MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strømavtagere til OBAS El.13/ ombygging av Lima
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strømavtagere til OBAS El.13/ ombygging av Lima

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strømavtagere til OBAS El.13/ ombygging av Lima
    Posted: 19 april 2007 at 18:42
Jeg holder på med å oppgradere en Lima El.13 som jeg tenkte skulle få fargesettingen til Ofotbanen AS.
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har en formening om hvilke strømavtagere fra Sommerfeldt som er de mest korrekte?


Edited by jevistad - 09 april 2008 at 16:54
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2007 at 19:16

Det ble engang fortalt meg at Sommerfeldts 946 passer til El13 og El14. Jeg finner ikke bilde av den Sommerfeldts hjemmeside, men den står i prislisten til € 15,50 pr. par. Se bilde på MJF fotoalbum http://foto.mjf.no/v/JanT/Sommerfeldt946.jpg.html

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2007 at 20:11
Det har blitt sagt at den passer best ja. Men El. 13 har altid hatt stående isolatorer og ikke sånne "ørevarmere". Wink
Men en sånn boks i midten stemmer bra for gamle pantografer.
På 80 eller 90-tallet fikk de nye pantografer som er ganske lik de som brukes på bl.a. El. 16.
 
Det beste pantografbilde av et Ofotbanelok som jeg fant: http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=309&kat=Ellok
 
Hilsen,
Laurenz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 12:18
Takk for svar og bilde.
Det må jo bli den nye varianten siden det skal være et OBAS lok.
Den ligner trolig på den som brukes på El 16 som nevnt, men står ikke selve "beina" på strømavtageren litt nærmere hverandre når man ser forfra?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 15:27

Man må ikke glemme alle disse grønne vognene denne El13 din skal trekke Jon EinarWink

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 15:29
Stemmer det, både den gamle og nye typen er ganske smalle. Jeg antar at det har noe med festene på taket å gjøre. Også El. 11 hadde det slikt.
 
Hilsen,
Laurenz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 16:58
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Man må ikke glemme alle disse grønne vognene denne El13 din skal trekke Jon EinarWink

 
Neida, det kommer en bestilling når de er klare for salgSmile
 
Problemet nå blir vel at biltogene blir lengre siden OBAS antagelig ikke kommer til å kjøre hver dag slik CN gjør nå.
Så da må man vel ha flere i modell ogsåConfused
 
Apropos: Var det ikke snakk om at en annen produsent skulle komme med den røde varianten i modell?
 
Og så venter jeg på at Dag Cato skal komme til Stavanger/Ganddal med orginalloket, slik at jeg kan ta noen bilder og studere detaljerWink
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 20:59
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
 
Apropos: Var det ikke snakk om at en annen produsent skulle komme med den røde varianten i modell?
 
 
Dette har ikke jeg hørt noe om! Og det virker vel litt rart når det bare er et fåtall slike.  Synes jeg leste på postvogna at det var bare 6 slike, og disse var kjøpt brukt i fra Sveits. Og der hadde de kun disse 6.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2007 at 22:02
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
 
Apropos: Var det ikke snakk om at en annen produsent skulle komme med den røde varianten i modell?
 
 
Dette har ikke jeg hørt noe om! Og det virker vel litt rart når det bare er et fåtall slike.  Synes jeg leste på postvogna at det var bare 6 slike, og disse var kjøpt brukt i fra Sveits. Og der hadde de kun disse 6.
 
Beklager, da det er nok jeg som blander sammen med noe annetOuch
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 17:37
Originally posted by JanT JanT wrote:

Det ble engang fortalt meg at Sommerfeldts 946 passer til El13 og El14. Jeg finner ikke bilde av den Sommerfeldts hjemmeside, men den står i prislisten til € 15,50 pr. par. Se bilde på MJF fotoalbum http://foto.mjf.no/v/JanT/Sommerfeldt946.jpg.html



Selv synes jeg ikke at disse strømavtagerne er best. "Slepeskoen" og isolatoren er ganske så ulike. Men det var noen som hadde slike strømavtakere en gang. Husker ikke hvem. Rocos RC/El 16-strømavtakere har vel en mer korrekt "slepesko", men tror de er for brede for El 13. Alternativt kan man lage egne "slepesko" med en passende gitarstreng hvis man finner en pantograf som er smal nok.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 20:49
Noen utsnitt fra bilder av OBAS El 13. Hovedmotivet var ikke pantografene ;-)






Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 15:17
Takker og bukker for bildene Terje!
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 21:18
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Takker og bukker for bildene Terje!


Må jo hjelpe litt til, Jon. Har sjøl en grønn NSB Lima El 13 som fortjener bedre pantografer (og muligfens OBAS-dekaler), og nå gjør jo du jobben med å finne en som blir "riktig". Har du sjekket svenske Entecs utvalg? Her er en lenke dit

 http://www.entec.se/User/ProductsDispatcher.asp?Module=CategoryPage&ICY_Id=18_20060502222246
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2007 at 08:47
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Har du sjekket svenske Entecs utvalg? Her er en lenke dit

 http://www.entec.se/User/ProductsDispatcher.asp?Module=CategoryPage&ICY_Id=18_20060502222246
 
Det var jo en nyttig link til et firma som jeg nesten hadde glemt ut.
 
Det ser ut som denne er den som ligner mest, men den er kanskje litt "breibeint" denne også?, samt at fjærene har en annen plassering.
Men slepestykket ser helt riktig ut.


