MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg-Morten Hagen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg-Morten Hagen

 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 24>
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 00:35
he.he.....du vet.....rosa med grønne elefanter,hadde blitt kongeLOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 00:38
Tviler ikkeWink 
 
Tror spesielt din superline El 14 og Di 6 hadde kledd den fargen, kan jo prøvelakkere på de, og hvis resultatet blir bra, så skal jeg vurdere å la deg gi RC"en et strøkLOL


Edited by Andreas - 23 desember 2007 at 00:38
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 00:43
du kan jo drømme.....prøver på det jeg har liggende......og da blr det svensker...vettuWink......sett 16 loket ditt idet siste eller?Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 00:50
Dama mi?LOL
 
Nææææ sist jeg snakka med dæææ sa du hu var hos doktornWink Ser ut som jeg får kjappe meg å hente dem før airbrushen tar dem...LOL 
 
Var klar i en gang i løpet av romjula???
 


Edited by Andreas - 23 desember 2007 at 10:38
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 06:04
Det er kanskje enda mer som må gjøres. Virkelig synd du har ødelagt et gammeldesign-lok. Skulle gjerne hatt et slikt...

NB! Sandkassene er også annerledes på første serie El 16. Ferdige kåper med korrekte sandkasser kan kjøpes her: http://www.k49.no/shopcu/index.php?act=viewProd&productId=37

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

El 16 Cargonet so far.....har gjordt ferdig messing detaljene på kåpa til Jon Einar......og så måtte jeg litt i tenke boksen...for etter å ha tittet på litt bilder av "nye" El 16 Cargonet,fant jeg ut at det var mere som måtte gjøres....

 
 
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 12:22
Du morten, jeg har et fæl gammelt tysk Märklin diesellok stående, hvor mye gir du for å gå bananas på den med airbrushen din?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 18:32

Da har jeg fått satt sammen noe.....fant noen bilder i mj-bladetWink

 
 
....men hva tegningen under skal forestille og hvor disse delene skal sitte,skjønner jeg ingenting av... nå tar jeg to dager julefri, kanskje noen der ute vet hva dette er og klarer å forklare det på en lettfattet måte?
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 18:36
Originally posted by carlf carlf wrote:

Du morten, jeg har et fæl gammelt tysk Märklin diesellok stående, hvor mye gir du for å gå bananas på den med airbrushen din?
 
ikke stort myeWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 18:49
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

ikke stort mye


Mulig du får låne den allikevel ved neste korsvei, jeg vil gjerne se et rosa lok med grønne elefanter nemlig!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 19:14
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....men hva tegningen under skal forestille og hvor disse delene skal sitte,skjønner jeg ingenting av... nå tar jeg to dager julefri, kanskje noen der ute vet hva dette er og klarer å forklare det på en lettfattet måte?

 
Ser ut som noe til bremsestellet?
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 19:51
Det er bremsebommene som er avbildet. Med litt velvilje ser du de 4 bremseklossene (med en liten strek oppover på tegningen) . Begynn men å  lodde en tråd mellom bremseklossene på tvers av vogna (denne er stiplet på tegningen), så skal disse bremsebommene påloddes en liten vertikal plate (den som den stiplede linjen ligger i midten av). Så loddes bommene fast i denne tråden igjen. Den dingsebomsen i midten loddes fast i de to bommene.
 
Mulig dette var helt gresk, men det hørtes greit ut oppe i hodet mitt  
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 13:07
Ja jeg har bygget en!  Nesten ferdig.  Du har valgt deg ei vogn som ikke er av de enkleste.  Men den lar seg montere.
 
Per Einar Oreberg
 
(Må se å få avslutta min også nå!)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 16:06
Takker Tore.......trur jeg skjønte greia nå.......synes vel egentlig at det ikke er så vanskelig å lodde sammen vogna,det som er vanskelig er å skjønne byggeveiledningen...........hadde alle delene blitt nummerert og byggeveiledningen inneholdt noen bilder i steden for rare tegninger,kunne hvem som helst loddet sammen vognaWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 20:39

Så hvis jeg har forstått riktig,......så har jeg loddet sammen noen deler som ser slik ut....

 
 
.....disse skal så se ca. slik ut når allt er finjustert?    am I right, anyone? .....eller er det på trynet feilWink
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 21:00
Hei Morten.

Jeg tror du har loddet fast biten til høyre (på øverste bildet) oppned.
Vippearmene (som går videre til bremesesylinderen via trekkstenger) skal ligge rett oppunder vogngulvet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 21:32

.....ok......så det skal se slik ut?

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 22:33
Jepp ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2007 at 21:42

Da har jeg fått satt sammen understellet på vogna,samt at gruskassa er loddet sammen.....det er mye småfikling ,men foreløpig ingenting som har bydd på vanskeligheter....

 
 
er nå i gang med å lodde på platestøtter og vinkelstøtter på utsiden av gruskassa.....
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 18:04

Vel .....etter ett par dager som flytte sjauer for besteforeldre( som bor i Vikersund) ente jeg selvfølgelig en tur på stasjonen med kamera...

 
 
...og der var det jævelig glatt Wink
 
 
På modellen har jeg loddet på alle profiler til kassa, samt tilpasset de til understellet.....
 
 
 
....forresten så sto det bare 4 gamle slitne godsvogner på Vikersund....tipper det er litt mere liv her om sommerenWink
 
 
....gruskassa er loddet fast til understellet,enda flere vinkelstøtter er loddet på fra understell til kasse....samt at jeg har begynt å lodde på litt detaljer som skiltplater og buffere........men, nå skal jeg på fest og får ta siste arbeids økt på byggingen av vogna i morgen kveld........hvis det ikke blir for mange tømmermennWink ...skal jo på oslo tur i morgen også......
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 18:04
Da var doningen pakket i deler og klar for avreiseWink 
 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2007 at 02:44

RC loket blir med andreas..........jeg er lykkelig full og trives med detWink

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 19:46

Etter å ha tilbragt de siste dagene i hobby kjelleren og ryddet ut og på plass alle tinga..... og fått meg et lakkerings verksted,så har grusvogna blitt stående.....Jevistad OBAS El13 in the makingWink

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 22:25
Gleder meg!
Er i startgropa for å få noe å henge etter også nå.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2008 at 18:28
hvor fik du tak i speilene?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2008 at 19:19

Originally posted by Stian Stian wrote:

hvor fik du tak i speilene?
     disse speilene er ekte "craftmanship" og bygg herren er Jon Einar....en trollmann med loddeboltenWink

 
 
hva han har laget de av og hvordan, får dr.Jevistad svar på selv....Wink......(i mens pusser jeg videre på`n) 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2008 at 19:43
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2008 at 11:13
Hei MortenSmile
 
Din postkasse er fyldt til randen - jeg kan ikke komme i kontakt med dig.!!
 
Mange hilsner
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2008 at 16:41

postkassen er tømtWink

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2008 at 19:15

Da er jeg i gang med lakkeringen Jon Einar.......taket har fått farge,riktig nok vanskelig å se her siden primeren er grå.......men det ser veldig riktig ut når grønn fargen kommer påWink fargen jeg har brukt er hjemme-blandet og består av 50/50 humbrol 34 (hvit) og humbrol 23 (lys grå)

 
 
......taket har tørket,blitt maskert........gjett hva jeg skal nå?Wink.....(svar kommer senere i kveld)
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2008 at 20:48
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
......taket har tørket,blitt maskert........gjett hva jeg skal nå?Wink.....(svar kommer senere i kveld)
 
 
 
Rosa med grønne elefanter?Approve
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 24>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.