MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prosjekt: Signatur type 73
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prosjekt: Signatur type 73

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Prosjekt: Signatur type 73
    Posted: 22 april 2007 at 17:47
Tenkte jeg skulle starte en tråd om å bygge type 71/73/73b i modell, hvor erfaringer, tips og råd kunne diskuteres på samme sted.
En%20ferdig%20modell%20fra%20Nordic%203D

Nordic 3D har noen aluminiumsprofiler og støpedeler liggende. Det er et bra utgangspunkt, men profilene må freses på egenhånd og understell mangler.

profiler

Frontene%20er%20detaljerte%20og%20flotte
Frontene er detaljerte og flotte
Profilene%20må%20freses..
Profilene må freses slik at det er plass til boggier / understell og vinduer..
Profil%20og%20front%20til%20Signatur
Eksempel på hvordan en motorvogn blir når fresingen er påbegynt

Et motorvognsett av ICE fra DB har tilnærmet nøyaktig bpoggi-/senteravstand og bør kunne benyttes som understell. Boggirammene er også svært identiske.

Aluminium er et vanskelig materiale å jobbe i. Noen tips om hvordan dette enklest kan gjøres?


Edited by Pelle - 22 april 2007 at 23:01
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 18:34
Aluminium er et forholdsvis enkelt materiale å arbeide i, siden det er rimelig mykt i forhold til andre metaller. Men det fordrer bruk av fresetilsatser som er laget for dette. Benytt maskinfres, for å håndfrese dette blir vanskelig. Et sidespørsmål: Vil ikke modellen bli ganske tung med såpass store aluminiumsprofiler?
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 22:22
Det var håndfres jeg tenkte på, og jeg har opplevd at metallet smelter hvis det blir for varmt pga for stor omdreining på f.eks en dremel. Et spørsmål er kanskje hvordan kan man få frest med maskinfres rimelig til et slikt prosjekt. Jeg har fått en pris på ca. 3.000,- på et verksted, og mener selv det er i dyreste laget for et slikt prosjekt. Nordic 3D har frest noen modeller, men kan ikke tilby dette lenger.

Dette er forøvrig de samme materialene som ble brukt på flytogene på Gardermoanlegget, og de togene rullet ganske mye der så jeg vil tro det er en perfekt vekt. Tror en profil veier omtrent som en B7-vogn.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 22:23
Her melder jeg meg på! har så smått begynt på mitt sett.......Ja Kjetil, det blir en tung sak....har handlet in motor og drivverk for drift på totalt 4 akslinger.....

Edited by morten.h - 22 april 2007 at 22:25
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 22:42
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Det var håndfres jeg tenkte på, og jeg har opplevd at metallet smelter hvis det blir for varmt pga for stor omdreining på f.eks en dremel. Et spørsmål er kanskje hvordan kan man få frest med maskinfres rimelig til et slikt prosjekt. Jeg har fått en pris på ca. 3.000,- på et verksted, og mener selv det er i dyreste laget for et slikt prosjekt. Nordic 3D har frest noen modeller, men kan ikke tilby dette lenger.

Dette er forøvrig de samme materialene som ble brukt på flytogene på Gardermoanlegget, og de togene rullet ganske mye der så jeg vil tro det er en perfekt vekt. Tror en profil veier omtrent som en B7-vogn.
En dremel går vel til nød, men den er nok ikke kratig nok på lavere hastigheter. Uansett bør du nok skaffe freser som er lagd for aluminium, samt bruke noen dråper automatolje jevnlig. Automatolje kan du kjøpe i litersflaske på hvilken som helst bensinstasjon. Olje for automatkasser fungerer fint til både fresing og boring  i aluminium. Litt klin på hobbybenken kanskje, men i garasjen går det utmerket....
 
Blir spennende å se prosjektet videre.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 22:52
Jeg fikk lånt et verksted en times tid for å teste ut fresingen, og fikk til det man kan se på bildene øverst. Litt for runde kanter, og plassen til boggiene kunne blitt bedre. Jeg har derfor kun gjort dette på den ene vogna. (Det "ferdige" togsettet er kun til utstilling og har ikke understell eller drivverk)

Nærbilde%20av%20frest%20profil

Vedr. drivverk, så tror jeg Claes "Olsen" har fått tilpasset ICE-togsettet til vognkassene. Han har et bilde av toget i kjørbar tilstand (men uten freste vinduer) på sine sider:
http://www.home.no/claes/bm73.htm
Jeg tror både Roco, Märklin og Lima av dette togsettet passer.


Edited by Pelle - 22 april 2007 at 22:58
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 22:57
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg fikk lånt et verksted en times tid for å teste ut fresingen, og fikk til det man kan se på bildene øverst. Litt for runde kanter, og plassen til boggiene kunne blitt bedre. Jeg har derfor kun gjort dette på den ene vogna. (Det "ferdige" togsettet er kun til utstilling og har ikke understell eller drivverk)

Vedr. drivverk, så tror jeg Claes "Olsen" har fått tilpasset ICE-togsettet til vognkassene. Han har et bilde av toget i kjørbar tilstand (men uten freste vinduer) på sine sider:
http://www.home.no/claes/bm73.htm
Jeg tror både Roco, Märklin og Lima av dette togsettet passer.
snakker vi ICE 1,2 eller 3?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 23:08
Jeg er ikke kjent med tyske forbilder, men det må kanskje være ICE-3 da motorvogna har like lang avstand mellom boggiene som mellomvognene. Mitt understell er ikke ICE, og jeg skal forsøke å finne det frem. Har blitt stuet vekk under flyttingen.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 23:15
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg er ikke kjent med tyske forbilder, men det må kanskje være ICE-3 da motorvogna har like lang avstand mellom boggiene som mellomvognene. Mitt understell er ikke ICE, og jeg skal forsøke å finne det frem. Har blitt stuet vekk under flyttingen.
....grubler litt på og bruke  understell fra NMJ´s B7 vogner til mellomvognene.....de ser ut til å passe uten for store inngrep.lengden er så og si identisk med alu-profilene........Må gruble litt til på den...Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 23:24
Lima ICE-T har nesten like boggier, riktig akselavstand, boggiavstand og vognlengde. Er ikke i produksjon for tiden, men det dukker ofte opp noen på Ebay.de. De ble solgt som tredelte sett, så en må komplettere med en mellomvogn (som ble solgt i sett med to).

-TrulsS
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 12:37
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Nordic 3D har noen aluminiumsprofiler og støpedeler liggende. Det er et bra utgangspunkt, men profilene må freses på egenhånd og understell mangler.
 
Jeg tok kontakt med dem for en stund siden og da fikk jeg denne meldingen fra dem  "toget har nok gått desverre". Trist meldign der og da, men jeg måtte jo smile litt av den formuleringenLOL
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 12:47
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Nordic 3D har noen aluminiumsprofiler og støpedeler liggende. Det er et bra utgangspunkt, men profilene må freses på egenhånd og understell mangler.
 
Jeg tok kontakt med dem for en stund siden og da fikk jeg denne meldingen fra dem  "toget har nok gått desverre". Trist meldign der og da, men jeg måtte jo smile litt av den formuleringenLOL
 
Det er sikkert noen som sitter på delene rundt om kring som aldri kommer til å realisere prosjektet......Legg ut en anonnse.......Trenger flere hjerner med på dette prosjektetWink
 
 
EDIT: Kjøpte delene for 2313 kr. hjem i postkassa,for et par år siden.....


