MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg for SveinR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg for SveinR

 Post Reply Post Reply Page  <1 678
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 00:33

Da var alle "øynene" på vognsiden loddet på.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 23:25


Enda ett steg videre på Tl3 vogna fra Steinar&Steinar.
Nå har det kommet på noe mer bremsedetaljer og jeg er snart klar for stolpene.

Akselboksene tar jeg med motstandsloddebolt, men en gassbrenner gjør samme nytten.
Jeg filer baksiden på akselboksen og fortinner dem først. Det vil så å legge på et tynt lag med tinn først. Deretter tar jeg loddevann på begge flater som skal loddes sammen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TKå View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TKå Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2015 at 13:45
SM har gitt ut T4 i to utgaver.  Den første mener jeg er med klinket ramme, altså rundt 1932. Sannsynligvis hadde denne korsbuffere som ny og eikehjul.  Den hadde kun fallbrekk.  NSB malte nye vogner oksydrøde (Bengalac 80 iflg. NSBs spesifikasjoner) fra dette tidspunkt. Denne var tegnet av enten Steinar Snøtun eller Tor Lillehagen, eller kanskje i fellesskap?

SM kom senere med en revidert utgave med sveiset ramme.  Den har initialene prrj.  Det står for Per Roar Ritter Johansen.  Han tegner idag de fleste nye og oppdaterte godsvognene for SM, f. eks. Gfo, T3, G2/3, CF type 4 osv. T4 i denne utgaven skal ha hylsebuffere og platehjul.  Begge hadde støpejernskilt som nye men fikk plateskilt ved revisjon etter 1955. T4 vil ikke bli laget i nye opplag når den nå er utsolgt.  Men det er planer om en revidert modell med full trykkluftutrustning en gang i fremtiden. SM er alene om å levere T-vogner med trykkluftbremser komplett!

Det nevnes at det er forunderlig at både S&S og SM kommer med T3 samtidig.  Årsaken til det er svært enkel.  S&S gir ut (ga ut?) sine modeller i sterkt begrenset opplag.  Mange fikk ikke modeller og SM ønsker at nye og gamle messingbyggere skal ha tilgang til disse modellene over en lengre periode.  Derfor kom SM ut med div. utgaver av S3 da disse jo var borte fra markedet.

SM har gitt ut noen flere varianter, bl.a. T3 type 2.  Det er en vogn fra Hovedjernbanen som ble modifisert av NSB etter 1926.  Den har andre mål enn T3 og passer fint inn i en rekke av T-vogner. Likedan har SM gitt ut en Gf3 med bremserhus.  Den er unik og bør være et must i enhver slerke med T-vogner!
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2015 at 10:29
Så er jeg kommet ett steg videre på Tl3 vognen. Er vel bare lakkering og dekaler som mangler nå:)


Har begynt å kikke på den gamle T4 vognen jeg gav opp for mange år siden. Jeg skjønte ikke hva og hvordan delene skulle være til understellet.
Er vel rettferdig at den får en ny sjanse nå

Den har lidd av at man ikke skjønte at modellen måtte skylles ren for loddefett (som jeg brukte den gang). Den har blitt skikkelig stygg under.

Edited by SveinR - 22 august 2015 at 10:30
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2015 at 23:31

T4 nesten ferdig.

Begynner på Tl3 fra SM, det blir spennende.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2015 at 21:35


Bunnplatene på Tl3 er loddet sammen. Noe framskritt er det

Edited by SveinR - 01 september 2015 at 21:36
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 18:57
Flott håndtverk!
Hva slags loddetinn og loddebolt bruker du?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2015 at 23:20
Hei Håvard. Bruker en vanlig loddestasjon fra Biltema og helt vanlig loddetinn. Kjøpt i sin tid hos Elfa, altså elektronikk-tinn.

