MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg-Morten Hagen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg-Morten Hagen

 Post Reply Post Reply Page  <1 1920212223 24>
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 22:53
Da bryter jeg med inlegg nr. 600 og spør hva du normalt tar for total renoverering av lok :)
Nedpussing, Lakking, nummerering og så smussing og sjekk av strømopptak :)
ER20 PIKO Digitalt DCC er loket.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 23:01
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Da bryter jeg med inlegg nr. 600 og spør hva du normalt tar for total renoverering av lok :)
Nedpussing, Lakking, nummerering og så smussing og sjekk av strømopptak :)
ER20 PIKO Digitalt DCC er loket.
  da sier jeg.....trenger mere kjøtt på beinet,for å fortelle det... send meg en PM du, og forklar mere....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 22:36
Hvordan lager du esker?  Jeg skulle fått lagd en eske til en av gammeltyskerene samt noen vogner så lurte på hvordan du greier det.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 23:39
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hvordan lager du esker?  Jeg skulle fått lagd en eske til en av gammeltyskerene samt noen vogner så lurte på hvordan du greier det.
 
er ikke så lett å forklare med ord, men jeg har nesten 20 år i grafisk bransje i bagasjen og har lært hvordan man lager en eske.dessuten har jeg verktøyet som trengs tilgjengelig på jobbWink   Det er egentlig ikke så vanskelig...skal se om jeg kan få laget en "hvordan det gjøres" her i bloggen....et godt innspill, Stian...Thumbs%20Up
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 20:55

Motorvogna til Formann Jacobsen ble også ferdig i dag...nå skal den få 24 timer med tørk,før den er klar for postgangWink

 
 
...nå fant jeg ut av lysene,Morten.....nå virker de i begge ender som de skal...Wink 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 21:00

Nydelig den der, Morten!

Ble bedre enn minClap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2009 at 21:34
En pakke ble hentet på Solli postkontor i dag.  Prøvekjøring har gitt store gleder og kunstneren har gjort en strålende jobb.
 
 
(mobilkamera kvalitet)
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2009 at 23:45

På bygge fronten skjer det lite om dagen,siden det bare er Fremo moduler noen uker fremover......men,da jeg var i Tyskland for en stund siden dro jeg med meg en haug med billige H0 biler fra Wunderland......biler i massevis,tenkte jeg Wink....Det var langt ifra nok,må nok svi av mere kroner skal jeg fylle opp resten av bilvognene. Bilene holdt til to-og-en-kvart vogn..og jeg slapp billig unna på den første.....

 
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2009 at 09:05

Hehe biler kan man aldri få nok av.  

Men det er en ting som slår meg. Her var det ganske mange eksklusive biler på en norsk vogn, ikke ofte man ser 2 MB S-klasse, Q7, A5, Touareg på samme vogn. Én av dem synes jeg er nok. En annen ting er de 3 cabrioletene. Burte ikke dem ha taket oppe når de blir transportert??? Ser også for meg litt beskyttelses film på skjermer, tak, beskytelses hjulkapsler osv.

Sånn som disse bildene på denne vogna:
http://www.jernbane.net/uploadh/IMG_1543.jpg

(Måtte bare si det til en som prøver å etterstrebe forbildet i en sånn grad!) Clap



Edited by Claes Lislerud - 12 september 2009 at 09:14
Modellhilsen

Claes
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2009 at 10:48
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hehe biler kan man aldri få nok av.  

Men det er en ting som slår meg. Her var det ganske mange eksklusive biler på en norsk vogn, ikke ofte man ser 2 MB S-klasse, Q7, A5, Touareg på samme vogn. Én av dem synes jeg er nok. En annen ting er de 3 cabrioletene. Burte ikke dem ha taket oppe når de blir transportert??? Ser også for meg litt beskyttelses film på skjermer, tak, beskytelses hjulkapsler osv.

Sånn som disse bildene på denne vogna:
http://www.jernbane.net/uploadh/IMG_1543.jpg

(Måtte bare si det til en som prøver å etterstrebe forbildet i en sånn grad!) Clap

 
det er mulig disse bilene ikke er like vanlig oppe i Skippagurra hos deg. Men her nede i syden er det plenty av dem Wink.......også er det bare sol her,så cab"ene står trygtLOL.......men,jeg har vurdert å sprøyte de med matt klarlakk for å illudere beskyttelses voks....skal teste det ut på en bil først for å se hvordan det blir....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2009 at 16:17
LOL
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 10:58

Får jeg spørre om hvordan du festet bilene på bilvognene dine, Morten?

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 21:40
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Får jeg spørre om hvordan du festet bilene på bilvognene dine, Morten?

Jeg har limt bakhjulene fast med en liten dråpe kontaktlim....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2009 at 17:36
Takker så mangt for svar! Så må man prøve seg litt fram nå også da, er litt småredd for å etterlate synlige skader på bilvognene serru. =)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2009 at 18:44
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Takker så mangt for svar! Så må man prøve seg litt fram nå også da, er litt småredd for å etterlate synlige skader på bilvognene serru. =)
  har brukt et kontaktlim som blir litt gummi aktig når det tørker,det er relativt lett å fjerne..i allefall på mine hjemmelagede bilvogner.... 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2009 at 22:36

..frem fra glemselen : Alvalia hadde mye kjekt,så en og annen godsvogn vil både få smuss og last i nær fremtid......en stk. To vogn ble plutselig ferdig og klar for bruk.....Wink

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2009 at 22:56
flott som vanelig mortenThumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2009 at 00:52

Etter å ha solgt Märklin anlegget mitt som har blitt lagret på ett av soverommene mine...fikk jeg endelig mulighet til å lage meg et skikkelig verksted igjen.....tipper at jeg har sortert og fylt opp alle hyller innen helga er over.....skal bli godt å ha alt på samme plass og ikke fly huset rundt etter ting jeg ikke husker hvor jeg har lagtWink

 


Edited by morten.h - 16 oktober 2009 at 01:05
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 23:41

fin arbids plass du har ryddet fram fra dypet. så til saken, jeg hvet at du har en ganske dyr airbrush, men er det settet som clasohlson selger got nok eller er det sløsing med penger, hva slags kompressor bruker du?????????????????????????????????????????????????????

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 01:17
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

fin arbids plass du har ryddet fram fra dypet. så til saken, jeg hvet at du har en ganske dyr airbrush, men er det settet som clasohlson selger got nok eller er det sløsing med penger, hva slags kompressor bruker du?????????????????????????????????????????????????????

  både den og tilsvarende sett hos biltema,er et bra sted å starte for nybegynere....jeg har en lydløs kompressor som er kjøpt hos Viggo Amundsen...men du kan godt starte med noe som er mye billigere her også...det eneste du skal passe på,er at det er vannfilter på den. Hvis du er veldig fingernem,kan du lage en lydløs kompressor med en liten tom propantank og en brukt kjøleskapsmotor....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 16:50
Hadde du en link til de sprøytene som man kan bruke på Clas Ohlson eller Biltema?
Det hadde vært veldig flott å ha.
Eirik
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 17:11
hei takker for svar da bir det kjøpt inn en airbrush på jula i trondheim
(den butikken har ikke dereLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL)
en annen ting, hvor kjøper du silikon og resin til støping, er det vanskelig eller bør det overlates til proffene(degStarStarStar) kan jeg gjøre det med litt veiledning (er 14 aå så kansje et passende naturfag prosjektStarStarLOLLOLWinkWinkWink)
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 18:06
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 18:45
Takk for svar.
Eirik
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 23:38
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

en annen ting, hvor kjøper du silikon og resin til støping, er det vanskelig eller bør det overlates til proffene(degStarStarStar) kan jeg gjøre det med litt veiledning (er 14 aå så kansje et passende naturfag prosjektStarStarLOLLOLWinkWinkWink)
  du bestiller fra Wilhelm Willumsen, hvis du sier til damen i andre enden av telefonen at du skal bruke det til MJ,vet hun hva du skal ha......ellers er det bare å lese i denne bloggen,så får du svar og veiledning på det meste ( selv om du må lete litt blandt alle sidene Wink).

Edited by morten.h - 18 oktober 2009 at 23:49
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2009 at 23:22
Da er jeg så og si nesten ferdig med innflytting på hobby verkstedet,dvs...jeg får ikke plass til så veldig mye mere... Wink
 
 
....har etter innflyttingen bedrevet litt smussing av vogner samt montering av vognlast. Kjøpte selvfølgelig for lite av Alvalia"s vognlaster på messa i Larvik, går nå og venter på pakke i posten så jeg kan fylle opp noen vogner til....har omlitterert den ene To vogna før smussing. Kommer til å holde meg til vognlaster som kan brukes i forbindelse med FREMO prosjektet mitt.....så  disse vognene med stål kan enten være til Alfred A mek. verk eller Rudolf A. mek verk..
 
 
...har smusset en Os vogn også,det kommer til å bli flere av denne...fremtidig kabel tog fra kanalkaia Wink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2009 at 13:53
Du Morten.....
Er det du som har "Photoshoppa" den røykpakken eller??Censored
GENIALT!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2009 at 14:59
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Du Morten.....
Er det du som har "Photoshoppa" den røykpakken eller??Censored
GENIALT!
hehe...du så det ,ja LOL.......det er ikke photoshoppa, det er klistremerker. Lagde for mange år siden et opplag med alternative advarsler....fant en god bunke av disse nå da jeg ryddet på plass MJ verkstedet og kunne ikke dy megWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2009 at 15:10
Vel, Når du, JE og enkelte andre legger ut bilder så MÅ man studere alle bildene! Og det inklurdere alle detaljer.
Fikk ei datter på fredag så her prøver eg å lure inn litt MJ mellom bleiskift på henne og storesøster på 14mnd. Og ikke minst mellom de små blundene de har.
Skal ha litt klart til messa på Voll...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2009 at 17:05
Gratulerer, Rex Rodney - eh... Ørjan!
 
Storesøster på 14mnd...   er det så lenge siden forrige Kristiansandstreff ja, hmm.
Jeg skjønner at vi må legge treffene til våren for å komme i takt med forøkelsene i Utne-familien.Wink
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1920212223 24>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.