Edited by jevistad - 24 april 2007 at 08:48
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2007 at 09:28
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Har sjøl en grønn NSB Lima El 13 som fortjener bedre pantografer (og muligfens OBAS-dekaler)
 
Hører du SveinR?; Dekaler til OBAS El 13Thumbs%20Up


Edited by jevistad - 24 april 2007 at 09:29
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 00:15
Jeg har noen dekaler liggende til El 13, men vet ikke om de duger. Her er en prøvemontering:
OBAS%20El%2013%20med%20dekaler

OBAS El 13 med dekaler: Stripe, loknummer og merking. Uten logo.


Edited by Pelle - 26 april 2007 at 00:19
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 00:18
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Det var jo en nyttig link til et firma som jeg nesten hadde glemt ut.
 
Det ser ut som denne er den som ligner mest, men den er kanskje litt "breibeint" denne også?, samt at fjærene har en annen plassering.
Men slepestykket ser helt riktig ut.


Flott! DEN pantografen var temmelig korrekt! bør kunne bli realistisk med noen små modifikasjoner eller om man godtar fjærene som de er. Slepestykket og bredden er det som gjør at den ligner mest på forbildet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 09:58
Ser ut som det blir en stund til man får se OBAS i Stavanger/Ganddal, så det haster jo ikke med modellen heller daTongue
Men jeg bestiller gjerne noen dekaler hvis de er for salg Pelle?
 
Men bilvogner må vi ha Svein, og mange også:
390 meter skulle vel bli 4,5m i H0 det.
 
Edit: Rettet link


Edited by jevistad - 26 april 2007 at 15:23
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 10:55
Må innrømme at bilvognene har jeg ikke jobbet så mye på i det siste, er tømmer som har stått i hode på megGeek.
Men nå begynner ting å løsne der (ENDELIG!), så for å ikke drite på dolokket igjen, så kan tror jeg vi sier at den blir ferdig til jul.
 
Angående dekaler, så synes jeg at Morten P. sine ser veldig bra utThumbs%20Up.. Mangler bare en El13 kåpe daCry
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 13:37
Ikke sørge for mye da
Riktignok skal Cargonet kjøre de ordinære biltogene ut 2008 (etter planen), men OBAS skal kjøre de nødvendige ekstratogene innimellom.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 21:31
Har ikke sett biltogene siden OBAS overtok, men en El13 med bilvogner suste forbi meg på veg fra jobb i dag (Drammen).

Selger dessverre ikke dekaler, men det kan hende at Scandinavian miniatures legger de ut for salg hvis interessen er stor nok. De selger allerede ventilasjonsluker til El 13, og Limas El 13 selges ofte på messer så jeg vil tro det ikke er umulig å skaffe sin egen OBAS El 13.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 21:41
DET ER  EN EL 13 PÅ QXL NÅWink




Edited by Stian - 27 april 2007 at 23:08
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 01:33
Men du det er du som har "designet" dem?  
Da er jo saken litt anderledesWink  Du får noe av meg og jeg får noe av degSleepy..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 13:52
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

OBAS%20El%2013%20med%20dekaler

 
Hvilken grønnfarge har du brukt her?, det såg veldig bra ut!


Edited by jevistad - 28 april 2007 at 13:53
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 15:01
Originally posted by jevistad Hvilken grønnfarge har du brukt her?, det såg veldig bra ut! [/QUOTE jevistad Hvilken grønnfarge har du brukt her?, det såg veldig bra ut! [/QUOTE wrote:

Du har sett denne tråden her vel Dr. Vistad?
Du har sett denne tråden her vel Dr. Vistad?
 
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 18:23

Endelig er nye strømavtagere på plass på 13-maskinen.

Skikkelig fine disse fra Entec, men det var noe plukk å sette sammen.
Har gjort et tappert forsøk på å modde de slik at de ligner enda litt mer.
(Fjærene i center av ramma).
Slepestykkene er helt nydelige, men det skal ikke være for mye lodde-tjafs på tråden før de hekter.


Edited by jevistad - 29 oktober 2008 at 22:10
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 19:52
NYDELIG!!!!
 
Nå mangler du bare noen vogner å ha bakWink
Hvordan har du tenkt å løse vinduene?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 20:09
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Nå mangler du bare noen vogner å ha bakWink
JA!Hug
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hvordan har du tenkt å løse vinduene?
Jeg har liggende noen ekstra fra en nyere utgave som jeg fikk av en snill mann på ÅlgårdSmile
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 20:31
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Nå mangler du bare noen vogner å ha bakWink
JA!Hug
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hvordan har du tenkt å løse vinduene?
 
Ja håper det blir litt fart på Hccrrs"n, den ble egentlig dømt nedenunder og hjem. Men gjennoppstår faktisk i disse dager, fra en 100% ny tegning. Så denne gangen blir det bra vettu.
Sendte deg et bilde av en annen tass også på mail.. Går vel ikke så mange på stavanger området, er vel helst lengre nord?
 
Jeg har liggende noen ekstra fra en nyere utgave som jeg fikk av en snill mann på ÅlgårdSmile
Ja har hørt om han, sies at han bygde en av de første Skd206"ne som ble bra.
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 20:53
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
Ja håper det blir litt fart på Hccrrs"n, den ble egentlig dømt nedenunder og hjem. Men gjennoppstår faktisk i disse dager, fra en 100% ny tegning. Så denne gangen blir det bra vettu.
 
Bra!Clap, godt jeg ikke visste at du tenkte å skrinlegge den.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.