MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Loddespiss og loddestasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Loddespiss og loddestasjon

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Loddespiss og loddestasjon
    Posted: 26 april 2007 at 22:46
Skal en tur på chlas olson eller biltema i morga å kjøpe ny loddestasjon etter at den gamle tilnærma har tatt kvelden. Har søkt litt i gamle innlegg på forumet og funne følgende:

Har sett på en på biltema, art: 19-727 (799,-) og en på chlas olson art: 30-9267 (695,-). Etter det eg kan sjå på nettet er desse stasjonane heilt like bortsett frå Biltema logoen. (og litt avvik i oppgitt temp) Noken som veit om dette stemmer?

På biltema sin er det med ein 0,8mm spiss, mens chlas sin har 2stk, ein på 0,6mm og ein på 1,6mm.


Eg lodder for tida berre strømtilførsel til skinner, og kobling av tortoise motorer, men satser på å prøve meg på litt byggesett litt etter kvart. Må vel ha nokre bilvogner i framtida siden eg bygger raumabana.

I den sammenheng:
Kva størrelser bør eg ha i loddespissortimanget for å dekke det meste av lodding?



Edited by eginor - 26 april 2007 at 22:47
Mvh Egil
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 23:49

Jeg har faktisk den billigere varianten til Biltema 19-726, og den har en litt enklere temp. regulering. Denne lodde satsjone har fungert helt fint til de tinga jeg har drevet med fram til nå. Og jeg har bare brukt standarspissen som følgte med..  For min del er den moden for utskifting, men jeg har vel kanskje blitt mer kravstor til messingbygging?

Eneste jeg har å utsette på den er at jeg synes ledningen er noe stiv.  Av vanlige loddebolter jeg har så bruker jeg den utelukkende til messingbygging, da det kreves litt varme. Jeg har en annen kjekk sak, men den går kun til fin elektronikkenWink Og har en ny pris som man skal holde kjeft omCool (godt jeg ikke betalte den selv).
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 00:03

Har tenkt på å kjøpe den biltema loddestasjonen du nevner Svein, koster nå 499,-....

Trenger å være klar til lps"ene dumper ned i postkassaWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 00:58
Spørs om det må bli den ja. Dumt å betale 200,- meir for elektronisk regulering som ej egentli ikkje trenger. Takker for hjelpa.

Er det forresten fortsatt mulig å få tak i en lps vogn, eller er alle reserverte allerie?
Mvh Egil
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 01:17

Står ikke noe om at opplaget er solgt ut på Togbutikken.no så det betyr vel at det fortsatt er mulighet for å bestille???

Hilsen Andreas.   
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 08:12

Ja er bare å bestilleThumbs%20Up.. Det er en grense ved 400, da er det ikke flere nummer igjen.. Men er en stund til det ennåPig

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 23:16
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Ja er bare å bestilleThumbs%20Up.. Det er en grense ved 400, da er det ikke flere nummer igjen.. Men er en stund til det ennåPig

Hvorfor lager du ikke dekalark med flere valgfrie nummer? da slipper du tåpelige grenser og får mere inntekt....denne vognen kan du på sikt selge mye mer enn 400 eks,.av....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 23:53
Det er da mye tøffere at alle får forskjellige nummere? Selger vi 400 byggesett tror jeg nesten jeg må spise hatten min eller noe annet som er svært vanskelig å spise.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 23:56
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det er da mye tøffere at alle får forskjellige nummere? Selger vi 400 byggesett tror jeg nesten jeg må spise hatten min eller noe annet som er svært vanskelig å spise.
 Da kan du belage deg på det....vil du ha bakt eller fløtegratinerte poteter inntil hatten?Smile
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 00:09

10 vogner i et lite tømmertog... Det er 40 tømmertogentusiaster det... For min del kunne jeg godt tenkt meg at man gjør slik som Morten fåreslo. Jeg har bestilt tre stykker så langt, og kunne godt tenke meg flere, men nå er det dette med at lommeboka skal overleve også... Så det drøyer nok en stund før jeg kan bestile flere og da er det ikke sikkert det er noen igjen, selv om jeg gjerne ville kjøpt flere... Cry

Tror det er sannsynlig at man før solgt flere på sikt... Hva med å bare motta bestillinger, og for eksempel samle opp 50 og så sette det antallet i produksjon også samler man opp en ny pulje med bestillinger??? Og slik fortsetter det... Da holder man kontroll med at man ikke tar frem for store opplag... Samtidig som alle vi får plenty med vognerWink


Edited by Andreas - 28 april 2007 at 00:13
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 18:43
Egentlig sporet vi litt mye av her....siden det faktisk handler om loddestasjon og loddespiss i denne tråden......men jeg vil være tilstede når Tore må spise sin hatt(kan lage god saus til deg)Thumbs%20Up
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 03:17
Då var loddestasjon innkjøpt. Blei Biltema sin til 499,-.

Støtter morten i ønsket om fleire vogner. For å få eit foruftig tømmertog bør man vel ha ca. 10 vogner som blir rundt 5000,-, noke som blir for dyrt for meg i en omgang (sammen med B7, el.16 ++).

Mvh Egil
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 11:50
Originally posted by eginor eginor wrote:

Då var loddestasjon innkjøpt. Blei Biltema sin til 499,-.

 
Gratulerer med ny loddestasjonClap. Tror du gjorde et helt greit kjøp der. Den vil nok holde lenge til dine formål..  Holder for meg ennåEmbarrassed.
 
Angående antall Lps vogner og hattespising:
 
Det med forskjellig litra nummer kan sees som serie nummer på din modell. Istede for å ha et nummer under vogna som sier at dette er vogn nummer # 23 fra Skala Design, Så er det jo mye tøffere om litra skiltet sier
76 412 8 023-0Wink.
Samt at skal man ha disse med på et treff/messe, så slipper man også å markere sin vogn med sine initialer, fordi det er KUN du som har den vogna. Og deltar man i Fremo, så har man jo garantert at det ikke er en lik vogn i trafikk..
 
Og blir 400 stykk for lite, så skal jeg personlig skaffe tilveie en "spiselig" hatt.Star
 


Edited by SveinR - 29 april 2007 at 11:52
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 11:52
Hva slags smak vil du ha på hatten Tore?
 
Filtsmak? eller noe mer syntetisk?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 22:56
Egil burde forandre headingen på denne tråden til "Loddestasjon og hattespising"LOL.......uansett,mitt Tømmertog SKAL ha 15 stk vogner og planen er å kjøpe 5 av gangen. Når de er bygd,vil jeg kjøpe 5 til osv...og nåde den som kommer til meg å sier: nei,det er tomt. det er mye kulere å lage 400 vogner med ulik litera enn å gjøre suksess og tjene penger...Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 23:31
Jeg tror nok jeg nesten kan love at alle som vil ha tømmervogner skal få det, og det attpåtil så mange de vil... Finnes det hatter med biffsmak?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 23:34
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg tror nok jeg nesten kan love at alle som vil ha tømmervogner skal få det, og det attpåtil så mange de vil... Finnes det hatter med biffsmak?
  Det kan ordnes....Min svigerinne som er gourmet kokk, ønsker å tilberede hatteretten for deg slik at den tilfredstiller din ganeWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2007 at 13:32
Siden tømmervogner først har kommet inn i denne tråden:

Spørsmål 1:
Er bygging av desse vognene noke dei fleste klarer (har ikkje akkurat lang erfaring med bygging av slike byggesett), eller er det mest for dei meir erfarne?

Spørsmål 2:
Kan man få til eit fornuftig lakkeringsresultat uten airbrush, eller er dette påkrevd for å få ei fin vogn?

Greit å vite før eg bestiller. Skuffen for skal no bygge en gong begynner å bli ganske stor no.
Mvh Egil
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2008 at 15:50
Hei,
 
Vil bare fortelle om en meget god loddestasjon min loddekompis har skaffet seg. Handlet denne hos Elfa: Artikkel nr. 82-983-06  Ersa loddestasjon, digital, 80 watt. Den var helt rå. Loddingen gikk som en lek. Vi bruker begge loddetråd  60/40  0,5mm  artikkel nr. 82-984-50, og til å rengjøre loddespisser, bruker vi artikkel nr. 82-588-81  salmiakksten...
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2008 at 19:24
Originally posted by eginor eginor wrote:

Siden tømmervogner først har kommet inn i denne tråden:

Spørsmål 1:
Er bygging av desse vognene noke dei fleste klarer (har ikkje akkurat lang erfaring med bygging av slike byggesett), eller er det mest for dei meir erfarne?

Spørsmål 2:
Kan man få til eit fornuftig lakkeringsresultat uten airbrush, eller er dette påkrevd for å få ei fin vogn?

Greit å vite før eg bestiller. Skuffen for skal no bygge en gong begynner å bli ganske stor no.
 
Jeg kan prøve å svare på neon av disse spørsmålene, selv om jeg føler meg litt innhabilTongue
 
1.
Når vogna ble påtenkt i begynnelsen, var det med tanke på å få til en enkel vogn. Men dette viste seg etterhvert å være litt vanskelig da den har en forholdsvis åpen konstruksjon. Selv ved valg av mange støpedeler er det mange deler på vogna, så det er ikke noe man bare rasker i sammen på 1 time desverre. 
Men snur man på flisa så kan man heller spørre seg, finnes det noen andre vogner som er enklere for en nybegynner? Dette kan jeg ikke svare på, men vil tro at en G2 er forholdsvis enkel og at denne Lps tømmervogna ikke er så veldig langt unna i vanskelighetsgrad.
Tømmervogna er også endel detaljer som er lagt ved for den litt mer drevne, disse er beskrevet i manualen og er bare for de som har bygget noe før.
Men personlig så synes jeg at Skd206 er en lettere job, selv om denne lider litt av å være laget tidlig i "bransjen"
Ellers så vet jeg at SkalaDesign jobber med en enda enklere vogn, så vi får håpe den kommer snart daWink
 
2.
Svaret er JA!!!  Eller for midt vedkomne så er svaret Tamiya.
Tamya har en super primer på sprayboks og noen bra spraybokser for modell bruk.  Ser du i min byggeblogg så er det bilde av en El10, den er lakkert helt og holdent med sprayboks.  Der jeg kan bruker jeg sprayboks fra Tamiya da jeg personlig får et bedre resultat med dette en med airbrush.
Tamiya Dull Red kan ypperlig brukes som gammeldesig rødbrun / godsvognsrød.  Redbrown kan brukes til Lps tømmervognene eller for å tone ned en vogn som er først lakkert med Dull Red
  
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2008 at 01:17
Takker for hjelpa.

Fekk bestilt meg to Lps vogner før det var tomt/utsolgt.
Så får eg sjå når tida strekk til for bygging. Foreløbig ligg dei i "skal no bygge ein gong" skuffa saman med ein del anna snacks.

Er det foresten nokon som har hørt noko meir om denne airbrushen frå Herpa. Virker som eit spennande produkt.

Herpa

Edited by eginor - 02 oktober 2008 at 01:18
Mvh Egil
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2008 at 11:01
Så på en av demo-filmene fra Herpa at en også kan airbrushe damer! Her er det altså muligheter for å fornye kona! Big%20smile
 
Løp og kjøp!
 
Petter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.