Weblogg for SveinR |
Post Reply | Page <1234 8> |
Author | |
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
ser man på....ser man på......både Di8 og sovevogn,.... imponerende.....du trenger vel ikke hjelp til å lodde sammen noen eksemplarer......sånn på gøy?
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
LarsR
Veteran Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
To av stamgjestene på Nordlandsbanen, de der hadde passa godt ved siden av fireren |
|
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Holder på med Di8 understellet nå, så vi får lage en prototype av den før vi tar noe videre besluttning på denne herligheten..
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Krysser fingrer!! John |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rekkverk made by Lars Dahl
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Detta blir bra Svein.
Hvor tjukk er messingtråden han har brukt til rekkverket?
ve
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankene
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var det jeg la merke til, men da er jo det oppklart.....
ve
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
messing for så tynne ting
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
regnet nesten med det........ville kanskje gått ned 0.1 mm på tykkelsen,det blir fortsatt ganske stivt samt litt smekrere....ellers ser det jo ut til å bli en fet sak
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
du kunne vel ikkke ta det med på klubben? hvist det lar seg gjøre? ps:. har du tenkt sende dekaler til trykk for mine dekaler på gammeysken er ødelakte
ellerrs blir dete bra! keep up the good work
må ofte rdigere på nleggene pga dritdolig tatatur Edited by Stian - 22 februar 2008 at 15:24 |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp?
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da blir det jo firkantet Og er du sikker på at det er nysølv og ikke stål?
Samt skal man ha de noe tykkere en 0.3, så blir det endel etsegrader på dem
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt....
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette kom jo an på endel faktorer da. På små deler så kan man nok gå ned endel ja. Men tenkt at her består hele delen kun av denne tråden. Skal man unngå å ha matepunkt 1000 plasser så må man gå opp i tykkelse. På endegrinda til Ofotbanen brukte jeg 0.4mm til et håndtak, på en 40% av delene jeg fikk tilbake var dette røket av eller støpen ikke vellykket. Dette rangerhåndtaket er vel toppen 8mm langt, og det sier seg selv at flere cm med rekkverk i denne tykkelsen ikke ville gått. Resten av denne grinda er laget i 0.6mm og 0.8mm. Siden dette er en grind, så er det jo korte strekk og godt med matepunkt.
Er helt klart at 0.7mm eller 0.6mm kanskje hadde godt bra her, men for å være på den sikre siden, samt at det ikke bøyer seg bare man ser på det, så har vi valgt 0.8mm minus krymp
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein!
Når det gjelder små detaljer rundt 0,5 mm. diameter, så legger ikke øyet merke til om det er rundt eller firkantet uten at man går "tett på".
Jeg må svært nærme min Di7 for å se at rekkverkene er firkantet. Perl, DJH og NMJ har brukt denne teknikken i årevis uten at jeg kan huske at det har fremkommet nevneverdig kritikk.
Det som må være viktig, er å få ned fremstillingskosntnader og lette bygging uten at det går på bekostning av det visuelle. Derfor gir etsede rekkverk maksimal uttelling i så måte.
Jeg er redd for at støpte rekkverk lett blir for grove, eller at de blir for "pinglete" når man skal håndtere loket?
Med etset nysølv som blir kjemisk svertet blir det heller ikke lakkskader om rekkverket bøyes. Slike rekkverk kan med fordel limes på.
Jeg er sikker på at de er av nysølv og ikke stål. På Di7 lå de på et par etseark da det var forskjellig rekkverk for ulike modeller av T44.
Har sikkert de som ikke skal brukes liggende om du vil "ta en titt"?
Estegrader gjør fakisk rekkverk i den diameter mer runde - eller 6-kantete. Edited by Kjell H. - 23 februar 2008 at 11:34 |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Understellet begynner å ta form
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dag.
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft"
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Roger Andre
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette så skikkelig ut Svein, disse håper jeg du har laget flere av...
|
|
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
En milepæl, rett og slett. Jeg er vilt nysgjerrig etter å få set denne modellen i "real life". Nå får du komme deg til Trondheim ,hører du? |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wowizowie! Fyttikatta, endelig, så bra den ser ut på fotoet, er vi der vi skal være nå?? Du må redegjøre for dette! Sier som Håvard, kom deg hit!
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi er nok ikke der vi skal være ennå, men om noen år er vi kanskje der?
Denne maskinen jeg har brukt for å fremstille modellen er ikke den beste i klassen, men leverandøren som jeg bruker har kjapp og ordentlig system på levering.
For å "sprite" opp modellen har jeg benyttet noen etsedeler. Ved å innse begrensningene og heller lage plass til etsedeler får man en modell som holder grei kvalitet.
Delene som er etset er vindusrammen på siden, frontgrillen og sidelukene på motorkassen.
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Roger Andre
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja det var en fin liten en Svein... Morro og se du tryller frem modeller, er det halling drivverk på denne også..? Edited by Roger Andre - 31 mars 2008 at 17:34 |
|
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette var flotte bilder Jon Einar.. Skjeldent jeg synes at bilder av egen modell er bedre en når man holder den i hånden.. Tøft
Ja det er min venn Halling som leverer igjen..
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp!
Petter
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
(Humre - humre)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller om et år.
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page <1234 8> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |