MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg - Claes Lislerud
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg - Claes Lislerud

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 08:15
Det er bare helt fabelaktig!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2015 at 09:04
Fantastisk ...

Det er derfor jeg har sluttet med H0.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 13:30
Et lite romhjulsprosjekt. 
Dette er en BMW R27 1960-64 fra den Tjekkiske produsenten Hauler. En fantastisk liten resinmodell!
Jeg har kun lagt til det fremre staget til framskjermen, de to stagene til bakskjermen som går mellom hjulet og støtdemperne og støtte. Resten er fra byggesettet. Noen av støpedelene hadde ikke mer en 0.35 mm i diameter. Da er det fort gjort at det går dårlig i resinstøpeprosessen.




Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:25
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 21:52
Imponerende detaljnivå på det du lager! Et spørsmål: bruker du lupe/forstørrelseglass når du bygger? For en som har passert 50, så har øyet etter hvert visse begrensninger.

Mvh
Ove
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 22:26
Takk Ove,

jeg bruker faktisk ikke lupe. Ennå er brillene sterke nok. Pga modellbygginga så er tydeligvis øynene litt mer følsomme enn hva som er vanlig. Sist jeg var hos optikeren ble hun forundret over at jeg klarte å se en brytningsfeil på 2 grader, men med samme styrke. De færreste ser forskjell ved 5. Jeg fikk nye briller... De forrige var ikke gode nok. Cool
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 23:26
Så smått klarer ikke jeg (64 år) lenger, men det meste gjør jeg uten briller fordi jeg er så heldig å være lett nærsynt på begge øynene, men det ene mer nærsynt enn det andre og dermed har jeg to gunstige fokusplan (30 og 60 cm), et for hvert øye. Aldri så galt, så godt for noe. Men jeg merker at jeg trenger bedre belysning enn tidligere.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 12:54
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:




Imponerende!! Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd at du hadde lånt fyrstikken til "Ikke gjør dette hjemme"-gutta.
Verdens største fyrstikk - og en del annet...
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 21:18
Rett før jul fikk jeg en pakke fra SkalaDesign. Rett på nyåret startet jeg byggingen av disse to pukkvognene av typen Xbf, eller som jeg har bygget de Xls. Det var den tidligere betegnelsen.
Vognene er lagd i etset nysølv med noen støpte deler i messing og hvitmetall. Hjul følger med men koblinger må kjøpes i tillegg. Her er vognen klargjort for Symoba mekanisme som er veldig bra. Slike har jeg montert.
Jeg ønsket tidlig å vise at disse vognene har et veldig hardt liv. Den ene mer sliten enn den andre. 
Det var en litt merkelig følelse å, bokstavelig talt, hamre løs på en modell. 
Når selve byggingen var ferdig ble modellen grunnet og lakkert med Vallejo og MIG produkter. MIG produktene er virkelig knallbra. Det ligger mange gode instruksjonsvideoer som Mig Jimenez, som lager produktene, selv lager.  
Jeg har gjort noen få forandringer på modellene. Jeg har byttet ut plankene over lufttankene med ekte tre fra Kappler. Det andre jeg har gjort er å legge rør til tankene og slanger til styreventilen for tippen.








Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:22
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 21:59
Veldig fine vogner, Claes!
Men vet du hvorfor det er en treplanke over tankene? 4 klasse sitteplasser?
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 22:21
Jeg kan tenke meg at det er for å lette tilgangen til å kunne smøre tippemekanismen.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
bondeknøl View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bondeknøl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 22:48
Lurte litt på treplankene selv, men trudde kanskje de var der for å ta imot støt fra stein som blir sølet på utsiden av kassen ved lasting. Bedre med hakk i treplanke enn hull i lufttank
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 22:58
Jeg har ikke fasitsvaret på hvorfor treplankene er der, men de er neppe for beskyttelse. De dekker ikke hele toppen av lufttankene, hvis disse hadde trengt beskyttelse tror jeg heller det ville blitt satt et deksel av jernplate over.

Slike treplanker er vanligvis plassert der det er behov for å stå eller gå. Om det er for å smøre og etterse tippemekanismen eller noe annet skal jeg ikke si, men det er i alle fall helt sikkert at det er fort gjort å skli ned hvis man står på slike runde lufttanker, særlig hvis det småregner (uttalelse bygget på egen erfaring...).
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2016 at 19:41

På hobbybenken har dette prosjektet stått idag. En Interfrigovogn fra Roco. Blekt og smusset med produkter fra MIG Productions.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2016 at 22:27
stilig
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2016 at 13:45
Jeg tok et bilde idag på klubblokalet sammen med den andre vogna fra settet. Den er følgelig ikke blekt/smusset.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2016 at 21:23

Redigerer mitt innlegg med et svar til Sveins kommentar under.

