MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg for SveinR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg for SveinR

 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2008 at 19:00
ser man på....ser man på......både Di8 og sovevogn,.... imponerende.....du trenger vel ikke hjelp til å lodde sammen noen eksemplarer......sånn på gøy?LOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2008 at 19:47

To av stamgjestene på Nordlandsbanen, de der hadde passa godt ved siden av firerenWink

Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2008 at 21:14
Holder på med Di8 understellet nå, så vi får lage en prototype av den før vi tar noe videre besluttning på denne herligheten..
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2008 at 22:07

Krysser fingrer!!

John

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 14:16
Rekkverk made by Lars DahlSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 14:25
Detta blir bra Svein.
Hvor tjukk er messingtråden han har brukt til rekkverket?
 
Tongueve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 14:32
den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankeneSmile
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 14:36
Det var det jeg la merke til, men da er jo det oppklart.....WinkWinkWink
 
LOLve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 15:02
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankeneSmile
 
 
plast,hvitmetall eller messing støp?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 15:08
messing for så tynne ting
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 15:20
regnet nesten med det........ville kanskje gått ned 0.1 mm på tykkelsen,det blir fortsatt ganske stivt samt litt smekrere....ellers ser det jo ut til å bli en fet sakWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 15:23

du kunne vel ikkke ta det med på klubben? hvist det lar seg gjøre?

 
ps:. har du tenkt  sende dekaler til trykk for mine dekaler på gammeysken er ødelakteCryCry
 
 
ellerrs blir dete bra!Clap keep up the good workStar
 
 
må ofte rdigere på  nleggene pga dritdolig tataturAngryAngryAngryAngryAngryAngry


Edited by Stian - 22 februar 2008 at 15:24
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 16:58
Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
 
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2008 at 18:21
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
 
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp?
 
Da blir det jo firkantetSmile  Og er du sikker på at det er nysølv og ikke stål?
Samt skal man ha de noe tykkere en 0.3, så blir det endel etsegrader på dem
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2008 at 01:13
grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt.... 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2008 at 10:35
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt.... 
 
Dette kom jo an på endel faktorer da.  På små deler så kan man nok gå ned endel ja. Men tenkt at her består hele delen kun av denne tråden. Skal man unngå å ha matepunkt 1000 plasser så må man gå opp i tykkelse.  På endegrinda til Ofotbanen brukte jeg 0.4mm til et håndtak, på en 40% av delene jeg fikk tilbake var dette røket av eller støpen ikke vellykket.  Dette rangerhåndtaket er vel toppen 8mm langt, og det sier seg selv at flere cm med rekkverk i denne tykkelsen ikke ville gått. Resten av denne grinda er laget i 0.6mm og 0.8mm. Siden dette er en grind, så er det jo korte strekk og godt med matepunkt.
 
Er helt klart at 0.7mm eller 0.6mm kanskje hadde godt bra her, men for å være på den sikre siden, samt at det ikke bøyer seg bare man ser på det, så har vi valgt 0.8mm minus krympSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2008 at 11:26
Hei Svein!
 
Når det gjelder små detaljer rundt 0,5 mm. diameter, så legger ikke øyet merke til om det er rundt eller firkantet uten at man går "tett på".
 
Jeg må svært nærme min Di7 for å se at rekkverkene er firkantet. Perl, DJH og NMJ har brukt denne teknikken i årevis uten at jeg kan huske at det har fremkommet nevneverdig kritikk.
Det som må være viktig, er å få ned fremstillingskosntnader og lette bygging uten at det går på bekostning av det visuelle. Derfor gir etsede rekkverk maksimal uttelling i så måte.
Jeg er redd for at støpte rekkverk lett blir for grove, eller at de blir for "pinglete" når man skal håndtere loket?
Med etset nysølv som blir kjemisk svertet blir det heller ikke lakkskader om rekkverket bøyes. Slike rekkverk kan med fordel limes på.
 
Jeg er sikker på at de er av nysølv og ikke stål. På Di7 lå de på et par etseark da det var forskjellig rekkverk for ulike modeller av T44.
Har sikkert de som ikke skal brukes liggende om du vil "ta en titt"?
 
Estegrader gjør fakisk rekkverk i den diameter mer runde - eller 6-kantete.


Edited by Kjell H. - 23 februar 2008 at 11:34
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2008 at 13:30
Understellet begynner å ta formSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2008 at 18:28
 
 
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dagSmile.
 
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft"
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2008 at 21:04
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
 
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dagSmile.
 
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft"
 
Dette så skikkelig ut Svein, disse håper jeg du har laget flere av...Clap
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2008 at 22:17
Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.Star
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2008 at 00:10
Originally posted by SveinR SveinR wrote:


Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.


En milepæl, rett og slett.
Jeg er vilt nysgjerrig etter å få set denne modellen i "real life".

Nå får du komme deg til Trondheim ,hører du?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2008 at 00:47
Wowizowie! Fyttikatta, endelig, så bra den ser ut på fotoet, er vi der vi skal være nå?? Du må redegjøre for dette! Sier som Håvard, kom deg hit!
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2008 at 12:02
Vi er nok ikke der vi skal være ennå, men om noen år er vi kanskje der?
Denne maskinen jeg har brukt for å fremstille modellen er ikke den beste i klassen, men leverandøren som jeg bruker har kjapp og ordentlig system på levering.
 
For å "sprite" opp modellen har jeg benyttet noen etsedeler. Ved å innse begrensningene og heller lage plass til etsedeler får man en modell som holder grei kvalitet.
Delene som er etset er vindusrammen på siden, frontgrillen og sidelukene på motorkassen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2008 at 17:34
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.Star
 
Ja det var en fin liten en Svein...Clap Morro og se du tryller frem modeller, er det halling drivverk på denne også..?  


Edited by Roger Andre - 31 mars 2008 at 17:34
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2008 at 22:36
Svein fornekter seg ikke, han er ustoppeligSmile
 
Jeg tok noen bilder av den foran lokstallen på NelaugWink
 
Jeg får legge de som linker, siden forumet ikke engang lar meg "hotlinke" til bilder i kveld.
 
 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2008 at 23:07
Dette var flotte bilder Jon Einar.. Skjeldent jeg synes at bilder av egen modell er bedre en når man holder den i hånden..  TøftCool
 
Ja det er min venn Halling som leverer igjen..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 11:00
Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp! 
 
Petter
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 11:53
Hei!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp! 
 
Petter
 
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
 
(Humre - humre)
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 12:08
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
 
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
 
(Humre - humre)
 
Eller om et år.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.