MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva står på byggebordet ...Del 3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva står på byggebordet ...Del 3

 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 11:47
Jeg mener å huske det var en tråd om de pantografene på mjforum.no
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 11:51
FEIL! Det var på dette forumet http://mjf.no/forum/forum_posts.asp?TID=2510
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 22:39
Den tråden har jeg forlengst ni-lest,Carlf..Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 22:49

Det går fremover med sparklingen,samt fjerningen av detaljer som skal byttes ut med noe mere troverdig...mye sparkling og pussing gjenstår....d.v.s. 2-3 dager til med det...før jeg er fornøyd...Wink

 
har fjernet buffere og annen elendig imitasjon på kåpa...samt at alle detaljene på taket er i ferd med å bli fjernet...har bestemt meg for å gå for "the full monthy" og super detaljere....har borret opp masse små hull til festing av gripehåndtak,stige etc...
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2007 at 18:33

har gjordt ferdig grov pussen i dag......

 
 
Kåpa har blitt primet for første gang,så jeg ser hvor det må mere pussing til....og det er noen steder....Wink.......har også tenkt å borre hull til bufferne som skal på...ser at jeg i min iver har fjernet litt mye detaljer på bufferbjelken,så jeg får prøve å gjenskape det som er borte...Wink
 
 
Noen messing deler som er kjekke å ha...horn,viskere,speil(som ikke ser helt korrekte ut i forhold til OBAS El 13)......samt fjærende buffere....
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 01:10

Jeg får bidra litt med OBAS El.13 prosjektet mitt jeg også.

Montering av speil og håndrekke.
Diverse andre detaljer ventes fra underleverandørWink
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 11:49

Vakkert Dr. JevistadWink.......Gleder meg til å få speilene i posten! Din underleverandør lurer på om han skal ta seg tid til å ta avstøp av takisolatorene,siden jeg mangler 1.stk for å ha komplett.........har du gjordt deg noen tanker om tak detaljene på din OBAS ?



Edited by morten.h - 17 juni 2007 at 11:49
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 13:39
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Din underleverandør lurer på om han skal ta seg tid til å ta avstøp av takisolatorene,siden jeg mangler 1.stk for å ha komplett.........har du gjordt deg noen tanker om tak detaljene på din OBAS ?

 
Egentlig ikke før nå, men de fleste av isolatorene ligner endel på Sommerfeldt 197 i følge dette bildet.
På gjennomføringsisolatoren og de andre kan muligens 386 brukes.
Når jeg ser på modellen min så blir nok til at jeg bytter ut alle isolatorene langs samleskinna.
Høyspentbryteren er dårlig gjengitt på modellen (for liten) men det får våge seg.
For å få feste de nye isolatorene langs samleskinna tenkte jeg bare å lime fast ei plastripe på undersia av taket og borre nye hull. Men vet du hva slags lim som egner seg best på denne plasten?
 


Edited by jevistad - 17 juni 2007 at 15:00
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 14:23
Bruk vanlig lynlim,men mener at superanol også kan brukes på den plasten, jeg våger meg på å lage støpeform av de jeg har,siden de er identiske med de som er på bildet du henviser til,legger på en bedre høyspentbryter også.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 14:38

Her er et bilde av dem(ikke det skarpeste i verden siden det er tatt med mobilen...) disse stammer fra et Rc-lok jeg slaktet tidligere...

 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 21:37
Ahhhhhhhhh endelig hjemme... Ble litt ekstrakjøring hjem fra Valdres i dag... Ulykke sør for Bagn med omkjøring via Dokka...
 
Ser det er blitt gjort mye på El 13 ombyggingen herThumbs%20Up Blir bra dette her... Skal etterhvert komme bedre i gang med min El 14 forbedring... Men nå kan det hende det dukker opp noen Lps"er her i løpet av ukaErmm
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 21:47
Det går fremover Andreas,har stortsett sparklet,pusset og sparklet igjen og igjen......men begynner å bli fornøyd.......innimellom har jeg laget støperamme med med masse kjekt å ha til både El 13,El 14 og andre lok...skal legge ut bilde om litt...Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 22:25

har brukt noen timer på denne i dag...slanger,1000V kontakter,antenner,horn,isolatorer,koblingsimitasjon og høyspentbryter....har litt arbeid igjen på ramma før jeg forsøker meg på støpeform i morra....

 
 
Er spent på hvordan denne blir,trur jeg skal klare å unngå det meste av luftbobler på denne.......time will show...Wink Dette er jo deler både Dr. jevistad og undertegnede trenger til OBAS El 13, og sikkert noe du har lyst på også Andreas....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 22:58

Hehe hadde vært greit det MortenThumbs%20Up

Hilsen Andreas.   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 23:23

Takdetaljer nesten oppgradert, men det spørs om jeg må bytte ut høyspentbryteren hvis støpingen til Morten blir vellykketClap

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 23:34

høyspentbryteren blir bedre enn Lima sin....har du satt messingtråd i isolatorene og loddet ledningsstrekket fast på toppen etterpå? smelter ikke isolatorene da?

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2007 at 23:48
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

har du satt messingtråd i isolatorene og loddet ledningsstrekket fast på toppen etterpå? smelter ikke isolatorene da?

Triks i LudoSmile: Tråden er ca. 15mm lang  og presses ned etterpå og kuttes på undersiden. (Når det er ferdig loddet ser det ut som et rekkverk som er festet i isolatorene)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 11:56
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

har du satt messingtråd i isolatorene og loddet ledningsstrekket fast på toppen etterpå? smelter ikke isolatorene da?

Triks i LudoSmile: Tråden er ca. 15mm lang  og presses ned etterpå og kuttes på undersiden. (Når det er ferdig loddet ser det ut som et rekkverk som er festet i isolatorene)
trur jaggu jeg må begynne å spille litt Ludo igjen....Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 16:57
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Jeg får bidra litt med OBAS El.13 prosjektet mitt jeg også.

Montering av speil og håndrekke.
Diverse andre detaljer ventes fra underleverandørWink
 
Hvilken tykkelse er det på messingtråden du har brukt på rekkverket på fronten,Jon Einar?


Edited by Andreas - 18 juni 2007 at 16:57
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 18:14
Dr.jevistad har brukt 0.3 mm gitarstreng og 0.25mm messingtråd.....og jeg gleder meg til å få ekte jevistad speil til min OBAS El 13........lurer på hvem som må lakkere loket hans....Wink
EDIT: de tykkelsene jeg never er for speilene,hva han har brukt til rekkverk i fronten....la meg tippe...0.4 eller 0.5mm...  har jeg rett Jon Einar?

Edited by morten.h - 18 juni 2007 at 20:44
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 20:50
Et ganske så logisk spørsmål...
 
Hur i h****** får man fjerne dekselet på taket uten å kverke det? Tenkte jeg skulle sette på de delene som ligger til høyre der...
 
img519/723/faendaks6.jpg
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 21:00

Siden jeg ikke fikk mere silikonmasse til å lage støpeform av i posten i dag......ble jeg veldig rastløs.....hmmmmm...hva skal jeg finne på(sånn bortsett fra å pusse på OBAS El 13)...

 
Jo......jeg kan prøvekjøre Di 3 642,for den har ikke rullet en meter ennå...og i tillegg har jeg montert drivhjul med hefteringer på denne,så den burde orke å dra ei real slærke...
 
 
 
.....og det gjorde den....kan trygt anbefale å bytte ut drivhjula på heljan Di 3 med hobbytrade hjul...
 
 
 
men.....siden prøvekjøringen ikke tok all verdens tid.....kanskje jeg skulle smusse en Nohab til eller to...?
 
 
neeei.....klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg skal ta.....
 
...trur jeg heller går ned i garasjen og støper byggesett til Andreas...
 
 
 
Nå tenker jeg du er spent på resultatet Andreas..Wink
 
 
 
Ser vel ikke så aller værst ut etter at "lokket" er tatt av....
 
 
...ikke så ille etter at støpen er tatt ut heller....nå skulle du være sysselsatt til november ,Andreas..LOL....resten av finpussen får du ta selv...
 
 
Er litt lat i dag....Tell me why i dont like mondays.....
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 21:03
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Et ganske så logisk spørsmål...
 
Hur i h****** får man fjerne dekselet på taket uten å kverke det? Tenkte jeg skulle sette på de delene som ligger til høyre der...
 
.....skal gjøre litt "instant" kirugi på en av mine......skal se om jeg finner det ut.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 21:30

Øhhh....Andreas,......åssen får jeg ut de forp**** vinduene uten å ødelegge demLOL

...fra spøk til alvor,det sitter limt fast...men hvis du skjærer av bunnen på de fire avlange inne i kåpa...så bør du kunne snitte det løs med skalpell etterpå.....men pass fingerenWink


Edited by morten.h - 18 juni 2007 at 21:45
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 21:40
Flott containertog der Morten! Kan ikke huske å ha sett bilder av det tidligere...

*vil se mer*Tongue
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 21:44
Tok bare to bilder desverre....men kan ta flere en annen gangWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 22:14
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
...ikke så ille etter at støpen er tatt ut heller....nå skulle du være sysselsatt til november ,Andreas..LOL....resten av finpussen får du ta selv...
 
 
Er litt lat i dag....Tell me why i dont like mondays.....
 
 
Hehe skulle ha litt og holde på med nå ja... El 13, El 14, lps"er, snart en skd 206 + litt lastebiler nå og da... Har jeg glemt noeWink?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 22:17
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Øhhh....Andreas,......åssen får jeg ut de forp**** vinduene uten å ødelegge demLOL

...fra spøk til alvor,det sitter limt fast...men hvis du skjærer av bunnen på de fire avlange inne i kåpa...så bør du kunne snitte det løs med skalpell etterpå.....men pass fingerenWink
 
Enkelt å greit, man får ikke ut vinduene uten å øddelegge demWink 
 
Har allerede kvesta de fire avlange, og fingern er hell, men skiten vil ikke løsne likevelAngryDeadConfused
 
Alternativet er å gi F*** og la det være som det er, men ser litt vel på trynet ut uten de detaljene... Har det noe å si når du skal lage avstøp av kåpa om denne delen sitter på eller er av? Kunne kanskje klart å lure de på plass under med pinsett???Ermm
 
Får tenke på det på jobb i morra, så får vi se hva det blir til....


Edited by Andreas - 18 juni 2007 at 22:20
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2007 at 22:53
Hele dekselet på toppen må av for at jeg skal kunne lage støpeform....så stå på og ikke gi deg....Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2007 at 15:03
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hvilken tykkelse er det på messingtråden du har brukt på rekkverket på fronten,Jon Einar?
Det er 0,25 mm det også faktisk, alt ser mye grovere ut på bilder.


Edited by jevistad - 19 juni 2007 at 15:03
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.