MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Detta vakke’ lett...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Detta vakke’ lett...

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Detta vakke’ lett...
    Posted: 12 mars 2007 at 17:48


Jeg tviler, og vagger litt frem og tilbake...

Har i tidligere innlegg (Zm? eller gi f***?) lurt på om jeg skal ha Z eller Zm. Nå er spørsmålet, Z eller N?

Kriterier viktige for meg:
- Lite plass
- Billig (!!!!)
- Lett å få kjøpt noe brukt
- Lettfattlig for en middels tenåring
- Mulig å få tak i noe materiell i nærheten av denne her og kanskje også denne

Forbildet er altså middelhavsbanen Chemin de Fer de la Corse, først bygger jeg nok Balagne linja fra Calvi til Ile Rousse, og vil jobbe meg opp i fjellene etter lyst og plass... Har nok ikke behov for digital drift med det første, håndkontroller og kanskje etterhvert en pendelautoboks fra Viessmann er nok greit...

Jeg bygger nok i moduler, hvis Z skal jeg ta en titt på Z-mod, men kanskje jeg gir etter for egen handlefrihet... Modulene skal helst ikke være over en meter, helst ca. 70 cm, slik at de kommer inn i hyller jeg allerede har.


Noen gode råd der ute??

Hilsen Carl-Frederic (uten hår, etter mye kløing...)

Edited by carlf - 12 mars 2007 at 17:49
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2007 at 19:09

Dette er ikke mitt felt, men er ikke utvalget i N større enn Z???

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Harald View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2007 at 22:12
Et lite spørsmål før du velger skala (N eller Z).

Er banen "Chemin de Fer de la Corse" normal- eller smalsporet?
mvh Harald
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2007 at 22:37

Du er slett ingen middels tenåring Carl-Fredric.  For det første interesserer du deg for MJ i motsetning til svært mange andre på din alder.  Dernest formulerer du deg godt; og med et skriftspråk som mange ungdommer burde misunne deg.  I tillegg er du en ryddig, saklig og moden debattant på dette forumet.  Jeg har tre sønner (16, 21 og 26) og har et godt statistisk materiale å sammenligne med (ingen har interesse for MJ )C:  )

Så til saken; og her er jeg nok noe subjektiv.  Jeg vil nok anbefale N-skala.  Fordi:

  • Det finnes en større bredde av modeller enn i Z og fordi det dermed trolig er billigere å anskaffe både skinner og rullende materiell
  • Det er nok lettere å få kjøpt brukt
  • Det finnes en FREMO standard - om enn lite brukt i Norge (ennå)
  • Jeg startet med N skala (US forbilde) som 16 åring etter å ha sett en UP Big Boy med 50 vogner i Ho på TMJFs anlegg i 1971

Hvorvidt det er mer lettfattelig for en middels MJer eller om det er lett å finne franske modeller er jeg dog mer usikker.  Du kan jo sjekke her:

http://afan.modelisme.free.fr/WebFabriq.htm

eller her:

http://www.hornbyinternational.com/

Uansett tror jeg at sjansen for å finne franske forbilder i N er større enn i Z.

bonne chanse

 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 06:38

Hei!

Ut fra bildene ser det ut til å være smalspor. Hva med å kombinere både N- og Z-skala?

Bygg i N-skala (1:160) på 6.5mm sporvidde (Z-skala), slik at du kan benytte drivverk fra Z-modeller. På denne måte får du "meterspor" i N-skala (Nm).

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Harald View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 10:14
Siden det er en smalsporet jernbane, så ville jeg som Roger anbefalt N-skala men med Z-spor.

Da får du det større utvalget i N-byggesett til hus og detaljer rundt banen, samtidig som du kan bruke drivverk og understell fra Z-skalaen til å lage litt kreative smalspormodeller. Siden det er en bane som sikkert ikke mange andre har som forbilde, kan du heller ikke regne med at du kan få tak i så mange ferdigmodeller av lok og vogner.
mvh Harald
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 15:06
Takk for tips, og takk til Morten!

Banen er smalsporet ja, meterspor. Tanken var å bygge i en liten skala der forskjellen mellom normal- og smalspor ikke ble så betydelig for det blotte øye slik at jeg slapp masse komplikasjoner med Xm skalaer. Men ufattelig bra ide å bruke Z understell på N spor! Det tenkte jeg ikke over!

Når det gjelder hus og slikt gir jeg blaffen i det. Jeg kommer nok til å bygge mye selv som jeg før har gjort, men håper på litt mer realistiske hus enn det jeg har i Carlstad.

Og det eksisterer ikke ferdigmodeller fra CFC, så noe modifikasjoner blir det vel uansett... Dermed er jeg mest på jakt etter en mindre skinnebuss å gå utifra.

Går det ann å få kjøpt N-skal kåper for seg, så jeg lett kan gå utifra det? Jeg har fint lite utstyr og kunnskaper til å lage eget fra scratch... Et Z-lok med dårøig kåpe er vel lett å finne brukt, men kjedelig å legge vekk et N-drivverk fordi jeg trenger kåpa...

Edit: Trykkleif



Edited by carlf - 13 mars 2007 at 15:37
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 20:39

Kanskje Olle Fykmo kan gi deg noen ideer til kåper?

 

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3512& ;whichpage=1

http://frykmo.se/mj/

Han har blandt annet kjøpt N skala overdeler fra Togdillen.

http://www.togdillen.dk/

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 21:02
Hm, de var interesante, selv om noen av dem kosta skjorta (i mine studentøkonomiske øyne)

Fra Togdillen:



Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2007 at 23:01

Hei!

Kanskje du finner noe som kan brukes hos Newstead?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2007 at 17:08
hehe, godt forsl*g, men da kan jeg vel like gjerne lage det selv
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2007 at 00:19
keknor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.