MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg for SveinR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg for SveinR

 Post Reply Post Reply Page  <1 5678>
Author
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2010 at 12:33
Jeg var på Flåm på onsdag, så jeg kommer ikke til å se dene flotte stasjonen i modell.
Håper vi får mange bilder på forumet her om den.
Leste det som stod i MJ-Bladet, dere har fått den utrolig flott.
Eirik
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2010 at 21:42
Hei, vi skal på en utflukt til Flåm i morgen og lurer på hva slags mynt det anlegget tar? Altså 5, 10 , 20 kroninger?
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2010 at 18:59
Det tar 5,10 og 20kroninger, samt 0,5, 1 og 2 Euro.
Men anlegget står i uopperativ tilstand til de fast ansatte på Flåmsbanamuseet er ferdig med ferien ( en 3uker)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2015 at 23:01

Mitt nye lokomotiv
Samt en opplivning av en gammel weblogg
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2015 at 23:37
Velkommen tilbake på bloggen!
Det er jo et flott lokomotiv :-) Har den også, men var dum nok til å kjøpe uten lyd. Det er ikke plass til høyttaler i den versjonen som er uten lyd, så det blir en større jobb å få til det på egenhånd. Fikk en demonstrasjon med lyd da den kom ut, og jeg ble mektig imponert!

Hva skal til for å gjøre denne til siste driftsversjon monn tro? Tenker da på den med gule striper. Uansett, gratulerer med ditt nye lokomotiv!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2015 at 21:01
Pelle.

Tviler på at du har denne !
Dette er one of a kind ..

Det er nemlig er svensk DA lok som Svein har "gjort" om til en halv El 12 😉
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2015 at 21:23
Eh, ja jeg oppdaget på et usosialt media at nummeret var litt mistenkelig..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2015 at 18:44


Ja det ble en litt spesiell maskin
Er ikke ferdig ennå, noen detaljer slik som stige, tyfoner og annet gjenstår.

Har alltid likt El12, men synes at det er noe for stort. Så jeg tenkte, hva om NSB kjøpte Da når SJ gjorde det, da ville det nok se slik ut.


Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2015 at 22:40


Er mange som er opptatt av teaking av Roco sine teakvogner, prøve å få vekk dette plastpreget. Teaking er noe jeg ikke har vært borti så mye, men tenkte å gi det et forsøk. Er mange framgangsmåter og alle virker kanskje litt kompliserte for mange.

Ved hjelp av en ferdig vask fra Vallejo har jeg fått til et forholdsvis bra resultat. Ett par kjappe strøk og man sitter igjen med en vogn med resultatet som bilde viser.

Malte med vask først mellom vinduene for å få til noe mer markering her, deretter ble hele vogna "vasket". Til slutt ble områdene malt en gang til, men nå ble vasken dradd ut til sidene så rennene fra vinduer kom bedre fram



Edited by SveinR - 10 januar 2015 at 22:45
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2015 at 22:57
Herlig! Dette er midt i blinken i forhold til det "hjemmelagede puslespillet" jeg straks er ferdig med. Kan produktet kjøpes over disk i Bergen?
Mvh

Rune H
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2015 at 23:00
Dessverre kan det ikke det. En flaske holder til sikkert 20-30 vogner.
Kjøpte det i en hobbybutikk i Tyskland. Men får jeg tak i hvor det selges, kan mindre "porsjoner" selges over disk i din favoritt nettbutikk
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2015 at 23:34
Veldig bra resultat Svein!   
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2015 at 09:29
Så du har ikke gjort noe med grunnfargen? Wash rett oppå plasten?

Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2015 at 10:05
Stemmer Claes. Vask rett oppå original plasten. Er man litt mer forsiktig en jeg, eller tenker på det, så kan man ha litt mindre vask oppå vognnummeret og slippe å sette på nye.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2015 at 10:17
Det har jeg aldri sett før. Godt jobba Svein!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2015 at 15:39
Artig med litt fri fantasi!

Jeg tror nok aldri NSB ville vurdert å kjøpe inn Da-lok når de kjøpte El 12?
Årsaken til at SJ i det hele tatt gikk for denne løsning, var konservatisme og at det trakk ut for lenge med å utvikle et bra boggilok i Sverige (som da måtte gjøre alt selv).
SJ hadde satt ned en lok-komité i 1948. Denne la grunnlaget for Da-loket. Vitalt var det for svenskene at lokvekten begrenset seg til 75 tonn. På et boggilok med en motor pr. aksel ville det være vanskelig å oppnå da vekten lett kunne bil høyere. Litt.Da har 2 motorer som veier litt mer enn en tilsvarende motor med halv effekt. Dessuten var og er kobbelstangslok suverene på glatt skinnegang.
NSB hadde da allerede erfaring med boggilok uten kobbelstenger som var mye mer smidig på dårig norsk skinnegang. Da-loket har ikke sideforskyvbare drivaksler (kun tynnere flens på midtre drivhjul)og er derfor stivt og sliter skinner tilsvarende.

For øvrig interessant er det at Da-konstruksjonen er beregnet for sentralkobbel

Ellers når man fantaserer, kan man lage en Dm4. Dette loket var faktisk påtenkt på 70-tallet i forbindelse med en større omlegging av Malmbanan som aldri ble realisert. Man hadde da planer å kjøre tog med 70 Uad/Uadp-vogner. For de som vil lese mer, anbefales boken "Svenska Ellok".

Edited by Kjell H. - 11 januar 2015 at 15:41
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2015 at 19:11
Originally posted by SveinR SveinR wrote:



Ja det ble en litt spesiell maskin
Er ikke ferdig ennå, noen detaljer slik som stige, tyfoner og annet gjenstår.

Har alltid likt El12, men synes at det er noe for stort. Så jeg tenkte, hva om NSB kjøpte Da når SJ gjorde det, da ville det nok se slik ut.





Stilig, den likte jeg, El 12b       

Edited by Tåge - 11 januar 2015 at 19:20
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 15:37
Når det gjelder vask fra Valejo har Small Size 12stk til salgs på Internett, men dessverre ikke Sepia. Som importør kan de kanskje oppfordres til å ta inn et parti.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 17:33
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Når det gjelder vask fra Valejo har Small Size 12stk til salgs på Internett, men dessverre ikke Sepia. [...]
Ingen av fargene i Vallejos "Model Wash"-sortiment kalles noe med "sepia", men kanskje en av brunfargene duger, f.eks. "Dark Brown" (76514)? Lakkrestene på korken på Sveins bilde ser i alle fall mørkebrun ut.

Fargekart i lesbar størrelse kan lastes ned herfra:

Edit:
Flere varianter fra Vallejo finnes hos Amundsen:



Edited by TorsteinS - 12 januar 2015 at 17:48
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 19:26
De er bare noen klikk unna:
Sepia Wash
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 19:56
Originally posted by Kait Kait wrote:

De er bare noen klikk unna:
Sepia Wash


Supert.. Bare synd at portoen blir så dominerende på slike småting.
Skal teste litt mer, og virker det greit så er det enten å få importører av dette til å ta det inn eller at jeg tar noen inn og selger de for noen kroner ekstra på www.sidespor.no
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 20:54
Originally posted by Kait Kait wrote:

De er bare noen klikk unna:
Sepia Wash
Så det er Vallejo som lager Lavado Sepia, også. Da finnes den i 17 ml-flaske hos Amundsen:

Det ser ut til å være minst 3 ulike størrelser, 17 ml (73.200), 50 ml (73.400) og 200 ml (73.300).
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 21:18
Ja jeg så også dette.   200ml flasken bør holde en stund :)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 21:22
Du har kanskje brukt den lyseste varianten fra Roco? Den første serien er temmelig mørk og må nok grunnes med en lys farge først hvis en skal ha samme resultat. Hvor tykk er denne malingen med tanke på å grunne den med et lag først?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 21:42
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Du har kanskje brukt den lyseste varianten fra Roco? Den første serien er temmelig mørk og må nok grunnes med en lys farge først hvis en skal ha samme resultat. Hvor tykk er denne malingen med tanke på å grunne den med et lag først?


Nå ble jeg usikker, men det er muligens den lyseste varianten fra Roco.
Malingen er veldig tynn så det går greit.
Skal gjøre noen tester på eldre vogner og se. Kanskje vi kan finne en lysere vask her og snu litt på flisa?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 21:42
Mottok en pakke fra Amundsen i dag med bl a en 17ml flaske med Sepia Wash.  Det skal bli spennende å prøve.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2015 at 22:11


En Fd flisvogn bygget av en NMJ G4 vogn
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2015 at 18:35
Har latt loddebolten svinge på en Tl3 vogn fra S&S. Høres kanskje rart ut men har aldri fullført en messingvogn fra verken S&S eller SM.
Har to gamle vogner som er påbegynt fra SM, de er fra begynnelsen av min karriere innen messing og begge stoppet opp pga. at jeg ikke skjønte noe av bruksanvisningen og hvordan ting skulle være.

Nå har jeg altså begynt på en Tl3, og planen er å ta opp igjen T4 fra SM (antar at det er samme designer bak begge vogner)



Så langt har jeg kommet nå.

Edited by SveinR - 23 juli 2015 at 18:36
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2015 at 19:22
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Nå har jeg altså begynt på en Tl3, og planen er å ta opp igjen T4 fra SM (antar at det er samme designer bak begge vogner)
Jeg tviler på at det er samme designer bak Steinar&Steinars Tl3 og Scandinavian Miniatures T4. På sistnevnte ser det ut til at designeren har initialene PRRJ, jfr. første bilde her:
De kan åpenbart ikke være noen Steinar, men muligens han som startet den tråden.

SM har for øvrig sine egne byggesett av T3 og Tl3. Litt pussig at både de og S&S har byggesett av samme vogntype på markedet samtidig.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2015 at 19:33
Dette er en eldre T4 vogn jeg har, står ingen initialer på denne. Men ut fra oppbyggingen tror jeg at det er samme designer som står bak.
Men det er min antakelse.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 5678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,098 seconds.