carlf - 14 juni 2007 at 20:58
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 20:51
Kult intiativ, men hvor går grensen som "ungdom"  (?)

Wink
Tut, tut.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 20:59
Hadde det ikke vært enklere f.eks. med et eget rom for "yngre entusiaster" her på forumet fremfor et komplett nytt forum som jo temamessig også ser temmelig likt ut som dette forumet...??
Jeg vil og tro de yngre kan ha lettere for å få svar på sine evt. spørsmål i et slikt rom på et forum som jo og frekventeres av mange etablerte byggere fremfor å gjemme seg bort i sitt eget lille forum
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 21:13
Originally posted by Christian Christian wrote:

Kult intiativ, men hvor går grensen som "ungdom"  (?)


Hehe, det vurderes. Noen øvre aldersgrense er vel litt hardt å ta i, jeg synes man kan bli så lenge man føler man har noe å gjøre der... Men målgruppen må vel sies ligge under 30.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 21:19
Originally posted by eika eika wrote:

Hadde det ikke vært enklere f.eks. med et eget rom for "yngre entusiaster" her på forumet fremfor et komplett nytt forum som jo temamessig også ser temmelig likt ut som dette forumet...??

Jeg vil og tro de yngre kan ha lettere for å få svar på sine evt. spørsmål i et slikt rom på et forum som jo og frekventeres av mange etablerte byggere fremfor å gjemme seg bort i sitt eget lille forum


Cluet med dette forumet er at yngre entusiaster som vegrer seg for å prate på et "voksenforum" kan ha en plattform med likesinnede og jevnaldrede. Å kun ha et eget rom på MJF.no/forum synes jeg høres litt sparsomt ut. Et helt eget forum tror jeg har lettere for å appellere. Dette vil jo og bli et forum som forhåpentligvis ikke oppslukes av krangletråder uten ende.

Å bruke MJF i et arbeid for å rekrutere yngre er noe jeg har tenkt på, og det er noe jeg har luftet her på forumet uten at det har vært den helt enorme responsen, iallefall ikke noe handling som jeg ser.

Vi prøver et eget forum, hvorvidt vi skal gjøre noe på MJF.no senere kan vi ta om responsen på Smalsporet er god.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 22:55
Originally posted by carlf carlf wrote:

Cluet med dette forumet er at yngre entusiaster som vegrer seg for å prate på et "voksenforum" kan ha en plattform med likesinnede og jevnaldrede. Å kun ha et eget rom på MJF.no/forum synes jeg høres litt sparsomt ut. Et helt eget forum tror jeg har lettere for å appellere. Dette vil jo og bli et forum som forhåpentligvis ikke oppslukes av krangletråder uten ende. 
 
Sparsomt med et eget rom?? Hva er det egentlig du ønsker deg eller forventer av innleggsmengde da? De fleste kategoriene jeg ser på det nye forumet ditt er jo akkurat de samme som vi alt har her... Hvorfor skal det være nødvendig med et eget "barnerom" innen alle de kategorier?
 
Mulig det hjelper med et sted og prate med likealdrende, men jeg tror likevel at mangelen på kontakt med mer erfarne byggere som dere trolig vil oppleve "der borte" vil gjøre det vanskeligere å få råd og tips til å komme seg videre med mange av de spørsmålene jeg er sikker på yngre og nybegynnere har.
 
Jeg tror heller ikke andre yngre entusiaster vegrer seg for å skrive her i større grad enn du selv og de andre yngre som er her nå har gjort. Eller på en annen måte: mener du at du selv er tøffere enn den normale yngre modellbyggeren til å tørre skrive innlegg?
 
 
Å trekke inn "krangletråder uten ende" som sammenligning blir egentlig bare for dumt, for med mindre man har særdeles lav toleranse så tror jeg ikke hverken dette eller naboforumet er overstadig plaget av den slags til vanlig. Ta deg en tur på svenske modellforumet og se hvordan de krangler og sensurerer der du så skal du se forskjell...
 
edit: ser i annet innlegg du definerer en målgruppe helt opp til 30 år... De fleste som har passert over 20 burde vel hvertfall ikke ha noe problem med å prate for seg på et vanlig forum...Jeg trodde opprinnelig du mente et forum for de på alderen 10-15-20 år jeg...
 
