MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Pelles Weblogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Pelles Weblogg

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2008 at 17:41
Nå har jeg endelig fått koblet på strømmen på anlegget! Jeg hadde kun loket fra startsettet med digital dekoder, men fant ut at et av mine El 16-lok også hadde dette. Til slutt kjøpte jeg en ESD lokpilot som gitt rett inn i en av nohabene. Enkel å montere!

Et barn er født - på nytt!





Nå er det på tide å bestille time av Modelljernbaneverket for pukking av sviller...


Edited by Pelle - 02 januar 2008 at 18:13
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 19:37
Siden sist har jeg malt skinnene med rustfarge. Litt usikker på hvilken type motorer jeg skal velge til sporvekslene. Siden platen er liten og montert i en høyde som gjør at en ser mye av det som er under, vil jeg helst bruke reléer fra Peko, men Tortoise-motorer ville gjort det mer realistisk.... Valgets kval..



Edited by Pelle - 10 november 2008 at 23:34
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 19:40

Ikke bare mer realistisk, men mer driftssikkert også.

(OBS. bildet vises ikke)
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 23:37
Nå håper jeg bildet vises... Har penselmalt skinner og sviller, men vet at resultatet blir mye bedre med spray hvis en klarer å maskere skinner etc.Svillene er malt med svært utvannet akrylmaling. Ikke så godt å se på bildet, men jeg synes resultatet ser realistisk ut her jeg sitter.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2009 at 12:44

Ser ut til å bli veldig flott dette! Håper det kommer noen oppdateringer snart, lenge siden sist Unhappy

Christian L.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2009 at 23:21
Lenge siden sist, ja. Har vel puslet med litt av hvert, blant annet denne...






Ikke min dessverre. Har bare laget dekaler.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2009 at 07:40
Nice nice. Digger BM69 settet du har... Flotters. Hvor har du fått dette fra (Pris?)
Så du nevnte Svelvik tidligere i tråden... Jernbanen daffa gjennom Sande den? Nærmeste Svelvik hadde av en jernbane må vel være der de sjøsatte båtene?
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2009 at 16:58
69D-settet kan kjøpes hos Amundsen Hobby i Oslo.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 02:31
Heey, den "blå bilen" vi tok til byen når jeg var liten og skulle drikke meg full jo

Bor du på nordstrand eller?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2009 at 19:25
Nei, jeg bor på landet, men er født og har bodd i Oslo i noen år. Har nok blitt noen turer på fest med den trikken her også ja... Husker godt disse trikkene kom. Annet halvdel av serie 1 (Nr. 111-125) ble bygget på Strømmen, og jeg fulgte nøye med den gang med mange besøk.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 16:52
Jörgen Edgar har laget noen kåper av BM+BFS 68B for meg:

Det finnes ikke mye som ligner til understell, så jeg endte opp med å kjøpe dette LIMA-settet på Ebay. Faulhaber har motor til dette settet.



Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2010 at 17:28

I går gikk motor- og styrevogn på prøvetur på DMJKs anlegg i Drammen. Takk til Bjørn Runar for hjelp til digitalisering! Rakk ikke å montere dekalene, og varmhvite lysdioder er på vei i posten.

 
Så ikke før jeg kom hjem at det var dugg på linsa, men det blir flere prøveturer hvor dekaler og lys er montert. Håper på bedre fotovær da.


Edited by Pelle - 09 juli 2010 at 17:38
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2010 at 10:07
Hei!

Flotte saker! Er det modell av ofotbanens motorvognsett? 
Er det forresten modell av Tretten st.? 
Christian L.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2010 at 10:58
Det er en modell av Tretten stasjon som en av medlemmene i DrammenModelljernbane Klubb har laget. Som er blitt overført til Rognmo stasjon som er på anlegget vårt. Motorvognsettet kan jeg ikke hjelpe deg med
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2010 at 11:47
Ja, det er et Ofotbanesett av type 68B. Jeg fikk lysdiodene i dag og gleder meg til å teste ut disse. Har bestilt mange ulike typer og legger ut noen anbefalinger når jeg har dette klart.


Edited by Pelle - 10 juli 2010 at 12:02
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2010 at 12:16
Flott stasjon og flott togsett Thumbs Up
Christian L.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2011 at 23:49
I helgen har jeg tatt frem malesprøyta igjen og laget litt moderne nostalgi.. Noen av dekalene må lages på nytt da målene ikke stemte helt..

