Weblogg-Morten Hagen |
Post Reply | Page 123 24> |
Author | ||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 september 2011 at 15:51 |
|
Man kan også melde seg inn i foreningen for å forsøke å påvirke. Da har man i det minste talerett og stemmerett ved årsmøter. |
||
Svein S
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Der jeg sitter har jeg oppfattet det som klaging. Det gleder meg stort om jeg har misforstått deg
Men om motstand eller aversjon mot TB-kobbel er ditt eneste argument for ikke å melde deg inn da synes jeg du burde bli medlem med en gang Det sies så kjekt innad i FREMO ar "Standard er det som bygges". Vi er flere som har innsett at TB-kobbel ikke egner seg til moderne, lange vogner. Der er det i øyeblikket Fleischmanns bøylekobbel som er det beste alternativet. Det er jo som nevnt annet sted også det foretrukne rundt omkring i Europa. Så meld deg in og bli med i det glade gjeng som har trafikkspill som hovedinteresse med det kobbel som fungerer best. . . . . |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Egentlig har dette ikke noe med Mortens Rps-vogner å gjøre.
Skal man melde seg inn i en forening må man se om det er sammenfallende interesser om det skal friste?
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne koblingen har blitt foreslått i både Norge og Tyskland, men det er nok langt frem til at den er standard.
En gruppe FREMO'ister i Norge har prøvebygd koblingene og -montert de på et antall vogner. Forsøkene viser at denne koblingen er et godt utgangspunkt, men dessverre ikke helt feilfri og uproblematisk (spesielt ved lange vogner eller vogner med stort overheng på endene).
Noen av fordelene er at den ser bra ut og skal kunne koble med vanlige bøylekobler.
Av ulemper krever den stor presisjon ved montering (spesielt på høyden, som kan innbefatte hjulbytte eller annen justering av høyden på materiellet) og det bør monteres fjærende buffere (som jeg mener er en forbedring, men som setter listen enda litt høyere for de som vil bidra med materiel).
Jeg håper dette koblet blir utviklet mer, og kanskje dette kan være løsningen på hele kobblings problematikken. F.eks hvis Roco innfører dem på alt materiell............
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ble ikke denne fåreslått som standard for en stund siden? http://www.mhellm.de/Joomla/index.php?option=com_content&view=category&id=34&Itemid=60
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er det så Kjell at skal man ha noen forhåpninger om å endre ting i en hvilken som helst forening er første steg å melde seg inn. Å sitte på utsiden og klage hjelper ikke i det hele tatt.
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vel... NEM-lommene som disse koblingene passer til er jo ikke fra 50-tallet men den standarden som disse koblingshodene til Märklin-koblingen er laget etter, er det.
Fleischmann sine utbyttekoblinger til Märklin-system er av de bedre som sådan men det hefter samme grunnleggende problem med disse også. For at koblingsbøylen skal komme over toppen på koblingshaken, må den gjøres noe slakk. Da hjelper ikke valg av fabrikat.
For de Lps-vognene som Morten har laget, er problemet løst ved å gå for en "stiv" kortkobbel - uansett fabrikat på dette.
Ellers forstår jeg ikke logikken med valg hos FREMO Norge? (som er en av årsakene til at jeg ikke vil være medlem). Man kan altså velge som "lokal Norsk" FREMO-standard en lite utbredt standard TB-kobling som hver mann må lage selv - men ikke en fabrikkfremstillt kortkobling med NEM-lomme som burde være universellt anvendbar på alt materiell? - Så kan heller de som en skjelden gang skal til utlandet bytte til det som passer der for samkjøring?
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skal man få innført kortkoblinger som standard så må nok det skje som en standardendring fra tyskland først og jeg vil tro at med de mange tusen vognene som er i omløp på slike store treff så tar det en stund før tyskerene er villige til en slik endring... Her hjemme er det vel egentlig ille nok med skillet mellom trådkobbel og bøylekobbel.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Disse vogner får mye bedre egenskaper med en stiv kortkobling! Da skal det utrolig stor kraft til at tråden bøyer seg. Jeg har brukt Fleischmann sine KK på mine vogner - og da er det ikke problem med dette.
Mitt forslag er ellers at kortkoblinger burde være standard på alle FREMO-treff.
Hva er hensiktem med å bevare de gamle Märklin-koblingene fra 50-tallet??
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Rune,
Har du satt på denne tverrsover "staget" (del 13)under tråden som holder koblingen oppe? Uten denne så henger koblingen veldig og vil helt klart bøye seg ned ved skyving. Ellers så er den medfølgende helt klart ikke optimal, men den er gratis, og lite synlig
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fornuftig, for flere av vognene som var i trafikk i Kristiansand i helgen var helt elendige i koblingene... Ved skyving av vogner så bøyde de seg så langt ned at koblingene fikk vognene til å spore av i sporveksler bl.a.
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvilken kulisse har du tenkt å bruke på LPS vognene?
Rune |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når det gjelder tomvogner, så har jeg sett helt ned til to stk i ett tog.
Så da trenger ikke du eller Dr. å gjøre noe mer :-)
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
....så jeg må bygge like mange til før det ser ok ut,altså.... skal nok klare det ......spørs om dr. Jevistad synes det er like gøy å lage ....kremt " noen" flere tømmerlaster enn først antatt da...
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
20 vogner er sånn ca minimum. Men du kommer langt med 12-14, for 20 vogner virker ganske langt i modell.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Cato-André
Viderekommen Joined: 03 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har veldig mye fint materiell altså
Edited by Cato-André - 13 september 2011 at 13:25 |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godt jobba Morten, får vi se dette i Kristiansand til helga ?
MVH for MJBV HK Terje O |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter en produktiv helg,er jeg nå ferdig men Lps vogn nr. 6.........Hvor mange skal det egentlig være i en autentisk stamme? ..bevilger meg noen dager pause nå,har noen flere på gang,men de må dukke opp i posten ført
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
...prøver så godt jeg kan
Fire vogner er ferdig lakkert, den femte vogna er under bygging og er snart ferdig...
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er godt å se at du er igang igjen Morten. Keep up the good work!
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det går sakte (ish) med sikkert fremover med Lps vognene, de to jeg bygget på er ferdig og har fått på seg både metal primer og Tamiya surface primer....samt en runde med tamiya redbrown. Dekaler og smussing kommer etterhvert! Har også tatt frem to nye vogner som jeg håper å bygge i løpet av et par dager,samt at jeg skal rette opp et par små feil på vognen jeg loddet sammen for 5 år siden....regner med at den havner i lakkboksen i morgen Edited by morten.h - 10 september 2011 at 22:18 |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det skal nok bli mulighet til det,har nå fått has på 3 vogner til.....er oppe i 9 stk. da ( må riktig nok bygges først) kan hende jeg må pakke kofferten og besøke Stambanen en tur også for litt fotokjøring av ymse
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Imponerende framdrift når du først setter i gang
Hadde vært moro å sett et helt tømmertog med Lps-vogner på et FREMO-treff en gang.
Edited by jevistad - 03 september 2011 at 15:29 |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
..fikk på noen deler i kveld også I morgen bærer det avgårde til Hamar,så det blir ikke noe mere bygging før søndag kveld...
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har bygget 5 vogner og de skal med på treffet i Kristiansand.
Rune |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sånn ca. i 2006 kjøpte jeg flere messingbyggesett av Lps tømmervogner fra Skaladesign. Så vidt jeg kan erindre bygget jeg en og resten ble liggende ( som så mye annet). Så her om dagen,fikk jeg plutselig byggelyst og bygget en vogn til,altså 2 vogner på 5 år...ikke definerbart som masseproduksjon .....men resultatet ble slik : Etter et kjapt regnestykke,fant jeg ut at jeg ville bli pensjonist hvis jeg skulle bygge resten av vognene i samme tempo som de to første....så to nye vogner ble ganske kjapt påbegynt
Det går riktig nok noe treger å bygge to vogner samtidig...men, har ikke mistet motet av den grunnen.....nå før kveldens loddeseanse settes i gang,ser vognene slik ut :
...så får vi se hvor langt jeg kommer i kveld med disse! Tipper det er mange andre som også har flere av disse liggende,det ble vel solgt noen hundre byggesett ( 400?),men hvor mange ble egentlig bygd?
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
.....var liksom planen det......hvis jeg får butikk vikar og fritid,skal i allefall materiellet få luftet seg på treff...
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Post Reply | Page 123 24> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |