MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tømmer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tømmer

 Post Reply Post Reply
Author
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tømmer
    Posted: 19 april 2007 at 13:30
Originally posted by kokken kokken wrote:

Hva slags maling er det du bruker og hvilke blander du evt sammen??

I tillegg til beisen som grunnfarge har jeg brukt en mørk sjokoladefarget akrylmaling, gjerne iblandet litt grått. Vær forsiktig med mengden, stryk forsiktig på med nesten tørr pensel. Og ikke på alle stokkene.
Originally posted by kokken kokken wrote:


Når du snakker om rasping, kan jeg da bruke stålbørste eller en hobbysag og dra fram og tilbake. Til pinnen blir grov og rufsete????
Disse rundpinnene som du har brukt, er det runde blomsterpinner?
 

Grov og rufsete pinne er kjempebra. Men rasp (fil med ekstra grove tenner) eller pussemaskin med det groveste papiret er nok det som duger.

Rundpinner er trespiler av furu eller bøk, ca 1 meter lange.  De er malt blå, rød, gul osv i enden etter hvilken tykkelse de er. Greie å bearbeide, men rakettpinner er altså det letteste. Selv om de er firkantet.
Ikke bruk blomsterpinner/grillpinner. De er knallharde i veden.

Her et bilde av pinner og rasp.
En god trerasp et uvurderlig redskap når man bygger mj-anlegg. Lurt å ha både en flat og en buet eller helt rund.





Edited by Oar"n - 19 april 2007 at 13:32
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2007 at 00:40
Hva slags maling er det du bruker og hvilke blander du evt sammen?? Når du snakker om rasping, kan jeg da bruke stålbørste eller en hobbysag og dra fram og tilbake. Til pinnen blir grov og rufsete????
 
Disse rundpinnene som du har brukt, er det runde blomsterpinner?
 
mvh
 
kokken
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2007 at 16:29
Det er noen år siden prosjektet med bygging av tømmerlast og jeg er i grunnen bedre til å bygge enn å beskrive byggingen, men her kommer et forsøk.

Rundpinner størrelse 4-6 mm kan godt brukes. Kjøpes i hobbybutikker, f.eks Panduro eller Hobbyland. 
Siden jeg ville ha 40-50 slike lass så lagde jeg tømmerlassene hule for å spare inn litt materialer. Kappet da pinnene i en menge korte biter til hver ende. Stokkene på sidene og toppen spisset jeg med en rasp. Da ser det på en måte mer ut som løse stokker. Siden rundpinner er ganske harde i veden fant jeg ut at rakettpinner er glimrende til å raspe. Med en båndsliper slipper du å tenke på det.
Rakettpinner kan kjøpes en masse steder. Men kun i romjula, og de de tykkeste koster fort opp mot 200 kroner. Og etter bruk er de neimen ikke lette å finne igjen......

Her er det du trenger, en fintannet hobbysag er også fint å ha.


Farge:
Furutømmer har gjerne en gylden bruntone høyt oppe på treet og beis er fint til dette. Jeg kjøpte beispulver i nærmeste fargehandel. En teskje rørt ut i kaldt vann holder lenge.
Noen stokker bør få en grøbrun farge. Ja, gjerne alle dersom det er grantømmer. Men kombinasjonen er finest synes jeg, som stort sett alle naturting man prøver å gjenskape.
Før sammenliming bør stokkene få en runde med risping med kniv slik at de avkuttede greinfestene kommer fram.

Tømmer i dag blir gjerne kuttet i standardlengde 5,5m , dvs 63mm i H0.
Men jeg synes det er finest med ulik lengde. Og helst ikke mer enn 5cm, da passer lasten i mange forskjellige vogner slik vi bruker det på fremotreffene.

Lykke til!


Edited by Oar"n - 12 april 2007 at 17:10
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 23:03
noen gode ideer til å få tømmeret til å se bra og ekte ut????
 
mvh
 
kokken
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 22:55

Grilpinner har jeg benyttet, med nogenlinde hell!

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 22:10
hva med blomsterpinner, går det ann eller blir det for stort???
 
mvh
 
kokken
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 14:46
en annen aktuell tresort kan være pil
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 13:46
Slike rakett pinner kan kjøpes på hobbyfrorretninger som selger modellfly osv eller???
 
mvh
 
kokken
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 12:56
Originally posted by kokken kokken wrote:

hei, noen som har noen gode forsl*g til hva jeg kan bruke som tømmer på vogner????
 
Roar Børte lager noen fine tømmerlaster som han har med på FREMO-treff.
Stokkene lages av rakett-pinner som kappes og spisses litt på en båndsliper og males i passende farger.
Det er jo bedre at Roar forklarer dette selv, men her er noen bilder i allefall:
Trementsrud tømmerterminal
 
Og her i tog:
 
 
Jeg har prøvd å overtale Roar til å skrive litt om det, så vi får se.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:32
Originally posted by kokken kokken wrote:

Takk.... hehe jeg har lest den men finner ikke den planten som er nevnt der....
 
 
mvh
 
kokken
 
Hehe ok, har ikke lest den selv engang jegEmbarrassed Får om noen uker noen byggesett av tømmervogner i posten... Har ikke tenkt på det de skal lastes med....
 
Du kunne vel egentlig bare brukt vanlige bjerkepiner... Spikka disse til en passe tykkelse og malt dem med brun farge med litt bøss i for å se ut som bark... Tenk litt på om det er furu eller gran med tanke på fargen.


Edited by Andreas - 25 mars 2007 at 00:33
Hilsen Andreas.   
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:25
Takk.... hehe jeg har lest den men finner ikke den planten som er nevnt der....
 
 
mvh
 
kokken
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:20
Hilsen Andreas.   
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:59
hei, noen som har noen gode forsl*g til hva jeg kan bruke som tømmer på vogner????
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.