Eirik


Edited by eika - 12 juni 2007 at 22:58
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 00:04
Originally posted by eika eika wrote:

  
edit: ser i annet innlegg du definerer en målgruppe helt opp til 30 år... De fleste som har passert over 20 burde vel hvertfall ikke ha noe problem med å prate for seg på et vanlig forum...Jeg trodde opprinnelig du mente et forum for de på alderen 10-15-20 år jeg...
 
Eirik
 
Nåja, Eirik- Det kan jo hende man ønsker å se hvordan man klarer seg uten gretne gamle gubber? Wink  Man skal ikke se bort i fra at det faktisk er mulig å skille mj og ordvekslinger - selv om det motsatte er bevist og bevises på nytt og på nytt hjemme eller ute.
 
Det virker som om Carl anser høy alder for å være en risiko - kanskje har han til og med rett?
 
 
hilsen Lars (I gubbemodus)
 
 
 


Edited by Lars Gjertsen - 13 juni 2007 at 00:06
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 00:32
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Det virker som om Carl anser høy alder for å være en risiko - kanskje har han til og med rett?
  
I så fall burde han nok satt aldersgrensen vesentlig lavere enn 30 Wink
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 07:06
Hei!
 
Ut i fra navnet å bedømme, antok jeg at dette nye forumet hadde smalspor som sin spesialitet og nisje.
 
Når det er sagt, synes jeg det kan virke noe unødvendig å etablere nok ett helt nytt, alment tilgjengelig, forum om modelljernbane når man samtidig kan etablere spesialiserte forum-undergrupper både hos MJF og NMJF.
 
Men Carl er inne på noe interessant med tanke på å få flere yngre interessert i denne tekniske hobby. Dersom det er meningen at man skal bruke MJF i dette arbeid, burde slike tiltak skje gjennom MJF.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 11:41
Slik jeg ser det så er meningen med dette nye forumet å ha en litt mer "muntlig" tone mellom jevnaldrende MJ-interesserte. Nå er dette langt fra noe strengt forum, men det er kanskje enkelte ting som jeg ikke ville postet her fordi jeg ikke ville følt at det passet. Ideen min var ihvertfall et forum der vi snakker om mer dagligdagse ting, samtidig som vi deler hobbyen vår. Jeg ser på dette mer som et nesten rent MJ/Jernbane forum.

Min aktivitet her på forumet kommer ikke til å endre seg, og jeg tror jeg trygt kan si at det ikke gjelder noen andre heller. Smile





Edited by Yngve - 13 juni 2007 at 11:42
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 12:50
Yngve sier mye klokt...

Angående målgruppe, jeg sa "under 30", som for å si at målgrupper iallefall ikke var over. Å si "helt opp til 30" høres mye mer konkret ut. For det er ingen konkret aldersgrense, det blir bare stress.

Ok, noen mener dette er unødvendig, kanskje de har rett, kanskje ikke. Eika bruker ordet "tror" mye, jeg venter å ser så kan vi se etter om han sier "vet" snart. Jeg har tro () på at dette vil fungere, og begynner nå å vite at dette fungerer. Etter at forumet har eksistert i to dager har vi allerede 7 medlemmer, tre av de har ikke etter hva jeg kjenner til vært med på dette eller NMJF forumet.

Det sies vi har mye de samme kategoriene. Kategorier og underforum la jeg opp helt for meg selv, mye etter model av MJFF og NMJF, men også etter et annet venneforum jeg deltar i, dermed kommer de til å bli endret. Forumet "Velkommen" er ment for å bli kjent og skape en god tone, ser jeg det hos noen andre? Det er og lagt opp til tråder rundt kunst, musikk, film etc. som er temaer som drukner i "Andre tema" eller "helt off-topic" her på bruket. Så forskjeller er det!

Jeg vil gjerne få flest mulig med i hobbyen på best mulig måte. Akkurat i dag mener jeg dette er en måte som må prøves ut. MJF kan gjerne spørre meg til råds så kan vi se om det finnes bedre måter. Jeg kan si igjen: "Å bruke MJF i et arbeid for å rekrutere yngre er noe jeg har tenkt på, og det er noe jeg har luftet her på forumet uten at det har vært den helt enorme responsen, iallefall ikke noe handling som jeg ser."