Takk Svein, jeg drev på med mobilen for å se om det var mulig å vise et Instagrambilde her på forumet. Det gikk tydeligvisikke på den måten jeg hadde tenkt. Legger ved en skjermdump av bildet i linken isteden. 



Edited by Claes Lislerud - 29 november 2016 at 17:01
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2016 at 11:24
Hei Claes, lurer på om du kanskje mangler en ".com" i bildeadressen din? Får opp bildet hvis jeg kopierer adressen og legger til det som mangler:
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2016 at 13:11
Det er så mye lekkert Smile Veldig fint, og med dame som henter posten i postkassa Clap
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2017 at 16:07

For dere som var på Fremo treffet i Arendal er ikke denne ny, men for alle dere andre så er den kanskje det. Jeg tenkte jeg måtte ha med en eldre bil til treffet enn de jeg har bygget tidligere. Jeg bygger jo for det meste hvordan det ser ut på slutten av 70-tallet, å da blir det ofte biler som var ny 1976-77. På treffet skulle vi ha tidsepoke 1960 til 1970 så da passet forbildet til denne utmerket, siden den var levert i 1968. Denne Scaniaen hadde Saltens Bilruter i trafikk frem til 1979 så da passer den fint på Bodø Stasjon også, dog i et litt møkkifisert utgavende. 
Modellen har jeg bygget ut fra to Brekina modeller. Hytta og forstillingene er fra en Scania LB76 semitrailer, å resten av lastebilsjassiet og hengeren fra en Volvo N88. Skapene bygget jeg på sidelemmene som jeg slipet ned. Dekaler ble "som vanlig" lagd i Illustrator og printet ut på min blekkskriver på dekalpapir. Lakkeringen ble utført ved hjelp av Vallejo Air maling og klarlakk.


Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:16
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2017 at 13:31
Min lokale kremmer (som ligger 1300 km unna) sendte meg en pakke med bl.a. to gaffeltrucker for en tid tilbake. De har jeg nå bygget sammen. Artitec er virkelig noen flotte modeller og jeg er imponert over hvor nøyaktig støpen demmes er. Det er nesten ingen luftbobler i resinen. Her var det kun et par tre mikrobobler i noen av dekkene, men de var så små at de forsvant når jeg malte over.
Modellene ble så lakkert med Vallejo farger og smusset med MIG produkter.




Edited by Claes Lislerud - 21 april 2017 at 13:32
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snovik64 View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 01 september 2016
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Snovik64 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2018 at 18:52
Denne bringer frem gliset hver gang jeg ser den
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 11:54
Da har vi lagt bak oss 2018, et år som for min del har vært fullspekket. Det startet i januar med typekurs på flytypen Dash 8-100/200/300 for å bli flytekniker. Samtidig med dette hadde vi i Salten Modelljernbane Klubb utstilling på Norsk Luftfartsmuseum her i Bodø. Til fremotreffet i Arendal rakk jeg å superdetaljere en Sties Scania. Jeg skulle jo ha med meg modulen med Nord-Norsk Salgslag og da passet det mye bedre med en slik utenfor lageret. Etter Arendalstreffet var det full innsats med planlegging av vårt fremotreff. Til denne bygget jeg 2 stk 20 cm endevendere. I tillegg til at vi skulle ha en liten modul med en holdeplass, Torske. Plattformen hadde jeg laget for flere år tilbake men nå fikk jeg en anledning til å bygge ferdig skuret. Etter en sommer med avslapping så kjøpte jeg Auhagens fabriksportal som er laget med deres byggesystem. Dette systemet kan bygges ut i det uendelige og er meget fleksibelt. Jeg kjøpte et par ekstrasett slik at jeg kunne flytte om på veggene slik at jeg fikk et kontorbygg på ene siden og et fabrikklokale på det andre. Det finnes en fremomodul som heter Universal Fabrikker med en liten skyggestasjon rett bak. Dette har jeg også tenkt å gjøre, men navnet var jo opptatt. Da ble det å finne synonymer for dette og da ble fabrikken døpt "Versatil Industrier". Fabrikklokalet var lenge en nøtt. De store vinduene ville lage mye innsyn og et lager, som var min første tanke, passet ikke inn. Etter en god del grubling kom jeg på at mange større industrier har et fyrhus. Hva Versatil Industrier produserer er jo veldig tåkete så et fyrhus vil jo passe uansett. Dermed startet jeg å scratchbygge innredningen som vises nest øverst til høyre. Rørene er fra Faller men ellers er alt annet Evergreen og messing. 
I år håper jeg på å få bygget modulen som Versatil Industrier skal stå på. Jeg er allerede på god vei, kassen er klar. En nyere Sties Scania er også straks klar for lakkering. Så tiden vil vise hva vi får til i år. Artikler til MJ-bladet skal det jo også bli. 

 2019 blir nok et bra modellår det også! :) 

 Godt nytt år frender!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.