MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - så...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

så...

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 00:50

Si meg, diskuteres det vekselstrøm/treskinnesystem kontra likestrøm/toskinnesystem eller definisjonen på ordet kåseri her i denne tråden?

Kanskje det burde opprettes en ny avdeling for norsk språk her på forumet (Typisk norsk!)?

Jeg har selv gått bort fra Mârklin i HO bl a fordi jeg synes det er stygt med punktkontakter mellom skinnene. Men samtidig er jeg villig til å se gjennom fingrene med de store stygge koblingene som sitter på europeiske lok og vogner. Hvor er logikken? (Er det forresten noen som bruker skalariktige skruekoblinger i HO?)

Noen foretrekker AC, andre DC, noen kjører bensinbiler, andre foretrekker diesel, noen liker mora andre dattera, noen stemmer AP fordi både han far og han farfar gjorde det.

Det fins ingen enklere måte å starte en hissig diskusjon på enn å gå inn på et modelltogforum og spørre: Hva er best, vekselstrøm eller likestrøm? Diskusjonene når som regel et nivå som overgår til og med fornærmede muslimer. Men etter hvert begynner dette å bli kjedelig, jeg har hørt de fleste argumentene (og til dels spydighetene) før. Hvorfor skjer dette gang på gang? Hvorfor er vi så hårsåre på akkurat dette  området?

Jeg holder meg for det meste til N-skala og unngår hele problematikken (selv om koblingene er stygge).

Petter

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 00:00

Originally posted by carlf carlf wrote:



Det at du tar for mange av påstandene seriøst sier at du kanskje bør ta en titt på definisjonen:

Originally posted by no.wikipedia.org no.wikipedia.org wrote:

Kåseri er en sakprosatekst. Ordet kommer av fransk causer, som betyr å prate. Kåseri er en sammensatt, og en muntlig skrivemåte. Et kåseri har som regel behov for både humor, ironi og at forfatterens eget synspunkt kommer fram. Et hovedelement i kåseriet er det uventede. Tankene bør være uventede og helst være overraskende. Et kåseri blir ikke bra om man snakker om noe som alle vet eller er veldig velkjent.


Der må jeg si jeg er uenig med wikipedia. Skoleåret 06/07 gikk jeg i på VK1 og i den norskboka de underviste i der, hadde en annen definisjon på kåseri. Denne har jeg ikke nå, men jeg har leksikon.
Ifølge Aschehoug og Gyldendals STORE NORSKE leksikon fra KUNNSKAPSFORLAGET, utgitt i 1980, er definisjonen på kåseri følgende:
kåseri: (fr. causerie), lett, underholdende foredrag; kåsere, fremføre et kåseri; kåsør, person som kåserer.

Da dette leksikonet ble utgitt 7 år før jeg ble født, 15-20 år før wikipedia, antagelig 8-9 år før du ble født og rundt eika"s ungdom, vil jeg mene at det er leksikonet som har den rette definisjonen på kåseri.



Edited by MY1201 - 05 mars 2007 at 00:43
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 21:57
Originally posted by eika eika wrote:

Så du hevder altså at forskjellige byggere vil være flinkere om de velger "rett" strømsystem?? Dvs. hvor godt vedkommende kan utnytte det system han har valgt.

Ikke det jeg mente, i det hele tatt, men fin tanke... Kan man det?
Originally posted by eika eika wrote:

Akkurat det har jeg overhodet ikke noen tro på.
Ikke det nei, men det kan vi jo diskutere...

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg skulle også gjerne likt og visst hva alle de problemene du hevder skjelvne fingre kan få til er for noe?? Og hvordan de avhenger av om det er DC eller AC som det arbeides med?? Kan du forklare det?


Ja det kan jeg:

1) "Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter" henviser til problemer som oppstår når man skal utnytte elektroner i bevegelse (strøm)

2) Vel, det er jo ulike problemer for ulik strøm. AC er jo elektroner som skifter retning hele tiden og det er vår jobb å utnytte det. DC er litt mer strait forward, men ting oppstår der og... I jernbane er DC f.eks. enklere siden man kan bare skifte retning på strømmen for å skifte retning på loket.



Originally posted by eika eika wrote:

Såvidt jeg kan se har jeg ikke kommentert stort annet om ditt såkallte "kåseri".