Når det gjelder navnet tenkte jeg ut det fordi mange av de tidligste banene ble lagt i Smalspor, jeg ønsket noe som appellerte til jernbane. "Skinnelasken" har jo ikke noe med "spor-feste-ting" å gjøre...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 15:09
Eg støtte Carl-Frederic i det han seier om behovet for eit nytt forum for ungdom og eg har sjølv meldt meg på.
 
Eg trur og at det kan vere nyttig for oss unge å få sleppe ut våre meiningar blant våre eigne og kanskje snakke om andre ting.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 15:42
Takk
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 19:46
Viser seg allerede nå at forumet har fått en litt "ungdomlig" tone. Det har også blitt sånn at det blir diskutert mye annet en bare MJ, her går det i alt fra Fotografering, sport, Biler, busser og lastebiler, kunst og mye annet... Tror vi på denne måten også tiltrekker en del interesserte som holder på med andre ting enn akkurat MJ. På den måten kan ikke forumet sies å fremstå som en "kopi" av andre MJ-forum. Jeg tror heller ikke at det nye forumet vil gå noe særlig ut over min deltagelse på dette og NMJF.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2007 at 18:13
Hei Carlf
 
Tillykke med det nye forum.
 
Jeg tillader mig at rose initiativet. Det er fuldt forståeligt at i som ganske unge synes det er spændende at gøre noget selv og gøre det på helt jeres egen måde og på jeres egne præmisser. Her har i udnyttet muligheden og omkostningerne er ganske små.
 
Jeg finder iøvrigt sådanne initiativer afgørende nødvendige, hvis vi skal have nyt og yngre blod til hobbyen. Såfremt i blander de forskellige interesser kan det være med til at man "finder sig selv som hobbymand", hvad enten det er tog, fly, biler, skibe plasticbyggesæt eller hvad det nu måtte være, som kan have den enkeltes interesse. Dette kniber gevaldigt i de etablerede kredse, jeg selv er en del af.  
 
Os gamle som har beskæftiget os med denne herlige hobby i mange år, har en tendens til altid at være bedrevidende og ikke altid lytte til hvad i unge mennesker ønsker. Det gør de fleste af os ikke bare for at være kloge, men fordi vi ikke synes i skal lave netop de samme fejltagelser som vi selv har gjort.
 
Held og lykke med foretagendet.
 
Med modelbanehilsen
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 14 juni 2007 at 18:14
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2007 at 20:55
Takker for lovord! Hadde bare alle tenkt sånn

Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

og omkostningerne er ganske små

Det er det beste! Det er ingen! Forumet er fra en gratis vert!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2007 at 22:31
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Hei Carlf
 
Tillykke med det nye forum.
 
Jeg tillader mig at rose initiativet. Det er fuldt forståeligt at i som ganske unge synes det er spændende at gøre noget selv og gøre det på helt jeres egen måde og på jeres egne præmisser. Her har i udnyttet muligheden og omkostningerne er ganske små.
 
Jeg finder iøvrigt sådanne initiativer afgørende nødvendige, hvis vi skal have nyt og yngre blod til hobbyen. Såfremt i blander de forskellige interesser kan det være med til at man "finder sig selv som hobbymand", hvad enten det er tog, fly, biler, skibe plasticbyggesæt eller hvad det nu måtte være, som kan have den enkeltes interesse. Dette kniber gevaldigt i de etablerede kredse, jeg selv er en del af.  
 
Os gamle som har beskæftiget os med denne herlige hobby i mange år, har en tendens til altid at være bedrevidende og ikke altid lytte til hvad i unge mennesker ønsker. Det gør de fleste af os ikke bare for at være kloge, men fordi vi ikke synes i skal lave netop de samme fejltagelser som vi selv har gjort.
 
Held og lykke med foretagendet.
 