Innimellom "slagene" får jeg fortsatt noe mer på disse. (ja jeg burde laget manualer i stede


Lodder også andre ting, men det er helst prototyper som ikke egner seg på "trykk"    

Edited by SveinR - 15 oktober 2015 at 23:22
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2015 at 00:15
Fant disse bildene under opprydning. Usikker på om jeg har vist de før.
Ideen til vognen ble laget etter ett bilde Svein Sando viste av en 3-akslet Esso vogn





Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 22:13

Litt fredagsjobbing på en avdelingsbu fra Skipsmodeller.
Flott byggesett dette
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 11:28
Har kommet litt lengre på denne dresinbua. Jeg har malt dørene hvite, burde de kanskje heller være grønne/hovedfargen?
Var også så ivrig at jeg limte taket på plass, nå må jeg skjøre hull i bunnen for å få inn dører og vinduer
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2015 at 15:48


Nå er det bare lakkering som mangler på Tlf3 fra Scandinavian Miniatures

Hadde egentlig tenkt å lime på lemmene etter lakkering for å få malt dekket lettere. Men tror jeg går vekk fra det. Ser for meg at liming ikke er det rette her.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2016 at 19:15

Et såkalt "gladbygg" . Scenen er inspirert av et bilde der en Skd206 blir fraktet på en flatvogn.

Alt er temmelig blank nå, dette er fordi jeg har lagt ett lag med klarlakk i forbindelse med dekal-på setting. Nedtoning og smussing mangler. Lurer også på å ha en presenning over deler av traktoren.


Har du bygget en skd206 og den ikke ble helt bra, det finnes forbilde for litt skjeve og bulka utgaver

https://digitaltmuseum.no/011013102073?query=skb201&pos=9
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2016 at 21:32
Er det en Limavogn 206. står på?

Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2016 at 21:40
Ja det er dyplastvogna til Lima.

Tenkte å legge pressingen på den ene halvdelen av 206'n, her har du vel noen tips Claes?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2016 at 10:01
Kunne tenkt meg en sånn dyplastvogn.

Presenning lager man ganske enkelt med Kleenex tørkepapir. Man kan bruke billigmerker også, men noen av dem har mønster i papiret og det vil vi ikke ha. Et slikt papir består av 3 lag. Mål opp størrelsen på en presenning. De er normalt sett er dem 4x6 meter, som i H0 blir 4,6x6,9 cm. Klipp ut biten (det er bedre enn å skjære ut med kniv). Bland ut litt hvitlim i vann med en liten dråpe oppvaskmiddel i. Plasser så papirbiten på det høyeste punktet på objektet som skal tildekkes. Ta en pensel og påfør limblandingen fra toppen og utover forsiktig! Her er det veldig lett at papiret løses opp. Kapilærkraften hjelper deg å fordele limblandingen også. Nå er det bare å bruke penselen og dandere slik at folder og bretter kommer der man ønsker. La papiret tørke. Når det er tørt, males presenningen i en passende farge. På bildet har jeg i tillegg brukt varmtrukket plasttråd som tau mellom presenning og hjul.




Edited by Claes Lislerud - 16 mai 2016 at 17:05
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2016 at 15:14
Artig prosjekt, Svein.

Men det er ikke alltid jernbanemateriell blir fraktet på skinner... Wink






Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2016 at 11:13
Supert Claes, takk.. Dette skal prøves
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2016 at 11:22
Det kan være lurt å prøve på noe annet før du legger presenningen på den virkelige modellen du vil dekke over. 
Ta en papplate som du skjær like stor som lasteflaten på en stakevogn, lag noen klosser av egnet materiale (isopor, byggskum, viskelær, tre e.l.) og dekk over med noen slike tørkepapir. Da får du en fin last som kan skjule hva som helst.



Edited by Claes Lislerud - 21 mai 2016 at 11:22
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2017 at 00:15
gf0
Begynt litt på en Gf0 type 1 fra SM. I startfasen der jeg fortsatt prøver å finne ut hvor delene skal være
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2017 at 21:34
Noen som har bilde av boggien på denne Gfo vogna?  Og er boggiutslag begrenset av rammebjelkene?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2017 at 21:58
Jernbanemuseets Gfo2 type 2 nr 3344.
Merk: type 1, 2 og 3 har ulik lengde på boggiene, men de er bygd opp relativt likt.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2017 at 22:38
Da er ikke dette helt på bærtur da.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2017 at 23:30
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Da er ikke dette helt på bærtur da.
 
Absolutt ikke helt på bærtur, men for å være litt pirkete ligner den mer på den litt mindre elegante boggietypen som brukes på noen typer av To og Lo vogner: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=144861&aut=1&eng=
 
Boggiene på Gfo2 vognene er litt lavere og litt mer langstrakte - har aldri funnet noe ferdig fullgodt alternativ i modell.
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2017 at 16:39
Fått gjort litt mer på denne vogna. Her er ett bilde av understellet slik det var for noen uker siden.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2017 at 16:42
På dette stadiet er jeg nå. Nærmer seg :)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.