Di 3.629 var det eneste loket som hadde den gamle logoen..

Nr. 2125 ser ikke ut til å komme ut i modell, så da må en lage sin egen.. Faulhaberen er montert, og varmhvite dioder er mottatt i posten.

Passende vogner må en ha på kroken! Her er en BF1-vogn. I tillegg hadde Ofotbanen både A2, B3, CB2 og WLA sovevogn. mener å ha sett flere vogner malt i grønn design også, men finner ingen dokumentasjon på hvilke vogner dette var.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2013 at 12:51
Lenge siden jeg la ut noe her, men har endelig fått realisert prosjektet med type 92 og type 70 som er i salg via Scandinavian Miniatures.


Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2013 at 23:54
Pusler også med å få laget dekaler til Linx X2000. Har tegnet dette helt fra bunnen av, basert på bilder og fargekart. Har lakkert om et sett fra Heljan, som er digitalisert med lyd og lys.

En av utfordringene er at Heljans sett ble levert med 4 vogner hvorav en var bistrovogn som Linx ikke hadde. Jeg har derfor måttet skaffe til veie 2 ekstra vanlige vogner for at togsettet skal bli identisk.

Det er ennå mange feil på dekalene, men det skal bli artig å få det på skinnene når det er ferdig.


Edited by Pelle - 04 august 2013 at 23:58
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2014 at 01:18
I kveld har jeg nesten loddet sammen et 92-sett! Da jeg måtte gi meg gjensto kun lykter og håndtak i frontene. Fikk tak i et par B7-vogner til 300,- stk på messen på Hamar og skal bruke disse som understell og innredning. Det er lekende lett å lodde sammen dette når vognkassene er ferdig bøyde! Siden jeg fra før av har laget et BDFS 92-sett med postavdeling, ble det et med BFS 92 denne gang.

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2014 at 16:57
Dette så jo veldig bra ut.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2014 at 21:20
Jeg brukte kun dette for å lodde sammen delene:
  • Fil
  • Maskeringstape
  • Saks og tang
  • Pensel
  • Loddefett
  • Loddetinn
  • Loddebolt



Edited by Pelle - 30 november 2014 at 21:21
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2014 at 21:31
Etter 7 lag med maling etter diverse beskrivelser på forumet har jeg kommet frem til denne varianten på Rocos Teakvogner. Må jo si det gjør seg med denne behandlingen sammenlignet med originalfargen!

Har nå malt 3 vognkasser samtidig. Alle grunnet med basis i Humbrol 69 gul.
Neste serie skal jeg variere med en litt mørkere farge.





Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2014 at 08:15
Hei, denne 7 lags behandlingen av Roco vognene, kan du kort beskrive den og angi fargene som blir brukt? Jeg har tre stykker i plast og en i messing som skal få denne behandlingen. Flott arbeid. Takker.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2014 at 22:19
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2014 at 13:52
Et prosjekt jeg har jobbet lenge med begynner å ta form.. Vognkassene er ferdige, men det er dessverre ennå mye igjen i frontene.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2014 at 01:08
Har laget et lydprosjekt for BM 69 som jeg tester ut. Er ikke helt ferdig ennå, men tror dette er temmelig identisk. Kommentarer på hva som ikke er korrekt mottas med takk! Ønsker også "dørene lukkes" fra høyttaleren og de klassiske lydene fra de gamle dørene som kun finnes på 69a og 69b nå.

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 20:04
Har nå kommet litt lenger på "Sørlandstrikken". I tillegg til at fronten er fikset, er også understell og drivverk justert.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2015 at 23:19
En liten oppfølger til prosjektet med type 72. Settet er solgt og vil være å se på et anlegg i Sandnes.
Bildene er fra en prøvekjøring med lyd på DMJKs anlegg før det ble sendt ned til sørlandet.




Edited by Pelle - 25 desember 2015 at 23:58
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2015 at 23:06
Limte sammen noen isoporbiter for å lage en eske til settet da det skulle sendes sørover til Vitenfabrikken Opplevelsessenter på Jærmuseet i Sandnes i sommer. Som dere ser er det en del lengre enn det opprinnelige utgangspunktet.


Edited by Pelle - 25 desember 2015 at 23:08
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.