Øh, jo. Ikke direkte, men det at du åpenbart tar det meste for seriøst sier litt...

Originally posted by eika eika wrote:

Men jeg har tillatt meg og være uenig i enkelte av utsagnene du kommer med i ditt innlegg.
Jada, værsågod...

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg gikk ut av grunnskolen før du var født, og føler ikke noe behov for å slå opp i bøker hva definisjonen på kåseri er,

Forsøker du å si at du har mer peiling siden du er eldre enn meg?

Originally posted by eika eika wrote:

men derimot har jeg ikke noe i mot å diskutere påstandene du kommer med i innlegget ditt, og som du da sikkert har skjønt at jeg delvis finner forvirrende skrevet, og som jeg delvis er uenig i.



Det at du tar for mange av påstandene seriøst sier at du kanskje bør ta en titt på definisjonen:

Originally posted by no.wikipedia.org no.wikipedia.org wrote:

Kåseri er en sakprosatekst. Ordet kommer av fransk causer, som betyr å prate. Kåseri er en sammensatt, og en muntlig skrivemåte. Et kåseri har som regel behov for både humor, ironi og at forfatterens eget synspunkt kommer fram. Et hovedelement i kåseriet er det uventede. Tankene bør være uventede og helst være overraskende. Et kåseri blir ikke bra om man snakker om noe som alle vet eller er veldig velkjent.


Jada, fint du diskuterer påstandene, men ikke ta alt for direkte. At det er forvirrende skrevet kan være en annen sak, og ærlig talt så prøver jeg bare å gjøre et poeng, jeg er ikke helt enig i alt selv... Jeg gjør mye for å fremme egen mening, egen interesse, men det er også endel selvironi der, kanskje ikke så mye i dette aktulelle utdraget, mest mye ellers i kåseriet...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 21:09

Originally posted by carlf carlf wrote:

La meg skrive om den setningen litt: Hvilket strømsystem (kan kalles "3- eller 2-skinnesystemet, og alt som følger med det fra produsenten sin side") som i summen er best kommer mer ann på hvilken modellbygger som kan utnytte det solgte strømsystemet best (les: Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter.) enn om AC eller DC er best (les: Hvordan elektroner beveger seg i en kobbertråd har ingen videre betydning for hvilken som er best i bruk (bare ikke elektronene står stille da...)).

Så du hevder altså at forskjellige byggere vil være flinkere om de velger "rett" strømsystem?? Dvs. hvor godt vedkommende kan utnytte det system han har valgt. Akkurat det har jeg overhodet ikke noen tro på. Jeg vil tro det store flertallet modelljernbanebyggere kan få til nøyaktig det samme uansett hvilket strømsystem de arbeider med. Jewg er f.eks. sikker på at du kunne fått til nøyaktig det samme i DC som du nå har fått til i AC. Jeg skulle også gjerne likt og visst hva alle de problemene du hevder skjelvne fingre kan få til er for noe?? Og hvordan de avhenger av om det er DC eller AC som det arbeides med?? Kan du forklare det?

Quote Du merket kanskje at den fulle forklaringen var litt lengre, jeg regner nemlig med at man leser hele avsnittet (da sparer jeg endel tastetrykk), gjerne også hele kåseriet, da hadde du skjønt at det er ulike "hva" jeg henviser til...

Rundt alt det andre du har skrevet om kåseriet mitt vil jeg henvise til alt du forhåpentligvis har lært om kåserier på den obligatoriske grunnskolen. For ja, det er et kåseri, selv om du setter det i gåsetegn (jeg gidder ikke å forklare noe mer rundt gåsetegn, du finner det vel i den samme boka som det står om kåserier i).

Såvidt jeg kan se har jeg ikke kommentert stort annet om ditt såkallte "kåseri". Men jeg har tillatt meg og være uenig i enkelte av utsagnene du kommer med i ditt innlegg. Jeg gikk ut av grunnskolen før du var født, og føler ikke noe behov for å slå opp i bøker hva definisjonen på kåseri er, men derimot har jeg ikke noe i mot å diskutere påstandene du kommer med i innlegget ditt, og som du da sikkert har skjønt at jeg delvis finner forvirrende skrevet, og som jeg delvis er uenig i.