Edited by morten.h - 23 april 2007 at 13:10
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 13:40
Har lenge tenkt på dette prosjektet selv! Men siden jeg ikke fikk tak i profiler, så har jeg tenkt på å lage det i messing.
Frontene er jo litt værreDead
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 15:07
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Har lenge tenkt på dette prosjektet selv! Men siden jeg ikke fikk tak i profiler, så har jeg tenkt på å lage det i messing.
Frontene er jo litt værreDead
Spør Nordic 3D,kan hende de har 2 stk liggende(hvis de gidder å lete)?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 22:54
Jeg tror det skal gå an å få tak i delene, kanskje til og med hvis vi er flere som bestiller. Har ikke snakket med dem på en stund, men vet de har mye annet å gjøre som påvirker hvor interessert de er i å selge slike "småvarer".

B7 anbefaler jeg ikke de som utgangspunkt. Understell og boggier er helt annerledes. -Men har ikke andre mj-produsenter ICE-T eller tilsvarende?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 23:04
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg tror det skal gå an å få tak i delene, kanskje til og med hvis vi er flere som bestiller. Har ikke snakket med dem på en stund, men vet de har mye annet å gjøre som påvirker hvor interessert de er i å selge slike "småvarer".

B7 anbefaler jeg ikke de som utgangspunkt. Understell og boggier er helt annerledes. -Men har ikke andre mj-produsenter ICE-T eller tilsvarende?
Hvis dy tenker på at B7 vognene er anderledes i form av utseende,så bryr ikke jeg meg så mye om det.Er ute etter å lage best mulig modell,billigst mulig....samtidig skal det virke knirkefritt på Marklin skinner....og da må kompromisser inngåsWink Men,Skal ta en titt på ICE-T....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2007 at 09:13
Jeg har hatt litt kontakt med Nordic3D gjennom jobb (en stund siden nå), og det var i den annledning jeg spurte.  Men for all del, går det ann å finne fram noe, så er jeg medSmile.
Jeg sjekka også endel opp med dette Lima ICE-T settet dengang, og man fant virkelig mange på tysk e-bay for en rimelig penge. Dette Lima settet har den nye motoren med midtstilt motor og sving hjul, stemmer ikke dette Claes?
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 12:32
Jeg kjøpte et par sett av Lima´s ICE-T mens de enda var i salg for € 150 pr. stk. Har bygget et sett slik at jeg får testet at det kjører.
Motor og undervogn fra Lima passer rett inn i aluminiumsprofilen. Det ereste som er nørvendig er å frese et 3mm. spor i hver side på zinkprofilen til Lima. Da er det bare å tre inn drivverket fra enden.
Det er liten plass på begge sider av motorvogna (som jeg ar plassert midt i settet) men du får akkurat plass til 2. Symoba-kulisser i endene. Du må kutte av NEM-lommen litt for at det skal passe. Jeg har brukt  ROCO´s 4-polige koblinger for å overføre strøm.
Da det er 3 vogner i Limasettet har jeg kjøpt løse boggier fra Fleischmann til siste vogn. (muligens at jeg kan ha noen ekstra?)
 
Brukte en Dremel til grovkutting av aluminiumsprofilen og filte resten. Aluminium er et mykt materiale og lett å bearbeide.
Pantografer kan fåes fra Roco. Det jeg synes passer best er fra IORE-loket.
Til ramme i mellomvogn og styrevogn har jeg brukt 3mm. tykk messingplate som gir tyngde og stabliitet. Har ikke brydd meg med krenging da dette "kompliserer" koblingene, så boggier er festet med 3mm. skruer rett i messingplaten.
 
Det jeg strever med nå er å få laget den kassen /skjermen som er rundt strømopptageren samt alle takdetaljer og plassering.
Jeg lurer på om jeg skal frese døråpninger som et spor i profilen og om det har noen hensikt å frese ut vindusåpninger (da Limadrivverket allikevel vil fylle en vogn)?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 12:46
Claes har laget alle detaljene og denne boksen rundt pantografen. Kanskje han deler et bilde med oss?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 14:53
Tja det er kanskje på tide at jeg melder meg inn i diskusjonen her.
Dere maser jo som noen lokomotiver!
Jeg har kommet så langt at mitt sett er kjørbart.
Kjøpte et Lima ICE-T med 2 ekstra vogner. Det som er litt dumt er at det finnes 2 utgaver av Limas modell. En med riktige- og en med trykte vinduer. De med trykte vinduer har en annen type kobling mellom vognene så de passer ikke sammen. Merkelig at det har gjort sånn.



