MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - nsb skd type 61
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

nsb skd type 61

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: nsb skd type 61
    Posted: 25 mars 2007 at 00:22
noen som vet hvor det er mulig å skaffe nsb"s skiftetraktor skd type 61???
 
mvh
 
kokken
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:25
Bergen modelljernbane har den: http://www.bergen-modelljernbane.no/nsb_skd_61.htm 
 
Eller så er det bare å lakkere om en Marklin versjon....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 01:31
Mr. Holst lager den på bestilling hvis du spør pent,,,,,,,,,
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 11:25
Hvem er Mr. Holst, og hvor kan jeg få tak i han?????
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 11:56
mr.Holst er Bergenmodelljernbane....Gå inn på hjemmesiden hans,så finner du både mail  og tlf....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 22:55

Det finnes dekaler fra RMS (Romerike Modell Sevice), og jeg mener at de også produserer etsede sider til førerhytta.

I følge dette bildet , så var det satt inn ei dør på type 61:
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
gabriel View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gabriel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2007 at 11:40
Hei.

Jeg kjøpte en Køf II fra Märklin (36801)(Amundsen Hobby), men om du bruker likestrøm har vi Brawa 0484 DB Köf II (Electradeshop.com).
Denne lakkerte jeg med lakken TS33 Dull red fra Tamiya (Amundsen Hobby).  Dette er en spraylakk, men jeg påførte lakken med pensel.  På de svarte feltene brukte jeg "Matt Svart" fra Humbrol.
Dekaler for skd 61 fra RMS kjøpe jeg fra Amundsen.
Til slutt påførte jeg "kåpa" på lokomotivet en matt klar lakk (lokal fargehandler).
Resultatet er et pent lite skiftelokomotiv.  Det oppfyller kanskje ikke alle kravene til "nagletellerne", men jeg koset meg med oppgaven og fikk en flott lite lokomotiv.

Mvh SmileGabriel
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2007 at 12:55
Hei!
 
I og med at du nevner Märklin, kan man jo også nevne "søster-selskapet" Trix som også har en Köff II med dører for likestrømsdrift. Jeg er noe usikker på dette, men vil anta at Trix-modellen kanskje er noe billigere enn den fra Brawa.


Edited by Roger - 29 mars 2007 at 12:55
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2017 at 19:33
Lager noen disse Køf fortsatt. Har lyst på en.
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 08:11
Om du ikke finner den i Norge vil et Köf II søk på ebay.de vil gi deg mange treff og utgaver. Jeg kjøpte en av mine Brawa Köf II via ebay.de 

Edited by SveinF - 26 oktober 2017 at 08:12
Back to Top
bjornp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjornp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 10:01
Märklin og Trix har kommet med et nytt opplag i år:



Edited by bjornp - 26 oktober 2017 at 13:59
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 21:57
Den Köf'n er skikkelig artig Smile
Lyd, fjernstyrte avkoplere og går som en drøm Thumbs Up

Så akkurat maken i 1:1 på museumsbanen i Frankfurt for mange år siden, bare nummeret var forskjellig Wink


Edited by b e pedersen - 26 oktober 2017 at 21:58
Bjørn Egil
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 23:41
Køf-er lages fortsatt som du ser av linker gitt av andre. Disse er imidlertid tyske slik de gikk påslutten. Disse "Kleinlokomotive" ble raskt bygget om på norsk jord. De hadde åpen hytte dvs uten dører og var nok en kald arbeidsplass vinterstid.

For noen gjorde jeg en tegning av den norske utgaven basert på det eneste tilgjengelige fotoet og tyske tegninger. Tegningen ble gjort for scratchbygging av en modell i messing. Tegningen kan sikkert brukes til å fornorske en industrimodell.
Om du trenger en skalariktig tegning så foreligger den i dxf format. Ta kontakt på forumets meldingssystem.





Edited by TeVe - 26 oktober 2017 at 23:44
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.