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 21:00
Hva en MJ"er vokser opp med, er ofte det som avgjør hvilket system man velger å satse på... Min bakgrunn er at jeg har en far som fikk sitt første marklin startsett av farfar da han kom hjem fra Tyskland en gang for alt for lenge siden... Da var det kun Fleischmann og Marklin som fantes, og Marklin var det som ble kjøpt (ikke spør meg hvorfor) Etterhvert ble det bare mer og mer Marklin og da ble det selvfølgelig naturlig å fortsette med dette. Da jeg begynte med å kjøpe egen MJ ble det til at jeg valgte samme system, pga. at det blir litt slittsomt med to systemer som innenfor et tak (les to anlegg) og samtidig har jeg en skinnesponsor Hadde farfar kjøpt et fleischmann startsett hadde det nok stått DC istedet for AC i signaturen min så det er nok som Einar sier, neppe fakta om de to systemene som avgjør....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 20:45
En ren gjetning: Valg av 2-skinnesystem eller tre-skinnesystem er tuftet på ren subjektivisme og vil ALDRI bunne i rene objektive fakta....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 20:42
Originally posted by eika eika wrote:



"Kåseriet" hvor du blandt annet skriver at "Så hva som er best kommer mer ann på hvem som er best enn hva som er best"

Er ikke det å møte seg selv i døra da?? Hvordan kan hva som er best IKKE komme an på hva som er best? Det er jo det du skriver og påstår her, og det er jo et umulig utsagn...

Du påstår og at alle DC folk mener de har det beste systemet, samtidig som du kun få setninger etter proklamerer at det ikke finnes noe som er det beste. Jeg tror de færreste DC folk faktisk har valgt dette systemet fordi de mener det er overlegent best på alle punkter, eller fordi de mener at Märklin er noe dritt.

Dermed har det lite med flertall, mindretall og demokrati å gjøre slik du forsøker å vinkle det til (har du foresten den samme meningen når det gjelder alt av demokrati??)



"Så hva som er best kommer mer ann på hvem som er best enn hva som er best"
La meg skrive om den setningen litt: Hvilket strømsystem (kan kalles "3- eller 2-skinnesystemet, og alt som følger med det fra produsenten sin side") som i summen er best kommer mer ann på hvilken modellbygger som kan utnytte det solgte strømsystemet best (les: Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter.) enn om AC eller DC er best (les: Hvordan elektroner beveger seg i en kobbertråd har ingen videre betydning for hvilken som er best i bruk (bare ikke elektronene står stille da...)).

Du merket kanskje at den fulle forklaringen var litt lengre, jeg regner nemlig med at man leser hele avsnittet (da sparer jeg endel tastetrykk), gjerne også hele kåseriet, da hadde du skjønt at det er ulike "hva" jeg henviser til...

Rundt alt det andre du har skrevet om kåseriet mitt vil jeg henvise til alt du forhåpentligvis har lært om kåserier på den obligatoriske grunnskolen. For ja, det er et kåseri, selv om du setter det i gåsetegn (jeg gidder ikke å forklare noe mer rundt gåsetegn, du finner det vel i den samme boka som det står om kåserier i).


Edited by carlf - 04 mars 2007 at 20:44
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 20:11

Originally posted by carlf carlf wrote:

Da henviser jeg igjen til utdraget fra kåseriet mitt i tidligere innlegg her.
"Kåseriet" hvor du blandt annet skriver at "hva som er best kommer mer ann på hvem som er best enn hva som er best"

Er ikke det å møte seg selv i døra da?? Hvordan kan hva som er best IKKE komme an på hva som er best? Det er jo det du skriver og påstår her, og det er jo et umulig utsagn...

Du påstår og at alle DC folk mener de har det beste systemet, samtidig som du kun få setninger etter proklamerer at det ikke finnes noe som er det beste. Jeg tror de færreste DC folk faktisk har valgt dette systemet fordi de mener det er overlegent best på alle punkter, eller fordi de mener at Märklin er noe dritt. Jeg vil heller tro bl.a. følgende grunner er blandt faktorene som får DC folk til å bli DC folk:

  • Større utvalg av modeller innenfor det tema som de ønsker å modellere
  • Mer detaljert og bedre utseende modeller
  • Penere skinnegang
  • Billigere modeller

Dermed har det lite med flertall, mindretall og demokrati å gjøre slik du forsøker å vinkle det til (har du foresten den samme meningen når det gjelder alt av demokrati??)

