MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - så...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

så...

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 19:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Derfor sitter vi tilbake kun med de fordeler og ulemper som 2- eller 3-skinnedrift fører med seg. Dette er en smakssak og ikke verd å diskutere.

Du har et poeng, sånne diskusjoner har aldri ført til noe konstruktivt før....

Tipper det er få som kjører med et system de mener er noe "drit", så å diskutere hva som er best medfører neppe noe annet enn krangel.... 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 20:11

Originally posted by carlf carlf wrote:

Da henviser jeg igjen til utdraget fra kåseriet mitt i tidligere innlegg her.
"Kåseriet" hvor du blandt annet skriver at "hva som er best kommer mer ann på hvem som er best enn hva som er best"

Er ikke det å møte seg selv i døra da?? Hvordan kan hva som er best IKKE komme an på hva som er best? Det er jo det du skriver og påstår her, og det er jo et umulig utsagn...

Du påstår og at alle DC folk mener de har det beste systemet, samtidig som du kun få setninger etter proklamerer at det ikke finnes noe som er det beste. Jeg tror de færreste DC folk faktisk har valgt dette systemet fordi de mener det er overlegent best på alle punkter, eller fordi de mener at Märklin er noe dritt. Jeg vil heller tro bl.a. følgende grunner er blandt faktorene som får DC folk til å bli DC folk:

  • Større utvalg av modeller innenfor det tema som de ønsker å modellere
  • Mer detaljert og bedre utseende modeller
  • Penere skinnegang
  • Billigere modeller

Dermed har det lite med flertall, mindretall og demokrati å gjøre slik du forsøker å vinkle det til (har du foresten den samme meningen når det gjelder alt av demokrati??)

Det er ikke tvil om at Märklin modeller er meget solide, men for den vanlige mann på et normalt hjemmeanlegg, så tror jeg nok f.eks. Fleischmann modeller og vil holde like lenge som Märklin, uten noe vesentlig mer teknisk vedlikehold. Det eneste som nok er nødvendig er noe mer renhold av skinnegang (behovet for renhold av skinnegang stiger proposjonalt med tiden fra siste gang man kjørte på anlegget) og av lokhjul. Og hvis man f.eks. ser på detaljeringsgraden på både Fleischmann og andre DC produsenters modeller sammenlignet med Märklins så sier da tydeligvis et flertall (ref: ditt utsagn om at DC brukerene er i flertall) av modelljernbaneentusiastene at de foretrekker penere modeller på bekostning av en liten økning i renholdsbehovet.

Eirik

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 20:42
Originally posted by eika eika wrote:



"Kåseriet" hvor du blandt annet skriver at "Så hva som er best kommer mer ann på hvem som er best enn hva som er best"

Er ikke det å møte seg selv i døra da?? Hvordan kan hva som er best IKKE komme an på hva som er best? Det er jo det du skriver og påstår her, og det er jo et umulig utsagn...

Du påstår og at alle DC folk mener de har det beste systemet, samtidig som du kun få setninger etter proklamerer at det ikke finnes noe som er det beste. Jeg tror de færreste DC folk faktisk har valgt dette systemet fordi de mener det er overlegent best på alle punkter, eller fordi de mener at Märklin er noe dritt.

Dermed har det lite med flertall, mindretall og demokrati å gjøre slik du forsøker å vinkle det til (har du foresten den samme meningen når det gjelder alt av demokrati??)



"Så hva som er best kommer mer ann på hvem som er best enn hva som er best"
La meg skrive om den setningen litt: Hvilket strømsystem (kan kalles "3- eller 2-skinnesystemet, og alt som følger med det fra produsenten sin side") som i summen er best kommer mer ann på hvilken modellbygger som kan utnytte det solgte strømsystemet best (les: Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter.) enn om AC eller DC er best (les: Hvordan elektroner beveger seg i en kobbertråd har ingen videre betydning for hvilken som er best i bruk (bare ikke elektronene står stille da...)).

Du merket kanskje at den fulle forklaringen var litt lengre, jeg regner nemlig med at man leser hele avsnittet (da sparer jeg endel tastetrykk), gjerne også hele kåseriet, da hadde du skjønt at det er ulike "hva" jeg henviser til...

Rundt alt det andre du har skrevet om kåseriet mitt vil jeg henvise til alt du forhåpentligvis har lært om kåserier på den obligatoriske grunnskolen. For ja, det er et kåseri, selv om du setter det i gåsetegn (jeg gidder ikke å forklare noe mer rundt gåsetegn, du finner det vel i den samme boka som det står om kåserier i).


Edited by carlf - 04 mars 2007 at 20:44
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 20:45
En ren gjetning: Valg av 2-skinnesystem eller tre-skinnesystem er tuftet på ren subjektivisme og vil ALDRI bunne i rene objektive fakta....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 21:00
Hva en MJ"er vokser opp med, er ofte det som avgjør hvilket system man velger å satse på... Min bakgrunn er at jeg har en far som fikk sitt første marklin startsett av farfar da han kom hjem fra Tyskland en gang for alt for lenge siden... Da var det kun Fleischmann og Marklin som fantes, og Marklin var det som ble kjøpt (ikke spør meg hvorfor) Etterhvert ble det bare mer og mer Marklin og da ble det selvfølgelig naturlig å fortsette med dette. Da jeg begynte med å kjøpe egen MJ ble det til at jeg valgte samme system, pga. at det blir litt slittsomt med to systemer som innenfor et tak (les to anlegg) og samtidig har jeg en skinnesponsor Hadde farfar kjøpt et fleischmann startsett hadde det nok stått DC istedet for AC i signaturen min så det er nok som Einar sier, neppe fakta om de to systemene som avgjør....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 21:09

Originally posted by carlf carlf wrote:

La meg skrive om den setningen litt: Hvilket strømsystem (kan kalles "3- eller 2-skinnesystemet, og alt som følger med det fra produsenten sin side") som i summen er best kommer mer ann på hvilken modellbygger som kan utnytte det solgte strømsystemet best (les: Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter.) enn om AC eller DC er best (les: Hvordan elektroner beveger seg i en kobbertråd har ingen videre betydning for hvilken som er best i bruk (bare ikke elektronene står stille da...)).

Så du hevder altså at forskjellige byggere vil være flinkere om de velger "rett" strømsystem?? Dvs. hvor godt vedkommende kan utnytte det system han har valgt. Akkurat det har jeg overhodet ikke noen tro på. Jeg vil tro det store flertallet modelljernbanebyggere kan få til nøyaktig det samme uansett hvilket strømsystem de arbeider med. Jewg er f.eks. sikker på at du kunne fått til nøyaktig det samme i DC som du nå har fått til i AC. Jeg skulle også gjerne likt og visst hva alle de problemene du hevder skjelvne fingre kan få til er for noe?? Og hvordan de avhenger av om det er DC eller AC som det arbeides med?? Kan du forklare det?

Quote Du merket kanskje at den fulle forklaringen var litt lengre, jeg regner nemlig med at man leser hele avsnittet (da sparer jeg endel tastetrykk), gjerne også hele kåseriet, da hadde du skjønt at det er ulike "hva" jeg henviser til...

Rundt alt det andre du har skrevet om kåseriet mitt vil jeg henvise til alt du forhåpentligvis har lært om kåserier på den obligatoriske grunnskolen. For ja, det er et kåseri, selv om du setter det i gåsetegn (jeg gidder ikke å forklare noe mer rundt gåsetegn, du finner det vel i den samme boka som det står om kåserier i).

Såvidt jeg kan se har jeg ikke kommentert stort annet om ditt såkallte "kåseri". Men jeg har tillatt meg og være uenig i enkelte av utsagnene du kommer med i ditt innlegg. Jeg gikk ut av grunnskolen før du var født, og føler ikke noe behov for å slå opp i bøker hva definisjonen på kåseri er, men derimot har jeg ikke noe i mot å diskutere påstandene du kommer med i innlegget ditt, og som du da sikkert har skjønt at jeg delvis finner forvirrende skrevet, og som jeg delvis er uenig i.

Eirik

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 21:57
Originally posted by eika eika wrote:

Så du hevder altså at forskjellige byggere vil være flinkere om de velger "rett" strømsystem?? Dvs. hvor godt vedkommende kan utnytte det system han har valgt.

Ikke det jeg mente, i det hele tatt, men fin tanke... Kan man det?
Originally posted by eika eika wrote:

Akkurat det har jeg overhodet ikke noen tro på.
Ikke det nei, men det kan vi jo diskutere...

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg skulle også gjerne likt og visst hva alle de problemene du hevder skjelvne fingre kan få til er for noe?? Og hvordan de avhenger av om det er DC eller AC som det arbeides med?? Kan du forklare det?


Ja det kan jeg:

1) "Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter" henviser til problemer som oppstår når man skal utnytte elektroner i bevegelse (strøm)

2) Vel, det er jo ulike problemer for ulik strøm. AC er jo elektroner som skifter retning hele tiden og det er vår jobb å utnytte det. DC er litt mer strait forward, men ting oppstår der og... I jernbane er DC f.eks. enklere siden man kan bare skifte retning på strømmen for å skifte retning på loket.



Originally posted by eika eika wrote:

Såvidt jeg kan se har jeg ikke kommentert stort annet om ditt såkallte "kåseri".

Øh, jo. Ikke direkte, men det at du åpenbart tar det meste for seriøst sier litt...

Originally posted by eika eika wrote:

Men jeg har tillatt meg og være uenig i enkelte av utsagnene du kommer med i ditt innlegg.
Jada, værsågod...

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg gikk ut av grunnskolen før du var født, og føler ikke noe behov for å slå opp i bøker hva definisjonen på kåseri er,

Forsøker du å si at du har mer peiling siden du er eldre enn meg?

Originally posted by eika eika wrote:

men derimot har jeg ikke noe i mot å diskutere påstandene du kommer med i innlegget ditt, og som du da sikkert har skjønt at jeg delvis finner forvirrende skrevet, og som jeg delvis er uenig i.



Det at du tar for mange av påstandene seriøst sier at du kanskje bør ta en titt på definisjonen:

Originally posted by no.wikipedia.org no.wikipedia.org wrote:

Kåseri er en sakprosatekst. Ordet kommer av fransk causer, som betyr å prate. Kåseri er en sammensatt, og en muntlig skrivemåte. Et kåseri har som regel behov for både humor, ironi og at forfatterens eget synspunkt kommer fram. Et hovedelement i kåseriet er det uventede. Tankene bør være uventede og helst være overraskende. Et kåseri blir ikke bra om man snakker om noe som alle vet eller er veldig velkjent.


Jada, fint du diskuterer påstandene, men ikke ta alt for direkte. At det er forvirrende skrevet kan være en annen sak, og ærlig talt så prøver jeg bare å gjøre et poeng, jeg er ikke helt enig i alt selv... Jeg gjør mye for å fremme egen mening, egen interesse, men det er også endel selvironi der, kanskje ikke så mye i dette aktulelle utdraget, mest mye ellers i kåseriet...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 00:00

Originally posted by carlf carlf wrote:



Det at du tar for mange av påstandene seriøst sier at du kanskje bør ta en titt på definisjonen:

Originally posted by no.wikipedia.org no.wikipedia.org wrote:

Kåseri er en sakprosatekst. Ordet kommer av fransk causer, som betyr å prate. Kåseri er en sammensatt, og en muntlig skrivemåte. Et kåseri har som regel behov for både humor, ironi og at forfatterens eget synspunkt kommer fram. Et hovedelement i kåseriet er det uventede. Tankene bør være uventede og helst være overraskende. Et kåseri blir ikke bra om man snakker om noe som alle vet eller er veldig velkjent.


Der må jeg si jeg er uenig med wikipedia. Skoleåret 06/07 gikk jeg i på VK1 og i den norskboka de underviste i der, hadde en annen definisjon på kåseri. Denne har jeg ikke nå, men jeg har leksikon.
Ifølge Aschehoug og Gyldendals STORE NORSKE leksikon fra KUNNSKAPSFORLAGET, utgitt i 1980, er definisjonen på kåseri følgende:
kåseri: (fr. causerie), lett, underholdende foredrag; kåsere, fremføre et kåseri; kåsør, person som kåserer.

Da dette leksikonet ble utgitt 7 år før jeg ble født, 15-20 år før wikipedia, antagelig 8-9 år før du ble født og rundt eika"s ungdom, vil jeg mene at det er leksikonet som har den rette definisjonen på kåseri.



Edited by MY1201 - 05 mars 2007 at 00:43
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 00:50

Si meg, diskuteres det vekselstrøm/treskinnesystem kontra likestrøm/toskinnesystem eller definisjonen på ordet kåseri her i denne tråden?

Kanskje det burde opprettes en ny avdeling for norsk språk her på forumet (Typisk norsk!)?

Jeg har selv gått bort fra Mârklin i HO bl a fordi jeg synes det er stygt med punktkontakter mellom skinnene. Men samtidig er jeg villig til å se gjennom fingrene med de store stygge koblingene som sitter på europeiske lok og vogner. Hvor er logikken? (Er det forresten noen som bruker skalariktige skruekoblinger i HO?)

Noen foretrekker AC, andre DC, noen kjører bensinbiler, andre foretrekker diesel, noen liker mora andre dattera, noen stemmer AP fordi både han far og han farfar gjorde det.

Det fins ingen enklere måte å starte en hissig diskusjon på enn å gå inn på et modelltogforum og spørre: Hva er best, vekselstrøm eller likestrøm? Diskusjonene når som regel et nivå som overgår til og med fornærmede muslimer. Men etter hvert begynner dette å bli kjedelig, jeg har hørt de fleste argumentene (og til dels spydighetene) før. Hvorfor skjer dette gang på gang? Hvorfor er vi så hårsåre på akkurat dette  området?

Jeg holder meg for det meste til N-skala og unngår hele problematikken (selv om koblingene er stygge).

Petter

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 10:04
einjen skrev:
En ren gjetning: Valg av 2-skinnesystem eller tre-skinnesystem er tuftet på ren subjektivisme og vil ALDRI bunne i rene objektive fakta....

Jo, det kan man om man først definerer hva som legges i ordet "kvalitet", dvs man har definert hva som menes med kvalitet relatert til:
Driftsikkerhet
Modellutvalg
Skalakorrekthet
Materialvalg
osv, osv
Disse definisjonene kan være objektive.

Deretter må man på subjektivt grunnlag vektlegge betydningen av de enkelte fohold for egen del. Denne subjektive vurderingen kan ikke betegnes som "best" annet enn for eget valg.

Noen ser ut til å mene at "kvalitet" kun betyr driftsikkerhet, men kvalitet betyr noe mer. Kvalitet betyr at det man velger dekker kriteriene til anvendelsen, jfr listen over.

My two cents.
"För jag började var det inte humor i Sverige for fem öre, nu er der humor i Sverige, för fem öre" Martin Ljung.

Terje V.

Edited by TeVe - 05 mars 2007 at 10:33
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 11:16
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Si meg, diskuteres det vekselstrøm/treskinnesystem kontra likestrøm/toskinnesystem eller definisjonen på ordet kåseri her i denne tråden?

Kanskje det burde opprettes en ny avdeling for norsk språk her på forumet (Typisk norsk!)?

Petter

Det med kåseriet var egentlig for å vise at carlf antagelig hadde fått feil inntrykk av hva et kåseri er, punktum finale finito.

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 13:13

..her skulle en stakkar slappe litt av fra studielesning...søke "skogens ro" liksom...falt meg jo aldri inn at "språkrådet" hadde heimeværnsøvelse her på forumet og hadde lagt ut denne skumle snubletråden som intetanede MJ-ere vikler seg inn i og faller!!!

For å unngå at forumet til slutt ender opp som en utilsiktet slagmark, bør tydeligvis ordet "så" unngås som overskrift heretter -kanskje også forbys- da det tydeligvis skaper både forvirring og forvikling. De trygge grensene en overskrift vanligvis gir, er plutselig blitt borte og skaper en utrygghet og uhygge som gjenspeiler seg i sarkasme og ironi som begge rir under fanen "saklig kommentar".

...En grøssende tanke kommer snikende på meg...Hva er egentlig disse modellanleggene godt for? Er det "festningsverk" som skal beskytte mot et iskaldt forum -en plass å trekke seg tilbake for å slikke sår... Heldigvis bare en tanke -tenker jeg og prøver å glemme den. Hadde det vært tilfelle, så hadde også diskusjonen om ulike skinnesystemer vært helt meningsløs....

Roger Abel

 

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 13:18
Jeg innser nå at tittelen "så..." var et uheldig valg.
Neste gang jeg ikke vet at jeg fisker i rørt vann skal jeg bruke titler som:
"Hva nå da....?"
"Er det umulige mulig....?"
"God dag mann, hvor er økseskaftet ditt?"

og slike ting....

Forøvrig er jeg veldig, veldig glad for at forumet (og forsåvidt naboen sitt også) ikke er så skrekkelig moderert slik som modellrallaren sitt forum.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 13:51
Krangel ... Skjønner ikke hva problemet er ... hva er galt i en god, gammeldags AC/DC-krangel. ---> "Back in black" er best. Shoot to thrill!! Dæh-dæh-dæh!!

Når det gjelder skinner og hjul og standarder generelt er det ikke noe annet enn såkalt finskala som holder. Dvs at man bygger med forbildets mål og dimensjoner. Både modellbyggermessig og driftsmessig er det dette som holder, på tross av masse gamle "sannheter".

Märklinhjul er jo aldeles vanvittig feildimensjonert og ikke minst utformet. De typiske "pizzakutterne" som europeisk mj-materiell tradisjonelt har hatt er helt hinsides, all den stund de ikke er utformet i forhold til jobben de skal gjøre: Å holde toget på skinnene. Brannfakkel: Det er ikke høyden på flensene som er avgjørende. Det er avgjørende kun når formen på hjulet er helt på trynet, slik f.eks Märklinhjul er. (Og når sporet er elendig lagt, som når det er snakk regulært leketøy for barn)
Det er formen på hjulbanen og formen på flensen som er avgjørende, sammen med målene på hjulene ellers. De må være like for alt materiell som ruller på banen!

På grunn av den håpløse hjulstandarden med altfor brede og kraftige hjul blir også sporvekslene helt håpløse, med en avgrunn rundt spissen i "hjertestykket", og mellom stokkskinner og tvangsskinner. Dermed ser slike veksler latterlig feildimensjonerte ut og er aldeles ikke i nærheten av å være gode modeller eller å være gode rent driftsmessig.

Men bevares. Det virker jo fordi man kompenserer med alskens saker og ting, som å fylle "hjertestykket", f.eks. Akkja; Pent er det ikke.

Men er man ikke så opptatt av modellbygging er selvsagt alt det jeg skriver om utseendet irrelevant. De driftsmessige sidene, derimot, er like relevante.

Er man opptatt av modellbygging og forbildelikhet, er valget mellom 2- og 3-skinnespor meget enkelt, men også 2-skinnespor fra Peco/Tillig/Roco etc kommer bare et stykke på vegen. NEM er for grovt, NMRAs RP-25 er for grovt, kun finskalastandarder holder bokstavlig talt mål.

Dette er den allmenne, relative sannhet, og min egen absolutte sannhet. Og du kan bare våge å si meg i mot!!


Edited by Henning L - 05 mars 2007 at 13:57
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 14:05
Originally posted by carlf carlf wrote:


Originally posted by eika eika wrote:

Jeg skulle også gjerne likt og visst hva alle de problemene du hevder skjelvne fingre kan få til er for noe?? Og hvordan de avhenger av om det er DC eller AC som det arbeides med?? Kan du forklare det?


Ja det kan jeg:

1) "Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter" henviser til problemer som oppstår når man skal utnytte elektroner i bevegelse (strøm)

2) Vel, det er jo ulike problemer for ulik strøm. AC er jo elektroner som skifter retning hele tiden og det er vår jobb å utnytte det. DC er litt mer strait forward, men ting oppstår der og... I jernbane er DC f.eks. enklere siden man kan bare skifte retning på strømmen for å skifte retning på loket.

Akkurat det sa meg bortimot null... Jeg har fortsatt vanskelig for å forstå at retningen atomene går i en kobberledning kan ha noen betydning for hvilket strømsystem som egner seg best for den enkelte, eller på noen som helst måte skal skape noen problemer på annen måte...? (Med mindre det du forsøker å komme frem til er ting som polvendingsproblematikk etc da??) Og hvorfor blir man skjelven på fingrene? redsel for å gjøre noe feil?

Utover det får jeg ta det som et komplimet at du mener jeg tar ting for seriøst... ikke ofte jeg hører det påstått om meg

Eirik

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 14:06
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Dette er den allmenne, relative sannhet, og min egen absolutte sannhet. Og du kan bare våge å si meg i mot!!


Flott! Gleder meg til å bygge Glomfjordbanen i finskalastandard! Den som intet våger, intet vinner. osv
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Harald View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 15:13
Denne tråden - som angivelig omhandler det rette valg - kan jo skremme vekk enhver lille spire til nyrekruttering til MJ-hobbyen.

Og den som uforvarende snubler over denne nettsiden fordi han (... det er visst som regel en han...) fant fram sitt gamle Märklin-togsett fra loftet, og tenkte at han ville begynne med modelltog igjen.
Han bør nok tenke seg om flere ganger før han forteller at han liker modelltog, og samtidig kjører Märklin ... ...

Det er neimen ikke rart at det er krig i verden ...
mvh Harald
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 15:31
Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Dette er den allmenne, relative sannhet, og min egen absolutte sannhet. Og du kan bare våge å si meg i mot!!


Flott! Gleder meg til å bygge Glomfjordbanen i finskalastandard! Den som intet våger, intet vinner. osv


Akk, det lar seg nok ikke gjøre... et forsvinnende mindretall vil bygge sporet selv, bygge om alt materiellet sitt og i det hele tatt. Derfor blir det et røtent kompromiss... Det kan jeg leve med, fordi det muliggjør andre ting! Man må alltid inngå kompromiss i et demokrati... det er vel derfor ulike brushoder ikke holder det ut, de demokratiske kompromissene blir for slappe!

Men det hadde vært saker med finskala!
Da ville jeg f.eks bygd Trondheim stasjon i 1920 med smalspor og normalspor og så strekningen til Støren og til Hell på hver side, eller deler av den, da, eller bare én strekning, alt etter plassen.
Eller Rørosbanen strekningen Langlete - Glåmos, f.eks. med 1067 mm spor. Hm, Kanskje i 0-skala?! Eller, selvsagt, Thamshavnbanen. Men den bygges det jo på allerede.

Forøvrig mener jeg at folk tar på veg alt for lett. Jeg kan ikke se at noe i denne tråden er engang i nærheten av å være på kanten! Hva er det som er så ille her? Hva er så galt med litt lystig småkjekling om ubetydeligheter?
Eller er det jeg som etter mange år på mange fora er altfor hardhudet?

Uansett, man velger ut fra det man foretrekker selv. Det er ikke kritiserbart i seg selv, men det er da i høyeste grad diskuterbart - Hvorfor velger du sånn? Man må tåle at det stilles spørsmålstegn ved det man skriver her.




Edited by Henning L - 05 mars 2007 at 15:34
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 15:35
bare en liten kommentar til carlf her:
nå du kjører digitalt så benytter både Märklin og DC-folka seg av samme type spenning, nemlig en firkantspenning med frekvens 50Hz. Det er bare en liten forskjell og den ligger i moduleringsteknikken (altså hvordan signalene til dekoderen overføres)...
Hva som er det rette velg er vel en smaksak. Alt er relativt!
For å få det mest mulig forbildelig: Kjører man elektriske lokomotiv burde man egentlig hatt fungerende strømavtagere og jord i begge skinnene... men da sliter man litt om man vil kjøre diesel- og damplok på de samme skinnene. Hele diskusjonen rundt hva som er korrekt er unødvendig. Begge systemene har forskjellige + og -punkter og hva som er best er en relativ sak.

Selv kjører jeg DC og det var et bevist valg for meg. En annen kammerat av meg valgte bevist AC. Men hovedsaken er; vi er begge fornøyd med våre valg!
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 15:41

Nei, nei, nei, Harald.

Du har misforstått fullstendig. Han som finner igjen Märklin-toget sitt skal bare unngå å bygge Gandal stasjon. ALT annet er OK.

De som har problemer med Märklins skinner er bare forferdelig ensporete. De ser bare på sporet, og/eller hjulflenser. (Eller vent, kanskje de er TOsporete. Men de ser fortsatt bare på sporet.) De er ikke på sporet av totalopplevelsen. Riktignok skal det sies at det finnes TREsporete mennesker som også er ensporete. For ikke å snakke om hjulspor.

Og siden tråden allikevel har sporet av, ettersom det ble spurt om Märklin skulle skrotte 3-skinnedrift, og vi har vært innom Kåseridefinisjoner, så vil jeg bare si at jeg ikke lenger aner om ensporede skrives ensporede eller ensporete. Etter 5 år i Danmark kan slike subtile forskjeller gå tapt.

Forresten, kanskje trådens tittel burde endres til Så, så, ettersom den nå er et skinnende eksempel på at alt kan spore av.

Lagt til kl. 15:45

Ja, også glemte jeg en ting: Hvordan kan man hevde å ha realisme hvis BILENE på anlegget står stille hele tiden. Man kan gjøre som John Cleese i papegøyesketsjen; dytte borti den og så si "se, den kjørte!!", eller man kan ha FCS eller tilsvarende. (Og passe på at all start og stans av bilene skjer ute av syne, så man ikke blir beskyldt for urealisme)



Edited by ØyvindS - 05 mars 2007 at 15:48
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 15:45

OBS! Very off-topic!!!!

Originally posted by frankm frankm wrote:

Alt er relativt! 

Nei, det stemmer ikke. Lyshastigheten er ikke relativ, og heller ikke Max Planks kvantelov.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 15:51
Virker ikke som man liker språkkrangel her, så da tar jeg et standpunkt personlig her og nå:

- Jeg mener at innholdet i mitt kåseri faller under sjangeren et kåseri, og ser ikke at jeg tar feil i forhold til noen definisjoner jeg her har sett. Formen er derimot noe utradisjonell, siden den er en slags paraodi av Svein Sandos "Finn deg selv som mj-er".
Og nå snakker jeg om hele kåseriet, ikke bare det utdraget her. Og jeg håper de som har kommet med påstander om hele kåseriet mitt har lest hele.

- Jeg påpeker at ingen har faktisk nevnt noe helt spesifikt om hvilke(t) trekk i teksten min som motstrider definisjonen av kåseri.

- Jeg påstår at Wiki.org har en mer korrekt folkelig definisjon enn et kontrollert leksikon som caplex eller store norske. Wiki har og tatt med virkemidler, noe jeg mener er vitalt i et kåseri.

Jeg vil og påpeke at moderator eika ikke svarte på spørsmålet mitt til han:
Originally posted by jeg jeg wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg gikk ut av grunnskolen før du var født, og føler ikke noe behov for å slå opp i bøker hva definisjonen på kåseri er,

Forsøker du å si at du har mer peiling siden du er eldre enn meg?
Ja eller nei? Det holder... Men svar ærlig for Guds skyld...

Og at eika ikke fortår kåseriet mitt er ikke mitt problem... Derfor gidder jeg ikke å forklare dypere. K.I.S.S.


Jeg er veldig for å diskutere strømsystemer, og band for den saks skyld... "Rock an roll aint noise polution" er en personlig favoritt, og "I shook you all night long". Men R.E.M. faller øverst på lista

Jeg holder meg til Märklin, forepløpig, det systemet har gått i arv. Mulig jeg bytter med tid og stunder, jeg må uansett det hvis jeg skal bygge smalsporanlegg med Corsicansk forbilde...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Harald View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 15:54
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Nei, nei, nei, Harald.
Du har misforstått fullstendig. Han som finner igjen Märklin-toget sitt skal bare unngå å bygge Gandal stasjon. ALT annet er OK.

Ja, Gandal er kanskje forbeholdt dem som kjører FREMO, og som dermed lever i en "gudsopphøyet" MJ-verden ... ...

Men så finnes det visst dem som kjører Märklin sammen med et eget FREMO-grensesnitt - så dermed kan vel si at intet er umulig.
mvh Harald
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 15:54
Originally posted by frankm frankm wrote:

bare en liten kommentar til carlf her:
nå du kjører digitalt så benytter både Märklin og DC-folka seg av samme type spenning, nemlig en firkantspenning med frekvens 50Hz. Det er bare en liten forskjell og den ligger i moduleringsteknikken (altså hvordan signalene til dekoderen overføres)...


Okei, overhodet ikke noe jeg har tenkt på Meg er på analog ennå
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 16:04
Man må skille mellom "jeg vil gjøre dette" og "Du skal ikke gjøre dette, for det gjør ikke jeg" ...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 16:26

Originally posted by carlf carlf wrote:

Jeg vil og påpeke at moderator eika ikke svarte på spørsmålet mitt til han:
Originally posted by jeg jeg wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg gikk ut av grunnskolen før du var født, og føler ikke noe behov for å slå opp i bøker hva definisjonen på kåseri er,

Forsøker du å si at du har mer peiling siden du er eldre enn meg?
Ja eller nei? Det holder... Men svar ærlig for Guds skyld...

