MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Det optimale kompromiss?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Det optimale kompromiss?

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Det optimale kompromiss?
    Posted: 24 april 2007 at 10:04
Jeg tok et 5-minutt med kaffe og en titt på Backwoods miniatures sine sider (nok en gang!) - og det slår meg (igjen!) at 0n30 - 016,5 - altså 0-skala smalspor på H0-spor må være tingen for de av oss som liker detaljer, rust, snodige modeller, smalspor etc?

Sjekk linken over.

Flere av disse modellene burde la seg bruke på et norsk 0n30-anlegg, også, vil jeg tro. En liten, smalsporet privatbane ville nok handle der det var mulig å få en god pris, og ellers bygge sndige innretninger på sitt eget verksted.
Denne, f.eks?
Eller denne?
På lokfronten er i allefall disse ombyggingssettene aktuelle.

Aiai... Wink
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2007 at 18:54
Har hatt gleden av å møte Backwood på messe, snakke med innehaveren (som er meget hyggelig og kunnskapsrik) og beføle byggesettene de lager.
Dette er virkelig snasne greier, det var såvidt at jeg begynte med en ny skala.
 
Anbefales!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 20:09
Hei!
 
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Flere av disse modellene burde la seg bruke på et norsk 0n30-anlegg, også, vil jeg tro. En liten, smalsporet privatbane ville nok handle der det var mulig å få en god pris, og ellers bygge sndige innretninger på sitt eget verksted.
 
0-16.5-lokomotivene på følgende link er nok ikke like finescale som de Henning linker til, men passer sikkert godt inn på en privat norsk smalsporbane de også. Link
 
denne linken finnes det ytterligere noen svært potensielle kandidater.
 
På den annen side ligger jo 0n30/0-16.5 svært nær virkelighetens sporvidde 750mm, noe som slett ikke var så veldig utbredt i Norge. Det fantes kun 3 personbefordrende tertiærbaner, og kun en "håndfull" industribaner med denne sporvidde i Norge. Jeg viser til Banedata for nærmere informasjon om norske industribaner.
 
Når dette er sagt, må det allikevell sies at smalsporede jernbaner gir forbilde for mange av de begrensninger vi møter som mj"ere; Skarpe kurver, korte togstammer, enkel sporgeometri på begrenset areal. Kombinasjonen av 0-skala og 16.5mm sporvidde muliggjør anlegg med høy detaljeringsmulighet og gode gangegenskaper.
 
Absolutt noe å tenke på.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.