Det er ikke tvil om at Märklin modeller er meget solide, men for den vanlige mann på et normalt hjemmeanlegg, så tror jeg nok f.eks. Fleischmann modeller og vil holde like lenge som Märklin, uten noe vesentlig mer teknisk vedlikehold. Det eneste som nok er nødvendig er noe mer renhold av skinnegang (behovet for renhold av skinnegang stiger proposjonalt med tiden fra siste gang man kjørte på anlegget) og av lokhjul. Og hvis man f.eks. ser på detaljeringsgraden på både Fleischmann og andre DC produsenters modeller sammenlignet med Märklins så sier da tydeligvis et flertall (ref: ditt utsagn om at DC brukerene er i flertall) av modelljernbaneentusiastene at de foretrekker penere modeller på bekostning av en liten økning i renholdsbehovet.

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 19:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Derfor sitter vi tilbake kun med de fordeler og ulemper som 2- eller 3-skinnedrift fører med seg. Dette er en smakssak og ikke verd å diskutere.

Du har et poeng, sånne diskusjoner har aldri ført til noe konstruktivt før....

Tipper det er få som kjører med et system de mener er noe "drit", så å diskutere hva som er best medfører neppe noe annet enn krangel.... 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 18:54

Egentlig er det ikke snakk om vekselstrøm og likestrøm lengre?
Vi snakker heller om 2- eiier 3-skinnedrift?

Märklin har forlengst innsett de moderne likestrømsmotorers overlegenhet og selv levert slike motorer i de aller fleste lok de produserer i dag (kan noen si hvilke lok som har allstømsmotor i dag?).

Årsakene til dette er sikkert mange:
Bedre virkningsgrad (= lavere stømforbruk ved samme ytelse)
Bedre reguleringsegenskaper.
Mindre dimensjoner.
Lavere støy.
Lettere å regulere elektronisk (digitalisere).
Billigere å produsere.
Forutsigbar dreierettning.
Ikke "kaninsprett" ved rettnigskifte.
---Slik kan man fortsette å lage en enda lengre liste.

Dette har Märklin innsett, slik at de fleste lok som produseres nå må utstyres med elektronikk for at de kan kjøres på det gamle vekselstrømsystemet. Fordelene med likestrømsmotorer ser ut til å forsvare den merkostnad som elektronikken  utgjør. Dessuten går tendensen i retning digitaldrift og da blir denne "merkostnad" i forhold til et rent likestrømslok ubetydelig.

Derfor sitter vi tilbake kun med de fordeler og ulemper som 2- eller 3-skinnedrift fører med seg. Dette er en smakssak og ikke verd å diskutere.

Nå har jo Märklin kommet med C-sinusmotorer. Hvorfor kan man bare spekulere i men det satt trolig "langt inne" for de mest edsvorne märklinistene å oppdage at "hjertet" var en likestrømsmotor?
C-sinusprinsippet er kun brukbart for digitaldrift etter min mening og må være en stor skuffelse for "de trofaste" analogmärklinistene - men det er nå i hvert fall ikke likestrømsmotor!



Edited by Kjell H. - 04 mars 2007 at 18:55
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 18:47
Driftsikkerhet ja. Driftsikkerhet er vel evnen til å holde et tog i gang over tid. Det avhenger altså av at man holder toget på sporet og toget holdes i fart/akselerasjon.

Det første kommer ann på sporene og hjulene og samspillet mellom dem. Sistnevnte har mye å gjøre med strømopptak. Der vinner 3-skinnesystemet fordi det er større overflate for strømopptak. Som oftest iallefall, det enkelte sporets kvalitet hos den enkelte bygger gjør mye. Da henviser jeg igjen til utdraget fra kåseriet mitt i tidligere innlegg her.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 18:43
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Hvorfor denne bunnløse lojaliteten til et merkenavn???



Hvorfor lojalitet? Fordi Märklin har vært en aktør på markedet i nesten 150 år! De har alltid vært der, og de har alltid levert kvalitetsvarer, ting som faktisk kan brukes. De har vært blandt de beste helt til nagletellerne kom. Jeg sier ikke at alle andre var/er elendige, men de har vært i toppen, sammen med andre, men i toppen allikevel. Derfor

Og ikke mange som sier Roco er dritt. Roco har respekt fra mange og de fortjener det.


Edit: Quote

Edited by carlf - 04 mars 2007 at 18:49
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 18:41
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg vet ikke helt om jeg syns jeg har sett noen som mangler "respekt for andres valg" i denne tråden ennå, men det jeg har sett er enkelte som påpeker at likestrømsskinner SER penere og mer korrekte ut enn märklin skinner, og at en Heljan eller Roco Di3 av moderne design SER penere ut enn en gammel utdatert støpeform fra Märklin, og det må vel alle Märklinbyggere og være enig i? All respekt fra min side til de som velger å benytte Märklin, for uansett hva man samler så snakker vi om leketøy i en eller annen variant. Men også "Märklinister" må vel kunne innrømme at om det er utseendet som teller så står f.eks. ikke Märklins skinner øverst på listen over de mest forbilderiktige, enig?

Eirik

 Men samtidig er ikke K - skinner så veldig langt unna, men nå setter 3 skinnesystemet driftsikkerheten foran utseende akkurat når det gjelder skinner.... 



Det var ikke min mening å legge opp til noen krangel her, men uansett så vil jeg for egen regning påstå at mine 50 og noe meter med K-skinner ikke er en fryd for øyet. Min lille meter med pecospor er mye penere å se på. Og når det kommer til driftssikkerhet så er det noe jeg har registrert fra mange Marklin-eiere, men aldri sett det dokumentert noe sted. Er det virkelig mer driftssikkert? Og hva menes egentlig med det?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 18:17
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Men samtidig er ikke K - skinner så veldig langt unna, ...

Jo, faktisk er de veldig langt unna hvis du ser etter. Spesielt sporvekslene har langt igjen til å ligne en tradisjonell jernbaneskinne.

En annen ting: Hvis noen sier at Roco er noe dritt, så blir ingen fornærmet! Hvis noen derimot sier at Märklin er noe dritt, da ...

Hvorfor denne bunnløse lojaliteten til et merkenavn???

 

 

 

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 15:10

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

skjønner ikke hva du snakker om.....Roco,heljan,gereide,A.M.T.,NMJ topline og superline,hobbytrade,viggo amundsen etc.....alle leverer norske lok,vogner og motorvogner for marklin-sitt skinnesystem....

Jeg fikk mitt første Märklin-sett i 1999, da hadde jeg ikke sett noen av de ovennevnte merkers norske AC-modeller. Er ikke sikker på om de fantes da. Jeg holdt på med Märklin helt til 2004, da hadde NMJ salg på Märklin k-skinner.

Jeg skulle ha noen, fordi de så mere "ekte" ut enn de c-skinnene jeg hadde da. Finn Moe fikk meg da overtalt til i å skifte til DC, pga priser på skinner og lok.

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 13:26
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:


Jeg skiftet fra AC til DC fordi Märklin ikke hadde så mange norske lok. Og så var prisen 100-300kr høyere for et Märklin-lok enn samme i DC, det hadde også noe å si. Hadde Märklin hatt flere norske modeller og lok, så hadde jeg fortsatt vært "Märklinist".

 

skjønner ikke hva du snakker om.....Roco,heljan,gereide,A.M.T.,NMJ topline og superline,hobbytrade,viggo amundsen etc.....alle leverer norske lok,vogner og motorvogner for marklin-sitt skinnesystem....

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 12:47


Jeg skiftet fra AC til DC fordi Märklin ikke hadde så mange norske lok. Og så var prisen 100-300kr høyere for et Märklin-lok enn samme i DC, det hadde også noe å si. Hadde Märklin hatt flere norske modeller og lok, så hadde jeg fortsatt vært "Märklinist".

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 12:45
Originally posted by eika eika wrote:

Jeg vet ikke helt om jeg syns jeg har sett noen som mangler "respekt for andres valg" i denne tråden ennå, men det jeg har sett er enkelte som påpeker at likestrømsskinner SER penere og mer korrekte ut enn märklin skinner, og at en Heljan eller Roco Di3 av moderne design SER penere ut enn en gammel utdatert støpeform fra Märklin, og det må vel alle Märklinbyggere og være enig i? All respekt fra min side til de som velger å benytte Märklin, for uansett hva man samler så snakker vi om leketøy i en eller annen variant. Men også "Märklinister" må vel kunne innrømme at om det er utseendet som teller så står f.eks. ikke Märklins skinner øverst på listen over de mest forbilderiktige, enig?

Eirik

Må si meg enig i mye av det du sier her Eirik. Likestrømskinner er mer korrekte det skal jeg ikke krangle med noen på (hadde tapt) Men samtidig er ikke K - skinner så veldig langt unna, men nå setter 3 skinnesystemet driftsikkerheten foran utseende akkurat når det gjelder skinner.... Enig angående Di3 også, må si det er ganske dårlig av Marklin å ikke gjøre noe med dette...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 12:29
[QUOTE ]

Jeg vet ikke helt om jeg syns jeg har sett noen som mangler "respekt for andres valg" i denne tråden ennå, men det jeg har sett er enkelte som påpeker at likestrømsskinner SER penere og mer korrekte ut enn märklin skinner, og at en Heljan eller Roco Di3 av moderne design SER penere ut enn en gammel utdatert støpeform fra Märklin, og det må vel alle Märklinbyggere og være enig i? All respekt fra min side til de som velger å benytte Märklin, for uansett hva man samler så snakker vi om leketøy i en eller annen variant. Men også "Märklinister" må vel kunne innrømme at om det er utseendet som teller så står f.eks. ikke Märklins skinner øverst på listen over de mest forbilderiktige, enig?

Eirik

[/QUOTE]

er enig i at marklins forsøk på jernbaneverkets nohab suger bigtime,den kommer heller ikke havne på ønskelita mi(med mindre de lager ny støpeform)....for oss som kjører skinner med "blideskrift" teller ikke utseende på skinnene...vi hater bare å gjøre rent   (har holdt på med mj i over 30 år og har ennå igjen og pusse skinner....)

 

Så nå skal jeg gå i kjelleren,legge ned sjela mi og litt til på anlegget for deretter å legge ned marklin-skinner...måtte alle mj-ere ha en god byggedag uansett hvilket system de kjører på....

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 12:18
Andreas har et godt poeng, selv om denne tråden ikke akkurat er kranglete. Ærlig talt så kommer ikke en debatt rundt dette noen lang vei, vi klarer bare å havne tilbake til det vi alltid har sagt...

Mange snakker her med litt glimt i øyet, får gjøre det jeg og: (Utdrag fra )"Bruksanvisning for en mj-er"

"Vekselstrøm vs. Likestrøm
Krangelen om strømtype er svært vanlig i et hvert et utviklet mj-miljø. Forskjellen er egentlig veldig liten. Det har seg bare slik at vekselstrøm (heretter AC siden vekselstrøm er veldig langt å skrive) er produsert av Märklin og likestrøm (heretter DC siden likestrøm er veldig langt å skrive)er produsert av alle andre. Dermed tror DC-erne at DC er den beste typen fordi det er flest som bruker den og etter demokratiets lover er det flertallet som bestemmer ergo har rett! Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, demokratiet fungerer ikke! Hvilket bringer oss til spørsmålet: Hva er best? AC eller DC? Svaret er: Ingen av dem. Hvordan elektroner beveger seg i en kobbertråd har ingen videre betydning for hvilken som er best i bruk (bare ikke elektronene står stille da...). Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter. Så hva som er best kommer mer ann på hvem som er best enn hva som er best!"
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 11:47
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Samma fordømte greia hver gang...  For de som ikke har klart og følge med så er det faktisk fordeler og ulemper med begge systemer, noe som burde være klart for de fleste som har drevet med H0 en stund Hvilket system man velger å satse på ut i fra disse fordelene og ulempene er fullt og helt opp til den enkelte, om man liker skinner uten midtleder eller om man ønsker et system som anses som mer driftsikkert og mindre vedlikeholdskrevende med tanke på støv osv er helt urelevant, det viktigste er at man satser på et system som passer best etter de tankene og meningene man har kommet opp med! Selvfølgelig er det normalt at hver enkelt favoriserer sitt eget system. Men man får for helvete ha litt respekt for at andre har andre meninger om hva som passer dem best.... Det går an og i hvertfall late som man er voksen av og til 

Jeg vet ikke helt om jeg syns jeg har sett noen som mangler "respekt for andres valg" i denne tråden ennå, men det jeg har sett er enkelte som påpeker at likestrømsskinner SER penere og mer korrekte ut enn märklin skinner, og at en Heljan eller Roco Di3 av moderne design SER penere ut enn en gammel utdatert støpeform fra Märklin, og det må vel alle Märklinbyggere og være enig i? All respekt fra min side til de som velger å benytte Märklin, for uansett hva man samler så snakker vi om leketøy i en eller annen variant. Men også "Märklinister" må vel kunne innrømme at om det er utseendet som teller så står f.eks. ikke Märklins skinner øverst på listen over de mest forbilderiktige, enig?