Og at eika ikke fortår kåseriet mitt er ikke mitt problem... Derfor gidder jeg ikke å forklare dypere. K.I.S.S.

Nei, jeg forsøker ikke si jeg har mer peil på grunn av alderen, for jeg har omtrent ikke den minste peiling på hva definisjonen på et kåseri er... Jeg syns bare det var en så latterlig bruk av store ord for å skrive et innlegg på et forum... Og min kommentar om alder var ment som et svar i forhold til ditt hint om at jeg burde lese skolebøkene...
Ellers syns jeg og du burde holde deg for god til å blande inn mitt verv som moderator på forumet. Å gjøre det er et tegn på at du er irritert på meg som person og vil angripe meg med alle midler, også midler som ikke har noe med saken å gjøre. Det blir bare patetisk.

Og at du velger å ikke forklare "kåseriet" noe nærmere på godt (forståelig) norsk får jeg vel da heller regne med at skyldes at du ikke er i stand til å forklare på godt norsk hva problemene du vil frem til egentlig er (For da kunne du vel gjort det i utgangspunktet i steden for å "kåsere"?)... Og på tale om ubesvarte spørsmål; du har jo heller ikke svart på mitt spørsmål om din instilling til demokrati...

Selv om "kåseri" muligens er blitt en vesentlig del av norskundervisningen i skolen i det siste så er nå hvertfall min vurdering etter å ha lest ditt kåseri her at det er totalt misslykket som diskusjonsform i et forum (kanskje med unntak når det står som startinnlegg i en tråd), selv om det er godt mulig det ville blitt en god karakter på det om det ble fremført på skolen... Og det er hvertfall flere lysår unna k.i.s.s. prinsippet...

Eirik

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 16:49
Et nei hadde holdt men... Jeg trakk inn deg som moderator fordi det hadde vært litt på kanten av deg som moderator å bemerke min alder.

Jeg har forsøkt å forklare det som best jeg kunne.
Grunne til at jeg kåserer er at det er litt morsommere enn å prate støv (altså kjedelig). Humor og ironi er fine virkemiddel som burde brukes mer.

Ang. demokrati. Jeg har svart på spørsmålet før: "Rundt alt det andre du har skrevet om kåseriet mitt vil jeg henvise til alt du forhåpentligvis har lært om kåserier på den obligatoriske grunnskolen."
Påsatanden rundt demokrati er for å understreke hvordan flertallets mening regnes som sannheten (for inntil under 1000 år siden var de fleste mennesker på jorda overbevist om at den var flat). "Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, demokratiet fungerer ikke!" Er en henvisning til en påstand gjort av nyhetsoppleseren i The Simpsons mens kongressen stemte nei for det samlede vedtaket "evakuere Springfield fra undergangen/homofile et-eller-annet-man-bør-være-imot."

Jeg siterte kåseriet mitt (som forøvrig ble skrevet for snart et år siden) i en del av denne debatten når den var på den lystige siden, den siden med glimt i øyet. Jeg la ved et glimt i øyet innlegg for at det skulle leses med glimt i øyet. Hvor dette slo feil vet jeg ikke.

K.i.s.s. var ment i henhold til at jeg skriver ting så kort som mulig, og ikke utforklarer alt.

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 17:29
OBS: Ekstremt off-topic:

Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

OBS! Very off-topic!!!!

Originally posted by frankm frankm wrote:

Alt er relativt! 

Nei, det stemmer ikke. Lyshastigheten er ikke relativ, og heller ikke Max Planks kvantelov.



Tror jeg leste i et spesialnummer av Scientific American at noen forskere mente at lyshastigheten nettop KUNNE være relativ. Og dermed bryte med alle grunnleggende naturlover osv.... osv.... etc..... etc....
Om det har noen praktisk betydning for valg av skinnesystem vites ikke....

ON-Topic...
Mine K-skinner er IKKE til salgs....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 17:32
Man kan jo legge signaler på et fiberotisk nett da. Og dermed vil lyshastigheten påvirke hvor fort signaler skifter over Men vil tro loddinger og en del andre ting vil påvirke mer enn relativitet...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 22:07

Originally posted by einjen einjen wrote:



ON-Topic...
Mine K-skinner er IKKE til salgs....

pokker  jeg som hadde tenkt å lage et kombinert anlegg

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.