Pantografer på bildet er fra Lima modellen men jeg har nå fått tak på Rocos modell av WBL 88 som sitter på orginalet. De er reservedel til et av de svenske Rc lokene. De har dog ikke noen brakett men det bygger man ganske enkelt med isolatorer fra Lima modellen.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 18:39
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Dere maser jo som noen lokomotiver!
 
 
Sett på Lasse og Geir ser jeg....LOL  Klassiker ute sidestykke ( det skal du bare ta fart å drite i LOL).....Bra at du endelig meldte deg på her,et bilde av pantograf arrangementet ditt tatt rett ovenfra mottas med takk....Wink


Edited by morten.h - 26 april 2007 at 18:39
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 22:47
Har lett litt, og funnet togsettet jeg kjøpte som understell. Det er et ETR 470 Cisalpino fra Lima (Kat. nr. L1819719i). Husker dette var både billig og hadde 4 vogner i settet. Boggiene er identiske, likeså batterikasser etc på understellet. Lurer på om jeg har lyst til å beholde den gråe delen av understellet. I såfall må jeg frese bort en del av aluminiumsprofilen på hver vogn.

ETR%20470%20Cisalpino%20fra%20Lima
ETR 470 Cisalpino fra Lima

Sammenligning%20mellomvogner
Sammenligning mellomvogner

Sammenligning%20motorvogner
Sammenligning motorvogner

Sammenligning
Se detaljene på understellet..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 22:50
Nå snakker vi! Hvordan ser understellet ut uten overdel? Bilde?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 23:46
ICE-T er en videreutvikling av ETR 470, så de er nok ganske like - også i modell. Boggiene er ihvertfall identiske, det blir også slått fast i MIBA sin test av Lima ICE-T her: http://www.miba.de/testen/limh0ict.htm

-TrulsS
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 23:48
MEN......er den og oppdrive i AC utgave....?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 00:11
Ingen tvil om at ICE-T er beste alternativ! Her får man et bra drivverk og flotte pantografer med tilhørende takdetaljer. Men jeg likte understellet på ETR 470. Vognkassene er her delt mellom det grå og resten.

- Synes jeg leste et sted at Lima har startet opp igjen. De kommer ikke til å lage noen skandinaviske modeller, men går det an å håpe at de vil fortsette å produsere ICE-T?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2007 at 21:11
Men....
Kan vi få noen til å støpe de spesielle støtdemperne m/ oppheng (2 forskjellige typer) til BM71?
 
Det blir litt av en jobb å lage så mange som det er behov for til hvert sett (32 stk.). Dette er detaljer som er så typiske at de må taes med. Da er det ikke så viktig med andre boggidetaljer som heller ikke stemmer (fjærpakker ol.) 
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2007 at 00:00
Hallo, jeg har også lyst til å bygge et type 73 sett. Hvor mye betalte du/dere for delene og hva følger med? Og vet noen om de fortsatt er å få tak i?

Edited by Sigurd - 04 august 2007 at 00:01
Hilsen Sigurd
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2007 at 01:17
Vet ikke om delene fortsatt kan kjøpes,men vindusbånd,aluminiumsprofiler,endestykker,fronter samt frontrute fulgte med som deler og de kostet 2313 kr hjem i postkassa for noen år siden.....
 
Edit:skriveleif


Edited by morten.h - 04 august 2007 at 01:19
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2007 at 01:21
OK, takk for svar. Skal sende en mail til Nordic3D, så vidt jeg har forstått er det de som produserte/produserer disse delene.
Hilsen Sigurd
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.