Med modelbanehilsen
 
Dan
 
Dette var hyggelig å høre DanSmile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2007 at 22:48

På vegne av......meg selv så ønsker jeg Dere lykke til med et "eget" forumSmile

Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 11:37
Jeg kan ikke se noe som helst galt i at dere lager et eget, mer generelt og prateorientert forum, Carl og dere andre - tvert i mot synes jeg det er et flott tiltak!
 
Diverse gretne gubber og litt streng on-topic-justis kan nok virke litt avskrekkende - og kanskje også dette litt besværlige "Godt Voksne Som Kan Mye og Vet Hva De Snakker Om".
Spørsmålet er jo alltid om de "Voksne" faktisk har så mye å fare med som de legger opp til...  Min erfaring ble ganske snart at ikke alle hadde dét. Derimot satt de fast i gamle vaner og konvensjoner.
Det gjelder å være ung til sinns og åpen for nye ting, sies det, og det kan man jo være hele livet - men de som er best til det er de som faktisk ER det!

Håper dere får bra med folk og at det blir som dere ønsker - og at dere fortsatt kommer hit med de tunge mj-temaene! Og det sier dere jo at dere gjør, så da er jo alt helt greit!
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 11:40
Slapp av! Blir ikke slutt på MJFF! Blir kanskje litt dobbelposting men det går vel fint... Jeg er glad flere "Gretne gamlinger" godtar Smalspors eksistens!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 12:18
Nå må vi ikke begynne med noen farvel-taler her. Jeg kommer til å besøke dette forumet like ofte som før selv om vi har fått vårt eget forum i tillegg. Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 20:56
Originally posted by Roger Roger wrote:

Ut i fra navnet å bedømme, antok jeg at dette nye forumet hadde smalspor som sin spesialitet og nisje


Apropos, burde ikke MJFF ha et eget smalsporrom?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 23:58
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Roger Roger wrote:

Ut i fra navnet å bedømme, antok jeg at dette nye forumet hadde smalspor som sin spesialitet og nisje


Apropos, burde ikke MJFF ha et eget smalsporrom?
Det synes jeg at de burde ha, jeg sitter på litt U.H.B. materiell og det er jo smalspor....har fortsatt ikke så mye som 1 cm. skinnegang til det en gang...men opp å gå skal det....så, en oppfordring til dere "Hoffaer"(LOL) som styrer forumet....Pleeeeeaaaaasssseee....et eget smalsporrom er ønsket!Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2007 at 10:35
Og da har jeg et sted å plge dere alle med Corsica spørsmål :)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2007 at 12:14
Alt kan fikses når det gjelder rominndeling her på forumetWink.  Men rent praktisk; hvordan kan dere tenke dere at inndelingen skal være?? Teknisk sett så er jo fortsatt smalspor samme skala som normalspormodeller; 1:87 er jo 1:87 uansett om sporvidden er normalsporet, bredsporet eller smalsporet, og slikt sett hører jo egentlig H0-smalspor diskusjoner hjemme i rommet for H0.
Blir det egentlig noe ryddigere dersom vi samler alt av smalspor uansett målestokk i et eget rom?? Eller om vi oppretter ett nytt smalsporsrom innen hver målestokk?? Er ikke risikoen der at det blir mer uoversiktlig, eller mer å holde styr på for de som skal poste innlegg?
 
Start gjerne en egen tråd hvor dere kommer med tanker og inspill om dette så skal vi nok få ordnet rommene etter hvertSmile
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 08:29
Hei,
 
Flott, Eirik ! Dette er vel i beste MJF-ånd, - Legge til rette for nyrekruttering, og ønske alle de yngre hjertelig velkommen !
 
MJ-Hilsen Tom Lynga 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2008 at 10:15
I dag er det et år siden Forumet Smalspor ble sparket igang!

Vi har siden da passert 4000 innlegg i nesten 500 emner. 11,11 innlegg hver dag fra 38 brukere er ikke dårlig! Juninummeret av MJ-Bladet vil inneholde en artikkel om smalspor og vi har markert oss på flere forum med tur-rapporter og treff for smalspor-gjengen!

Vi vil bli stadig flere, så hvis du synes det ser interessant ut så ikke nøl med å melde deg inn! www.phpbbserver.com/smalspor



Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.