Eirik

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 11:32
Spesielt nedover på kontinentet er det mange som har lang tradisjon på å benytte treskinnesystemet (= Märklinskinner) og likestrømsdrift.
På "motsatt fløy" har jeg mange ganger stått og beundret nydelig modellerte anlegg hvor eierne gir helt blaffen i at lok"ene går helt forferdelig, helst med stadig hjelp ...

Og så finnes det treskinner ... :

Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 23:44
Originally posted by Andreas Andreas wrote:


Samma fordømte greia hver gang...  For de som ikke har klart og følge med så er det faktisk fordeler og ulemper med begge systemer, noe som burde være klart for de fleste som har drevet med H0 en stund

......

Det går an og i hvertfall late som man er voksen av og til 


De gangene jeg later som jeg er voksen så pleier jeg å overse det som irriterer meg. De gangene jeg er barnslig (95% av tiden) lar jeg meg fyre opp av uvesentligheter.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 22:51

Samma fordømte greia hver gang...  For de som ikke har klart og følge med så er det faktisk fordeler og ulemper med begge systemer, noe som burde være klart for de fleste som har drevet med H0 en stund Hvilket system man velger å satse på ut i fra disse fordelene og ulempene er fullt og helt opp til den enkelte, om man liker skinner uten midtleder eller om man ønsker et system som anses som mer driftsikkert og mindre vedlikeholdskrevende med tanke på støv osv er helt urelevant, det viktigste er at man satser på et system som passer best etter de tankene og meningene man har kommet opp med! Selvfølgelig er det normalt at hver enkelt favoriserer sitt eget system. Men man får for helvete ha litt respekt for at andre har andre meninger om hva som passer dem best.... Det går an og i hvertfall late som man er voksen av og til 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 22:43

Åååhh, så det er altså Briotog som er  EKTE treskinne-system...Det har vi jo mye av  Hvorfor maser dere så mye om Marklin da???

 

Roger Abel

 

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 19:44

Originally posted by einjen einjen wrote:


Vel, uansett hvordan du vrir og vender på det så er det modeller. Med og uten midtleder. Det blir ikke 100% uansett.

Brio-tog er også modell

Men spørsmålet er hvor langt unna 100 % man skal være. Vanlige jernbaneskinner ligner ikke mye på Märklins. Og når man ser at de lanserer en modell av DI 3 anno 2007, med den originale kåpa fra 70 eller 80-tallet og et "periskop" (som liksom skal ligne lyktene på forbildet) på taket, så viser de at utviklingen stoppet opp for mange år siden. 

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 18:39
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by GeirG GeirG wrote:

Slik at vi alle måtte bruke de stygge Märklin skinnene med den alt for synlige og unaturlige midtlederen? Nei takk!

Uff, tenk en stasjon som Gandal med midtledere!  

Legge ned tid og krefter på å få alt perfekt, for så å legge ned Märklin-spor???



Vel, uansett hvordan du vrir og vender på det så er det modeller. Med og uten midtleder. Det blir ikke 100% uansett.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 15:48

Originally posted by GeirG GeirG wrote:

Slik at vi alle måtte bruke de stygge Märklin skinnene med den alt for synlige og unaturlige midtlederen? Nei takk!

Uff, tenk en stasjon som Gandal med midtledere!  

Legge ned tid og krefter på å få alt perfekt, for så å legge ned Märklin-spor???

 

 



Edited by J-I Hansen - 03 mars 2007 at 15:50
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 14:12
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 12:56

...Nei, værre mafiaklan enn pingvinene skal du lete LENGE etter carlf !!!  Hvitsnippforbrytere hele gjengen...og de gjør jo ikke så mye for å skjule det akkurat...Du bør doble dosen Wallace&Gromit !!!

Roger Abel

...Hva med 3+2-skinnedrift?...altså 5 skinnedrift

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.