MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva står på byggebordet ...Del 3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva står på byggebordet ...Del 3

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2007 at 19:02

Så var det OBAS dekalene da.......det begynte med feil farge på skriften samt at den hvite stripa ikke traff der den skulle.....og det så slik ut...

 
 
...og etter masse klipping,skjæring,måling etc....ble det seendes slik ut.....vil nok ha stripa en tanke slankere i revidert utgave,samt at det skal stå "www.ofotbanen.no" med liten blå skrift i den hvite stripa(hvis det lar seg gjenskape i H0)....i tillegg mangler det noen dekaler som skal på sidene.... 
 
 
...måtte klippe og tilpasse en god del for å få til knekken i stripa i fronten,men denne ble ganske riktig.....
 
 
.....nå skal jeg "bare" få laget tilsvarende på andre siden,så får vi se hvordan fronten blir.....Wink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2007 at 20:21

.....og etter enda litt mere klipping og tilpassing,ble fronten slik....

 
 
 
 
da skulle denne prøven være klar....da gjenstår bare å pakke den ned og sende den avgårde til en som må jobbe litt...Wink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2007 at 20:41
Originally posted by kokken kokken wrote:

Jeg holder oxo på med modul bygging, det blir veldig stort når det blir ferdig. så langt har jeg planlagt 10 moduler på 120x60 cm
 
mvh
 
kokken
 
Det står sår i signaturen din: "Norsk materiell ruller best...Krøderbanen og Numedalsbanen" Kommer modulene dine til å være fra/om/med disse to strekningene?
 
Hilsen Magne, som sitter på Color Festival og skriver dette.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2007 at 23:40
Jeg har fått en del inspirasjon fra disse to banene, blir en del tømmerkjørring på modulene, holder på med sagbruket på modulene, men det er ingen konkrete deler fra banene.
 
mvh
 
kokken
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 20:28
Da har jeg gjort litt på El 14 nå i kveld...
 
Så hvordan Jon Einar hadde løst plogen på sin El 13, så nå har jeg tilpasset og gjort det samme på mitt restaureringsprosjektSmile
 
 img381/4214/img3412el14plogob7.jpg

Har en fråga til støpemester"n, skal jeg file ned "søppeldetaljene" på bufferbjelka også? 

 



Edited by Andreas - 05 juli 2007 at 20:33
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 20:48
Fjern hele dritten Andreas........er ganske sikker på at vi lett bytter ut de med bedre detaljer........Jeg ville sjekket om det fantes fjærende buffere til El 14 (ring NMJ),hvis det gjør det,ville jeg fjernet de også.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 20:51
Ok, skal ringe dem i morgen å høreThumbs%20Up
Hilsen Andreas.   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 20:57
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Jeg ville sjekket om det fantes fjærende buffere til El 14 (ring NMJ),hvis det gjør det,ville jeg fjernet de også.....
 
Jeg vil gjerne ha et tips om det finnes i så fall, jeg har vært på leting etter dette en stund.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 21:28
Lilliput har noen firkanta fjærende buffere. Jeg har brukt dem på bilvogna, men de er nok ikke helt like i fasong som Lima sine el14 buffere.. kanskje man kunne sette på en plate?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 21:43
Har du bilde av de Svein?.........har forresten ennå ikke fått rota meg på posten.......klarlakk er skaffetThumbs%20Up
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 21:54
Sist jeg var på NMJ i Strømmen hadde de ikke El14 buffere og sa de var vanskelige å få tak i overhode. [Med mindre man kjenner noen snille folk med støpeformer da... ]
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 22:09
Originally posted by Grim Grim wrote:

Sist jeg var på NMJ i Strømmen hadde de ikke El14 buffere og sa de var vanskelige å få tak i overhode. [Med mindre man kjenner noen snille folk med støpeformer da... ]
 
 
 
......du tenker på han som (siden han hadde litt tid tilovers) lagde denne forma....
 
 
 
 
....og som har gjordt første støp?LOLLOL
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 22:12
Det kan tenkes kompis ;) *sikle på forma til* (ok det ble bare ekkelt)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 22:16
LOLLOL...fikk ikke til tiær´n som jeg la på for morro skyld,så jeg må gjøre et forsøk til......men,jeg fikk til høyspentbrytere som er mye skarpere i detaljene denne gangen....fremskritt-fremskritt..Wink .....back soon
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 22:17
Slik ser bufferen ut 
Får ikke ferdig min El-17 før jeg får den klarlakken..
Har de mye Tamiya i den butikken din?
 
Edit: bilde var litt vel stort og uklippet, bilde endret


Edited by SveinR - 05 juli 2007 at 22:21
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 22:19
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

LOLLOL...fikk ikke til tiær´n som jeg la på for morro skyld,så jeg må gjøre et forsøk til......men,jeg fikk til høyspentbrytere som er mye skarpere i detaljene denne gangen....fremskritt-fremskritt..Wink .....back soon
Ahhh, det skulle være en tier! Jeg skjønte ikke hva den runde saken skulle være :P
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 22:21
Tamiya er det du får Svein........ 2 glass til og med...Wink
 
EDIT: send meg en PM på hva du trenger skal innom på Lørdag med Marcus (3),som skal bruke visa kortet mitt på lego.........onkel klarer ikke å si neiWinkWink


Edited by morten.h - 05 juli 2007 at 22:24
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 23:00

Tiær´n gikk til helvete denne gangen også....men gir meg ikke (selv om jeg ikke gidder å vise den en gang)....flere buffere Grim og flere høyspentbrytere derimot ble det...Wink

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 23:36
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Lilliput har noen firkanta fjærende buffere. Jeg har brukt dem på bilvogna, men de er nok ikke helt like i fasong som Lima sine el14 buffere.. kanskje man kunne sette på en plate?
 
 
synes de er nær nok til at det er vært et forsøk...
 
 
EDIT: når ble Lima korrekt...????LOLLOL


Edited by morten.h - 05 juli 2007 at 23:37
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 23:40
Det er imponerende støpeabeid du har gjort med disse smådelene Morten.
Har sitti å fikla med å få montert bremseslangene i kveld, synd at resin er sprøtt, tror bremseslanger blir forbruksvare. Kanskje jeg må lodde noenQuestionLOL
Montering av togvarmekontakter med "deksel" er også gjort i kveld.
Alt ser jo litt grovt ut, men det vil nok bedre seg med litt farge.
Ser at de virker litt moderne i forhold til forbildet, men det får nå våge seg.


Edited by jevistad - 06 juli 2007 at 10:44
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 23:47
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er imponerende støpeabeid du har gjort med disse smådelene Morten.
Har sitti å fikla med å få montert bremseslangene i kveld, synd at resin er sprøtt, tror det blir bremseslanger blir forbruksvare. Kanskje jeg må lodde noenQuestionLOL
Montering av togvarmekontakter med "deksel" er også gjort i kveld.
Alt ser jo litt grovt ut, men det vil nok bedre seg med litt farge.
Ser at de virker litt moderne i forhold til forbildet, men det får nå våge seg.

.....resin lar seg varme opp så du kan bøye det til passende form....legg det i varmt vann fra springen i ca 1 minutt og du kan bøye det ganske lett til passende form.........morten har mere på lager hvis du skulle ødelegge for mye..Wink

 

 EDIT: tappen på bakenden til 1000 V kontaktene skal egentlig fjernes...(styresporet til hullet i Roco plogene)

Dine byggeferdigheter er upåklagelige..Thumbs%20Up



Edited by morten.h - 05 juli 2007 at 23:49
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 00:16

Har fått med meg at det har blitt laget Jernbaneverkets Gule Nohab av Bergen Modelljernbane,samt at Electrade er i gang med en liten serie....men siden ingen av de tok seg bryderiet med å lage riktige skjørtekanter, så derfor gjør jeg det....er i gang med en "master" som i dag ser slik ut...

 
 
 
...og når den er ferdig..........ligner den ganske bra....bare vent å se...Wink


Edited by morten.h - 06 juli 2007 at 00:16
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 01:55
Hey Morten, jeg så litt over loket mitt og så at jeg mangler en liten detalj til. Nemlig en slik en:





Du skulle ikke tilfeldigvis ha en slik en? I det tilfelle, har du lyst til å støpe en for meg?

Edited by Grim - 06 juli 2007 at 01:55
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 10:08
Bildene kommer ikke frem hos meg Grim...

Edit: Prøvde kildeadressen: "This Geosite is not avaible"

Edited by carlf - 06 juli 2007 at 10:08
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 11:28
en sånn en har jeg liggende, intet problem.......
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 12:40
Originally posted by carlf carlf wrote:

Bildene kommer ikke frem hos meg Grim...

Edit: Prøvde kildeadressen: "This Geosite is not avaible"


Veit ikke hvorfor det skjer, skal ikke være noe problem. Virker som Morten kan se de værtfall.

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

en sånn en har jeg liggende, intet problem.......


Du må være løsningen på alt du Morten *tilbe*
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 13:10
jeg ser bildene helt fint jeg
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 15:11
nå kom de frem her og :S Jaja, midlertidig usannsynlighetsfelt over Østlandet kanskje... (Se: Guiden med stor G)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 15:37
Originally posted by carlf carlf wrote:

nå kom de frem her og :S Jaja, midlertidig usannsynlighetsfelt over Østlandet kanskje... (Se: Guiden med stor G)
Det er mulig det bare tar litt tid fra jeg har lasta det opp til det går i bruk over hele internett. Det hender en gang i blandt.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2007 at 23:58
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er imponerende støpeabeid du har gjort med disse smådelene Morten.
Har sitti å fikla med å få montert bremseslangene i kveld, synd at resin er sprøtt, tror bremseslanger blir forbruksvare. Kanskje jeg må lodde noenQuestionLOL
Montering av togvarmekontakter med "deksel" er også gjort i kveld.
Alt ser jo litt grovt ut, men det vil nok bedre seg med litt farge.
Ser at de virker litt moderne i forhold til forbildet, men det får nå våge seg.


har du sent loket inn i framtida nå?? og da ble det litt anderledesLOLLOLTongue
jeg synes det blr bra selv har jeg ingen  el 13 jaja er vel ikke så farligSleepy

kult nå har jeg 100 posts og jeg er veteran men jeg er jo bare 13Evil%20Smile


Edited by Stian - 07 juli 2007 at 00:03
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.