MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt flere vårbilder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt flere vårbilder

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litt flere vårbilder
    Posted: 13 april 2007 at 16:25
Det er mange som bruker fritimer på skolen til å gjøre lesker. Det kan man gjøre om natten mener jeg. Jeg tok med meg kameraet og gikk meg en liten tur













Edited by carlf - 27 april 2007 at 19:16
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2007 at 18:47
Fritimer ja, det er et helvete...
 
Kjempegøy og stå opp tidlig for å ha to timer og deretter sitte å glo i veggen i 3 - 4 for å så ha 2 timer til på slutten av dagen... Også får man etterpå høre at man kunne jo brukt fritimene til å jobbe... JA supert for alle lesesaler og PC rom er det jo så stille på??? Det er vel mest på papiret det gjelder...
 
Bra noen får brukt tiden på noe fornuftig, Carl-FThumbs%20Up Dårlig med tog i DrøbakWink 
 
 


Edited by Andreas - 13 april 2007 at 18:52
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2007 at 19:24
Hei!
 
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Dårlig med tog i DrøbakWink 
 
Ja, dessverre er det det. -Men dersom det hadde blitt noe av den "planlagte" (men aldr byggde) Nesodd-Banen, ville det gått ett en sidebane, fra sidebanen, til Drøbak hvor det etter planen skulle være jernbaneferge til Hurumlandet.
 
Banen ble dessverre aldri bygd, men kunne blitt en fin modell.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2007 at 20:52
Såpass... Det har jeg aldri hørt om førErmm 
 
Hadde vært morsomt å sett hvordan man hadde tenkt å få jernbanen ned til fergekaia... hadde nok krevet et stort stykke ingenørkunstWink Drøbak står tross alt for drøy bakke og det er i ordets rette betydning... 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2007 at 21:09
Man kunne jo lagt tunnel fra Oslo under fjorden som hadde kommet opp ved "Tangen for så og gå nedover Nesodden og langs fjorden mot Drøbak....


Vi kan jo og diskutere Stortingsvedtaket om å bygge banen Røros - Sverige, Härjedalen når "rikets økonomi tillot det". Hvor stort er oljefondet sa du?


Jeg har faktisk klart å bruke fritimer til noe fornuftig, de siste ukene har blitt brukt på prosjekttapping. Så nå var tiden inne for å være jernbaneloony! Og været var jo på min side, det vannet er jo nesten blikkstille...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2007 at 23:43
Originally posted by carlf carlf wrote:



Vi kan jo og diskutere Stortingsvedtaket om å bygge banen Røros - Sverige, Härjedalen når "rikets økonomi tillot det". Hvor stort er oljefondet sa du? 
 
Oljefondet var på cirka 1500 milliarder i juli 2006, men å dekke alle behov i budsjettet det klarer vi ikke... "det er ikke nok penger"DeadOuchAngryConfused Så elendig med veier og jernbane som det er i dette landet kunne vi sikkert brukt litt der...
 
Vegvesent sa vel noe om at de kunne bygge ut veiene i Norge til fullgod standar bare de fikk 280 milliarder til å gjøre det, det sier vel egentlig alt om veistandaren i Norge...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2007 at 23:48

La meg se...1500 milliarder minus 280 milliarder....da skulle detvære 1220 milliarder igjen på oljefondet....OG jeg er ganske sikker på at det tar faen ikke lang tid for oljefondet å vokse seg tilbake til 1500 milliarder igjenWink

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2007 at 00:07
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

La meg se...1500 milliarder minus 280 milliarder....da skulle detvære 1220 milliarder igjen på oljefondet....OG jeg er ganske sikker på at det tar faen ikke lang tid for oljefondet å vokse seg tilbake til 1500 milliarder igjenWink

 
Siterer Knut Enger, lastebileier fra Enebakk: "Oljemilliardene skal vi spare til vi ligger under torva alle sammen"


Edited by Andreas - 14 april 2007 at 00:07
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2007 at 12:56
Hei!
 
Angående "Nesoddbanen" har jeg sjekket notatene mine litt nærmere.
Først og fremst, informasjon om denne banen fant jeg i en lokalhistorisk bok om Nesodden.
 
Banens rette navn var Nesodden-Drøbak-Røykenbanen. Den var planlagt som normalspor med følgende linjeføringer:
  • Ås skulle bli forgeningsstasjon med linje Høiskolen-Berg-Oppego (?)-til ett punkt like nord for Drøbak sentrum.
  • Fra samme punkt nord for Drøbak sentrum skulle en linje gå Halangen-Gulbjørnrud-Haakholt (?)-Rør/Løs-Berge-Nesodtangen.
  • Fra samme jernbaneknutepunkt like nord for Drøbak sentrum skulle det gå jernbaneferge over til Hurumlandet.
  • På vestsiden av fjorden skulle en linje gå fra fergeleiet-Sætre-Follestad-Bry (?)-med tilsluttinig på Drammensbanen mellom Røyken og Heggedal.
  • Fra Sætre skulle det gå en linje Sætre-Mørk-Østrem-Rødby-Dalem-Knatvol-Hurumfabrikker.

Glem Oljefondet. Når denne banen ble prospektert 1920-31, var budsjettet for linjeføringen Nesoddtangen-Drøbak satt til 11-12 milioner. Jernbaneplanene ble endelig skrinlagt i 1931.

Den ble dessverre aldri bygget, men kunne blitt  en fin bane som modell vil jeg tro.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2007 at 14:03
Det der høres ut som noe som hadde forsvunnet under sidebanemassakeren uansett
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.