Dovregubben.... |
Post Reply |
Author | |
klaster
Nykommer Joined: 16 mars 2007 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 mars 2007 at 21:45 |
Hei. Jeg håper noen kan gi litt info ,..om hvilke vogner som var mest brukt med Dovregubben,..Mvh. Klas
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Teakvogner tror jeg...
http://www.jernbaneverket.no/multimedia/archive/01518/dovreg ubben_1518561a.jpg Kikk her, et lite utvalg: http://www.jernbane.net/norge/vogner/person/tre/index.asp |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
klaster
Nykommer Joined: 16 mars 2007 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
mvh.klas |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der er nok ikke jeg den riktige, men sikkert noen som vet..
Disse fant jeg på www.nmj.no iallefall Og velkommen til forumet! |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
klaster
Nykommer Joined: 16 mars 2007 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen. Jeg takker for din imøtekommenhet og info. Jeg har fått innteresse for tog ,..nå etter at jeg har søkt litt rundt på nettet,. etter Lemaco,..men finner ikke noe. Det hadde jo vært kjekt om noen da har ett historisk riktig forslag,..til hvilke vogner som er best egnet til dette lok.Jeg ønsker bare det beste,.men selv vet jeg ikke hva det beste er.Jeg vil nok også komme til og utvide min kunnskap litt etterhvert...men ønsker velkommen alle forslag. mvh. Klas |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dovregubben gikk stort sett på strekningen Trondheim-Dombås/Otta på Dovrebenen, i ekspress natt- og dagtog. Hvilke vogner som gikk i disse togene er enkelt å finne ut av siden NSB publiserte egne lister for "Hovedtogenes sammensetting", og disse listene er på Jernbane museet. Spørsmålet da er hvilket år du vil at modellen av dovrebanetoget skal gjennskape, siden sammensettingen ble endret mange ganger fra da Dovregubben ble satt i drift på 30-tallet til de ble tatt ut i 1957/-58. Nå finnes ikke på langt nær alle vogner som gikk i disse togene i modell, mens andre finnes kun som byggesett eller utsolgte småserie modeller. Skal du ha byggesett bygget av andre blir de relativt kostbare, i likhet med småserie modeller som må kjøpes på samlemarkedet. Eneste ferdige vogn modeller av beste klasse som er tilgjengelige fra produsent nå, er så vidt jeg vet teak lakkerte trevogner fra Collector Modell http://www.cm-shop.no/ Edited by Asgeir - 18 mars 2007 at 00:25 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
49a 463 "dovregubben" ble satt i drift hos NSB 15.6.1935,ble hensatt 12.7.1957 og utrangert 16.12.1958 (jeg regner med at det er denne du har i modell ) I og med at samtlige "gubber" fikk Witte røykskjermer tidlig på 50-tallet(modellen du har ,har de gamle røykskjermene),så bør du finne deg en vognstamme fra før 1950,hvis du skal være pinlig nøyaktig.... |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal du være pinlig nøyaktig, for være helt eksakt, så representerer NMJ Superline modell slik 463 så ut før krigen. Enklest å se dette på er at den har vakumbremser bla. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
plutselig var det bare 5 år igjen å velge imellom.....men fortvil ikke...driver å leter i gamle arkiver etter div. vognnummer som kan passe(teakvogner),skal se hva jeg finner..... |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
klaster
Nykommer Joined: 16 mars 2007 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg takker for alle disse gode forsl*g..og skal nok få dette opp og stå tilslutt,..jeg venter på ny info fra Morten. h.....(det blir spennende) Jeg har også tatt hintet,..om at tog skal gå på skinner,,og ikke stå på hylla. (bare ikke Dovregubben)..og har bestilt ett sett med Roco digitalt startsett med Br. 80,..og multi maus.,(hva det nå betyr).så blir jeg sikkert akseptert.Jeg er 60 så dette passer sikkert for meg. Takker igjen for deres hjelp og velvillighet.
mvh.Klas |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda...Dovregubben skal også gå på skinner ( i ny og ne),det er en viktig del av vedlikeholdet... ....kommer tilbake med forsl*g til "vognslærke" bak Dovregubben om noen dager(har funnet endel nyttig info,men trenger litt til før jeg er i mål). |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
klaster
Nykommer Joined: 16 mars 2007 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen. Jeg gleder meg...det blir spennende og kjekt og få de riktige vognene. til loket mitt. ..men det blir nok til og se på,..har knapt nok vært ut av esken..det er gullgutten min.Her er ett bilde. mvh.Klas
|
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
Samme lok....uten skumgummi ....og på skinner.... |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel......føreløpig har jeg funnet ut følgende: etter loket henger du først en stk. BFo2b eller BFo2c (konduktør vogn),deretter kan du henge på 4-5 stk av typen Bo2b...Hvis du tar en titt her: http://www.cmb.no og ser i modell museumet,så får du en ide om hvordan vognene ser ut.......kommer tilbake med mere info så fort jeg har mere "kjøtt på beinet".
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |